Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gammel katt

Gammel katt #2402927 03/05/2017 10:14
Henrikkolstø Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har en katt som nå har blitt 16 år gammel. Den har begynt å få noen rykninger når den går, det ser ut som den dukker unna noe. I tillegg ser vi at den ikke klarer å vaske seg noe særlig lenger, og at den er stiv i kroppen. En gammel dame rett og slett. På den annen side virker det som den ikke har noen smerter.
Før vi tar den med til dyrlegen er det på sin plass å spørre her.
Hva tenker forumet?

Time wasted is not wasted time
Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2402929 03/05/2017 10:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Har dere vært hos veterinæren for å sjekke hvordan hun har det, og for å finne ut om det er noe som kan gjøres for å holde henne i farta? Det finnes jo fôr for gamle dyr, medisiner for evt. gikt, etc...

Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2402937 03/05/2017 10:28
Henrikkolstø Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har ikke det enda. Greit å sjekke med forumet her først. Da det ikke virker som hun har det noe vondt, har vi valgt å avvente.

Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2402938 03/05/2017 10:31
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg bare tenkte at den som kan si mest om hvorvidt en katt har det bra er en veterinær.

Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2402958 03/05/2017 11:04
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har ofte tenkt på at det er interessant hvor ulikt vi ser på aldring hos mennesker og dyr - for gamle mennesker mener vi det mest humane er å holde dem i live for enhver pris, for kjæledyr mener vi det mest humane er å ta livet av dem så snart de viser aldringstegn.
Så lenge dyret ikke viser tegn på å mistrives (gir seg som regel raskt utslag i endret gemytt/personlighet) ser jeg ingen grunn til å avlive dem selv om de begynner å bli stivbeinte.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2402960 03/05/2017 11:10
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Ingen tegn til vondter eller "personlighetsforandringer", så la hun leve - men vær på vakt. Har de vondt, kan de være tikkende bomber, og det er ekstra kjipt om du har barn i hus.

Jeg har selv en hund som er stokk døv, så hun er ikke lett å kommunisere med for å si det slik, men dog er hun full av livknist snart 14 år gammel og ingen vondter. På vakt, men ikke på vei til noen vetrinær riktig enda.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2402965 03/05/2017 11:15
Henrikkolstø Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hun har vel blitt litt mer kosete enn hun var tidligere, og så er det disse "rykningene" når hun går.

Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2402977 03/05/2017 11:27
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Hvis rykkene kommer på hvert steg eller ved gitte bevegelser er det nok sannsynlig at det er en stivhet eller smerte i ledd og/eller muskler den går og kjenner på. Men igjen, så lenge den ikke viser tegn på mistrivsel vender jeg tommelen opp :-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2402984 03/05/2017 11:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Henrikkolstø
Hun har vel blitt litt mer kosete enn hun var tidligere, og så er det disse "rykningene" når hun går.

...Som en veterinær kanskje kan fortelle hva er på et blunk, og muligens fikse med medisin?

Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2402986 03/05/2017 11:44
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Gå til veterinæren med den. Men det vet du selvsagt. Det er ikke uvanlig at gamle katter blir stiv i ledd, og om de i tillegg er litt runde om vommen er det ofte slik at de får et bevegelsesmønster som kan se litt "giktisk" ut. Viktig med riktig fôr, og selvsagt også med riktig mengde. Når katter får stive ledd gjør det noe med mobiliteten, men det tilpasser de seg til.

Jeg ville ikke valgt å vente til den viser tegn på at den har det vondt. Når en katt viser tegn til det er den som regel alvorlig redusert.

Mvh
Bjarte - med fire katter i alderen 14-20, og erfaring med noen hundre andre.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Gammel katt [Re: Hæ?] #2402994 03/05/2017 11:59
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Hæ?

Jeg ville ikke valgt å vente til den viser tegn på at den har det vondt. Når en katt viser tegn til det er den som regel alvorlig redusert.

Bør nok presisere at jeg tenkte utfra avlivningsperspektiv, at man får den utredet av veterinær med tanke på behandlingsalternativer var så selvsagt for meg at jeg glemte å nevne det.

Re: Gammel katt [Re: Stein] #2403126 03/05/2017 18:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Stein
Jeg bare tenkte at den som kan si mest om hvorvidt en katt har det bra er en veterinær.

Tja. Vi har seks katter og jeg kan ikke tenke en veterinær som bedre kan fortelle hvordan de har det enn oss; utenom en. Grunnen til det er at alle blir fryktelig stressa når du skal på tur til 'you name' it.

Den eneste veterinæren som kan fortelle noe (mer?) er en vennine av fruen. Og hun kommer på hjem til oss, slik at vi slipper å stresse kattene.

Moralen. Er katta vant til en biltur og synes det er greit å bli tatt på av andre, OK. Er katten av den sky typen, stol på din egen dømmekraft.

Ellers. Er i samme situasjon. 15 år gammel katt, med en hofteskade som begynner (har begynt) å spille opp. Har gått på smertestillende en stund nå, men nytter fortsatt livet. Ser dog ut til det som tok livet av brødrene hans for mange år siden kommer til å ta ham og. Nyretrøbbel.

Når vi snakker litt om håp i en annen tråd. Vi håper at han får en god tid igjen nå at det har blitt varmere i været.

Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2403329 04/05/2017 09:30
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Dyr prøver å skjule sin svakhetstegn lengst mulig. Blir fort tatt av ett større dyr (eller får sprøyte av dyrlegen) hvis de skulle vise frem hver eneste lille smerte de har

Re: Gammel katt [Re: Tange] #2403361 04/05/2017 10:29
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Tange

Tja. Vi har seks katter og jeg kan ikke tenke en veterinær som bedre kan fortelle hvordan de har det enn oss

Vel, i dette tilfellet spør jo kattens eier om råd fra andre, så selv om jeg er enig i at man selv nok er den som kjenner kjæledyret sitt best, så mener jeg fremdeles at en veterinær er den beste å gå til for slike råd.

Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2403362 04/05/2017 10:30
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Henrikkolstø

Hva tenker forumet?

at katta er gammel ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2403504 04/05/2017 19:01
stosu Offline
Besatt
Besatt
Dra til veterinæren. Selv om katta virker blid kan hun ha store smerter/plager. Dyr er gode til å kamuflere smerte

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2404032 06/05/2017 22:02
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
Hvilken rase er det?

De fleste katter er slik at når de er svært syke eller klare for å dø så går de og gjemmer seg et lurt sted. Ikke ulikt de gamle indianere.

Søker den kos og er sosial så har den antagelig ikke så store smerter at den selv ville valgt å dø.

Mitt råd som mangeårig eier av mange katter (av rasen norsk skogkatt) er at når du ser tegn til at katten trekker seg unna eller gjemmer seg et rart sted over flere dager, så trekker du i snora. Før det mener jeg at den kan ha et godt liv i mange måneder/år sammen med mennesker som er glade i han/henne.

Å få smerter når man går osv er en naturlig del av det å bli gammel og ikke noe man nødvendigvis må få sprøyta for. Det mest humane og naturlige for en katt er tross alt å dø hjemme hos seg selv med "familien" sin, ikke på et klinisk dyrlegekontor med barbering av pelsen og av en kjip sprøyte og med en eier som er trist og lei seg.

Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2404036 06/05/2017 22:28
chalshus Offline
More than words
More than words
Det mest humane er nok å ta seg en tur til vetrinæren med en gang. Synsing her på forumet fører skjelden til noe bra.

Re: Gammel katt [Re: chalshus] #2404038 06/05/2017 22:57
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: chalshus
Det mest humane er nok å ta seg en tur til vetrinæren med en gang. Synsing her på forumet fører skjelden til noe bra.

Drar du til veterinæren med en 16 år gammel katt så blir det sprøyte med én gang.

Har det falt deg inn at katten kanskje trenger å føle litt på at den nærmer seg slutten av livet før den må dø? Å ha det vondt før man dør er den mest naturlige tingen i verden, og kanskje en veldig viktig del av det å ta farvel med et langt liv.

Har katten glede av sosialt samvær, spiser, drikker og sover normalt, så er det ganske egoistisk å påberope seg å vite at den har det så vondt at den hadde valgt å dø.

Hadde jeg vært en katt så hadde jeg valgt å dø trygt i hjemmet mitt kontra å dø av en giftsprøyte hos en dyrlege.

Hvis derimot katten viser tydelige tegn til å plages over tid så er selvsagt dyrlegen det eneste alternativet. Tro bare ikke at man har vært "slem" hvis et dyr dør hjemme.

Re: Gammel katt [Re: VegardSkedsmo] #2404269 08/05/2017 06:47
Henrikkolstø Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Rasen er en "gratiskatt/gatemix". Hun spiser og drikker bra, og sover mye som katter har en tendens til.

Re: Gammel katt [Re: VegardSkedsmo] #2404330 08/05/2017 10:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: VegardSkedsmo

Drar du til veterinæren med en 16 år gammel katt så blir det sprøyte med én gang.

For noe tull! Selvsagt ikke hvis katten har det fint. Dessuten er det ikke veterinæren som avgjør om et dyr skal avlives eller ikke.

Har det falt deg inn at katten kanskje trenger å føle litt på at den nærmer seg slutten av livet før den må dø? Å ha det vondt før man dør er den mest naturlige tingen i verden, og kanskje en veldig viktig del av det å ta farvel med et langt liv.

Jau, det....

Har katten glede av sosialt samvær, spiser, drikker og sover normalt, så er det ganske egoistisk å påberope seg å vite at den har det så vondt at den hadde valgt å dø.

Har noen sagt det, da? De fleste mener vel bare at katten bør undersøkes av n veterinær for å sjekke om den kan få medisiner så den får det bedre, hvis den har noen plager.

Hadde jeg vært en katt så hadde jeg valgt å dø trygt i hjemmet mitt kontra å dø av en giftsprøyte hos en dyrlege.

Hvis derimot katten viser tydelige tegn til å plages over tid så er selvsagt dyrlegen det eneste alternativet. Tro bare ikke at man har vært "slem" hvis et dyr dør hjemme.

La dyret dø "av alderdom" (i praksis sykdom) hjemme? Ja, du... Dette skal jeg ikke engang begynne å svare på, tror jeg.

Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2405187 10/05/2017 17:43
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Vi tok vår katt til veterinær for 3 år siden pga. forstoppelse. Vi fikk besked om at vi hadde to valg: cellegift eller avliving. Katten lever og trives i dag. Kreftsvulsten som blokkerte tarmen ser ut til å være borte. For ett år siden sluttet han å spise en ukes tid - samme greia. Veterinæren mente han burde avlives. Vi kjørte heller på med tvangsspising, og apetitten var tilbake etter 14 dager. (Samboeren er forøvrig også veterinær, men arbeider som forsker) Konklusjon: jeg tror du er vel så god til å vurdere livskvaliteten til katten din som en veterinær som ikke kjenner den.

Re: Gammel katt [Re: hilmer] #2405239 10/05/2017 21:08
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: hilmer
... Konklusjon: jeg tror du er vel så god til å vurdere livskvaliteten til katten din som en veterinær som ikke kjenner den.

Helt enig.

Re: Gammel katt [Re: Stein] #2405240 10/05/2017 21:11
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig

Quote:
For noe tull! Selvsagt ikke hvis katten har det fint. Dessuten er det ikke veterinæren som avgjør om et dyr skal avlives eller ikke.

Jeg i overkant kat(t)egorisk der.

Jau, det....

Quote:
Har noen sagt det, da? De fleste mener vel bare at katten bør undersøkes av n veterinær for å sjekke om den kan få medisiner så den får det bedre, hvis den har noen plager.

Ja, trådstarter skriver "ta med katten til dyrlegen". Det må forstås som at han skal ta med katten til dyrlegen for å få den avlivet.

La dyret dø "av alderdom" (i praksis sykdom) hjemme? Ja, du... Dette skal jeg ikke engang begynne å svare på, tror jeg.

Det er vel fullt mulig å dø av alderdom uten å dø av sykdom? Eller tar jeg helt feil her?

Redigert av VegardSkedsmo; 10/05/2017 21:12.
Re: Gammel katt [Re: Henrikkolstø] #2405291 11/05/2017 07:43
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg tror førstnevnte strengt tatt kommer av sistnevnte. Alle dør vel av noe. Gamle mennesker dør vel heller ikke helt uten symptomer fordi batteriet tok slutt?

Moderator  support