Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Coating løsner ved dropouten

Coating løsner ved dropouten #2404440 08/05/2017 15:25
J
jle Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Hei,

Etter bruk på rulla en vinter har det løsnet store flak av lakk/coating ved høyre dropout bak. Se bilde (vedlegg).

Er dette grunn til bekymring? Er usikker på om karbonet bare er eksponert, eller om det også er skade i karbonet ...

Metallbiten/skiven som lå ved dropouten (og som qr strammer mot) er også borte, som det framgår av bildet.

Hva bør jeg eventuelt gjøre, holder det å lakke over, eller bør jeg til med epoksy eller noe slikt?

Jens

Vedlegg
IMG_0298.JPG (1.31 MB, 367 nedlastinger)
Redigert av jle; 08/05/2017 15:44.
Re: Coating løsner ved dropouten [Re: jle] #2404503 08/05/2017 20:31
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Grunn til bekymring? Absolutt ikke.

Enkelte produsenter er bedre enn andre på lakkering, særlig på slike områder. Nå aner jeg ikke hva slags sykkel du har, men de smarte produsentene lakkerer ikke der hurtigkoblinger vil ta tak, for å unngå slikt.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Coating løsner ved dropouten [Re: jle] #2404548 09/05/2017 05:40
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: jle
Hei,

Etter bruk på rulla en vinter har det løsnet store flak av lakk/coating ved høyre dropout bak. Se bilde (vedlegg).

Er dette grunn til bekymring? Er usikker på om karbonet bare er eksponert, eller om det også er skade i karbonet ...

Metallbiten/skiven som lå ved dropouten (og som qr strammer mot) er også borte, som det framgår av bildet.

Hva bør jeg eventuelt gjøre, holder det å lakke over, eller bør jeg til med epoksy eller noe slikt?

Jens

Nå vet ikke jeg hva slags sykkel du har. Men ettersom du nevner "Metallbiten/skiven som lå ved dropouten (og som qr strammer mot) er også borte," ville jeg vært noe mer bekymret for det enn lakken.

Jeg har tilsvarende på min sykkel, der en del av metallbiten knakk. Det gjorde at hjulet vred seg noe ut av posisjon og slet på kjedestaget. Mr. Jger fiksa alt som nytt igjen. Men om prinsippet med metallskiven er likt på din sykkel har samme funksjon ville jeg fått den på plass asap for å unngå større problemer/skader.

Vedlegg
Orbea ramme skader 05.JPG (210.08 KB, 246 nedlastinger)
Redigert av ohjelm; 09/05/2017 05:40.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Coating løsner ved dropouten [Re: jle] #2404562 09/05/2017 06:27
J
jle Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Takk for tilbakemeldinger!

Sykkelen er en Focus Cayo 105 fra 2010.

Metallskiven er svært tynn, nesten som en folie. Jeg gjetter at den er der for å beskytte karbonet mot taggene i qr. Altså ikke helt som på Orbeaen der det ser ut som metallstykket er en del av selve dropouten.

Jens

Moderator  support, Valentino