Jeg sykler på en spark med 1x11 oppsett med 38t foran og en oneup shark modifisert xt-kasset bak med spenn på 11-50. Bakgiret er et xtr m9000 med shark-cage. Hvis jeg skal ha tilfredsstillende og fungerende kløtsj som strammer opp kjedet, så blir det ekstremt tungt å gire til lettere gir. Settes kløtsjen til off, så er det normal trykk på girspaken tilstrekkelig. Justerer jeg trykket på kløtsjen til å ta mindre, opplever jeg at kjedet slår for mye på røft underlag og på de tyngste girene. Jeg har ikke opplevd at kjedet faller av drevet foran. Skal det være slik, eller er det et tegn på at kløtsjen trenger en service?
Jeg har kjørt med oppsettet et års tid, og mener bestemt at dette ikke var noe særlig problem tidligere. Med kassetten jeg kjører så må jo kjedet være noe lengre enn f.eks 11-42. Kan kjedelengden være en årsaken til problemet jeg har? Kløtsjen takler det kanskje ikke.
På hardtailen har jeg en sram 10-42 kasset med xt m8000 bakgir, og det er et "lydløst" oppsett sett i forhold. Kjedet er stramt og fint, samt at det er svært lett å gire til lettere gir.
Er det noen som opplever det samme eller har noen innspill , så setter jeg stor pris på tilbakemeldinger.
Redigert av Leggen; 26/04/2017 17:36.