Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er det en optiker i salen?

Er det en optiker i salen? #2402543 02/05/2017 10:28
R
rogerha Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Har et problem i forbindelse med et brillekjøp. Gikk til en anerkjent optikerkjede for å kjøpe nye briller. Tok først synstest som virket meget grundig og optikeren var hyggelig og virket flink. Hadde tenkt å høre med henne om resultatet, men etter å ha sett på briller en stund så jeg at jeg ikke hadde mer tid og måtte fortsette en annen gang. Det skulle ikke være noe problem siden alt ble lagt inn i systemet.

Kom så tilbake senere, fant noen briller jeg likte og de skulle bli ordnet med glass. So far so good. Når jeg henter ferdig brille derimot så føles ikke bra derimot. Ubehagelig og rart. Det viser seg at brillene kommer med styrke +4,50 -0,50 70 på venstre side og +2,50 -1,25 111 på høyre. Reagerte på dette siden jeg kun har 5-10% syn på høyre øye og alltid har brukt samme styrke på begge øyne. Har nå sett på flere tidligere verdier fra tidligere synsundersøkelser og ser på samtlige (4 stk jeg har tatt vare på) at de har satt samme verdi på høyre som på venstre øye, med notat som balanse, symmetri.

Jeg har altså antagelig hatt samme styrke på høyre som på venstre side på briller og linser de siste 40 år, noe jeg antar er grunnen til ubehag med de nye brillene. Først var de veldig ubehagelig, nå etter litt tilvenning er det noe bedre. Men etter en drøy uke orker jeg fortsatt ikke å gå med de nye brillene mer enn noen timer før hodepinen kommer.

Så da lurer jeg på:
1. Vil det gå seg til etter mer tid?
2. Er det vanlig å sette egen styrke og korrigering for et øye som er nesten blindt? (kun 5-10% syn på høyre øye)
3. Er det urimelig å hevde at butikken har gjort en feil og kreve at de må bekoste nye glass (med korrigering tilsvarende venstre side) ?

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Er det en optiker i salen? [Re: rogerha] #2402614 02/05/2017 13:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er ikke sikkert "alltid har hatt" nødvendigvis er riktig heller. Jeg hadde progressive briller i over 10 år før jeg kom til en god optiker som hjalp meg med problemet heller enn symptomet... Krogh i Storgata har etter det jeg har fått med meg godt rykte på seg for skikkelig kompetanse. Jef har gått der i over 5 år nå, og får god oppfølging.

Uansett: gå tilbake til butikken og spør. Kanskje det er en rasjonell forklaring på endringen. Har selv slitt med at glassene jeg fikk ikke passet godt nok til hvordan krummingen på brillene var, så brillene måtte bøyes ut av stilling. Dette var Oakley-briller av den mer sportslige typen. Det ble bedre etter justering.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er det en optiker i salen? [Re: rogerha] #2402785 02/05/2017 21:39
J
jkaod Offline
Fersking
Fersking
J
Jeg er øyelegge ... i USA, ikke Norge. Briller kan gjøres uansett, men hva pasienten har hatt på, er vanligvis den måten de er laget på. Hvis man har et øye som ikke ser godt, er det vanlig å balansere linsene av kosmetiske årsaker. Hvis du har vasket briller som har vært balansert, tror jeg du ville være mye mer fornøyd med det samme. Ta brillene tilbake og forklar at du hadde dem balansert i alle tidligere briller, og du er veldig ubehagelig med dem slik de ble laget. Kanskje du blir komfortabel med dem slik de er nå, men det er mer sannsynlig at de vil fortsette å plage deg. De vil også være mye mer kosmetisk tiltalende hvis linsene er balansert. De vil trolig gjenopprette dem uten kostnad for deg.
Beklager min dårlige norske, jeg bodde i Norge i to år, men det var for 35 år siden.

Re: Er det en optiker i salen? [Re: rogerha] #2403040 03/05/2017 12:58
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Har selv opplevd å få feil med briller to ganger hos en kjede som slutter på land. Siste gangen fikk jeg god service og nye glass. Men går heretter kun til min lokale optiker som jeg stoler på.

Redigert av Lid; 03/05/2017 12:58.
Re: Er det en optiker i salen? [Re: rogerha] #2403843 05/05/2017 21:34
N
NikDev Offline
Fersking
Fersking
N
Enig med Jkaod, og siden det er ubehagelig for deg å være fullkorrigert vil jeg tro at din optiker vil bytte til balanseglass uten problem

Hilsen en optiker ICON_SMILE

Nikolai

Moderator  support