Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fellesturen og den store og lille boblen

Fellesturen og den store og lille boblen #2404537 08/05/2017 23:04
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Hei!

Jeg synes det er rimelig dødt her inne når det gjelder å annonsere fellesturer. Det synes jeg er trist.
Og jeg er selv medskyldig, noe jeg synes er enda tristere. (Sykkel)vennegjengen har en facebook-chat-gruppe der vi avtaler å sykle sammen. Men hva medfører egentlig det?

For å starte med starten - jeg byttet ut terrengsykkel med en brølende italiensk, tosylindret tohjuling i 1997 - og tilbake igjen til gleden ved å tråkke selv i 2008. Da var jeg på mange måter nybegynner i Oslo, på en Kona Kula, på leting etter noen å sykle sammen med. Gjerne noen som kunne vise meg noen fine stier, ta en hyggelig pause-prat med og introdusere meg til sykkelnerding. Eller, det siste var kanskje ikke noe jeg ville, men muligens en felle jeg falt sakte ned i.
Jeg fant utflukt-delen av forumet her inne, som ga fellesturer i stort monn. I tillegg fant jeg gode venner som jeg har den dag i dag. Noen som jeg bare sykler med, andre som har kommet inn på flere arenaer i livet (neida, kjæresten traff jeg på ski ICON_WINK ). Etterhvert inviterte jeg en del til fellesturer selv, og stadig vekk dukket det opp trivelige syklister som jeg kunne vise de stiene jeg selv hadde lært av andre, i tillegg til en del andre jeg hadde lært med prøving og en god del bomturer.

En stund var det liv i forumet, fellesturer ble annonsert, og det kom stadig nye folk til. For en som liker både sykling og mennesker var det kjempefint.
Men så begynte det å bli færre fellesturer annonsert her inne. Årsakene vet jeg ikke, kanskje det var at noen primus motorer ikke hadde så mye tid lenger, eller at andre sosiale arenaer hadde overtatt. Det første er det ikke så mye å gjøre noe med - folk som har vært med en stund får jo litt andre prioriteringer i livet etterhvert, men det siste er jo mulig å gjøre noe med. Nemlig at folk bare drar på tur i sin egen sosiale medie-boble.
Dette forumet burde nemlig være en vei ut av den boblen. Drit i om du er Instaface-, Snapchat- eller nyttsosialtmediumjegikkeharhørtom-venn. Her inne treffer du trivelige syklister utenfor boblen din.
Om du vil kan du jo invitere de inn i boblen din etterhvert, bare du har truffet de på en tur uten å kjenne de først?

Redigert av DesmoSkier; 08/05/2017 23:53.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2404753 09/05/2017 14:28
C
Claus Offline
Entusiast
Entusiast
C
Bra du tar opp dette, Helge.
Jeg er veldig enig. Selv har jeg lært mye (nye stier, utstyr og teknikk) og hatt det utrolig moro på fellesturer.
Min egen unnskyldning er oppstart av eget firma og barn. Nå er jeg over kneika der og klar for tur!

Tirsdagklubb med bamsemums i kveld?

Claus
Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2404765 09/05/2017 15:05
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Kan dessverre ikke i kveld, men legger ut neste tur som fellestur her inne ICON_SMILE

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2404777 09/05/2017 16:16
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Helt enig med de foregående talere.

Minner om at NOTS arrangerer God Tur Guiding på torsdag.

Veldig rart at den ikke har dukket opp på forumet ...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2404842 09/05/2017 20:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
"Noen" primus motorer følte det ble litt mye når det dukket opp 20-30 på fellestur hver gang. Da blir det lite effektiv sykling, og lite oversikt i feltet, samt i overkant store grupper å få med, møte andre brukergrupper etc. GTG er fine måter å få lært andre å kjenne, og der deles det vel opp i grupper etter nivå.

Det oppfordres samtidig til at nybegynnere, nykomlinger i ny by etc. bruker dette forumet for danne nye kontakter og bli guidet på fine stier.

Det har rett og slett blitt et for stort miljø til at ett sted vil være en felles turorgearena.

Og: det har stort sett bare vært i Oslo-området det har vært turorging her på forumet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: baronKanon] #2404868 09/05/2017 21:18
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: baronKanon
"Noen" primus motorer følte det ble litt mye når det dukket opp 20-30 på fellestur hver gang.

Trikset er nok å annonsere slike turer noen få timer før man starter slik at man for det meste får med de som allerede hadde tenkt seg ut.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2404903 10/05/2017 06:31
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
20-30 stk er vel et Osloproblem.

Jeg er selv skyldig i å ikke arrangere fellesturer så ofte (aldri de siste 4 årene faktisk) men har unskyldt meg med barn og hus...
Men nå er jeg altså mer fleksibel og burde kunne ta opp tråden igjen.
Eneste problemet er at jeg har rittsykkel og dermed henger vel mye bakpå på felles stiturer :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2404934 10/05/2017 07:29
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har spurt her et par ganger, riktignok mest litt odde tidspunkt og fått lite respons. Men har blitt kjent med folk her via forumet og mesteparten av syklingen organiseres nå i en fb-gruppe jeg er med i, der jeg kan sykle med folk jeg vet er på ca. samme nivå. For min del er det ofte ikke så fristende å henge med folk jeg vet sykler veldig mye fortere enn meg.

Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: larsdx] #2404956 10/05/2017 08:25
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Det er også et element i at man ønsker å bruke tid med mennesker man trives å være sammen med. Da er lukkede grupper på FB et deltakerfilter.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2405259 11/05/2017 06:19
chalshus Offline
More than words
More than words
Litt av problemet er muligens at det er så mange forskjellige plattformer å velge i nå. Den gangen jeg dro igang nybegynnerturer, langturer og diverse fellesturer, fantes ikke Face, eller var helt i startgropa og fungerte ikke på samme måte som i dag. Vi hadde kun dette forumet og alle leste på denne siden.

Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2405284 11/05/2017 07:32
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
hmm, jeg er vel såpass fersk med kun 5 år som stinisse på baken, at det ikke har falt meg inn å prøve å invitere her. Vi har ikke problemet med 20-30 mann på turene, heller tvert om.

Hvis det er sannsynlig at noen gidder å slenge sykkelen på bilen, og kjøre snaut 1 time sydover fra Oslo, så er jeg mer enn klar for å guide. Det skjer jo noen ganger i året at noen forviller seg inn i FB-gruppa vi har for stisykling her, og ønsker tur.

Mye morsomt i Sarpsborg/Fredrikstad/Skjeberg-traktene, spesielt hvis man tåler blanding av både av vanskelighetsgrad og tempo, og sannsynligvis mye mer jomfruelige stier enn i Oslo.

Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2405295 11/05/2017 07:49
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Er vel også mange som sykler noen få og ikke vil ha med ukjente eller flere heller. Selv annonserer jeg mye på face men som oftest kommer det bare noen få som liker kjøre sti / terreng. Har helt glemt bort denne siden bare. kanskje begynne annonsere helgeturene her inne også. Hvis det er folk fra området rundt Sarpsborg her inne som har lyst bli med

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2405503 11/05/2017 13:57
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Da jeg begynte /gjenopptok stisykling i 2011 så var fellesturer på tirsdager et høydepunkt. Dær lærte jeg nye stier, nye folk, nye teknikker, nye holdninger å nye nerdeting. Det er mye takket være disse turene at jeg nå er stisyklist ICON_SMILE
Desmo Skier er en av dem jeg har vært mest på tur med og en som har vist meg mest godbiter.
Selv om fellesturer med nybegynnere gir lite sykling pr tidsenhet så burde alle vi erfarne ta oss noen økter med fellesturer og guiding slik at flere kan få oppleve det fantastiske med stisykling, lære gode holdninger, og så kan vi dra dem litt vekk fra E6 og flyktningeruta.

- Stefan
Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2406678 15/05/2017 20:05
_Lisa_ Offline
Medlem
Medlem
Jag är relativt nybörjare på sti (med hardtailsykkel, svaga ben och ganska klena nerver i stenig terräng haha!) men skulle gärna vilja bli med på någon fellestur i Oslomarka där det inte gör något att jag inte är så snabb. Alltså med ett trevligt lagom stort gäng som inte är så tävlingsinriktade, har lite tålamod med mig och vill visa mig stigar jag klarar av att cykla på utan att slå ut tänderna.

Är det någon vänlig själ som känner sig manad att cykla en tur med mig? :-)

Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2410937 31/05/2017 14:37
Fox Offline
Avhengig
Avhengig
Takk for at du startet denne tråden, Helge!

Jeg har i hvert fall savnet forum-turene, og håper de kommer tilbake.
For de av oss som ikke har omfavnet FB helt, har det blitt litt mye solo-sykling.

Lars
Re: Fellesturen og den store og lille boblen [Re: DesmoSkier] #2411165 01/06/2017 10:04
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Veldig enig i trådstarters historie - jeg hadde som innflytter nøyaktig samme historie. En fantastisk plass for å møte likesinnede, men samtidig ikke _like_ mennesker.

Etter å ha flyttet ut av byen igjen, med 2 små barn så har sykling blitt nedprioritert. Men det vil skje noe, plutselig....Allerede i sommer, forhåpentligvis.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support