Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Barnesykkel 20" og billig "ledsagersykkel"

Barnesykkel 20" og billig "ledsagersykkel" #2400796 26/04/2017 05:30
L
logki Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
L
Hei,

Jeg kjøpte for to-tre år siden en Diamant 16 hos den lokale Intersportbutikken. Denne sykkelen har ikke vært noe udelt heldig kjøp. Sykkelen er tung. Jeg har/hadde ikke noe særlig greie på sykkel, og kjøpte derfor det selgeren anbefalte. Når sykkelen nå skal byttes ut, så ønsker jeg å ta et bedre valg.

Sønnen min er seks år, 57cm indre benlengde og totalt 130cm høy. Dersom jeg kjører 45km har Tengesdal Sport i Egersund Frog Bikes 55. Alternativet jeg har sett på er Trek Superfly 20. Da blir nærmeste forhandler 1t 25m unna (Mandal). Sønnen min synes at Trek'en er "mye tøffere" enn froskesykkelen, noe som ikke skal undervurderes da det i dag er en kamp å få han ut å sykle.

Frog Bike virker som det rasjonelle valget, og jeg lurer på om ikke krankarmene på Trek'en er for lange. Det ser iallefall slik ut på mange youtube videoer.

Burde jeg vurdere andre sykler enn de over? Er det andre momenter jeg bør tenke på?

I tillegg skulle jeg hatt en rimelig sykkel til å bruke sammen med sønnen min. Jeg har ikke syklet siden slutten av 90-tallet, og den siste sykkelen var en DBS Kilimanjaro. Jeg tenkte å kjøpe noe som ikke er dyrere enn 5.000. Trek FX 7.1? Bruksområde blir grusvei, kanskje potensielt til trening etterhvert.

Jeg ser det er mange her som kan mye om sykkel, og det ville vært fint med noen råd ICON_SMILE

Re: Barnesykkel 20" og billig "ledsagersykkel" [Re: logki] #2400824 26/04/2017 06:53
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Datteren min på 5 har en Frog 48 som hun liker veldig godt.
Det virker som den er ganske gjennomtenkt mtp størrelsestilpasning til små ryttere. Krankarmer, bremsehåndtak, osv. Vekten er også bra.
Mao en Frog-anbefaling herfra, uten å kjenne til Trek'en.

-Magnus
Re: Barnesykkel 20" og billig "ledsagersykkel" [Re: logki] #2401214 27/04/2017 06:56
kammiz Offline
Fersking
Fersking
Vekt er kanskje det aller viktigste for å gi barn sykkelglede ja. Når et barn veier 15-20 kg, så blir det ganske vesentlig å få ned vekta på sykkelen. Meg på 95 kg hadde ikke likt en sykkel på 45kg...

her er en flott test med både Frog og Trek. Jeg endte opp med å kjøpe Trek til min datter. Skal dog sies at jeg ikke har målt benlengder, krankarmer osv. Jeg kjøpte den brukt på finn og den kommer straks i posten.

https://www.utemagasinet.no/Utstyr/testet-lette-barnesykler

Re: Barnesykkel 20" og billig "ledsagersykkel" [Re: logki] #2401234 27/04/2017 07:48
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Trek'en er veldig fin. Sønnen min fikk en slik til 5-årsdagen, og overgangen fra 14" til 20" hjul er fantastisk. Gir med mulighet for litt lettere utveksling er heller ingen uting. Sykkelgleden (som var stor fra før) har økt betraktelig, og både framkommelighet og teknikk har blitt imponerende mye bedre. Nå er pumptracks en lek.

Om det er noe jeg kan kritisere, er det at 60 mm stem er unødvendig langt. Jeg fant et billig 35 mm hos CRC som jeg bytta til, og det gjorde susen.

btm
Re: Barnesykkel 20" og billig "ledsagersykkel" [Re: logki] #2418782 02/07/2017 16:34
L
logki Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
L
Kan jo gi en liten tilbakemelding på hva som ble resultatet her. Poden prøvesyklet både trek og frog bike, og valget falt på frog 55. "Den er best å sykle på, men den andre har de kuleste dekkene..."

Ledsagersykkel har det ikke blitt enda.

Moderator  support