Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kronrør kappet for lavt?

Kronrør kappet for lavt? #2404905 10/05/2017 06:40
S
Stein H Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Slamma stemmen og fikk sykkelsjappa til å kappe kronrøret. Nå, et års tid etter, i forbindelse med at jeg skal prøve en annen stem, så ser jeg jo at skrua nedi har rusta dønn fast – antakelig pga svetting under rulletreninga i vinter. Skrua røyk tvert av og er fullstendig stuck. Bummer.

De jeg også ser, og som er litt vanskeligere å utbedre, er at de har kappa røret relativt lavt. Jeg tenker jo at man skal kappe en millimeter lavere enn stemen, eller aller helst en millimeter høyere og legge mellom en tynn spacer. Men her er det kappet 7mm nedenfor toppen av stemen, og således nedenfor den øverste strammeskrua.

Hva tenker dere om det? Er det OK, eller er det så lavt at det potensielt kan påvirke sikkerheten og stivheten?

Bilde

Redigert av Stein H; 10/05/2017 06:43.
Re: Kronrør kappet for lavt? [Re: Stein H] #2404907 10/05/2017 06:47
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I laveste laget mener jeg. På den annen side finnes det fremspring i salg som bare har én skrue.
Litt vanskelig å se fra bildet, men hvor høyt er styrelagerlokket ditt? 5, 10 eller 15 mm?
Er det høyere enn 5 mm kan du evt. bytte det ut og snu fremspringet, eller finne et på 0 grader. Ja, jeg vet at det ikke er en "stilig" løsning, men den er til å stole på.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Kronrør kappet for lavt? [Re: Stein H] #2404910 10/05/2017 06:51
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enkelte topplokk har jo en sånn kul på undersiden som gjør at du må kutte litt lavt, dog synes jeg dette var litt meget.

Over til noe helt annet, har Cervelo gafler med gaffelrør i stål??

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Kronrør kappet for lavt? [Re: Stein H] #2404915 10/05/2017 06:57
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Ser ut som dette er aluminum (siden det er claw/star-nut og ikke expander, ikke sikker på de norske ordene), så da er det ikke fullt så "kritisk" (tror jeg) at stem har rør å klemme på hele veien, men er enig i at det så litt i korteste laget ut.

Det beste her er kanskje å få ut den gamle stjerneskruten (forsiktig, f.eks følge denne guiden - http://gearinches.com/blog/how-to/how-to-remove-a-star-nut ) og så erstatte med en expander (nb: Mulig du må se etter en expander som fungerer med aluminum siden de fleste er for karbon og har en annen gripeevne).

Siste alternativ er extender, men da får du plutselig veldig mye høyere stem ( https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/styrelager/tilbeh%C3%B8r/bbb/bbb-extender-bhp-22-gaffelr%C3%B8rforlenger-for-a-head-1-1-8-66467-p0000092078 )

// Too many roads, too little time
Re: Kronrør kappet for lavt? [Re: Alpers] #2404919 10/05/2017 07:06
M
Maghus Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: Alpers

Over til noe helt annet, har Cervelo gafler med gaffelrør i stål??

Cervelo har en aluminiumsinsert med starnut som moteres med epoxy når man har kappet gaffelen første gang

Redigert av Maghus; 10/05/2017 07:07.
Re: Kronrør kappet for lavt? [Re: Stein H] #2404926 10/05/2017 07:16
S
Stein H Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk for mange, kjappe svar! Forumet leverer.

Topplokket er helt flatt, ligger bare og flyter på stemmen. Så ingen grunn til å ta hensyn til noe slikt. Ellers er det som forklart over, at kongla nedi er limt fast i et aluminumsrør. Så hele skiten må antakelig varmes opp for å løsne fra karbonet. Og spesialbestilles. Hvis jeg ikke bare må ha ny gaffel pga kappinga da. Yey.

Har ikke målt høyden på styrelagerlokket. Godt poeng, skal se på det når jeg kommer tilbake til sykkelen. Kanskje en mulighet for å hente inn noen millimetre der.

Redigert av Stein H; 10/05/2017 07:19.
Re: Kronrør kappet for lavt? [Re: Stein H] #2404950 10/05/2017 07:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein H

De jeg også ser, og som er litt vanskeligere å utbedre, er at de har kappa røret relativt lavt. Jeg tenker jo at man skal kappe en millimeter lavere enn stemen, eller aller helst en millimeter høyere og legge mellom en tynn spacer. Men her er det kappet 7mm nedenfor toppen av stemen, og således nedenfor den øverste strammeskrua.

Hva tenker dere om det? Er det OK, eller er det så lavt at det potensielt kan påvirke sikkerheten og stivheten?

Bilde

Jeg tenker at dette ikke er helt OK. Ganske svakt av en sykkelbutikk å gjøre det på denne måten. Men min erfaring er at mange butikker må ha helt klare instrukser for å gjøre ordentlig jobb. De burde selvfølgelig ha kappet så lite som mulig og hatt en liten ring på oversiden av framspringet. Dette her ser ut som en feilkapping som de så har prøvd å dekke over ved å bare skru det hele sammen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kronrør kappet for lavt? [Re: Stein H] #2404954 10/05/2017 08:09
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg reduserte(?) et tilsvarende problem ved å bruke et Ritchey-stem med tre skruer rundt kronrøret.
(dette var på karbonkronrør, så da brukte jeg i tillegg en expander med krave på toppen)

Re: Kronrør kappet for lavt? [Re: Stein H] #2405264 11/05/2017 06:38
S
Stein H Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Synd om en mekanikers feil skal være styrende for mine komponentvalg, men med tre strammeskruer reduserer jeg nok det eventuelle problemet ja. Tusen takk for tips!

Moderator  support, Valentino