|
Råd til valg av deler til sykkelbygg
|
Råd til valg av deler til sykkelbygg
08/05/2017 18:23
|
Orange
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hepp
Jeg har holdt på mye med sykler i mitt liv, men jeg har nå gått noen år uten, så jeg tenkte det kunne være kjekt med en kjapp oppdatering av hva som finnes. Jeg ønsker å bygge en stisykkel, og jeg har allerede tenkt så nøye gjennom valgene som jeg har klart, for å tilfredstille mine behov. Her er hva jeg har skrevet ned foreløpig: -----------------------------------------------------------------------------------
Rytter: 184cm - 75kg uten utstyr Bruksområde: Mest flyt, men litt knot er greit. Liker best, mest mulig flyt bortover - gunning nedover, men åpen for utfordrende elementer her - oppover, minst mulig knot da jeg ser på oppoverbakker kun for den fysiske treningens skyld(what goes up must come down).
Ramme: Yeti SB5+ Carbon #L (Switch Infinity) Bakdemper: Rockshox Coil 140mm (Åpen for forslag til modell) Gaffel: Cannondale Lefty 140mm (Åpen for forslag til modell) Sal: Cobb Randee Pedaler: Flatties (all the way baby) Jukkepinne: 150mm - innvendig wireføring (åpen for forslag til merke/modell) Styre: 760mm (Vinkler må forskes litt på - åpen for forslag) Stem: 50mm ? Hjul: åpen for forslag Dekk bak: 2.8" slangeløst sommer - 3.0" slange vinter (Conti Trailking? eller tilsvarende til sommer - Åpen for forslag til "vinterdekk") Dekk foran: 2.4" slangeløst sommer/slange vinter (Conti Trailking? eller tilsvarende) Bremser: Shimano Zee 180mm foran/160mm bak Girsystem/oppsett: 11x1 drivlinje (kjedefører?), Shimano SLX/Zee/XT sjalter, Shimano XT bakgir m/clutch(åpen for forslag til minst mulig chain slap) Krank: Åpen for forslag -----------------------------------------------------------------------------
Dette blir ikke billig, så jeg må understreke at jeg ønsker å holde det på et rasjonelt nivå. Det aller viktigste for meg er funksjon. Utseende er bare for lek og tull.
Takker for innspill, og jeg kan fortelle at dette ikke er noen hast da dette prosjektet skal spes utover tid.
|
|
|
Re: Råd til valg av deler til sykkelbygg
[Re: Orange]
08/05/2017 21:17
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
08/05/2017 21:20
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Lefty et vel helt ut! Sjekk heller ut cane creek sine nye demper hvis du vil ha noe eksyra
|
|
|
08/05/2017 21:37
|
Orange
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hadde Cannondale hatt en ramme jeg ønsker, så hadde jeg nok gått for dét, men for meg er Yeti SB5+ ramma jeg ønsker grunnet Switch Infinity óg mange valgmuligheter av dekk dimensjon bak, 27.5" ramme + at den passer mitt bruksområde. Jeg bryr meg svært lite om fordommer, så jeg velger bare det jeg selv ønsker, da det er jeg selv som skal sykle på den. Jeg ønsker å tilfredstille mine behov, så det ville vært helt meningsløst for min del å følge andres behov, da det ikke gir noen mening. Jeg ønsker å prøve Lefty - så enkelt som dét.
|
|
|
08/05/2017 22:05
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg er i samme prosess med å sette sammen sykkel basert på en ramme, og kan bare si at du har mange timer på internett foran deg med problemstillinger du ikke ante fantes  Stort sett oppsummert med "Hvorfor finnes det ikke noe direkte svar på internett på å kombinere akkurat de delene? Må jeg virkelig sette meg ned og lære noe så jeg kan svare selv? (Hint: svaret er ja...) Det jeg har brukt en del tid på er hjulsett/dekk-gaffel/ramme-kompatibilitet, hjulsettet i seg selv, drivverk, kjedelinje osv. Du kan muligens ha interesse av å kikke på mitt byggesett og tråden her inne men jeg garanterer det ikke Jeg kan bare sånn passe mye i forhold til mange ringerever her inne, men her er det jeg tenker: * Bakdemper/gaffel: Her vil du kjøre coil bak og luft foran. Hva vil du ha ut av dette? Jeg digger coil foran fordi det gir økt sensitivitet over smådumper, men bak er det ikke så farlig for min del. De store gutta som kjører EWS kan nok finne på å overopphete en luftbakdemper, men de færreste er nok der... * Gaffel: Med det samme vi er i gang - hva er tankene dine for å velge en Lefty? * Setepinne: Sjekk at 150mm drop ikke blir for høyt for ballene dine med denne ramma. Er det innafor så er mest mulig drop bra. Personlig er jeg drita lei Reverb og vedlikehold og vil ha noe annet. Fox Transfer kommer nok til å bli mitt valg på ny sykkel, men Specialized Command Post har jeg også gode erfaringer med (2012-pinne som funker i dag uten vedlikehold...) * Styre: Hvorfor så smalt? Mye tette trær på favorittstiene?  Jeg kjører stort sett 780mm på alle stisyklene og 800mm på DH-sykkelen. (Og 750mm på pendleren....). Jeg er 183 med lang overkropp/normale armer. * Stem: Du har jo valgt deg en ganske kort ramme etter dagens standard. Jeg tror 50mm er det minste du kan prøve. (Og for å stille det eksistensielle spørsmålet gjemt godt nedi her - for det er en fet ramme - hvorfor valgte du en SB5+?  ) * Hjul: Her har du en jungel av ting du kan nerde på - og lære mye av. For å ta det "enkle først" - skal du ta service og vedlikehold selv? Ja? Sørg for å standardisere mest mulig på tvers av alle syklene (som du enten har eller kommer til å få flere av). Felger krever ikke mye vedlikehold, men nav gjør det. For å parafrasere IFHT "Bestem deg for en produsent av nav og hold deg til den". Personlig liker jeg Hope, men har også et par Chris King. Etter å ha kikket inni sistnevnte angret jeg på at jeg ikke tok Maskinteknikk på NTH, men de er sikkert ikke så vanskelige å vedlikeholde bare man setter seg inn i de. Hope handler mest om å banke lager ut og inn - enkelt Ellers må du tenke på ting som finnes i denne tråden * Dekk: Her forstår jeg deg ikke helt. Du snakker om 3.0 vinter, sommer, slange - ikke slange ... og Trail King? Her må du tenke deg om hvilket terreng du skal kjøre i, hvor tøff du er (hvor mye trenger du egentlig store (side)knaster?), hva vil du ha ut av volum (ekstra behagelig dekkdemping, vs. ekstra volum for å gønne på?). Men det viktigste er at du velger en felg som passer profilen på dekket du (tror) du vil ha. Vanskelig? Jepp * Bremser: Shimano-bremser er fine greier. Men de har et problem med at du av og til og på noen bremser må bytte klosser fordi de biter like mye på skivene som grandtanten din uten gebiss på en rød-i-midten biff. Noen tror det kommer av at kaliperene lekker mineralsk olje ut på klossene. Jeg vet ikke, men jeg har opplevd det og skal ikke ha en Shimano-brems igjen. Jeg liker SRAM/Avid, hvor det også finnes mange horror-historier. Jaja, du slipper ikke unna trøbbel. Og for å ta det med en gang - noen kommer til å fortelle deg at de har syklet sti i 20 år med en bremseprodusent og aldri har opplevd trøbbel. Du får selv velge om du vil høre på de. Alle har noe trøbbel. * Drivlinje: Har du noen grunn til å velge Shimano? De lager fine greier men jeg mener SRAM er et hestehode foran. Har du vurdert SRAM Eagle? Da kan du kjøre større klinge, med fordelene større spredning i gir og en klinge som slites saktere (siden den er større). Problemstillinger du uansett på finne ut av er drivlinje, skal du ha bash (har rammen ISCG05?) og utveksling for den farten du har tenkt å holde saktest og fortest. Vel, det var mange kommentarer og spørsmål  Jeg synes du fortjener det med et så bra prosjekt. Lykke til! Disclaimer: Dette innlegget ble skrevet under påvirkning av Stjernepose . Teksten kan ha blitt påvirket.
Redigert av DesmoSkier; 08/05/2017 22:08.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
08/05/2017 23:57
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har du råd til Lefty, kjør på. Stiveste gaffel jeg har hatt, og sensitiv. Men vil du få tak i vandring som matcher sykkelen? De har sluttet med SuperMax, og endring av vandring har ikke vært veldig enkelt. Du vil også være avhengig av verksted for alle typer service. Den smellen skal jeg ikke gå på igjen.
Coil bak har mindre med varme å gjøre, men mye med følsomhet å gjøre. Rockshox har nok ingen fjærdempere som passer. Sjekk ut Cane Creek DBCoil [IL], den er bedre for den ramma også. Det er 125mm vandring på den ramma. Endring av demperlengde vil kødde med kinematikk og garanti ryker og krank løftes etc..
Med tanke på gaffel: gå for en vanlig. Ikke fordi Lefty er feil, men pga service, vandring, bl.a. Nye Pike som kommer til sommeren bør være knall. 150 bør være supert til SB5+.
Dekk: her ble det mye rart i teksten. Kjør samme foran og bak. SB5+ er laget for plussdekk, og da legger du ikke vanlig dekk foran. 2,8" foran og bak. Minion foran og litt mindre grovt bak.
Redigert av baronKanon; 09/05/2017 00:01.
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
13/05/2017 01:56
|
Orange
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
* Bakdemper/gaffel: Her vil du kjøre coil bak og luft foran. Hva vil du ha ut av dette? Jeg digger coil foran fordi det gir økt sensitivitet over smådumper, men bak er det ikke så farlig for min del. De store gutta som kjører EWS kan nok finne på å overopphete en luftbakdemper, men de færreste er nok der...
Alt er foreløpig kun på det lekende stadie hvor jeg har kun prøvd å resonere meg frem til mine personlige ferdigheter, styrker/svakheter, og hva som kanskje kan passe til dette. Kanskje er det helt feil, kanskje er det helt riktig. Jeg har kun tenkt som så at jeg personlig har best teknikk med fronten, og jeg har foreløpig bare hatt div Fox luftdempere bak, uten at jeg har vært overbegeistret av disse. Tenkte at å prøve noe nytt bør være veien å gå, så jeg kan få prøve en demper som spesielt utmerker seg på flytpartier med mye små ujevnheter under tråkk. Bruker her og ha jukkepinnen senket et lite hakk her så understellet mitt slipper å ta i mot alt  Mye går helt klart på min teknikk. Hva jeg primært er ute etter er en stisykkel hvor jeg får følelsen av å flyte mest mulig over små ujevnheter bortover, selv under tråkk. Derfor er jeg rett og slett bare interessert i å jump ship som det heter, og prøve noe helt annet, såklart basert på idéer fra folk med mer erfaring. * Gaffel: Med det samme vi er i gang - hva er tankene dine for å velge en Lefty? Jeg digger å tenke annerledes, óg det å gå mot strømmen. Min hovedintesjon her er ene og alene å få prøve følelsen av kun ett ben foran, kontra 2, som vi jo alle har prøvd før. Så kan jeg vel røpe at barnet i meg sier at han ønsker å teste ut om ett ben virkelig holder, så dette må utfordres  * Setepinne: Sjekk at 150mm drop ikke blir for høyt for ballene dine med denne ramma. Er det innafor så er mest mulig drop bra. Personlig er jeg drita lei Reverb og vedlikehold og vil ha noe annet. Fox Transfer kommer nok til å bli mitt valg på ny sykkel, men Specialized Command Post har jeg også gode erfaringer med (2012-pinne som funker i dag uten vedlikehold...) Får vel bare si at her har jeg lite preferanser annet enn at jeg ønsker minst vedlikehold, riktig lengde óg intern kabelføring. * Styre: Hvorfor så smalt? Mye tette trær på favorittstiene?  Jeg kjører stort sett 780mm på alle stisyklene og 800mm på DH-sykkelen. (Og 750mm på pendleren....). Jeg er 183 med lang overkropp/normale armer. Ser den, men jeg føler at trenden bare er mer og mer og mer... Sist hadde jeg 740mm og selv dette kan jo virke for bredt på svært trange stier, men jeg personlig følte mye tillitt til bredden når det gikk nedover. Foreløpig må jeg holde ann litt på de 760mm og ønsker mer tips til vinkler/rise på styret. * Stem: Du har jo valgt deg en ganske kort ramme etter dagens standard. Jeg tror 50mm er det minste du kan prøve. (Og for å stille det eksistensielle spørsmålet gjemt godt nedi her - for det er en fet ramme - hvorfor valgte du en SB5+?  ) Yeti har alltid vært hjertebarnet fra interessen startet. Aldri eid en eneste én, så én gang må jo være den første. Jeg har fått en fasinasjon for den switch teknologien de benytter, og føler dette er å tenke annerledes(selvom andre merker også tenker annerledes har jeg personlig mest tro på denne) Yeti har en ramme med switch infinity, den er 27.5+ hvilket er et must for meg denne gangen(2 sykler i én - fler muligheter) + at SB5+ matcher mest mitt behov ut i fra hvilket terreng den kommer til å bli benyttet mest i. Føler også at her er trenden mye vil ha mer, gått over styr de senere år. Jeg ønsker nok, men aldri for mye. Hva er nok? Det er helt individuelt såklart, men når mannen i gata "skal" ha 160mm vandring foran og bak i en 27.5" ramme føler hvert fall jeg at dette er overkill. Jeg personlig har tenkt maks 140mm foran og bak, og så bare ta det der i fra. Faktisk lysten på å gå ned litt for å matche mer 140mm i en 26" ramme. * Hjul: Her har du en jungel av ting du kan nerde på - og lære mye av. For å ta det "enkle først" - skal du ta service og vedlikehold selv? Ja? Sørg for å standardisere mest mulig på tvers av alle syklene (som du enten har eller kommer til å få flere av). Felger krever ikke mye vedlikehold, men nav gjør det. For å parafrasere IFHT "Bestem deg for en produsent av nav og hold deg til den". Personlig liker jeg Hope, men har også et par Chris King. Etter å ha kikket inni sistnevnte angret jeg på at jeg ikke tok Maskinteknikk på NTH, men de er sikkert ikke så vanskelige å vedlikeholde bare man setter seg inn i de. Hope handler mest om å banke lager ut og inn - enkelt Ellers må du tenke på ting som finnes i denne tråden På hjulfronten har jeg tenkt et prisgunstig hjulsett som tåler mitt bruk, altså ingen hjul som skal takle utforsykling og hollywood eksplosjoner  Jeg har aldri hatt noen hjulsett/felger som har feilet på sikkerheten, så fornuft bør vektlegges her, men helt klart også enklest vedlikehold. [ ]* Dekk: Her forstår jeg deg ikke helt. Du snakker om 3.0 vinter, sommer, slange - ikke slange ... og Trail King? Her må du tenke deg om hvilket terreng du skal kjøre i, hvor tøff du er (hvor mye trenger du egentlig store (side)knaster?), hva vil du ha ut av volum (ekstra behagelig dekkdemping, vs. ekstra volum for å gønne på?). Men det viktigste er at du velger en felg som passer profilen på dekket du (tror) du vil ha. Vanskelig? Jepp Jeg ønsker å bruke slange på vinter for å slippe hassle med guffegreier i minusgrader. Jeg ønsker flest turer, så jeg vil slippe å stå der en knalldag hvor guffa har tørket inn og trengs og byttes. Ønsker mest bredde på vinter ene og alene for fremkommelighet, da dette vil flyte mer over snøen. I tillegg til økt komfort med lavere dekktrykk, hvilket bygger tillitt, som kan være kjekt på glatte partier. Dekktyper/merke/modell er jeg helt klart åpen på. Skrev kun inn hva jeg sist var fornøyd med. Ettersom felgene neppe blir noe standardfelger, tenkte jeg å forhøre meg med folk som kanskje har litt bedre oversikt over utvalget. * Bremser: Shimano-bremser er fine greier. Men de har et problem med at du av og til og på noen bremser må bytte klosser fordi de biter like mye på skivene som grandtanten din uten gebiss på en rød-i-midten biff. Noen tror det kommer av at kaliperene lekker mineralsk olje ut på klossene. Jeg vet ikke, men jeg har opplevd det og skal ikke ha en Shimano-brems igjen. Jeg liker SRAM/Avid, hvor det også finnes mange horror-historier. Jaja, du slipper ikke unna trøbbel. Og for å ta det med en gang - noen kommer til å fortelle deg at de har syklet sti i 20 år med en bremseprodusent og aldri har opplevd trøbbel. Du får selv velge om du vil høre på de. Alle har noe trøbbel. Også åpen her. Personlig har jeg prøvd lite forskjellig her, og egentlig aldri møtt noe særlig tull. Pris og levetid er nok mest viktig for meg. * Drivlinje: Har du noen grunn til å velge Shimano? De lager fine greier men jeg mener SRAM er et hestehode foran. Har du vurdert SRAM Eagle? Da kan du kjøre større klinge, med fordelene større spredning i gir og en klinge som slites saktere (siden den er større). Problemstillinger du uansett på finne ut av er drivlinje, skal du ha bash (har rammen ISCG05?) og utveksling for den farten du har tenkt å holde saktest og fortest.[quote] Jeg har faktisk glanet litt på SRAM Eagle på youtube de senere dagene. Må si de fikk åpnet mine øyne. Eneste ankepunktet blir prisen. [quote=DesmoSkier]Vel, det var mange kommentarer og spørsmål  Jeg synes du fortjener det med et så bra prosjekt. Lykke til! Takk for at du var villig til å bruke av din tid 
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/05/2017 02:18
|
Orange
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har du råd til Lefty, kjør på. Stiveste gaffel jeg har hatt, og sensitiv. Men vil du få tak i vandring som matcher sykkelen? De har sluttet med SuperMax, og endring av vandring har ikke vært veldig enkelt. Du vil også være avhengig av verksted for alle typer service. Den smellen skal jeg ikke gå på igjen.
Coil bak har mindre med varme å gjøre, men mye med følsomhet å gjøre. Rockshox har nok ingen fjærdempere som passer. Sjekk ut Cane Creek DBCoil [IL], den er bedre for den ramma også. Det er 125mm vandring på den ramma. Endring av demperlengde vil kødde med kinematikk og garanti ryker og krank løftes etc..
Med tanke på gaffel: gå for en vanlig. Ikke fordi Lefty er feil, men pga service, vandring, bl.a. Nye Pike som kommer til sommeren bør være knall. 150 bør være supert til SB5+.
Dekk: her ble det mye rart i teksten. Kjør samme foran og bak. SB5+ er laget for plussdekk, og da legger du ikke vanlig dekk foran. 2,8" foran og bak. Minion foran og litt mindre grovt bak. Mye bra med tanke på demping. Cane Creek skal sjekkes nærmere. Lommebok har jeg faktisk ikke, så det blir vanskelig å skryte av hvor stor den er  Jeg har faktisk ingen stor overflod når det gjelder økonomi. Her er det kun å kjøre kroner inn i lidenskap = verdi for meg. Budsjett blir det, så jeg kan understreke at dette ikke er for å imponere naboen. Dette skal gjennomføres med oppsparte midler, og aldri noen lånte kroner. Hører mange nevner dette ankepunktet med service til lefty. Man bør da få en sesong ut av en servicesyklus? Hvis så er tilfelle er det verdt det i mine øyne, om følelsen under bruk utmerker seg mye annet. Jeg tar meg lett noen fotturer i skog og mark mens en demper er på service, om så skulle være. Det er en stund til prosjektet blir gjennomført, så mine meninger kan endres såklart, men foreløpig holder jeg en knapp på Lefty. Hva er ditt/deres syn på ulik vandring foran/bak forøvrig? Mulig jeg har blingset litt, da jeg trodde ramma var satt opp med 140mm bak, og mulighet for opptil 150mm foran. Personlig ønsker jeg en geometri som passer best til "alt", for da vet jeg at utfordringen står mest på meg selv som person, hvilket jeg liker best. Trenger altså ingen sykkel som f.eks utmerker seg til klatring, for da hadde jeg vel kun sett etter oppoverbakker, slik jeg er som person. Er den som en potet, så er det innafor. Angående dekk - hvorfor bør jeg ha samme dim foran og bak? Jeg ønsker jo minst mulig masse å dra rundt, så det vil jo være ønsket å fjerne der det er mulig. Hører gjerne pro's & con's 
|
|
|
|
|