Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Forskjell i benstyrke, igjen

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2404018 06/05/2017 20:29
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Hadde litt det samme problemet bare motsatt når jeg hadde SRM og den sto på autozero. Var spesielt hvis jeg stoppet opp i et kryss med et bein hvilende på pedalen. Da måtte jeg opp i over 300 watt før wattmåleren begynte å gi utslag etterpå. På enkelte Garminkomputere kunne man slå av autozero, men ikke på Edge 800 som jeg hadde den gangen.

Vet ikke om du kan slå av autozero på din wattkrank.

Her er en tråd om dette problemet, dvs før jeg opplevde problemer, men Kriss hadde de.
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthre...786#Post1944786

Redigert av hrukin; 06/05/2017 20:46. Rediger grunn: link

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2404021 06/05/2017 20:47
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nei, tror ikke man kan det på p2m. Jeg må coaste i 3 sekunder for at den skal nullstille. Er det trykk på armene vil den ikke nullstille. Men det virker som den sliter mellom store temperaturendringer, før den har blitt tilstrekkelig gjennomkald eller varm.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2405751 12/05/2017 09:08
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Begynte å styrke kjerne og tøye hver dag etter jeg starta denne tråden. På gårsdagens tempo kjørte jeg 47/53. På vanlig langkjøring går det nå i 48/52 i snitt. Kjørte også stående spurt med ny pr på maxwatt og 5s watt. Hadde 55/45 på stående spurt i bukken. Her svinger det alle veier. Men 100w+ mer på venstre der altså..kanskje selve beinstyrken ikke er saken her..?
Men det er spesielt i klatringer venstre ikke henger med fortsatt. Har fundert på om det kan være teknikk, stram muskulatur eller svak kjerne som gjør litt utslag. Siden jeg merker det godt i korsrygg, og da spesielt venstre side, på lange klatringer i godt driv.

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2405760 12/05/2017 09:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
Du jager et spøkelse. Bruk tid og energi på å trene ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2405776 12/05/2017 10:08
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hehe, mye mulig, men tingene jeg gjør vil i alle fall ikke gjøre det vondere å sitte på sykkelen ICON_WINK Bruker ikke så mye tid og energi på det, annet enn å trene opp kjerne og tøy og bøy. Vi får se hvordan det utvikler seg. Liker å jage spøkelser!

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2406355 14/05/2017 19:49
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Er du venstre eller høyrebent? Hvilket bein sparker du en ball med?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2406370 14/05/2017 20:25
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Høyre

Lest en del på Hogg sin blogg (heh heh) om bikefit den siste tiden, og endte med å ta bilder av føttene mine, samt være bevisst på signalene jeg fikk fra fotsålene mens jeg sykla. På høyre har jeg jevnt trykk på hele framre del av fotsålen, mens jeg omtrent bare tråkker med stortåa og tilhørende tåball på venstre. Bildene avslørte at jeg har ben som er kastet på meg av en full sjømann, trenger wedges på venstre fot for å få jevnt trykk på fotsålen. Det forklarer også hvorfor venstre hele tiden forsøker å "lete etter et sweetspot" i tråkket, altså kneet vingler litt om jeg ikke fokuserer. Selv om det ikke skulle korrigere noe, så vil jeg i alle fall få et mer behagelig tråkk når jeg monterer wedges jeg nå har bestilt fra BikeFit systems. Viser seg for øvrig at jeg har høy fotbue, og den mangler også støtte i skoene, så jeg trenger såler i skoene som støtter opp fotbuen. Kanskje jeg i fremtiden slipper å dovne bort i fotsålene.

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2533478 30/01/2019 11:45
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, nå har jeg altså gått inn i mitt første pauseår siden jeg begynte med sykling. I den anledning trener jeg en del styrke på beina, med flere ettbensøvelser.
Jeg har ikke noen merkbar styrkeforskjell i bena, jeg klarer like mange reps med samme vekt på begge bena. Det jeg merker er at motorikken er bedre i høyrefoten. Dette merker jeg også på sykkelen, høyrebenet går helt smooth hele runden, mens venstre føles mer "luggete".

Når jeg kjører drag på rulla ligger jeg som regel på 47/53 eller 48/52, noe som er helt innafor. Det rare er likevel at jeg har betydelig mer syre i venstrefoten. I går kjørte jeg flere drag, og mens jeg var helt på grensen på venstrefoten, hadde jeg knapt syre i høyre. Kan noe så merkbart spores motorikk alene? Jeg tenker jo selvsagt at det dreier seg om en muskulær forskjell - i tillegg til motorikk.

Vi er selvsagt ikke roboter, så forskjell i tråkkraft anser jeg som naturlig. Det er følelsen som er så forskjellig jeg undres over. Når venstre lår er stinn av syre, så er det den følelsen du kjenner på når du skal jobbe videre, ikke at høyre er lett og fint ICON_WINK

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2533538 30/01/2019 14:39
M
Majoren Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Hoaas
Ja, nå har jeg altså gått inn i mitt første pauseår siden jeg begynte med sykling. I den anledning trener jeg en del styrke på beina, med flere ettbensøvelser.
Jeg har ikke noen merkbar styrkeforskjell i bena, jeg klarer like mange reps med samme vekt på begge bena. Det jeg merker er at motorikken er bedre i høyrefoten. Dette merker jeg også på sykkelen, høyrebenet går helt smooth hele runden, mens venstre føles mer "luggete".

Når jeg kjører drag på rulla ligger jeg som regel på 47/53 eller 48/52, noe som er helt innafor. Det rare er likevel at jeg har betydelig mer syre i venstrefoten. I går kjørte jeg flere drag, og mens jeg var helt på grensen på venstrefoten, hadde jeg knapt syre i høyre. Kan noe så merkbart spores motorikk alene? Jeg tenker jo selvsagt at det dreier seg om en muskulær forskjell - i tillegg til motorikk.

Vi er selvsagt ikke roboter, så forskjell i tråkkraft anser jeg som naturlig. Det er følelsen som er så forskjellig jeg undres over. Når venstre lår er stinn av syre, så er det den følelsen du kjenner på når du skal jobbe videre, ikke at høyre er lett og fint ICON_WINK

Dette er nok muskulær forskjell. Det er ikke slik at mennesker er konstruert likt på høyre og venstre side. Det vil i ca 9 av 10 tilfeller være forskjeller på høyre og venstre side når det kommer til styrke, utholdenhet, smidighet osv.
Det jeg tenker (er utdannet muskelterapeut) er at venstre beinet ditt lider nok litt av stram muskulatur og derfor er ikke blodgjennomstrømning i musklene god nok. Dette gjør at du ikke klarer å kvitte deg med avfallsstoffer i musklene godt nok (det blir opphopning). Derfor får du syre fortere i den foten.
Få løst opp muskulaturen din fra hoftene og ned, og vil du være Good to go!

Redigert av Majoren; 30/01/2019 14:40.
Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2533540 30/01/2019 14:46
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Interessant.
Hvordan får jeg løst opp muskulaturen da? Har gått en del ganger til fysio for pakket muskulatur og fått løst opp, vært som smør etterpå. Det har ikke gjort noe utslag på fordelingen.
Tenker du tøying? Kan prøve tøying hver dag fremover, fra hofta og ned. Det er spesielt innsiden og utsiden (foran) på låret syra merkes.

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2533585 30/01/2019 20:16
M
Majoren Offline
Entusiast
Entusiast
M
Tøye og massere.
Starte med å tøye hofteleddsbøyerne, sete, forside lår (innside,utside og midten) og hamstring.
Greien er at muskelen må strekkes/tøyes ut, slik st den ikke står i spenn. Da får man anatomisk korrekt muskel og den blir lettere å jobbe med.
Er ikke alltid man klarer å tøye den helt ut selv, men daglig tøyninger vil hjelpe.

Har du foamroller, så bruk den godt etter tøying. Bruk ekstra tid der muskulaturen din er stram/der du får mest syre.

Du kan gjerne avslutte med å tøye den muskelen som er strammest.

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2533591 30/01/2019 20:56
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Flott, takk for tips, prøver det en periode ICON_SMILE

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2533662 31/01/2019 11:38
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Heheh! Jeg har tidligere år kjørt en hel del tempo i rimelig aggressiv stilling, uten at det har gjort utslag på fordelingen utover sesongen.
Jeg kan også få 50/50 på dragene, men det føles unaturlig..altså som at jeg tråkker mye hardere med venstre enn med høyre, noe som sikkert dreier seg om både motorikk og muskelkraft. Om musklene i venstre viser seg å være i overkant stram og fører til mer syre i den foten, så vil det kanskje løse seg selv.
Merker ikke noe forskjell i ren kraft på bulgarsk utfall, ettbens knebøy eller benpress, så håper det løser seg med hode, skulder, tøy og rull

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2614214 18/06/2020 12:10
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Henter opp en gammel tråd da jeg plutselig har fått litt klarhet i grunnen til at jeg tråkker forskjellig. Jeg har skjevt bekken, noe som resulterer i at muskulaturen i beina jobber forskjellig. Dette har nå etterhvert gitt meg pirifomis syndrom i venstre foten. Etter å ha vært litt plaget med noe som kan minne om isjiasvondter i venstre foten de 2 siste årene fikk jeg det omsider undersøkt.
Så da gyver man løs på uker med spesifikk styrke og tøyeøvelser i håp om at det skal lette irritasjonen på isjiasnerven. Ikke at det kommer til å gjøre noe med kraftfordelinga, bekkenet er rotert sånn at musklene jobber litt forskjellig, ikke så mye å gjøre med. Men alltid greit med en forklaring på hvorfor ICON_WINK

Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Hoaas] #2616973 05/07/2020 19:39
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Henter opp en gammel tråd da jeg plutselig har fått litt klarhet i grunnen til at jeg tråkker forskjellig. Jeg har skjevt bekken, noe som resulterer i at muskulaturen i beina jobber forskjellig. Dette har nå etterhvert gitt meg pirifomis syndrom i venstre foten. Etter å ha vært litt plaget med noe som kan minne om isjiasvondter i venstre foten de 2 siste årene fikk jeg det omsider undersøkt.
Så da gyver man løs på uker med spesifikk styrke og tøyeøvelser i håp om at det skal lette irritasjonen på isjiasnerven. Ikke at det kommer til å gjøre noe med kraftfordelinga, bekkenet er rotert sånn at musklene jobber litt forskjellig, ikke så mye å gjøre med. Men alltid greit med en forklaring på hvorfor ICON_WINK

Om du ikke får løst piriformisproblemet, er(var) det en noe omdiskutert kar som hadde en spesiell teknikk for dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dd5zvz/har-kurert-hundrevis
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ine-teaser-bottom&utm_content=dd5zvz
Av en eller annen grunn måtte han bytte jobb ofte ICON_SMILE

iq
Re: Forskjell i benstyrke, igjen [Re: Gammelogdesperat] #2618236 16/07/2020 07:37
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Gammelogdesperat

Om du ikke får løst piriformisproblemet, er(var) det en noe omdiskutert kar som hadde en spesiell teknikk for dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dd5zvz/har-kurert-hundrevis
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ine-teaser-bottom&utm_content=dd5zvz
Av en eller annen grunn måtte han bytte jobb ofte ICON_SMILE

Hahah, rompelegen, ja ICON_LAUGH

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support