Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Hjelp en tubeless-novise

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2651089 06/03/2021 15:54
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Pungterte igår da jeg tok en grusomveg til jobb og var for dårlig til å bønnyhoppe/spd-røske sykkel over regngrøft. #slangebitt.
Guffa var gammel, men bidro til at jeg kom meg hjem med iherdig og frekvent pumping.

Och så, erfaringen: De billige TL-ventilene mine fungerte rævva. Med slangeløst oppsett bør en ha high end-ventiler, og Muck-Off sine er gode. De koster seks ganger så mye som de billige jeg hadde & løste mine porblemer.

Nå har jeg 0.3L orange seal i bakhjulet, så sesongens punkteringer må bare komme.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Jomar Henriksen] #2651098 06/03/2021 16:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Jomar Henriksen
Guffa var gammel, men bidro til at jeg kom meg hjem med iherdig og frekvent pumping.

Nevnte jeg miniflaske med frisk guffe?

Beklager at jeg stadig maser om det, men det er et av mine topp tre tips for et bekymringsfritt liv på slangeløst. Har spart både meg og sykkelkompiser for slikt bry som du opplevde. For ikke å snakke om plugging eller, Gud forby, konvertering til slange.

Både Schwalbe og Stan's Notubes har praktisk 60 ml flaske som lett går i liten seteveske. Fyll opp med guffen du måtte foretrekke, gjerne grov, som standard Orange Seal.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Jomar Henriksen] #2651136 06/03/2021 21:30
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J

Nå har jeg 0.3L orange seal i bakhjulet, så sesongens punkteringer må bare komme.

Det høres ut som ... nok.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Sepeda] #2651181 07/03/2021 10:05
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sepeda

Nevnte jeg miniflaske med frisk guffe?

Beklager at jeg stadig maser om det, men det er et av mine topp tre tips for et bekymringsfritt liv på slangeløst. Har spart både meg og sykkelkompiser for slikt bry som du opplevde. For ikke å snakke om plugging eller, Gud forby, konvertering til slange.

Både Schwalbe og Stan's Notubes har praktisk 60 ml flaske som lett går i liten seteveske. Fyll opp med guffen du måtte foretrekke, gjerne grov, som standard Orange Seal.

Det var faktisk en god idé, skal noteres.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2651631 10/03/2021 08:34
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gir nesten opp å få mine Halo Carbaura disc satt opp slangeløst. Fancy karbonhjul.

De ble i sin tid satt opp slangeløst fra kyndig butikk. Men holdt ikke på lufta.

Ble satt opp slangeløst med grusdekk av lbs. Systemet fungerte, men måtte fylle luft ca. en gang i uka eller i praksis før hver tur.

Prøvde nå igjen med ny tape og nye ventiler. Schwalbe Pro One.

Dekkene popper fint, men uansett hvor hardt eller løst jeg strammer lekker ventilene. Har prøvd alle triks med guffe rundt ventilen etc.

Registrerer at de billingere hunt-aluhjulene mine som vel er UST er mye enklere å få til å holde lufta.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2651714 10/03/2021 13:06
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Fikk et tips av hjulbyggern jeg bruker om å ha litt gammeldags "lappesaker lim" rundt den konede delen av ventilen som ligger an mot innsiden av felgen/tapen, istedet for å trekke den for hardt til.
Kanskje det kan funke.

Har også merket at det ofte siver luft fra andre steder på hjulet under tapen og inn i felgen via eikehullene.
Denne lufta kommer ut langs ventilen selv om det ikke er ved ventilen det lekker og det hjelper ikke samme hvor mye man strammer.

Har mer eller mindre gitt opp tubeless på landevei, men kjører tubeless på alle terrengsyklene våre.
Både å få dekket til å "poppe" og bli tett er en utfordring på landevei.
Får jeg det først opp, så detter det ned så fort man punkterer eller mister luft.

Triks mottas med takk

AG

40+ and still climbing......
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Gullars] #2651721 10/03/2021 13:20
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Gullars
Fikk et tips av hjulbyggern jeg bruker om å ha litt gammeldags "lappesaker lim" rundt den konede delen av ventilen som ligger an mot innsiden av felgen/tapen, istedet for å trekke den for hardt til.
Kanskje det kan funke.

Har også merket at det ofte siver luft fra andre steder på hjulet under tapen og inn i felgen via eikehullene.
Denne lufta kommer ut langs ventilen selv om det ikke er ved ventilen det lekker og det hjelper ikke samme hvor mye man strammer.

Har mer eller mindre gitt opp tubeless på landevei, men kjører tubeless på alle terrengsyklene våre.
Får jeg det først opp, så detter det ned så fort man punkterer eller mister luft.

Triks mottas med takk

AG

Høres ut som du har litt for mye slakk mellom dekk og felg. Prøvd med et ekstra lag eller to med teip? Har måttet teipe alle mine hjul ekstra.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Gullars] #2651722 10/03/2021 13:38
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Nå har jeg vært så heldig at mine oppsett har fungert noenlunde problemfritt, men prøver meg:

Blant annet Stan's Notubes, som var blant pionerene på slangeløst, er tydelig på at ventilen ikke bør skrus for hardt til. Fingerkraft. Vet at det er delte meninger om det, som så mye annet i sykkelverdenen.

Etter min erfaring, er det mer avgjørende at formen på gummien på ventilen (firkantet/kvadratisk/rektangulær eller rund) passer inn i felgen. Jeg har best erfaring med rektangulære.

Har selv god erfaring med Stan's gule felgtape, men leser at andre opplever at den er litt stiv og kan sprekke rundt hullet man lager til ventilen og dermed forårsake lekkasje. Har dessverre ikke erfaring med andre taper, så vet ikke hvilke som eventuelt er seigere/mer elastiske.

Forskjellig guffe tetter i forskjellig grad. F.eks. standard Orange Seal er grov og kan potensielt tette bedre både ved små lekkasjer ventil og ved punkteringer.

Er skeptisk til å bruke lim, det burde ikke være nødvendig.

Har også merket at det ofte siver luft fra andre steder på hjulet under tapen og inn i felgen via eikehullene. Denne lufta kommer ut langs ventilen selv om det ikke er ved ventilen det lekker og det hjelper ikke samme hvor mye man strammer.

Da har du trolig en lekkasje i felgtapen. Da vil det typisk også lekke ved niplene. Se også videoen fra Stan's lengre nede.

Pass på å bruke tape med egnet bredde - omtrent det samme som intern felgbredde, gjerne 1-2 mm bredere - og at det ikke er rifter eller hull i tapen.

Legg gjerne dobbelt lag med tape, slik som Stan's anbefaler for mange felger.

Pumpe med trykkammer/kompressorpumpe gjør det enklere, men det har du gjerne allerede.

Om det virkelig ikke er mulig å få dekket til å poppe på slangeløst, er et triks å poppe det først med slange, løsne den ene dekksiden, fjerne slangen, sette inn ventilen, og siden poppe dekket. Da er det enklere å poppe ettersom den ene dekksiden allerede er poppet på.

Usikker på hva du mener med at dekket detter ned.

Om du mener at grepet mellom dekk og felg brytes, altså at dekket faktisk går av felgen ved trykktap, kan det tyde på at dekk og felg i for liten grad er kompatible. På grunn av fortsatt mangel på felles standard, forekommer det dessverre at dekk og felg passer dårlig sammen.

Som Elmersen skriver, kan et ekstra lag med felgtape sikre bedre grep mellom dekk og felg. Det burde også gjøre det enklere å poppe dekket.

Blant annet fordi slangeløst oppsett nå brukes i proffritt, arbeider produsentene med å sikre at dekket forblir trygt på felgen også ved trykktap, men da gjelder det å bruke kombinasjoner av felg og dekk som anbefalt.

Mange andre tips hos Stan's Notubes, se f.eks. FAQ og videoer.

Denne og mange andre instruksjonsvideoer på nettet kan kanskje også være til nytte.

Lykke til!

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Sepeda] #2651738 10/03/2021 15:02
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@Sepeda, eksempler på ventiler med kvadratisk gummi?

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: larsdx] #2651741 10/03/2021 15:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: larsdx
@Sepeda, eksempler på ventiler med kvadratisk gummi?

Jeg har brukt rektangulære DT Swiss. Kommer i forskjellige lengder.

Men jeg må ta alle forbehold om at dette kun er min anekdotiske erfaring, og at det kan være helt tilfeldig at disse rimelige ventilene har fungert godt i mine felger/oppsett.

Var mindre fornøyd med runde, noe som kan være like tilfeldig. Ser at det er mange anerkjente ventiler med rund gummi.

Kanskje kan fagfolk, gjerne fra redaksjonen, kommentere.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2651750 10/03/2021 16:32
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Takk for tips.

Har ikke prøvd lim trikset selv, da jeg ikke har hatt carbon hjul på landevei ennå, men det er vel bare et spørsmål om tid

Har prøvd alle mulige slags ventiler både flate, koniske, firkantede og t formede og synes egentlig de koniske er mest anvendelige, men det er ikke alltid de funker de heller. De enkleste hjula å sette opp er Bontrager med plaststrips og spesial ventil.

Lekkasjen gjennom eikehullene var i mitt tilfelle sannsynligvis at tapen bondet dårlig med felgen.
Det var mer et tips om at det gir den type lekkasjer som Larsdx beskriver enn et uløst problem.

Både popping og problemet med at dekket faller ned er jo kompabilitets problemer, det er soleklart.

Felgene som er prøvd er DT sin DB32 felg og PR1600 og ER1600.
Felgtape som er brukt er litt bredere enn innerbredde på felgen slik at den kan presses skikkelig nedi brønnen uten at den gliper på sidene.
Dekkene er Schwalbe Pro One TL i 28mm og G One Allround TL i 35mm

Har et hjulsett igjen å prøve av de jeg har og det er et PR1400 med 23mm profil.
Kanskje det går bedre.

Kompressor, kammerpumpe og vanlig pumpe er på plass.
Normalt sett går det meste opp om man skrur ut ventilkjernen og bruker kompressor, men ikke alltid.

Bruker vanligvis Efetto Caffelatex tubeless veske, men kanskje det finnes noe som funker bedre.
Den varer ganske lenge, tetter ok og er lett å vaske av.

AG

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2651753 10/03/2021 17:02
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Min erfaring med Muc-Off tubelessventiler er at de må strammes til ganske hardt for å ikke lekke, og at de må etterstrammes litt etter førstegangs oppsett. Trekker da ventilen ned samtidig som man skrur rundt hodet, fingerkraft skal holde.

Har også opplevd at tubeless tape kan flerre av om den ikke har satt seg ordentlig og man fyrer i nok trykk, og at man da får en sakte lekkasje ved niplene som tømmer dekket for luft over natta. Ved legging av ny tape blåser jeg opp med slange først for at tapen skal sette seg ordentlig.

Har cruiset rundt en del på Aerlite Elite 55 Disc og Schwalbe Pro One Addix TLE i 28mm de siste ukene. Fy satan så digge de dekkene er å kjøre på.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2651760 10/03/2021 17:35
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Ta litt ekstra tetningsguffe på den delen av ventilen som skal presses mot felgen så slipper man å introdusere nye spennende kjemier. Det samme kan man gjøre mot kanttråden også for å gjøre dekkene lettere å poppe. Bare bruk fingeren, en børste eller tilsvarende og smør tynt på. Da vil kanttråden tette bedre mot felgen.

For ventiler har jeg også brukt ekstra O-ringer med hell hvis ventil ikke passer overhode mot felg

Jeg er såpass gjerrig at jeg ofte bruker ventiler fra gamle slanger. Fungerer strålende, og fordi disse ventilene ikke er laget av aluminium, så knekker de ikke så lett heller.

Ut på tur!

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Gullars] #2651767 10/03/2021 18:52
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Både popping og problemet med at dekket faller ned er jo kompabilitets problemer, det er soleklart.
AG

Ja, og da handler det nok mest sannsynlig om at dekkene har for stor omkrets i forhold til felgene. Da er en mulig løsning å øke diameteren på felgen med ekstra teip. Har inntrykk av at de fleste la inn litt ekstra margin her spesielt i starten for at det ikke skulle være for vanskelig å få på dekkene. Er en liten stund siden jeg sist prøvde å sette opp noen ny felger slangeløst, men virker som problemet har blitt mindre. Har selv brukt vanlige elektrikerteip til dette over allerede lufttett teip/underlag.

Redigert av Elmersen; 10/03/2021 18:55.
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2655199 29/03/2021 19:37
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kan ikke for mitt bare liv få mine gamle Pro one (forrige generasjon) av felgen på Scope R4. Har halt, dyttet, slitt og spurt kona om hjelp. Endte som vanlig opp i undertøyet her i gangen, men måtte gi opp og etterfylle guffe gjennom ventilen uten å ha fått fjernet alt av gamle rester. Tips? Godt tempererte hjul, hansker og dytting/haling mot midten av felgen er prøvd. Sitter som limt og rikker seg ikke.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Elmersen] #2655216 30/03/2021 05:41
Ixirn Offline
Medlem
Medlem
Jeg har samme problemet med samme dekk på et par hjul fra Rojan Rundfahrt. Det sitter så helt ufattelig godt fast. Løsninga i fjor vår var ei 600mm enhåndstvinge som jeg klemte på dekket for å få bedre tak. Klarte til slutt å få dævelskapen ned i midten etter mye banning. Gruer meg allerede til jeg skal igang igjen i år, vurderer faktisk å pælme dekkene selv om det sikkert er en eller to sesonger igjen på dem. Egentlig superfornøyd med dekkene bortsett fra når de skal av, men dette er et seriøst problem. Forslag til erstatning?

Mitt anbefalte verktøy.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Elmersen] #2655218 30/03/2021 05:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Elmersen
Jeg kan ikke for mitt bare liv få mine gamle Pro one (forrige generasjon) av felgen på Scope R4.

Det forekommer dessverre, særlig om dekket i utgangspunktet sitter stramt på felgen. Om du googler forumet, vil du finne flere tråder om problemet. Likeledes kan du søke løsninger på Youtube.

Om tommelkraft i hanske ikke er tilstrekkelig, ligger løsningen som regel i en eller annen form for skrustikke, tvinge eller improvisert sådan. Tips fra lxirn om ettgrepstvinge ser bra ut.

Ellers ser jeg at noen har god erfaring med å sette foten, gjerne i stiv karbonsåle, mot dekket når hjulet ligger på siden, eller sette dekket i klemme i en dørsprekk (ved hengslene) og vri på hjulet.

Noen anbefaler også å legge hjulet, eller en del av dekk/felg, i varmt vann.

Om det ikke fungere, kan smal dekkspake i plastikk, eventuelt butt smørekniv i tre eller annet materiale som ikke skader felg eller dekk, lirkes forsiktig inn mellom dekk og felg.

Trøsten er at dekkanten til slutt slipper, og da er det enkelt å ta dekket av.

Jeg har opplevd slik gjenstridighet kun én gang, med dekk satt opp på verksted. Har ikke opplevd det når jeg har satt opp selv, selv med akkurat samme dekk og felg. Det gjør at jeg mistenker at forskjellig guffe i forskjellig grad muligens kan bidra til problemet (?), men det er kun spekulasjon. Bruker Orange Seal selv.

For øvrig: Dersom dekkene er blitt mye og hyppig brukt, og ikke har stått lenge i ro med fersk guffe, har den gamle guffen trolig både spredd seg fint utover og tørket ut. Om du er utålmodig etter å komme deg ut på veiene, ville jeg ikke brukt for mye tid og krefter på å få av dekkene for å fjerne rester av gammel guffe. Etterfylle fersk guffe, pumpe opp, ut på tur.

(Og om man vil fjerne gammel guffe, er et tips å gjøre det før eventuell vinterlagring, ikke etter.)

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2655264 30/03/2021 08:53
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Har hatt første positive opplevelse med å sette opp landeveis dekk hjul tubeless, så for min del ser jeg lyset.

The Duke 1814 44mm carbonfelg og Pirelli Cinturato TLR 28mm dekk.

Litt ekstra morro når man pakker ut dekka og det er som en pakke «fra gullsmeden» med en egen liten Pirelli strikk rundt dekka som kan brukes senere for eks ved lufting av mtb bremser for å holde hendel inntrykket.

Dekket var relativt lett å få på med bare hender og spratt på plass med fine poppelyder umiddelbart med kompressor og uten ventilkjerne.
Tror nesten det hadde gått opp med håndpumpe.

Fylte guffe gjennom ventiler og pumpa til riktig trykk med vanlig pumpe.

Litt lekkasje på første tur så jeg måtte snu for å fylle litt ekstra luft i det ene, men har vert tett siden.

Jeg har fått trua igjen......

AG

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2655265 30/03/2021 08:55
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Takk for gode tips og lenker, Ixirn og Sepeda! Ja, det endte med at jeg ga blaffen og fylte på ny guffe gjennom ventilen. Fikk dog mesteparten av den gamle ut. På det ene hjulet ved å klemme det gjennom ventilen og på det andre hjulet fikk jeg løsnet den ene siden så vidt så jeg fikk dyttet en klut inn. Virker som det ikke ligger noen klumper igjen, i alle fall. Så nå kjører jeg til dekket er slitent og bytter det i sommer.

I mangel på skrustikke for hånden, ser det ut som å bruke foten er neste triks å prøve, men det får altså blir neste gang. Byr meg litt i mot å tråkke på dekket noen mm unna en dyr karbonfelg, men så jo kurant ut på Youtube. Eventuelt kombinere med vannbad (og kanskje litt Zalo?).

Er nok lurt å gjøre dette før og ikke etter vinteren, ja. Det har jeg erfart på feriesykkelen min som har stått flere måneder (og nå et år) i utlendighet. Der har jeg ikke fått av dekket på 2-3 år og bare etterfylt gjennom ventil. Det har klumpet seg. Problemet er at man ikke alltid vet hva som er siste tur på raceren for sesongen og at jeg ønsker å ha sykkelen klar hvis fører tillater det. Men jeg har jo strengt tatt en vintersykkel til slikt.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2655272 30/03/2021 09:24
C
cash63 Offline
Fersking
Fersking
C
Og jeg sliter med og få på nye Mavic Yksion UST på mine Cosmic Pro hjul er så inn i grønn helv trange. forrige sesong dekk fikk jeg på med en dekk spak/handkraft nye dekket klarer jeg ikke med spaker mangler mye, prøvd med god varme på dekk og att dekket ligger godt nede i felgen.
bjarnetv har en dekk tang som vi prøver senere den funker sikkert, men om man nå skulle ha behov for og legge i en slange etter veien trur jeg man savner tangen, jada har med en liten flaske Orange Seal.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2655278 30/03/2021 10:17
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Ja, fordelen med dette er at jeg fra nå slipper å ha med slange og dekkspaker på tur 😃

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2655283 30/03/2021 11:13
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Har muligens nevnt det for, men sprøyten til Milkit er kjekk å ha, både for å fjerne gammel tettevæske og fylle på ny.

https://bikeshop.no/milkit/dc5/milkit-compact-55-mm-tubeless-kit-2-stk-55-mm-m-ventilverkt%C3%B8y

Bikeshop har bare sprøyten også til en betydelig mer overkommelig pris, men utsolgt og uten bilde frown

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2655300 30/03/2021 16:28
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Når jeg ser at det er sju sider med diskusjoner angående oppsett og bruk av tubeless, er jeg glad for at jeg kjører dekk og slange.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Vingleik Vaagal] #2655302 30/03/2021 16:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Vingleik Vaagal
Når jeg ser at det er sju sider med diskusjoner angående oppsett og bruk av tubeless, er jeg glad for at jeg kjører dekk og slange.

ICON_SMILE

Det er jo ikke så rart at man får mange spørsmål når en mengde landeveissyklister skal over fra én standard til en annen. Særlig når den nye standarden dessverre fortsatt er i støpeskjeen, med de utfordringene det medfører.

Men det er altså heldigvis ikke slik at det for hver enkelt av oss er så vanskelig og komplisert at det krever syv sider med diskusjoner, desto mer som tråden er fire år gammel ICON_SMILE

Om du foretrekker slange, er det helt fint og sikkert rett valg, men om du vil prøve slangeløst, ikke la deg skremme av tråden.

Dette vil du klare helt fint yes

Sitat: Elmersen
Høres ut som du har litt for mye slakk mellom dekk og felg. Prøvd med et ekstra lag eller to med teip?

Du svarte en annen, men jeg vil bare takke for tipset yes

Mine knastete René Herse Hurricane Ridge 42 mm har vært litt kranglete å få poppet på en smal felg, men et ekstra lag felgtape gjorde susen.

Poppet rett på ved første forsøk, fylte på guffe, pumpet opp - ferdig!

Oppsettet tok noen få minutter, ikke en dråpe søle, klar for tur i vårløsningen i Marka!

Jeg hadde i grunnen tenkt å beholde piggdekkene noen dager til, men oppdaget at det hadde oppstått en liten revne i dekksiden bak og slangen var synlig frown Jeg tar det som et tegn fra sykkelgudene om at jeg må anskaffe den nye, slangeløse versjonen av Gravdal til neste vinter ICON_SMILE

Sitat: cash63
...sliter med og få på nye Mavic Yksion UST på mine Cosmic Pro hjul (...)

Synd og underlig at Mavics egne UST-dekk skal være vanskelig å få på deres egne UST-felger. Tanken bak standarden er at den skal være både brukervennlig og funksjonell. I ditt sted ville jeg vært fristet til å forhøre meg med Mavic.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2655321 30/03/2021 18:40
C
cash63 Offline
Fersking
Fersking
C
Jeg har også ett sett Hutchinson Fusion 5 Storm og dem får man fint på for hånd og popper enkelt på plass. Hørt att Conti 5000 kan være trange og få på, men trudde vel ikke Mavic UST dekk+felg skulle være så vanskelige sammen.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2696600 24/01/2022 16:35
L
LAE Offline
Fersking
Fersking
L
Begynt å tenke på kommende sesong og har derfor et spørsmål jeg håper noen kan hjelpe med.
Jeg mener jeg har noen km igjen på mine nåværende tubeless dekk. Derfor tenker jeg ikke å bytte dem før om litt.
Det har fått meg til å lure på hvor mye guffe jeg bør tilføre i forkant av ute-sykkel-sesongen.
Hjulene står lagret tørt og fint innendørs.
Kan man regne med at all eksisterende guffe har tørket vekk?
Bør man ta dekket av og rengjøre og tilføre guffe?

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: LAE] #2696658 25/01/2022 08:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: LAE
Hjulene står lagret tørt og fint innendørs. (...) Kan man regne med at all eksisterende guffe har tørket vekk?

Om sykkelen står stille gjennom vintersesongen, vil de aller fleste typer guffe tørke ut. Du bør absolutt regne med det.

Forenklet sagt vil grove guffer som tetter best (f.eks. Orange Seal og Notubes Race) holde seg flytende rimelig kort tid, andre gode guffer vil holde seg flytende lengre (f.eks. Orange Seal Endurance og alminnelig Notubes), mens noen guffer vil holde seg flytende lenger, men tette mindre (f.eks. Finish Line).

Sitat: LAE
Bør man ta dekket av og rengjøre og tilføre guffe?

Dekkene vil holde på lufttrykket selv om guffen er tørket opp.

Men om du vil ha punkteringsbeskyttelsen som flytende guffe gir, bør du absolutt etterfylle guffe.

Hvorvidt du først vil ta av dekkene og fjerne den tørkede guffen, er en smakssak.

Tørket guffe er så lett at du neppe vil merke noe til den. Muligens om du har fylt på rikelig og siden latt sykkelen stå rolig, slik at du får større mengder tørket guffe samlet i én del av dekket. Men med de beskjedne mengdene guffe som brukes i landeveisdekk, tviler jeg på om selv det vil merkes.

[Linket bilde]

Om du har dekk som trenger guffe for å holde på luften, f.eks. enkelte dekk med tynne sidevegger og gjerne med tanwall, vil du kunne oppleve at dersom du fjerner all den gamle guffen, må du gjenta tetting av sideveggene. Altså ikke være gjerrig med guffen, og sørg for at den fordeler seg godt over dekksidene igjen. F.eks. hos René Herse får du noen gode tips fra guru Jan Heine om fordeling av guffe for dekk hvor dette er avgjørende ICON_SMILE

På nyere, alminnelig smale landeveisdekk burde du ikke oppleve slike utfordringer.

[Linket bilde]

Uansett bør en liten flaske med ekstraguffe inngå i standardoppsettet, slik man alltid hadde eller har ekstraslange, for å etterfylle om man skulle oppleve trykktap på tur. Dette begynner å synke inn selv i sykkelpressen, og jeg er glad for å se at det inngår i BikeRadars Felix Smith sitt Gear of the Year 2021 ICON_SMILE

Ser at Smith også anbefaler Notubes Dart. Det har jeg dessverre ikke like god erfaring med, og har valgt mer tradisjonelt pluggeverktøy. For den éne gangen man skulle trenge det ICON_SMILE

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2696845 25/01/2022 18:54
L
LAE Offline
Fersking
Fersking
L
Takk for gode innspill.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2709132 29/05/2022 13:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
For det glattbarberte landeveisfolket som ikke ramler innom bamsemumsforumet:

Vi har noe spennende på gang med Silca, karbonfiber - og bamser. På Pro One 28 mm!

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2714464 25/07/2022 09:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support, Valentino