Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

RockShox Lyrik dempegaffel

RockShox Lyrik dempegaffel #2402881 03/05/2017 08:37
F
Frankfreud Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
På'an igjen...
Jeg prøver å få en bedre forståelse av hvordan en dempegaffel fungerer, sånn at jeg enklere kan utføre service på min elskede Lyrik 2-step. Jeg har nå en del reservedeler til det benet hvor man fyller på luft (springside), og har også utført en service for litt siden, og bl.a. skiftet noen deler ihht skjema fra SRAM sine sider (https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/MIP7hsNKJDkz5iFwRbttTaMfoB4EW_q9Qxu4klc9Pi0/mtime:1372788150/sites/default/files/techdocs/2-STEP%20TROUBLESHOOTING%20AND%20AIR%20SPRING%20SERVICE%20GUIDE_2.pdf). Problemet i ettertid har blitt føglende:

- veldig myk gaffel (har forsøkt med litt ekstra luft, uten at det hjelper særlig)
- gaffelen låser ikke 100% lengre, noe den gjorde før utført service
-ved laveste innstilling for vandring (115mm), så "fester" ikke gaffelen seg helt ved 115mm, men kanskje 120mm. Dette plager meg ikke så mye i utgangspunktet, men om det er tegn på at noe er defekt, så er det likevel kjekt å vite.

Det jeg lurer litt på: det som heter IFP housing (sitter i toppen like under knappen for vandring), skal det fylles olje med 2,5wt. Tidligere manualer sier at det skal være 40ml, mens videoen på SRAM sine sider sier 35ml. Kan for lite av denne oljen føre til at demperen føles myk, eller har det ikke noe med saken å gjøre?

Det med låsing av demperen - i mitt hode bør dette kun kunne påvirkes ved å gjøre endringer i "demperbenet", altså den siden der lufta ikke skal inn.

Til slutt: oljen som fylles på til slutt i hvert ytterben, har denne noen annen effekt enn kun smøring? Kan mengden her påvirke hvor myk gaffelen kjennes ut?

Alle tips tas i mot med stor takk! Om det er noen der ute med erfaringer fra samme gaffel er det også interessant å høre mer om.

Ride hard!

Re: RockShox Lyrik dempegaffel [Re: Frankfreud] #2403066 03/05/2017 13:55
F
Frankfreud Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Oppdatering: kom til å tenke på at demperen kan ha vært treg FØR service, sånn at jeg rett og slett sammenligner med en demper som i utgangspunktet ikke var helt tipp topp. Kjøpte sykkelen brukt og det hadde nok ikke vært utført noen service på en god stund. Er det noen tommelfingerregel på hvor mye jeg bør klare å dytte ned demperen bare med min egen kroppsvekt?

Moderator  support