Hei,
Jeg kjøpte for to-tre år siden en Diamant 16 hos den lokale Intersportbutikken. Denne sykkelen har ikke vært noe udelt heldig kjøp. Sykkelen er tung. Jeg har/hadde ikke noe særlig greie på sykkel, og kjøpte derfor det selgeren anbefalte. Når sykkelen nå skal byttes ut, så ønsker jeg å ta et bedre valg.
Sønnen min er seks år, 57cm indre benlengde og totalt 130cm høy. Dersom jeg kjører 45km har Tengesdal Sport i Egersund Frog Bikes 55. Alternativet jeg har sett på er Trek Superfly 20. Da blir nærmeste forhandler 1t 25m unna (Mandal). Sønnen min synes at Trek'en er "mye tøffere" enn froskesykkelen, noe som ikke skal undervurderes da det i dag er en kamp å få han ut å sykle.
Frog Bike virker som det rasjonelle valget, og jeg lurer på om ikke krankarmene på Trek'en er for lange. Det ser iallefall slik ut på mange youtube videoer.
Burde jeg vurdere andre sykler enn de over? Er det andre momenter jeg bør tenke på?
I tillegg skulle jeg hatt en rimelig sykkel til å bruke sammen med sønnen min. Jeg har ikke syklet siden slutten av 90-tallet, og den siste sykkelen var en DBS Kilimanjaro. Jeg tenkte å kjøpe noe som ikke er dyrere enn 5.000. Trek FX 7.1? Bruksområde blir grusvei, kanskje potensielt til trening etterhvert.
Jeg ser det er mange her som kan mye om sykkel, og det ville vært fint med noen råd