|
Sørmarka ass
|
Sørmarka ass
25/04/2017 08:26
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Var Paa giengrodde stier fra tiden jeg holdt til på Kolbotn tilbake på tidlig 2000 tallet Startet vest for Verpåsen og vi snudde ikke før Bysetermåsan Klassikere som Verpåsen kolabånnåsen åsen over til Krokhol tur retur langs svartoren og et viff av det store utland med åpen kafe og vaffel på golfen Hvilken flytfest!
Redigert av sanouka; 25/04/2017 08:32.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Sørmarka ass
[Re: sanouka]
25/04/2017 08:37
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fint på Verpeåsen. Sliter dessverre med å finne en god forbindelse fra Bru til Krokhol, syklet du traktorveien på sydsiden av elven? Bare vært der en gang og da var det gjørmehelvete av ganske episke dimensjoner. Syklet i tillegg oppover, mulig bedre andre vei.
|
|
|
25/04/2017 08:50
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Var Paa giengrodde stier fra tiden jeg holdt til på Kolbotn tilbake på tidlig 2000 tallet Startet vest for Verpåsen og vi snudde ikke før Bysetermåsan Klassikere som Verpåsen kolabånnåsen åsen over til Krokhol tur retur langs svartoren og et viff av det store utland med åpen kafe og vaffel på golfen Hvilken flytfest! Har du et gps-spor du kunne dele? Veldig nysgjerrig på rutevalgene her!
|
|
|
[Re: larsdx]
25/04/2017 12:03
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Siden "svigers" bor i dette området har jeg både syklet endel på Verpåsen og rundt Bysetermåsan (og inntegnet det på mtbmap.no /OSM) samt gått endel til fots i området mellom Bru og Krokhol. I sistnevnte område er det endel blautmyr, særlig stien vestover fra Greverudveien (den gjennomsiktige på mtbmap), men den blå stien på østsida av Ålielva er både ganske tørr og ser interessant ut for sykling. Fra Bru ville jeg da syklet opp til Lillebru og inn derfra, man må bare leite litt for å finne det stedet hvor stien går ut av hogstfeltet nordøst for gården. Folkene på Lillebru er veldig positive til folk som ferdes i skogen (han har til og med skrevet Turboka) så jeg ville ikke vært bekymret for om det går an å sykle inn forbi gården, ihvertfall hvis man tar hensyn  Da slipper man å sykle vei via Siggerud og tilbake langs Brusagaveien for å komme seg inn i skogen. Har imidlertid ikke syklet dette alternativet selv ennå, ettersom jeg stort sett har startet turene fra Bru eller Bysetermåsan og dermed ikke trengt å sykle mellom de to stedene.
|
|
|
[Re: anderfo]
25/04/2017 12:19
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
(D)en blå stien på østsida av Ålielva er både ganske tørr og ser interessant ut for sykling. Syklet den stien for et par uker siden, rett etter regnfall, men lang og tørr periode før det. Det var skikkelig gjørmete og og i tillegg masse hestespor der jeg syklet. Mulig jeg kunne tatt et annet rutevalg på avslutningen der stien deler seg ved et hogstfelt opp mot lillebru, da tok jeg det jeg tror var en skiløype mot nordvest. Hadde nok vært artig gjørmesykling andre veien og med tanke på at det går hester her trenger man ikke være så bekymret for å sette spor. Men da må man klatre på grus opp fra Krokhol om man vil inn mot Bysetermosen eller Sandbakken. Men kanskje går det noen sidespor og singletracks her? Også nysgjerrig på stien som er merket blått nordvest for Ålielven. Forbindelsen fra Krokhol til Bru gjør det mulig å sette sammen en veldig fin langtur fra Skullerud og hjem til Oslo via Verpåsen, Langåsen Taralrudåsen og Grønliåsen.
|
|
|
25/04/2017 12:33
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hmm. Det er jo ganske tidlig på året nå, kanskje det er derfor? Sist jeg ruslet rundt på disse stiene tror jeg det var en "ekstra våt august" eller noe sånt, og da var stien nordøstover fra Lillebru ganske tørr (egentlig tørrere enn Verpåsen som har sine gjørmehull) - samtidig som andre stier i området var meget våte. I april/mai har jeg ikke gått der. Blir uansett interessant å høre hvor sanouka har syklet.
|
|
|
25/04/2017 12:58
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser segmentet som var ekstremt gjørmete kalles "Åliflyten" så det indikerer jo at det ikke alltid er så ille. Kanskje det kjøres skiløyper her om vinteren? Jeg syklet her: https://www.strava.com/activities/943726386
|
|
|
25/04/2017 13:12
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Det går skiløype der, ja. Jeg aner ikke om det har vært nok snø til å kjøre den i år... Ut fra Strava-segmentet ser det jo ut som folk klarer å holde bra fart der på flere deler av året, og navnet tyder på at det pleier å være mer flyt enn gjørme. Du kan kanskje gi den et forsøk til (og så oppdatere meg på om den er riktig inntegnet  - ellers sykler jeg der selv i juli en gang). PS. Strava heatmap tyder på at litt flere sykler på sørsida enn nordsida av Ålielva, men at begge stiene brukes endel. Man kan imidlertid bli lurt av heatmap; det funker dårlig i nærheten av store veger. Det er gjerne flere syklende på vegen enn på stien, så stien blir "dempet" i kartet.
|
|
|
25/04/2017 13:21
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så det rett etter at jeg postet. Litt uavhengig av om det blir kjørt eller ikke blir gjerne skiløyper i nærområder til tettsteder brukt en del vinterstid, en del går på ski i upreppa spor, snø blir trampet i bakken og det tar mye lenger tid før det blir tørt.
Ser jo ut som stien på andre siden av elven i større grad følger høydedragene.
|
|
|
25/04/2017 16:50
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Med kombo av hva jeg husket, de andres erfaringer, mtbmap pluss en tråd her inne om Langfuruåsen var rutevalget veldig greit. Vi sykla Verpåsen/Kolabånnasen over til Siggerud, men det finnes sikkert mange gode grunner for å skulle tatt Steinryggen istedenfor. Det er som nevnt i tråden bare å sette seg ned med mtbmap og fråtse i rutevalg.. Fra Siggerud ble det traktorveien som nevnes og den var ikke akkurat knusktørr nå i slutten av april, men på tørre somre mener jeg å huske at denne er særdeles rask (og kanskje ikke den mest interessante). Fra Krokhol blir det klatring på grus et par km før man knekker inn på noe som så ut som ei skiløype for så å skyve/bære et kort strekke opp på Langfuruåsen. Nede ved Bysetermåsan holdt vi (egentlig jeg) på å ta ridestien nordover helt til en av de andre tilslutt fant den lille avstikkeren til venstre rett opp til Elgtråkket som visstnok skal være enda bedre. Derfra tilbake til Skjelbreia på den lengste stien. Det går en avstikker fra stien etter noen km, men vi valgte den highlighta og litt lengre blå. Over en drøss med særdeles flotte klopper og inn igjen på stien nedenfor der hvor vi skjøyv opp på Langfuruåsen og grusen tilbake til (kafeen på) Krokhol. Noen km grus er ikke noe vi bryr oss om, det må nesten alltid bli litt sånn på lange turer. Men hadde stien ned fra Tømmerås ikke vært merket svart uten highlights så ville jo ting ha vært bortimot perfekt 150 hm på sti nedover istedenfor å kaste de bort på grusen. (Er den så jævlig som ryktet sier? Kan halvparten være bra og resten rævva? Kanskje er det Spektralstien vi snakker om? Hvor er prof Drøvel?) Fra Krokhol tok vi stien nord for traktorveien, Snikedalsåsen på kartet. Her er det også alternativer opp. Vi valgte grusen rett over veien fra golfen og sykla rett på. Oppe på åsen er det superfæst og flowy med litt røtter og vindfall etterhvert, men fin fint før man må holde tunga rett i munnen de siste 150 m hvor det brekker ned til venstre på noen hyller over et hus og ned noen sva før man er på veien igjen. Før om åra har jeg av og til valgt denne stien bort til Krokhol også og noen hundre meter lengre nord går det en snillere variant inn bak noen bolighus (eller gården det snakkes om?) som kroker opp på samme stien. Når vi kom til Siggerud så var planen en eller annen variant opp på Verpåsen igjen for å bombe på stier ned til bilen igjen, men med litt sugende vårføre og sjokkis og pottis gjennom vinteren så ble det asfalten rundt åsen og P plassen ved Gjeddetjernet. Har lagt ut runden her https://trailguide.net/1559
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
26/04/2017 06:53
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke syklet den svarte ned mot Krokhol, men den delen langs Tretjerna er stort sett fuktig og svampete, og derfra den øst-vestgående stien opp over Tømmerås og opp/ned til Langfuruåsen er slik jeg husker den mest dytting og veldig mye stor rund stein, så teknikken må i så fall være habil...
Men helt enig - hadde vært en interessant nedkjøring om den er bedre enn hva MTBmap indikerer.
(Tømmerås - Fjellfugleleiken har jeg til gode å sykle, men har troa på den!)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
26/04/2017 07:45
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det forresten noen som har testet videre nedover mot Kristenseteråsen og til Ytre Enebakk? Frister med et Sørmarka på langs prosjekt.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
26/04/2017 09:08
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Men hadde stien ned fra Tømmerås ikke vært merket svart uten highlights så ville jo ting ha vært bortimot perfekt 150 hm på sti nedover istedenfor å kaste de bort på grusen. (Er den så jævlig som ryktet sier? Kan halvparten være bra og resten rævva? Kanskje er det Spektralstien vi snakker om? Hvor er prof Drøvel?) Har ikke syklet den svarte ned mot Krokhol, men den delen langs Tretjerna er stort sett fuktig og svampete, og derfra den øst-vestgående stien opp over Tømmerås og opp/ned til Langfuruåsen er slik jeg husker den mest dytting og veldig mye stor rund stein, så teknikken må i så fall være habil... Det er Vidar ( vibrog / bronx) som har tagget Tømmeråsen-Krokhol som svart for et par år siden, så jeg ville nok stolt på at denne stien har riktig farge, men det går jo alltids an å spørre ham om hvordan han opplevde den... Er det forresten noen som har testet videre nedover mot Kristenseteråsen og til Ytre Enebakk? Frister med et Sørmarka på langs prosjekt. Tror jeg ville spurt Vidar om dette også, han har tegnet inn mange av stiene på den strekningen...  (men det garanterer jo ikke at han har medbrakt sykkel dit, og det ble inntegnet for rundt 5 år siden så det er jo ikke sikkert at han husker detaljene) Litt beslektet: I romjula gikk jeg jeg (med skisko og turskøyter i hendene) deler av alternativet litt lenger øst, mellom Øvresaga og Forfoten, og denne stien tror jeg ikke er særlig egnet med sykkel. Tror det er mest knot.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
26/04/2017 16:22
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Har ikke syklet den svarte ned mot Krokhol, men den delen langs Tretjerna er stort sett fuktig og svampete, og derfra den øst-vestgående stien opp over Tømmerås og opp/ned til Langfuruåsen er slik jeg husker den mest dytting og veldig mye stor rund stein, så teknikken må i så fall være habil...
Men helt enig - hadde vært en interessant nedkjøring om den er bedre enn hva MTBmap indikerer.
(Tømmerås - Fjellfugleleiken har jeg til gode å sykle, men har troa på den!) Den svarte ned mot Krokhol, i den grad det er den blåmerkede stien husker jeg ikke som noe stas, bare å holde seg unna. Tømmerås - Fjellfugleleiken er fin den så lenge man primært holder seg til høydedraget (umerket sti). Motsatt vei blir det litt mye dytting.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
26/04/2017 17:55
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Tømmerås - Fjellfugleleiken er fin den så lenge man primært holder seg til høydedraget (umerket sti). Motsatt vei blir det litt mye dytting. Hvordan er det videre ned til Rausjøveien (det er endel parallelle stier ned dit)? Skogen ser ganske åpen og fin ut fra veien...så jeg kan godt tenke meg at de er OK.
|
|
|
[Re: anderfo]
27/04/2017 19:02
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Tømmerås - Fjellfugleleiken er fin den så lenge man primært holder seg til høydedraget (umerket sti). Motsatt vei blir det litt mye dytting. Hvordan er det videre ned til Rausjøveien (det er endel parallelle stier ned dit)? Skogen ser ganske åpen og fin ut fra veien...så jeg kan godt tenke meg at de er OK. Den er bra den, hvis du holder deg på den parallelle åsen vest for Langfuruåsen.
Lars-Erik
|
|
|
02/05/2017 06:21
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ny rapport: Vi var ute på langtur søndag. Syklet fra Skullerud og den raske stiruten via Godlia til Sandbakken. Deretter ned til Krokhol. Vurderte teste stien nordøst for elven opp til Bru, men det var et leirduearrangement så fant det tryggest å holde oss på stien sørvest (Åliflyten). Det hadde regnet bra på fredag så det var en del gjørme, men ikke så ille som sist.
Oppe etter hogstfeltet valgte vi å følge blåstien, dette var fint et stykke, men så var det en del knot oppe i et hogstfelt før vi var nede på gården anderfo snakket om.
Deretter syklet vi Kolabånnåsen og Verpeåsen hvor jeg ikke klarte cruxene, men det gjorde selvsagt turfølget. I stedet for å følge grusen derfra til Fløysbonn som jeg gjorde sist fulgte vi stiene som er merket rødt og gult på mtbmap nord over Slettåsen. Her er det en god del crux og litt av og på sykkelen ble det, men ikke noen krise. Noe det frister å komme tilbake å øve på en dag jeg har med fulldemper og er mindre sliten. Andre crux det bare er å glemme for min del.
Avslutningen ble Grønliåsen, men hadde vi vært mindre slitne og hatt med mer vann og mat ville jeg vurdert å sykle Taralrudåsen nord-sør og grønliåsen sør-nord også.
Fordelen med runden i denne retningen er at man slipper klatringen fra Krokhol og opp til Sandbakken eller Skjelbreia. Utover det var det som en i turfølget bemerket "veldig lite grus og asfalt". Jeg vil også legge til at det er veldig mye som er sykkelbart, selv for en småfeit småbarnsfar med begrenset tekniske skills.
Neste gang vil jeg vurdere å sykle asfalt ut og starte ved Bysetermåsan.
|
|
|
09/07/2017 17:29
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
I dag fikk jeg endelig testet flere av stiene mellom Krokhol og Siggerud. Har justert litt på mtbmap, la inn gul utheving på noen av dem. Stien på østsida (Åliflyten/Holeveien) er nok for mye trafikkert av hester og har noen skikkelige gjørmehøl, samtidig som syklinga er kjedelig (bærer preg av å være skiløype og ikke singeltrack). Ingen crux, bare et par partier hvor man må kjempe litt mot det våte underlaget. På vestsida var det veldig bra. Også der er det er par stier som er mer kjerreveg/skiløype enn sti, men de fleste stiene var singeltrack og veldig bra. Såpass bra at jeg syklet fram og tilbake over Snikedalsåsen flere ganger. Tror ikke jeg så et eneste gjørmehøl på denne sida av elva. Det er blanding av svaberg og barnålssti m/røtter. Betydelig finere enn f.eks. Verpåsen og Kolabånnåsen, etter min mening (trolig pga. mangel på gjørmehøl og steinur). Nedkjøringa til Brusagaveien er bratt, men hvis man kjører litt yttersving er det ikke krevende. Bare bratt. Hvis man skal sykle opp i denne enden anbefales det å sykle opp via Dyrefaret. Litt tungt, men ikke vanskelig. https://www.strava.com/activities/1075099699
|
|
|
10/07/2017 07:25
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Får ikke opp noe gul uthevning på stiene på vestsiden?
Kolabonnåsen / «den magiske reisen» er veldig artig sykling synes jeg. Bortsett fra det ene knotepartiet. Verpåsen kan være litt våt og kanskje litt for bred og uteknisk sti, men man kan jo holde høy fart her.
Hvis du ikke har prøvd må du teste Slettåsen og Langåsen.
Jeg prøvde meg ellers litt i Fugleåsen, mellom Stallerud og Bølerkollen for å se om det gikk an å lage en runde for å forlenge Grønliåsen/Langåsen/Slettåsen, men fant ikke noe bra.
|
|
|
12/07/2017 19:44
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Får ikke opp noe gul uthevning på stiene på vestsiden? Justeringene jeg gjorde dukker ikke opp før mtbmap.no har blitt oppdatert. Det kan ta en uke eller to, kanskje lenger hvis Reitstøen tar sommerferie  Kolabonnåsen / «den magiske reisen» er veldig artig sykling synes jeg. Bortsett fra det ene knotepartiet. Verpåsen kan være litt våt og kanskje litt for bred og uteknisk sti, men man kan jo holde høy fart her. Det er noen fine partier innimellom, men jeg synes det er litt for mye knot/steinur og gjørmehøl til å være morsomt. Liker f.eks. Snikedalsåsen/Snikeryggen, Langfuruåsen, Kjerringhøgda, Høyspent og Natorunden langt bedre. Men slikt er jo subjektivt  Hvis du ikke har prøvd må du teste Slettåsen og Langåsen. Prøvde disse og Taraldrudåsen for en stund siden, kanskje 2015? Da var de avmerket på mtbmap som blå med gul utheving, altså flytsti, men jeg ble skuffet. Det var både knotepartier hvor jeg måtte bære sykkelen forbi, og noen skikkelige gjørmepartier. Mulig jeg hadde en dårlig dag, eller at denne typen sykling er uvant for en vanlig trønder?  Det var ihvertfall langt fra flytsti. Jeg justerte dem stort sett til rødt etterpå, selv om noen partier er på grensen til svart...
|
|
|
13/07/2017 07:52
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi snakket vel om dette da vi syklet sammen sist - det er stor forskjell på hva som merkes som rødt og blått ulike steder, selv i Osloområdet er det lokale forskjeller. Det aner meg jo at noe av det som er merket som blått i Trondheim kanskje også ville vært merket grønt i Oslo.
Slettåsen, Langåsen og Taralrudåsen har partier hvor mange nok må av sykkelen ja, jeg må hvert fall det. Men nedover klarer jeg alle crux uten fotisett, og særlig nedkjæringen fra Slettåsen sydover er magisk flyt. Og jeg er ikke spesielt god teknisk. Jeg har ikke syklet rundt Bysetermåsan.
|
|
|
17/07/2017 16:42
|
ollebecka
Medlem
|
Medlem
Av ren nyfikenhet: Är det någon här som tar hela Taraldsrudsåsen nord-syd utan foten i marken? Det är en uppförsbacke ganska tidigt där som verkar ganska omöjlig. Men jag misstänker att detta inte gäller alla eller ens de flesta mer rutinerade åkare.
|
|
|
17/07/2017 19:26
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, men nesten. Det ble gjort av han med fatbike på «nybegynnervennlig stitur i Grønliåsen» tidligere i vår. Jeg og Rørleggern meldte pass. Har ellers klart alt, men aldri sammenhengende.
|
|
|
17/07/2017 19:48
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Nå er kartet oppdatert: http://mtbmap.no/#14/59.7966/10.9139Vi snakket vel om dette da vi syklet sammen sist - det er stor forskjell på hva som merkes som rødt og blått ulike steder, selv i Osloområdet er det lokale forskjeller. Det aner meg jo at noe av det som er merket som blått i Trondheim kanskje også ville vært merket grønt i Oslo. ...og det som er blått i Trondheim ville gjerne vært rødt på Røros  Ikke så lett å lage universelle graderinger. Man må nok ha et slags kalibreringspoliti som reiser rundt i landet, hvis man vil at fargene skal stemme overens og ikke måtte "tolkes lokalt" når man besøker en ny plass. Jeg har ikke syklet rundt Bysetermåsan. Da bør du ta turen dit...
|
|
|
25/07/2017 07:44
|
HP89
Entusiast
|
Entusiast
Syklet opp til kjærringhøgda ved bysetermåsan før? Gikk den blå stien på søndag, burde jo gi god flyt ned fra tårnet. Men stien fra tårnet og ned til Byseter burde også være gøyal. Lukter flere turer på samme dag 
|
|
|
[Re: HP89]
25/07/2017 12:26
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Syklet opp til kjærringhøgda ved bysetermåsan før? Gikk den blå stien på søndag, burde jo gi god flyt ned fra tårnet. Men stien fra tårnet og ned til Byseter burde også være gøyal. Lukter flere turer på samme dag Ja, syklet der i sommer - knallfine stier. Opp den slakkeste stien sørfra og ned via Byseter. Det finnes flere runder med utgangspunkt i parkeringsplassen, alle med deilig flytsti. Nedkjøringen Bysetermåsan-Byseter er den bratteste/mest tekniske, resten er superflyt som også fungerer når det er vått. Se her: https://trailguide.net/1032
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
25/07/2017 13:15
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Syklet opp til kjærringhøgda ved bysetermåsan før? Gikk den blå stien på søndag, burde jo gi god flyt ned fra tårnet. Men stien fra tårnet og ned til Byseter burde også være gøyal. Lukter flere turer på samme dag Ja, syklet der i sommer - knallfine stier. Opp den slakkeste stien sørfra og ned via Byseter. Det finnes flere runder med utgangspunkt i parkeringsplassen, alle med deilig flytsti. Nedkjøringen Bysetermåsan-Byseter er den bratteste/mest tekniske, resten er superflyt som også fungerer når det er vått. Se her: https://trailguide.net/1032 Syklet omtrent slik det er vist på Trailguide i går som del av en lengre tur. Flotte stier. Det går også an å sykle ridestien helt opp til Skjeldbreia, og så den blå sørover til den møter ruten helt nord på Svartoren. da får man glede av hele Ridestien og slipper flåten over vannet.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
25/07/2017 14:32
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Syklet opp til kjærringhøgda ved bysetermåsan før? Gikk den blå stien på søndag, burde jo gi god flyt ned fra tårnet. Men stien fra tårnet og ned til Byseter burde også være gøyal. Lukter flere turer på samme dag Ja, syklet der i sommer - knallfine stier. Opp den slakkeste stien sørfra og ned via Byseter. Det finnes flere runder med utgangspunkt i parkeringsplassen, alle med deilig flytsti. Nedkjøringen Bysetermåsan-Byseter er den bratteste/mest tekniske, resten er superflyt som også fungerer når det er vått. Se her: https://trailguide.net/1032 Hadde en knallfin tur der i fjor, og fikk med meg nesten alle de omtalte stiene. Langfuruåsen tok nesten knekken på venstrehånda mi, så mulig jeg må tilbake for en revansj. Det at Bysetermosen ligger såpass langt utenfor allfarvei (og i hvert fall fra Oslo) gjør at det er lite trafikk også. Men stiene er top notch, helt klart.
|
|
|
|
|