Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Specialized Turbo/Roubaix Pro?

Specialized Turbo/Roubaix Pro? #2400989 26/04/2017 12:36
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei hå,

Jeg trenger nye "sommerdekk" til racer'n.

Specialized kjører kampanje nå hvor man får to dekk til prisen av en. For landevei gjelder dette S-works Turbo eller Roubaix Pro.

Noen tilbakemeldinger på disse dekkene?

Kjørefølelse?
Slitestyrke?

Jeg har syklet med Conti gp4000 i noen sesonger og har vært fornøyd. Jeg bytter som regel dekk i starten av sesongen, så hvis de holder en sesong (3-4000 km) så er jeg fornøyd.

Jeg sykler to-tre turritt i løpet av året, men ikke på veldig høyt nivå, men gode dekk er uansett en fin greie.

Redigert av ganskefort; 26/04/2017 12:38.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2400993 26/04/2017 12:51
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Hei.

Jeg er nå ikke riktig person til å svare, da sammenligningsgrunnlaget mitt er like tynt som jeg selv ønsker å være. Roubaix Pro er det eneste landeveisdekket jeg har prøvd og har syklet på det i snart ett års tid.

Men jeg er egentlig ganske godt fornøyd. Ingen punkteringer, godt grep i drittvær og til en fin fin pris.

Jeg har prøvd å gjøre litt research utover min egen pendlererfaring og har kommet over en eldre side jeg fant interessant: http://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Specialized_Road_Tires_2014_3982.html

Konklusjonen for Roubaix Pro var denne:

Put simply, I was shocked to see that it rolls faster than the lighter weight Turbo Pro. The Roubaix Pro is officially the sleeper in the Specialied tire line. Looking for a tough tire choice for a questionable race course? This is your tire. The price is right, the quality is there, and the Crr is outstanding for a tire that is this durable. I ran my 28mm tires at about 75psi for most riding, and they were positively dreamy. This league of Crr is becoming very crowded with great tires.

Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2400998 26/04/2017 12:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
S-Works Turbo er supre dekk. De gir godt grep, ruller godt og føles myke mot veien. Jeg har også syklet noe grus på mine i 26mm. Men de slites ganske fort og vesentlig fortere enn GP4000.
Slitestyrke og grep er ofte to egenskaper som står i hver ende av en skala, så du oppgir som regel slitestyrke for å få grep. I tillegg vil lettere dekk ha mer porøs gummi, som kan gi bedre grep, men som også vil slites fortere.

GP4000 er også supre dekk, men føles mindre smidige mot underlaget enn S-Works-Turbo, og da snakker jeg ikke en gang om bomulls-varianten av Turbo.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2401004 26/04/2017 13:13
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Turbo er en av mine go-to dekk. Det er behagelig å kjøre på, gir god road feedback, sitter godt på vått og tørt. Selv om det slites fort er det verdt det. 1500 km per dekk er ikke lenge, men jeg elsker å sykle.

Rullemotstand er det helt umulig for noen å oppleve på egenhånd, nyansene er så små at her må det maskiner til for å måle. (Aner ikke hvordan denne testen er gjennomført, dog.)

Det er litt det samme med grep. De gangene jeg har kjørt en sykkel over ende etter å ha mistet grepet, er det minst like mye sykkelteknikken min som det er dekket som svikter. Her kan jeg ikke konkludere en fasit, men jeg er helt sikker på hva jeg liker å kjøre på, dekk som gir den gode følelsen.

Hva er det beste dekket? Det kommer jo an på. Er du kirkerotteblakk er Roubaix en god idé. Er baken din sart som babyhud er Turbo bra. Er du tung og bor i et område med mye strøsand og glass, er Roubaix bra. Sykler du bare bane er Turbo bra. Ingen fasit, altså.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2401034 26/04/2017 14:43
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Som Specialized-sponset rytter så syklet jeg en del på Turbo i fjor og kan støtte meg til tilbakemeldingene over. Godt grep, lav rullemotstand (stoler på andre som har testet det) og god kjørefølelse. Slitestyrken er lav, og den mye gummiblandingen som bidrar til godt grep og kjørefølelse gjør også at små skarpe steiner og glass fester seg lett. Det var nok også grunnen til at jeg hadde tre punkteringer i fjor med Turbo-dekket, hvorav to på tubularvarianten.

Siden jeg syntes punkteringer er ganske nedtur, spesielt i konkurranser, så har jeg valgt å prioritere dekk med høyere punkteringssikkerhet. Det går sikkert på bekostning av komfort og grep, men jeg føler ikke at det er noe jeg merker så mye til. Kjører Vittoria Corsa CX 25 mm (har både tubular og clincher av de)

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2401105 26/04/2017 18:56
P
Puma Offline
Medlem
Medlem
P
Jeg kan også varmt anbefale Turbo, har kjørt på 26mm-varianten i to sesonger nå. Jeg tar nok mer sjanser med slitasjen enn andre her, og kjører ikke veldig mye grus, men 1500km virker defensivt synes jeg. Da jeg skiftet bakdekket i fjor hadde det gått ca 5000km, og var mer enn godt slitt, men jeg punkterte aldri. Fordekket har ca 8000km nå, kanskje på tide å skifte....

Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2401134 26/04/2017 19:57
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for gode og utfyllende svar!

Jeg er litt fristet til bare å kjøre på med Turbo og se hvordan det går. Når det er 2 til prisen for 1, så er det innafor å ta en sjanse kanskje.

Dette til tross for at jeg er ganske tung (87-88 kg) og i Oslo Omegn er det jo mye småstein og tull og tøys langs veiene, så sånn sett er Roubaix kanskje et bedre valg. Men, jeg er ute etter noe som har litt mer "wow"-faktor enn Conti (da både GP4000 og 4 Season som jeg sykler med vår/høst.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: Puma] #2401135 26/04/2017 19:59
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Puma
Jeg kan også varmt anbefale Turbo, har kjørt på 26mm-varianten i to sesonger nå. Jeg tar nok mer sjanser med slitasjen enn andre her, og kjører ikke veldig mye grus, men 1500km virker defensivt synes jeg. Da jeg skiftet bakdekket i fjor hadde det gått ca 5000km, og var mer enn godt slitt, men jeg punkterte aldri. Fordekket har ca 8000km nå, kanskje på tide å skifte....

Dette er gode nyheter, men jeg bytter nok dekk litt før de går i oppløsning :-)

Går nok for 26 mm hvis jeg kjøper Turbo!

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2401138 26/04/2017 20:12
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg benyttet med av BOGO tilbudet hos Specialized i siste uke og gikk derfra med et sett Turbo i 26mm.
Har hatt 2 turer på de og de ruller akkurat like godt som de GP4000 25mm jeg byttet fra.
Merker altså ikke forskjell jeg, mulig jeg har spart 2 watt ved 40 km/t, men det er sjeldent at jeg sykler i 40 km/t til trening og siden det bare er treningsdekk så blåser jeg litt i det.
Kjøpte de bare pga. pris og kommer til å kjøpe GP4000 neste gang da de er 100 kr billigere per sett.

Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2401141 26/04/2017 20:23
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ok, vi får se hva jeg tenker hvis jeg får tak i et par dekk. 26 mm S-works er omtrent like brede som Conti i 25 mm?

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: Alpers] #2401516 27/04/2017 18:57
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Alpers
Selv om det slites fort er det verdt det. 1500 km per dekk er ikke lenge, men jeg elsker å sykle.

Kanskje jeg vil elske å sykle enda litt mer med S-works Turbo!?

Sjekker på LBS ved jobben i morgen, de fører Specialized i hvert fall.

Redigert av ganskefort; 27/04/2017 18:57.

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2401572 28/04/2017 00:22
Diffie Hellmann Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Verd å nevne i denne konteksten at S-Works Turbo er utviklet av samme dekkguru som GP4000s, Wolfgang Arenz, slik at likheten i egenskaper har en klar sammenheng. S-Works Turbo og Gripton-materialet ble initielt utviklet sammen med QuickStep. Nå, er han derimot i gang hos Schwalbe...

https://rouleur.cc/editorial/design-stories-specialized-s-works-turbo-tyre/

Unless you’re in the business of making bicycles tires, you’ve probably never heard the name Wolfgang Arenz. But, you’ve probably ridden his stuff. He developed the acclaimed Black Chili Compound for Continental before he was recruited by Specialized.
At the Big S, Wolfgang developed a number of rubber compounds, including Gripton. Both the Black Chili and Gripton compounds have been widely recognized in the road segment as the fastest rubber money can buy.
If you’re trying to produce the best tires in the world, Wolfgang is the guy you want on your team. About two years ago, he was hired by Schwalbe

http://reviews.mtbr.com/schwalbe-addix-tire-compound-first-ride-impressions

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2401762 28/04/2017 12:35
P
perallan Offline
Fersking
Fersking
P
Jeg ser at du gikk for S-Works Turbo. Skal følge med på Strava og sjekke om du får opp farten. Tipper det ICON_SMILE

Jeg har syklet Paris-Roubaix og Flandern Rundt på Roubaix Pro 28mm. Det satt dønn. Det ble en liten miks i år, og litt latskap i skiftingen, så jeg hadde Roubaix Pro bak og Turbo foran. Gikk supersmooth det også.

Pending og stravajakting funker fint på Roubaix. Kan ikke huske sist jeg hadde flate dekk.

Syklet Enebakk Rundt test med Frøy i går på dette oppsettet. Det var noen som skrøt veldig av dekkene sine når vi sto og hang på Skullerud før start, men jeg lyttet ikke veldig. Det som var artig var etterpå ved Klemmetsrud når vi snakket om turen, så var det disse personene som hadde flate fordekk. Sånt er fint, ikke sant?

Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2402050 29/04/2017 21:40
P
Puma Offline
Medlem
Medlem
P
Når jeg tenker meg om har jeg ikke punktert på over 15000 km med S-Works Turbo (de siste tre årene). Slitestyrken er som det sies så som så sammenlignet med GP4000, men 3000km holder de lett hvis man ikke er mye på grus. Det er ganske bra spør du meg....

Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: Puma] #2402212 01/05/2017 07:37
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Puma
Når jeg tenker meg om har jeg ikke punktert på over 15000 km med S-Works Turbo (de siste tre årene). Slitestyrken er som det sies så som så sammenlignet med GP4000, men 3000km holder de lett hvis man ikke er mye på grus. Det er ganske bra spør du meg....

Det er gode nyheter! Det blir ikke mye mer enn 3000 km på landevei for meg i året, så da er det jo et godt alternativ som sommerdekk. Håper å få satt på i dag og prøvesyklet i kveld.

Redigert av ganskefort; 01/05/2017 07:38.

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Specialized Turbo/Roubaix Pro? [Re: ganskefort] #2402754 02/05/2017 19:32
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Monterte og første kjappe tur nå i kveld. Kjentes ut som veldig gode dekk. Komfortable, gode nedover og raske.

Takk for alle tips og kommentarer.

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro

Moderator  support, Valentino