Har et problem i forbindelse med et brillekjøp. Gikk til en anerkjent optikerkjede for å kjøpe nye briller. Tok først synstest som virket meget grundig og optikeren var hyggelig og virket flink. Hadde tenkt å høre med henne om resultatet, men etter å ha sett på briller en stund så jeg at jeg ikke hadde mer tid og måtte fortsette en annen gang. Det skulle ikke være noe problem siden alt ble lagt inn i systemet.
Kom så tilbake senere, fant noen briller jeg likte og de skulle bli ordnet med glass. So far so good. Når jeg henter ferdig brille derimot så føles ikke bra derimot. Ubehagelig og rart. Det viser seg at brillene kommer med styrke +4,50 -0,50 70 på venstre side og +2,50 -1,25 111 på høyre. Reagerte på dette siden jeg kun har 5-10% syn på høyre øye og alltid har brukt samme styrke på begge øyne. Har nå sett på flere tidligere verdier fra tidligere synsundersøkelser og ser på samtlige (4 stk jeg har tatt vare på) at de har satt samme verdi på høyre som på venstre øye, med notat som balanse, symmetri.
Jeg har altså antagelig hatt samme styrke på høyre som på venstre side på briller og linser de siste 40 år, noe jeg antar er grunnen til ubehag med de nye brillene. Først var de veldig ubehagelig, nå etter litt tilvenning er det noe bedre. Men etter en drøy uke orker jeg fortsatt ikke å gå med de nye brillene mer enn noen timer før hodepinen kommer.
Så da lurer jeg på:
1. Vil det gå seg til etter mer tid?
2. Er det vanlig å sette egen styrke og korrigering for et øye som er nesten blindt? (kun 5-10% syn på høyre øye)
3. Er det urimelig å hevde at butikken har gjort en feil og kreve at de må bekoste nye glass (med korrigering tilsvarende venstre side) ?