Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte lager i xd-frinav på roval-hjul

Bytte lager i xd-frinav på roval-hjul #2399836 23/04/2017 15:35
jan357 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg konstanter at det er slerk i det ytterste lageret i frinavet og at det har nådd sin tekniske levealder men sliter med å få det av slik at jeg kan få byttet lageret. Noen som vet hvordan løse nøtta?
For meg ser det ut til at akselen går gjennom hele og at lagerets innerste bane er presset på. Er dette en jobb jeg klarer å dra i land hjemme i boden eller må jeg bite i det sure eplet og søke profesjonell hjelp?

Hjulsettet er Roval med XD-frinav

Re: Bytte lager i xd-frinav på roval-hjul [Re: jan357] #2399848 23/04/2017 16:05
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
De fleste Roval-hjul jeg har vært borti har DT-swiss innmat i navene sine, og da er det bare å nappe av bosset/frinavet. Dette er enklere hvis du har kassetten på navet, siden du da kan dra i kassetten.
Har du noen nærmere beskrivelse av hjulet?

Når du har fått ut bosset er det en ganske grei jobb, da har du to lager som sitter i hver sin ende av bosset, som må bankes ut fra motsatt side.
Er slarken slik at du merker det under bruk?

Re: Bytte lager i xd-frinav på roval-hjul [Re: jan357] #2399912 23/04/2017 19:22
jan357 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
følgende står i specislizeds spec "Roval Traverse, DT Swiss internals, sealed cartridge bearings, SRAM XD driver body, 12mm thru-axle, 148mm spacing, 28h"

Har forsøkt å dra med kassetten på men uten fasit var jeg lite lysten på å bruke altfor mye makt.

Merker at det slarker når jeg drar i kassetten og ser det også på lageret uten kassett. Skranglelyd når jeg sykler med kjeden på de tre øverste drevene. Har byttet kjede og skal bytte kassetten men vil ha det helt iorden og spesielt siden drevene er så store at liten slark i senter gir mye bevegelse ytterst på de store tannhjulene.

Re: Bytte lager i xd-frinav på roval-hjul [Re: jan357] #2399925 23/04/2017 19:50
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Siden det er en nyere Specialized(siden du har boost), tipper jeg at det er DT 370 innmat i navet, siden det er det som brukes på de fleste nå om dagen(utenom S-Works).

https://www.dtswiss.com/Resources/Support/HUBS/DT-Swiss-Hubs-Pawl-Hubs-Technical-Manual
Side 38 i pdf(side 37 i dokument).

Re: Bytte lager i xd-frinav på roval-hjul [Re: jan357] #2399929 23/04/2017 19:58
aleksanderb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Innmaten på Roval hjul er av DT Swiss. Alt av reservedeler kan derfor bestilles gjennom butikker som hvorav har sin DT leverandør. Som fekk oss hos Sørensen Sykler.

For å ta av bosset drar du det rett og slett av. Fungerer best om du har kassetten på. Dette gir mer grep og operasjonen vil bli enklere. Pass på at du ikke mister delene som er i navet ved bosset. Dette vil være to stk ratchet ringer, to stk store fjærer og en spacer (ligger helt inne på aksling).
Du kan også byttte ut lagrene i bosset, men dette anbefaler jeg å bruke spesialverktøy til.

DT Swiss er noe av de enkleste navene å ta service/forholde seg til. Å bytte boss i seg selv er en OK operasjon, men yttligere service ved bytte av lagere bør enda ha riktig verktøy. Navene skal være tighte for å ikke ha slark eller noen uregelmessigheter. Ved bruk av feil verktøy vil det kunne være lett å gjøre skade delen.

Aleksander
SS

Re: Bytte lager i xd-frinav på roval-hjul [Re: oyvinsr] #2399932 23/04/2017 20:03
aleksanderb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: oyvinsr
Siden det er en nyere Specialized(siden du har boost), tipper jeg at det er DT 370 innmat i navet, siden det er det som brukes på de fleste nå om dagen(utenom S-Works).

https://www.dtswiss.com/Resources/Support/HUBS/DT-Swiss-Hubs-Pawl-Hubs-Technical-Manual
Side 38 i pdf(side 37 i dokument).

Dette er ikke riktig. Nyeste nav fra roval bruker ikke paller/palws, men Ratchet nav. Vil anbefale å se bort i fra denne PDF.

Re: Bytte lager i xd-frinav på roval-hjul [Re: aleksanderb] #2399977 23/04/2017 21:11
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: aleksanderb

Dette er ikke riktig. Nyeste nav fra roval bruker ikke paller/palws, men Ratchet nav. Vil anbefale å se bort i fra denne PDF.

Her tar DU feil ICON_SMILE

Traverse Fattie
Roval Control

Sitat: Specialized om Control/Traverse Fattie
Rear Hub: CNC machined alloy body, high quality DT 360 internals, includes SRAM XX1 11-speed freehub and 148 end cap

DT 360 nav bruker denne typen boss:

Kilde

Som nevnt gjelder ikke dette for S-Works sykler eller sykler som har fått ettermontert Roval Karbonhjul, men siden både disse syklene og hjulene er relativt sjeldent syn, så antar jeg at vi snakker om en mer folkelig Specialized.
Det stemmer at de hadde ratchet nav tidligere, f.eks har jeg hatt et 2012 Roval Traverse hjulsett med 350/240 innmat, som er ratchet. Her er det snakk om en sykkel med Boost, og da er det en 2016 eller 17 Specialized, hvor det stort sett brukes 360 innmat i de syklene med DT nav/innmat.

Avsporer tråden litt, men syns det er greit at rett er rett.

Edit: (Ser jeg skrev DT 370 tidligere i tråden, det var nok en blings mellom PDFen og specialized sin Spec. Det skal uansett ikke ha noe å si, da begge bruker pale-boss)

Redigert av oyvinsr; 23/04/2017 21:16.
Re: Bytte lager i xd-frinav på roval-hjul [Re: oyvinsr] #2400036 24/04/2017 07:53
aleksanderb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: oyvinsr
Sitat: aleksanderb

Her tar DU feil ICON_SMILE

Traverse Fattie
Roval Control

Sitat: Specialized om Control/Traverse Fattie
Rear Hub: CNC machined alloy body, high quality DT 360 internals, includes SRAM XX1 11-speed freehub and 148 end cap

DT 360 nav bruker denne typen boss:

Kilde

Som nevnt gjelder ikke dette for S-Works sykler eller sykler som har fått ettermontert Roval Karbonhjul, men siden både disse syklene og hjulene er relativt sjeldent syn, så antar jeg at vi snakker om en mer folkelig Specialized.
Det stemmer at de hadde ratchet nav tidligere, f.eks har jeg hatt et 2012 Roval Traverse hjulsett med 350/240 innmat, som er ratchet. Her er det snakk om en sykkel med Boost, og da er det en 2016 eller 17 Specialized, hvor det stort sett brukes 360 innmat i de syklene med DT nav/innmat.

Avsporer tråden litt, men syns det er greit at rett er rett.

Edit: (Ser jeg skrev DT 370 tidligere i tråden, det var nok en blings mellom PDFen og specialized sin Spec. Det skal uansett ikke ha noe å si, da begge bruker pale-boss)

Beklager.

Traverse SL kommer dog med 350 internals/ratchet. :

"The Roval Traverse SL Fattie 29 148 wheels work to provide more traction, stability, and speed. The extra width also allows for more tire volume, which means increased suppleness in the ride quality. And not only this, but the ample width also better supports the tire, meaning that you'll experience less "burping" when riding tubeless. These wheels also include the Roval tubeless plug system, which is an easy and super lightweight solution for tubeless setups. At the front hub, you'll get a 15x110mm thru-axle design (end cap options included), and at the rear, the hub features DT Swiss internals for lightning-quick engagement. And to top everything off, these wheels are hand-built to ensure a painstaking attention to detail. Please note that this 148 version is exclusively designed for use with bikes designed with 110x15mm front axle and 148mm rear axle standards.

Rim Type: Carbon clincher, tubeless-ready, Zero Bead Hook design. Black graphic under clear coat with three vinyl colorway options (included), 30mm internal width
Rim Material: Carbon fiber
Rim Width: 30mm internal
Front Spoke Pattern: Radial/Three-cross (2:1)
Rear Spoke Pattern: Three-cross (1:1)
Spoke Count: 24-hole Front, 28-hole Rear
Spoke Type: DT Swiss Revolution
Nipple Type: DT Swiss Pro Lock hexagonal
Front Hub: Alloy body, 110x15mm thru-axle only, 15mm end caps included
MERK:
Rear Hub: CNC machined alloy body, high quality DT 350 internals and 54t quick engagement ratchet system cassette, includes SRAM XX1 11-speed freehub and 148 end caps
Bearing Type: Sealed cartridge
Assembly Method: Hand-built
Every wheel includes a tubeless valve stem in order to make tubeless setup a touch easier.
Total Wheelset Weight: 1,577g
Rider Weight Limit: 240lb (108kg)"

Alu traverse som du sier kommer med 360 internals.
Så til at vi snakket om SL utgaven.

Re: Bytte lager i xd-frinav på roval-hjul [Re: jan357] #2656079 05/04/2021 07:54
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trenger XD-driver til mitt 2020 Roval Traverse alloy 30 mm 12 x 148 Boost hjulsett. Dette har ratchet-type boss. Usikker på hva jeg må bestille...ser ut som et DT 360 nav?

Redigert av simenf; 05/04/2021 08:59.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Bytte lager i xd-frinav på roval-hjul [Re: simenf] #2656943 08/04/2021 13:46
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I følge sykkelkomponenter.no er det denne jeg trenger: DT Swiss 370 II TA 3-Pawls, 12x142mm, Sram XD 11/12-delt Boss

https://www.sykkelkomponenter.no/products/dt-swiss-370-ii-ta-3-pawls-12x142mm-sram-xd-1112-delt-boss

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support