|
|
Marine Le Pen
|
Marine Le Pen
07/05/2017 17:15
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er hun politikeren som kan bevare Frankrike som ett franskt land med franske tradisjoner eller blir det bare nesten for Frankrikes del ?
Har vi alle litt godt av at nye og friske politikere som henne velges frem av store deler av folket ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Marine Le Pen
[Re: Flamini]
07/05/2017 17:39
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Frisk?
Det er hun vel ikke på noen måter?
Om EU feiler på en del områder håper jeg inderlig ikke at vi velger oss politikere som henne til å styre landet ...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
07/05/2017 17:41
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Når du snakker om franske tradisjoner viser du til imperialisme, kolonisering og baguettspising, eller?
Jeg har ikke satt meg veldig inn i fransk politikk, men håper at Macron vinner, og at han klarer å gjennomføre det han ønsker(integrering), selv om det nok blir svært vanskelig og tidkrevende.
|
|
|
07/05/2017 18:18
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
P.t. ser det ut til at Macron får 2/3 av stemmene. Må vel betegnes som brakseier?!
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
07/05/2017 19:07
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Har vi alle litt godt av at nye og friske politikere som henne velges frem av store deler av folket ?
Nei. Heldigvis vant hun ikke denne gangen, men det er ikke spesielt "friskt" med isolasjonisme og fremmedfrykt. Historisk sett har det definitivt ikke ført gode ting med seg. Korrupsjon og elitisme har alltid banet veien for autoritære krefter. Problemet er bare at de gjør situasjonen så mye verre for flertallet. Putin, Erdogan, Trump, Chávez og andre som mener alt blir bra bare de får frie tøyler til å rense ut folkets fiender, er ulver i sauekostyme. Alle som vil, ser hva de er. Mange foretrekker å tro på en drøm.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
08/05/2017 15:29
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Nei. Heldigvis vant hun ikke denne gangen, men det er ikke spesielt "friskt" med isolasjonisme og fremmedfrykt. Historisk sett har det definitivt ikke ført gode ting med seg. Korrupsjon og elitisme har alltid banet veien for autoritære krefter. Problemet er bare at de gjør situasjonen så mye verre for flertallet. Putin, Erdogan, Trump, Chávez og andre som mener alt blir bra bare de får frie tøyler til å rense ut folkets fiender, er ulver i sauekostyme. Alle som vil, ser hva de er. Mange foretrekker å tro på en drøm. Høy arbeidsløshet og større forskjeller kan også bane vei for noe nytt som kanskje ikke er til det bedre. Men sitter du arbeidsløs i en nedlagt industriby, så kan jeg forstå at du ikke stemmer på noen som bringer mer av det samme. Hva har jeg å tape?
Redigert av turbo; 08/05/2017 15:33. Rediger grunn: rette
|
|
|
09/05/2017 10:51
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Det brennes ca. 47.000 biler i Frankrike per år. I det siste har også politimenn blitt satt fyr på og drept. Tror det er større utfordringer enn "populisme". Om mulig er frankrike ennå dårligere stilt enn Sverige.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
09/05/2017 11:14
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja Sverige er et av verdens farligste og mest ustabile land.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
09/05/2017 12:31
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det brennes ca. 47.000 biler i Frankrike per år. I det siste har også politimenn blitt satt fyr på og drept. Tror det er større utfordringer enn "populisme". Om mulig er frankrike ennå dårligere stilt enn Sverige. Du tenker at populistene vil skape ro og orden? At de vil løse de store, sosiale problemene Frankrike sliter med? Og grunnlaget for denne antakelsen er?
|
|
|
09/05/2017 18:27
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
nå er det en del som har fått med seg hvem det er som brenner biler, dreper politimenn, kjører lastebiler inn menneskemengder, skyter med automatpistol i konsertlokaler - noe som gjør at Frankrike har unntakstilstand.
følgerene av fredens religion setter sitt preg på Frankrike
Le Pen har strengt tatt gjort ett brakvalg selv om hun ikke ble president i denne omgang
|
|
|
[Re: CarlGustav]
09/05/2017 19:32
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
nå er det en del som har fått med seg hvem det er som brenner biler, dreper politimenn, kjører lastebiler inn menneskemengder, skyter med automatpistol i konsertlokaler - noe som gjør at Frankrike har unntakstilstand.
følgerene av fredens religion setter sitt preg på Frankrike
Le Pen har strengt tatt gjort ett brakvalg selv om hun ikke ble president i denne omgang Her i landet er det for det meste kompisene til Le Pen som lager kvalm. Jeg skjønner meg ikke på folk som tror de kan bekjempe ekstremisme med hat og gruppetenkning.
|
|
|
10/05/2017 07:05
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Yep, la oss fortsette som før. Det går seg nok til av seg selv skal du se... 15% stemte blankt og kun 65% valgdeltakelse sier vel litt?
|
|
|
10/05/2017 07:11
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det brennes ca. 47.000 biler i Frankrike per år. I det siste har også politimenn blitt satt fyr på og drept. Tror det er større utfordringer enn "populisme". Om mulig er frankrike ennå dårligere stilt enn Sverige. Du tenker at populistene vil skape ro og orden? At de vil løse de store, sosiale problemene Frankrike sliter med? Og grunnlaget for denne antakelsen er? Under forrige regjering eskalerte problemene ytterligere. Den økende innvandringen fra muslimske/asiatiske/afrikanske land forverrer tilstanden ytterligere. Å nei, det er ikke det som er problemet, problemet er jo at franskmennene ikke tilpasser seg islams verdier
|
|
|
10/05/2017 08:48
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Norsk mediedekning har ikke imponert om Brexit, Trump og Le Pen.
Det er en økende avstand mellom spesiet lavere arbeiderklasse (om man fortsatt kan kalle det det) og eliten, som vi i liten grad skjønner noe av i Norge. Mediene representerer i denne sammenheng eliten, både her og utenlands. Det er reallønnsnedgang i mange år (i Hellas opp mot 40 % nedgang mener jeg å huske), betydelige grupper har små muligheter for å få jobb å leve av (og flertallet VIL jobbe, og ser ned på dem som snylter), og ikke minst lite håp om forbedring. Troen på at det etablerte systemet vil gjøre noe godt for dem og deres barn er blitt liten.
For disse er globalisering ikke et selvinnlysende gode, de er irriterte over grupper som gir inntrykk av å ville leve på støtteordninger uten å jobbe, og troen på fornuften i etablerte politiske partier er lav. Og selvsagt sinne over hvordan deres bekymring over egen situasjon og fremtidsutsikter blir beskrevet som nedrig rasisme fra uintelligente personer uten medmenneskelighet.
Med på det lasset følger det selvsagt også en del usmakelige elementer, rasister, voldsromantikere, folk som gir blaffen i morgendagen hvis de bare får føkka for noen, og annet. Men det er ikke derfra dette kommer.
NB, jeg sier ikke dette er hele bildet heller, men det er en viktig del. Hva gjelder USA spesielt, får vi også underrapportert konsekvensene av det totalt dysfunksjonelle politiske klimaet i USA. Begge parter gjør nesten hva som hest for å hindre motpartene i å få til noe som helst, uansett hvem som er posisjon og oppsisjon i hvert konkrete tilfelle.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
10/05/2017 11:34
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Å nei, det er ikke det som er problemet, problemet er jo at franskmennene ikke tilpasser seg islams verdier
Det er så utrolig enkelt å vinne en diskusjon når man tillegger andre meninger de ikke har. Ditt problem ser ut til å være at du tror på enkle løsninger på komplekse problemer. Så: Hvorfor tror du Marine Le Pen ville være en god president i Frankrike? Vil hun være i stand til å løse de sosiale problemene som ligger bak den sosiale uroen? Hvordan skal hun oppnå dialog og samarbeid med de muslimske miljøene i Frankrike (HRS anslår at de utgjør ca 8 % av befolkningen)? Hvordan skal hun skape flere arbeidsplasser og gjøre noe for at arbeidsløs ungdom i drabantbyene blir en del av samfunnet? Retorikk og politikk som skaper hardere fronter, vil garantert ikke føre til mindre problemer. Mindre problemer er heller ikke i Le Pens interesse, siden det vil føre til mindre oppslutning om hennes harde linje.
|
|
|
10/05/2017 12:22
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Å nei, det er ikke det som er problemet, problemet er jo at franskmennene ikke tilpasser seg islams verdier
Det er så utrolig enkelt å vinne en diskusjon når man tillegger andre meninger de ikke har. Ditt problem ser ut til å være at du tror på enkle løsninger på komplekse problemer. Så: Hvorfor tror du Marine Le Pen ville være en god president i Frankrike? Vil hun være i stand til å løse de sosiale problemene som ligger bak den sosiale uroen? Hvordan skal hun oppnå dialog og samarbeid med de muslimske miljøene i Frankrike (HRS anslår at de utgjør ca 8 % av befolkningen)? Hvordan skal hun skape flere arbeidsplasser og gjøre noe for at arbeidsløs ungdom i drabantbyene blir en del av samfunnet? Retorikk og politikk som skaper hardere fronter, vil garantert ikke føre til mindre problemer. Mindre problemer er heller ikke i Le Pens interesse, siden det vil føre til mindre oppslutning om hennes harde linje. Årsaken til bilbrenning, intern uro, "ungdomsopptøyer" i innvandrer tette områder, terror, brannbomber mot politi skyldes innvandring fra asia/afrika. Min løsning er (og muligens Le Pens også) stopp innvandringen fra disse landene, send ut alle ulovlige og kriminelle innvandrere. Når muslimene på få år har rukket å utgjøre 8% av befolkningen (når en ser på befolkningen under 30år så er tallen mye høyere !) og dette eskalerer. Dersom en lar denne utviklingen fortsette vil problemene utvikle seg til man får en muslimsk majoritet i hele Frankrike og ikke bare i deler av landet. Så kan man jo spørre den jamne franske franskmann om dette er en ønsket utvikling - eller om man skal sette på bremsene mens det ennå er håp. Jeg vet ikke om Le Pen blir en god president etter neste valg men jeg er rimelig sikker på at hun er den kandidaten som best vil jobbe for at Frankrike skal bli ett land for franske franskmenn
Redigert av Flamini; 10/05/2017 12:23.
|
|
|
10/05/2017 12:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Som en litt generell betraktning så tror jeg egentlig problemet skyldes sosialismens måte å løse innvandring/integreringen på, samt rammevilkårene for det private næringsliv; egentlig hva gjelder private investeringer (Dette gjelder ikke bare Frankrike.). I tillegg tror jeg det er urealistisk forventning at alle skal "være like" og at dette er samfunnets jobb å løse. Så lenge vi mennesker er så ulike og har så forskjellige egenskaper som vi har så vil det alltid være vinner og tapere på alle arenaer.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
10/05/2017 13:11
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Du er åpenbart kunnskapsløs. Les deg bittelitt opp på fransk kolonihistorie, innvandringshistorie og integreringspolitikk, og så prøver du igjen.
Hva mener du forresten med "franske franskmenn"? Vil du karakterisere Albert Camus som en "fransk franskmann"? Hva med Eva Joly?
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/05/2017 13:14
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Som en litt generell betraktning så tror jeg egentlig problemet skyldes sosialismens måte å løse innvandring/integreringen på, samt rammevilkårene for det private næringsliv; egentlig hva gjelder private investeringer (Dette gjelder ikke bare Frankrike.). Du bør kanskje lese bittelitt om fransk "integrering" og det franske skolesystemet, så er det mulig du forstår at akkurat her er du ganske langt ute på viddene.
|
|
|
10/05/2017 13:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du er åpenbart kunnskapsløs. Les deg bittelitt opp på fransk kolonihistorie, innvandringshistorie og integreringspolitikk, og så prøver du igjen.
Hva mener du forresten med "franske franskmenn"? Vil du karakterisere Albert Camus som en "fransk franskmann"? Hva med Eva Joly? Jeg har vel ikke skrevet så mye om akkurat det? I alle fall ikke nok til å kalle meg kunnskapsløs....
|
|
|
10/05/2017 13:25
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For omtrent ti år siden så posta jeg et ganske flåsete og humoristisk innlegg hvor jeg advarte mot høyrepopulistene og mur og gjerdebyggerenes framvekst både her på forumet og i norge og verden ellers. Jeg fikk veldig mye pepper for det men syns det var ganske presist sett i dagens lys. Jeg tror det snart kommer en tid hvor det vil bli riktig å ta til gatene og kaste pavé og molotovcocktails på svina igjen, så får vi se hvem makta stiller seg bak. De som står opp mot egoisme vil uansett være på rett side av historien.
|
|
|
10/05/2017 13:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Som en litt generell betraktning så tror jeg egentlig problemet skyldes sosialismens måte å løse innvandring/integreringen på, samt rammevilkårene for det private næringsliv; egentlig hva gjelder private investeringer (Dette gjelder ikke bare Frankrike.). Du bør kanskje lese bittelitt om fransk "integrering" og det franske skolesystemet, så er det mulig du forstår at akkurat her er du ganske langt ute på viddene. De har vel en obligatorisk og gratis skolegang, men og en godt utbygd privat skole også. Har du en rød forankring politisk?
|
|
|
10/05/2017 13:33
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Hva mener du forresten med "franske franskmenn"? Vil du karakterisere Albert Camus som en "fransk franskmann"? Hva med Eva Joly? Jeg har vel ikke skrevet så mye om akkurat det? I alle fall ikke nok til å kalle meg kunnskapsløs.... Det var et svar til Flamini.
|
|
|
10/05/2017 13:40
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
De har vel en obligatorisk og gratis skolegang, men og en godt utbygd privat skole også.
Har du en rød forankring politisk?
Min politiske forankring er ikke din sak, men de færreste vil nok kalle meg "rød". Jeg er ikke medlem av noe politisk parti, men holder en knapp på demokratiske systemer. (Så jeg er altså ikke populist, kommunist eller fascist.) Hva vet du om fransk "integrering", siden du skylder på det? Og ja, Frankrike har både offentlig og private skoler, og oppfyller sånn sett Menneskerettighetskonvensjonen med hensyn til utdanning. Skolene er for det meste lokalisert i bygninger, og undervisningen foretas av lærere. Vet du noe som helst mer, sånn bortsett fra selvsagtheter? Vet du for eksempel noe om tilrettelagt opplæring eller like muligheter?
|
|
|
10/05/2017 13:44
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Vet du noe som helst mer, sånn bortsett fra selvsagtheter? Vet du for eksempel noe om tilrettelagt opplæring eller like muligheter? Er dette en leksjon i hersketeknikk eller en quiz? Kan ikke du heller fortelle litt om det franske skolesystemet?
|
|
|
[Re: anonym22]
10/05/2017 13:51
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Vet du noe som helst mer, sånn bortsett fra selvsagtheter? Vet du for eksempel noe om tilrettelagt opplæring eller like muligheter? Er dette en leksjon i hersketeknikk eller en quiz? Kan ikke du heller fortelle litt om det franske skolesystemet? Veit du hva? Det jeg prøver å vise, er at folk som har tro på populisme, sjelden kan formulere akkurat hvilke problemer populistene liksom skal løse og hvorfor disse løsningene liksom skal fungere. Det er ikke min oppgave å lære opp folk som bestemmer seg for å dyrke en politikk som er den største trusselen mot demokratiet siden kommunismens fall. Har du ønske om å arbeide for en politisk omveltning, får du faen hakke meg ta deg bryet med å skaffe deg kunnskap sjøl. Kall det gjerne hersketeknikk. Mitt mål er ikke noe annet enn å peke på kunnskapsløsheten hos folk som vil rive ned et ufullkomment system, uten å ha et troverdig alternativ.
Redigert av lektorHaugen; 10/05/2017 13:53. Rediger grunn: Upresist ordvalg
|
|
|
10/05/2017 13:54
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvem er det du snakker om, egentlig?
"folk som har tro på populisme" - samme kam?
"sjelden kan formulere akkurat hvilke problemer populistene liksom skal løse og hvorfor disse løsningene liksom skal fungere" - det gjelder vel politikere flest?
Er du faktisk lektor?
Redigert av anonym22; 10/05/2017 13:56.
|
|
|
[Re: skubisan]
10/05/2017 13:55
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
For omtrent ti år siden så posta jeg et ganske flåsete og humoristisk innlegg hvor jeg advarte mot høyrepopulistene og mur og gjerdebyggerenes framvekst både her på forumet og i norge og verden ellers. Jeg fikk veldig mye pepper for det men syns det var ganske presist sett i dagens lys. Jeg tror det snart kommer en tid hvor det vil bli riktig å ta til gatene og kaste pavé og molotovcocktails på svina igjen, så får vi se hvem makta stiller seg bak. De som står opp mot egoisme vil uansett være på rett side av historien. Jeg hadde ikke trudd det for ti år siden, men jeg begynner å tru du har rett.
|
|
|
[Re: anonym22]
10/05/2017 13:57
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Hvem er det du snakker om, egentlig? Jeg snakker om folk som åpenbart mener populismen er riktig løsning for Europa. Er det ikke det debatten her handler om?
|
|
|
10/05/2017 14:01
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvem er det du snakker om, egentlig? Jeg snakker om folk som åpenbart mener populismen er riktig løsning for Europa. Er det ikke det debatten her handler om? "Folk". Det virker som du tillegger andre i tråden her en del meninger basert på din egen oppfatning av de som stemmer populistisk.
|
|
|
|
|