Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon?

Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? #2402701 02/05/2017 16:10
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Les artikkelen:
https://www.terrengsykkel.no/Utstyr/Omtaler/Polygon-tar-sats

Hva tror dere, kan det virkelig være sånn at den blir like tråkkeeffektiv som en 120mm XC sykkel? I så fall burde den revolusjonere hele enduro-markedet?

Litt bratt styrevinkel for min smak med 66 grader, men det er jo levelig.

Men det må jo være en trade-off her, man får aldri pose og sekk? Lite eller ingen rebound-demping ser ut til å være deler av oppskriften. Vil ikke det bli slagete?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2402711 02/05/2017 17:11
erlingba Offline
.
.
Det hadde vært veldig kjekt om det virker så bra som annonsert, men det første jeg tenkte på når jeg så designet er at det må bli mye trøbbel med rusk i partiet ved kranken.
Ser for meg at kongler, småstein og gjørme vil skape trøbbel og redusere levetiden på den glideforingen. Og hva med vridningsstivhet på baktriangelet? De to linkene ser ut til å være både lange og tynne.
Dette er bare ukvalifisert synsing, så det kan godt hende dette er fremtiden, men da er det rart de har brukt så gammeldags tradisjonell geometri på sykkelen.

Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2402720 02/05/2017 18:06
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
http://www.bicycleretailer.com/product-t...spension-design

Samme design på opphenget på denne Marin sykkelen.

Forøvrig et merke jeg ikke har sansen for, prøvde kjøpe en ramme hos de for et år siden og mailen jeg fikk tilbake inneholdt kun 'no'.

Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2402736 02/05/2017 18:52
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
En småstein mellom ramme og oppheng ser jo ut til å kunne bulke alt?

Men spent på å se hvordan det funker, om det er slik de sier er det jo glitrende for sånne som meg som liker å sykle langt på grove sykler ICON_SMILE

fant denne artikkelen også om firmaet som lager opphenget:
http://www.bluetoad.com/publication/?i=380382&ver=html5&p=90#{"page":90,"issue_id":380382}

..Megatower v2..
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2402772 02/05/2017 20:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg ville ikke latt noen med en sånn sykkel bli med på tur. Er redd for mareritt og vondt i netthinnen. Stygg sak, og hvis det er et system som belager seg på lite eller ingen demping, så tipper jeg den energien enten forsvinner i friksjon, eller så blir det gyngehest.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2414702 14/06/2017 12:28
A
Anders-K Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Foreløpige tilbakemeldinger virker nærmest usannsynlig positive.
Er det et dogmeskifte på gang? Har nesten plukket meg ut min kommende Endurosykkel, men nå ble jeg litt usikker på om må sette litt på gjerdet.

Googling:
https://dirtmountainbike.com/bike-reviews/trail-enduro-bikes/polygon-square-one.html
http://reviews.mtbr.com/polygon-square-one-first-ride-review
https://www.pinkbike.com/news/polygon-sq...works-2017.html

Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2414711 14/06/2017 12:44
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg syntes dette er veldig spennende, kult med litt skikkelig innovasjon/variasjon. Men ser for meg at den der glidegreien for baktriangelet er enda en ting som kan bli herpet eller begynne å knirke.

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
-----------------------------
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2414719 14/06/2017 13:05
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Tantrum har jo også et oppheng som lover gull og grønne skoger samtidig som de ser ut som togkræsj.

https://m.pinkbike.com/news/first-ride-tantrum-missing-link.html

Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2414729 14/06/2017 13:35
heinrich Offline
Besatt
Besatt
fyren bak tantrum er grunn nok til aa gaa for noe annet - han virker som en tulling. Jeg husker han fra magic link syklene til Kona, rammene som nesten oedela merkevaren deres - selv om noen mener de fungerer greit. Min oppfatning av fyren er hovedsakelig fra ridemonkey sitt dh/fr forum, hvor han har fremstaatt som en Trump-aktig karakter. Men, tiden vil jo vise hvordan det gaar - kickstarteren hans gikk ihvertfall veldig bra for han.

naar det gjelder polygon/marin opphenget har anmeldelsene vaert unisont gode, saa og kritikken av rammenes estetiske profil. Personlig syns jeg ikke de ser saa verst ut, men for meg virker det og som de har litt aa gaa paa mtp geometrien. Utsagn som "rammene trenger ikke komp-demping" har og gjort folk paa nett saers kritiske, uten at de har proevd rammene. Jeg vet ikke. Jeg syns de er spennende, men hadde ventet litt til de fant ut av geoen. For Polygon representerer rammene et kvantesprang fremover fra den horrible enduro/stisykkelen de pleide aa selge, en sykkel som visstnok er saa bajs at Mik Hannah, som faar betalt for aa sykle for de, verken oensket aa bruke den eller ville uttale seg om den ICON_SMILE

Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: heinrich] #2414745 14/06/2017 14:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: heinrich
fyren bak tantrum er grunn nok til aa gaa for noe annet - han virker som en tulling. Jeg husker han fra magic link syklene til Kona, rammene som nesten oedela merkevaren deres - selv om noen mener de fungerer greit. Min oppfatning av fyren er hovedsakelig fra ridemonkey sitt dh/fr forum, hvor han har fremstaatt som en Trump-aktig karakter. Men, tiden vil jo vise hvordan det gaar - kickstarteren hans gikk ihvertfall veldig bra for han.

Vet ikke helt hva du legger i Trump-aktig. De gangene jeg har møtt Brian Berthold er han usedvanlig trivelig og hyggelig.

Omtrent som her: https://www.youtube.com/watch?v=4IfL4t6-UHQ

At fyren har tro på egne ideer er jo en selvfølge. Jeg har ikke sett hans bidrag på Ridemonkey eller andre fora, men har møtt ham noen ganger på Eurobike i tillegg til dagene i Marokko.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2414794 14/06/2017 19:12
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jepp, det kan godt hende han er tidenes kis i levende livet, men i en lengre traad paa nenvte forum har han fremstaatt som en klovn slik jeg har oppfattet han, hvor forumets moderatorer og har sett seg noe lei av han.

Oppfoerselen hans var forstaaelig nok da han nok tidvis nok foelte seg under voldsomt angrep fra forumet, noe som iblant var berettiget at han foelte, i blant ikke.

Med Trump-aktig mente jeg og at han ila andre en del meninger og til stadighet kom tilbake og forfektet ting uten aa ville dokumentere det, paa en maate som sammen med klovn-beskrivelsen over fikk han til aa minne om nettopp Trump. (joda, jeg innser at jeg moeter meg selv i doeren med det utsagnet) Jeg vet ikke, det er greit aa tro paa egne ideer, men i det du henvender deg til et forumspublikum hvor mange er ingenoerer, noen jobber med sykkeldesign eller oppheng, og hvor mange er langt over gjennomsnittlig interessert i oppheng/geo og saa kaster rundt deg med paastander og blir buthurt om folk ikke automatisk tror paa deg uten at du dokumenterer noe - spes siden du har en slike fantastiske ideer som magic link paa samvittigheten (tanken var sikkert god og snakker du med han var det sikkert Kona/fabrikken som rotet det til) - man kommer til aa bli oppfattet som et troll - velkommen til internettet.

Forhaapentligvis er jeg og hyggeligere i virkeligheten enn her inne ICON_SMILE Noe annet hadde vaert litt uheldig ICON_WINK Fint aa hoere at han har et vinnende vesen i virkeligheten ICON_SMILE Den generelle tilbakemeldingen han fikk paa Ridemonkey var at folk var generelt meget interessert i opphenget hans og svaert gjerne ville se grafene som beskrev hvordan det fungerte i praksis, og oensket han lykke til, men hvor han rakk aa fremmedgjoere seg for ganske mange - da i direkte sammenligning med Guerilla Gravity, som og er ganske aktiv paa forumet og som fremstaar paa en langt mer saklig og sympatisk maate.

jaja, nok om det.

Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2414895 15/06/2017 08:34
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Er nesten så jeg tenker at man ikke tør kjøpe ny enduro-sykkel før man ser om dette fungerer slik det sies.

Personlig skulle jeg hatt en sykkel som er glitrende downhill, men som akselererer kjapt når man står og tråkker midt i stage'n. Ser jo ut som om denne skulle kunne klare det? Dog, ville gjerne hatt litt slackere styrevinkel på en 180mm sykkel...

Utseendet, er teknikken bra nok så endrer oppfattelsen av utseendet seg selv. Slik var det med V-stil i hopp, styggeste som fantes før, nå får du topp stilkarakter for perfekt utført V-stil.

..Megatower v2..
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2415160 16/06/2017 09:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: vids

Personlig skulle jeg hatt en sykkel som er glitrende downhill, men som akselererer kjapt når man står og tråkker midt i stage'n.

Jeg føler som oftest det er beina som hindrer meg i de kvikke akselerasjonene midt i en tøff enduroetappe. ;-)

Mange av de siste års sykler har styremontert lås/reduseringsbryter som bidrar til mer snert ved behov.

Øyvind Aas
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: sykkeloyvind] #2415188 16/06/2017 10:23
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind

Personlig skulle jeg hatt en sykkel som er glitrende downhill, men som akselererer kjapt når man står og tråkker midt i stage'n.

Jeg føler som oftest det er beina som hindrer meg i de kvikke akselerasjonene midt i en tøff enduroetappe. ;-)

Mange av de siste års sykler har styremontert lås/reduseringsbryter som bidrar til mer snert ved behov.

Det er jo beina, har av en eller annen grunn blitt seig men treig i det siste par åra. Men men jeg lurte på om det fantes en måte jeg kunne kjøpe meg ut av problemet på ICON_LAUGH

En fjernkontroll med lockout hadde faktisk vært topp, men ser ikke at de downhillorienterte bakdemperene jeg liker har noe slikt? Kjører Vivid air nå, kunne byttet til f.eks. DPX2, men tror kanskje ikke det kommer fjernkontroll der heller?

..Megatower v2..
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2415195 16/06/2017 10:35
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hm, ser SUPER DELUXE RT REMOTE har remote... Dog, mangler innstillinger på low speed compression, så taper jo en ganske viktig funksjonalitet der...

..Megatower v2..
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2415200 16/06/2017 10:49
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Er jo proto typer ute på float x2, så det kommer nok

Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2415208 16/06/2017 11:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Cane Creek DBCoil [IL] med OPT!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2415215 16/06/2017 11:59
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er jo beina, har av en eller annen grunn blitt seig men treig i det siste par åra. Men men jeg lurte på om det fantes en måte jeg kunne kjøpe meg ut av problemet på ICON_LAUGH

Det er da bare å kjøpe (motor)elsykkel det? Det er jo egentlig lite interessant å lage tråkkeffektive oppheng nå som tråkking ikke er så viktig lenger. Fremtiden er motorsport!

Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: baronKanon] #2415431 17/06/2017 13:10
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: baronKanon
Cane Creek DBCoil [IL] med OPT!

Der sier du noe faktisk! Den har jo nøyaktig den funksjonaliteten jeg etterspør! Har vært litt skeptisk til holdbarheten på cane Creek, men de skal visst ha adressert det og!

..Megatower v2..
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: erikskon] #2415432 17/06/2017 13:11
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: erikskon

Det er da bare å kjøpe (motor)elsykkel det? Det er jo egentlig lite interessant å lage tråkkeffektive oppheng nå som tråkking ikke er så viktig lenger. Fremtiden er motorsport!

Genial løsning egentlig, kan optimalisere både demping og fremdrift. Dog, får ikke mye kred for å sette KOM med elsykkel :-D

..Megatower v2..
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2415922 19/06/2017 18:47
A
Anders-K Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Blir ikke dette mye av det samme som switch infinity bare at linkern er litt forskjellig plassert?
Terrengsykkel utrykker i testen av sb4.5 at den tråkker som det beste av det beste innen rittfulldemperer (men ASR har det ikke...) så sånne glidere er kanskje ganske lurt for tråkk eff. Mener å huske at litt bakover i først fase var felles for begge (hva nå enn der er godt for), men det vil vel man kunne få til med 4-bar også.

Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2415928 19/06/2017 19:06
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jepp, jeg tenker og at dette gjør noe av det samme som Yetis Switch Infinity-løsning. Noe som jo er fabelaktig bra til å trakke med og flyte og bombe med. Ulempen med slike glide-foringer er at de kan være utsatt for slitasje og at de kanskje ikke vil holde seg like smidige over tid. Reservedeler kan være vanskelig å få på kort varsel, sikkert.

Veldig spennende med sykkelmerker som tør å satse på nye løsninger. Den perfekte sykkelen finnes ennå ikke og det er rom for flere løsninger med forskjellige fordeler og ulemper på markedet.

Øyvind Aas
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: vids] #2416629 22/06/2017 11:22
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Nytt review:
https://www.pinkbike.com/news/polygon-square-one-ex9-review-2017.html

Ganske interessant.

Breakdown: Tråkker som bra som de sier, utrolig grep, svelger terreng.

Litt for bratt styrevinkel i forhold til farten den ønsker å ha.
Men likvel ikke så leken, den kan hoppe, men kjennes suboptimalt for den slags. Ikke poppy. Den liker å følge bakken.
Men altså sikkert et glitrende KOM-våpen for nerrover-bortover-segmenter.

Personlig så liker jeg å leke, så kanskje litt feil for meg. Dog, ville gjerne testet selv. Sånne smak og behag-ytringer fra testere synes jeg at kan være svært individuelt..

Redigert av vids; 22/06/2017 11:22.

..Megatower v2..
Re: Hva tror dere om supereffektiv 180mm Polygon? [Re: sykkeloyvind] #2429619 15/08/2017 20:11
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sykkeloyvind

Etter Eurobike 2017 er overstått så tar vi med en Tantrum til Norge.
Den blir i hovedsak stasjonert i Hemsedal og i første omgang satt opp som 160mm 29er hvilket er ypperlig for det noe barskere terrenget her i høylandet.
Sannsynligvis blir den ogmed til Oslo i løpet av høsten eller tidlig vinter hvis noen i området er interessert i og prøve hvor snertent tråkk den har. Eller sjekke ut om geometri som justerer seg trinnløs etter behov, men uten fikkling med remote på styret eller propedal på demperen virkeligen kan eksister uteno apeforum for utforsk syklister.. ;-)

Moderator  support