Nå er det vel ikke det faktum at det er karbon som gjør at det er bra. Det er bare slik at karbonhjul oftere er mer aerodynamiske og lettere og stivere enn hjulet ville vært om det var lager i for eksempel aluminium.
Jeg mener å ha hørt at det er ca 10-15 Watt å spare fra de verste til de beste hjulsettene i ca 40 km/t
Jeg tror forskjellen i hastighet blir under 1km/t fra noen "dårlige aluminiums hjul til for eksempel ENVE eller ZIPP eller noe annet fancy.
De raskeste hjulene som finnes for flate tempoetapper er platehjul bak av den typen som ikke har en helt flat disk, men som har en slags vanlig felg form med en bulende disk som er konveks med navet i midten.
Platehjul er for øvrig raskest forran også, men velges bort pga stabilitet i sidevind. Det brukes imidlertid på bane. En bred dyp u-formet felg er det raskeste forhjulet for utesykling.
"Alle" de store hjulfabrikantene har jo tester på hvor mye man sparer ved å bruke akkurat deres hjulsett. Det finnes jo i tillegg mange tester gjort på Youtube. GCN gjorde et bytte mellom et lavprofil og høyprofil sett og de sykla først 20 min på lavprofil settet så fort de kunne. Deretter sykla de like fort på høyprofilsettet og klarte å holde denne farten i nesten en time.
Har du lyst har du lov