Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Guffe - hva er hot or not om dagen??

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: simenf] #2404348 08/05/2017 11:01
GeeBee Offline
Fersking
Fersking
Jeg har ikke brukt Orange selv. De fleste produktene fungerer sikkert rimelig bra. Fordelene til Blue Cure er at den ikke klumper seg og at den er så enkel å vaske bort. Samtidig har den en farge som gjør det enkelt å se dersom man har fått lekkasjer i dekket.
Jeg har ikke gjort sammenligninger siden det krever ganske mye, men har testet egen guffe ved bl.a å kjøre over spikermatte osv.

Dersom noen på forumet har ideer for gode tester så tar jeg imot tips.

Garasjeprodusent av Blue Cure - Tiresealant
https://www.facebook.com/Supersealant1/
Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Raymond] #2404388 08/05/2017 12:33
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Testa Orange Seal sub Zero for noen uker siden - den tetta så dårlig at jeg ikke engang fikk dekket til å poppe på plass, selv med trykktank.
Måtte blande inn 50% Stans for å få det til å funke.
Har testa litt ulike guffer - Stans/Schwalbe, Joe´s og BOR. De virker ganske like i konsistens og egenskaper. Det de alle sliter med er hvis man får en rift eller et "skrubbsår" på sideveggen, ingen av disse har fiksa dette. Trikset jeg har brukt for å få ting tett i sånne situasjoner er å blande inn et annet stoff som inneholder mye mer "fiber", Yellow seal et-eller-annet fra Joe´s, egentlig tiltenkt brukt i slanger.
Da tetta skrubbsåret på sideveggen seg med en eneste gang, alt jeg gjorde var å helle stoffet inn og pumpet opp å ristet litt. Med bare Stans bare fortsatte det å piple.
Jeg tror en test der man lager et sånt "skrubbsår" på et dekk med litt tynne sidevegger er interessant, i stedet for bare type spiker-gjennom-rullebanen-test. Hvis du får laget en skade i sidevegg der feks. Stans ikke klarer å tette men Blue Cure fikser biffen hadde det vært et godt salgsargument. Problemet med min fiks er at det virker som guffa størkner ekstra fort. Eneste fordelen er at den henger bedre sammen enn bare Stans slik at den lettere kan rives bort i store biter, antar fibrene fungerer litt som armering...
Hvis Blue Cure både tetter "skrubbsår" OG holder seg flytende lenge vil den være overlegen de andre.

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: krankdrev] #2404761 09/05/2017 14:52
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Bruk vanlig Orange Seal. SUB-Zero og til en viss grad Endurance, er dårlige kompromisser. Har hatt et hjul med vanlig Orange Seal i ett år og det har ligget rolig i hele vinter. Guffa var forsatt flytende og helt fin.

Hvis ikke hjulet popper, mangler du enten nok luft eller så er felgen/tapingen for dårlig. Den skal sitte godt, selv uten guffe.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Raymond] #2405485 11/05/2017 13:01
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har brukt BOR det siste året, og er svært misfornøyd. Mulig tettingen funker ok, men problemet er at den tørker ut ekstremt fort. Jeg brukte forholdsvis mye væske i dekkene, og etter i underkant av 2 måneder var alt størknet slik at det sluttet å fungere som tettingsmiddel. Den størknede guffen fungerte også nærmest som et lim mellom dekk og felgteip, slik at teipen ble revet løs når jeg demonterte dekket. Demontering av dekket ble også litt mer tundvindt enn vanlig pga denne "limeffekten".
Sykler for øvrig i fuktige Bergensforhold, så det er ingen spesielle grunner til at det burde tørke fortere enn vanlig.

Skal aldri kjøpe BOR igjen.

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
-----------------------------
Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: GardS] #2406343 14/05/2017 19:04
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: GardS
Bruk vanlig Orange Seal. SUB-Zero og til en viss grad Endurance, er dårlige kompromisser. Har hatt et hjul med vanlig Orange Seal i ett år og det har ligget rolig i hele vinter. Guffa var forsatt flytende og helt fin.

Hvis ikke hjulet popper, mangler du enten nok luft eller så er felgen/tapingen for dårlig. Den skal sitte godt, selv uten guffe.

Nei, du tar feil. Hadde plenty med luft (trykktank) og perfekt felgtape. Det var komboen nye dekk med stive sidevegger og elendig guffe som var problemet. Med en gang jeg eliminerte det ene av de to problemene (guffa) poppa dekka greit på plass.
På samme hjula har jeg tidligere for moro skyld poppa opp et sett andre dekk som har mye mykere sidevegger, da gikk det uten guffe (men de holdt ikke luft over natta).

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: lubb1] #2406391 14/05/2017 21:45
S
speedfreak Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: lubb1
Jeg har brukt BOR det siste året, og er svært misfornøyd. Mulig tettingen funker ok, men problemet er at den tørker ut ekstremt fort. Jeg brukte forholdsvis mye væske i dekkene, og etter i underkant av 2 måneder var alt størknet slik at det sluttet å fungere som tettingsmiddel. Den størknede guffen fungerte også nærmest som et lim mellom dekk og felgteip, slik at teipen ble revet løs når jeg demonterte dekket. Demontering av dekket ble også litt mer tundvindt enn vanlig pga denne "limeffekten".
Sykler for øvrig i fuktige Bergensforhold, så det er ingen spesielle grunner til at det burde tørke fortere enn vanlig.

Kan det være at de også da tetter ekstra godt ved punktering?

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Raymond] #2406393 14/05/2017 22:02
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hørtes ut som noe herk, men som speedfreak nevner. Det er mulig det tetter desto godt. Jeg blir skeptisk når jeg hører om guffe som har stått igjenom hele vinteren uten å størkne...

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: speedfreak] #2406394 14/05/2017 22:09
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: speedfreak
Sitat: lubb1

Kan det være at de også da tetter ekstra godt ved punktering?

Oppfører seg veldig likt standard Stans, kan ikke si jeg har merket noen forskjell.

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: krankdrev] #2406405 15/05/2017 05:48
N
NSpartacus Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: krankdrev
Sitat: GardS

Nei, du tar feil. Hadde plenty med luft (trykktank) og perfekt felgtape. Det var komboen nye dekk med stive sidevegger og elendig guffe som var problemet. Med en gang jeg eliminerte det ene av de to problemene (guffa) poppa dekka greit på plass.
På samme hjula har jeg tidligere for moro skyld poppa opp et sett andre dekk som har mye mykere sidevegger, da gikk det uten guffe (men de holdt ikke luft over natta).

Det at du ikke får poppet dekket har ingengting med guffa å gjøre. Det at det gikk bra når du blandet inn Stans, skyldes nok helt andre årsaker. Guffa hjelper deg ikke å poppe på, men derimot å holde det tett når dekket allerede er på plass.

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Raymond] #2406419 15/05/2017 06:32
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Noe som plager meg med både Orange og Stans, er at det blir mye tørket gørr generelt. Det forringer jo dekkene etterhvert. Jeg skifter dekk litt avhengig av hva syklene skal brukes til gjennom året, og etter noen runder skift er det jo så fulle av snerk at det blir mye manuell jobb å gjøre kantene bra nok igjen til montering. Nytter jo ikke å vaske vekk, så det må plukkes/rives/pusses av. Har kastet dekk pga gufferestegørr en del ganger.

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Raymond] #2406677 15/05/2017 20:05
B
Blouberg Offline
Entusiast
Entusiast
B
Er helt nybegynner på slangeløst, så det ble mye lesing i forumet før jeg hoppet i det. Jeg ble litt fasinert av at en Normann har startet guffeproduksjon og fått gode tilbakemeldinger. Så tenkte at dette er et prosjekt vel verd å støtte.

Så langt bare gode erfaringer. Mye mindre styr enn jeg hadde forestilt meg.
Er dekktrykk på 20-22psi for en rytter på 75 kg (brutto) fornuftig?

/Blouberg

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Raymond] #2406691 15/05/2017 20:38
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Mye faktorer som betyr noe for trykk i dekk, men jeg ville startet noe høyere.

Type sti?
Dekk?
Kjørestil?
Felgbredde?

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Raymond] #2406693 15/05/2017 20:50
B
Blouberg Offline
Entusiast
Entusiast
B
Syncros XR 2.0 Felg, husker ikke felgbredden i farten, Maxxis Forekaster 2.35 dekk.

Sykler en del sti med røtter og stein, ingen råtass (: Skal prøve meg på Terrengsykkelrittet i år.

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Raymond] #2406716 15/05/2017 23:12
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Da ville jeg ha starta med ihvertall 26-27 og evt jobba deg nedover!

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Blouberg] #2406733 16/05/2017 06:16
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Blouberg
Syncros XR 2.0 Felg, husker ikke felgbredden i farten, Maxxis Forekaster 2.35 dekk.

Sykler en del sti med røtter og stein, ingen råtass (: Skal prøve meg på Terrengsykkelrittet i år.

Som tidligere talere - prøv litt høyere først. Jeg pleier å justere litt avhengig av vær, dekk og føre, men en standard greie for meg, er at dekket ikke skal vrenge seg på asfalt ved brå svinger. Prøver å provosere sladd. Det pleier av en eller annen grunn å harmonere ganske bra med når jeg får gjennomslag på sti, spesielt bak. Jeg er 80 kg, pluss evt bagasje på stitur. Starter med 27-28 ish, og justerer nedover derfra. Har 2.3" dekk på begge syklene, med 30mm innv. felgbredde.
Ofte ender jeg rundt 25 bak, og 21-22 foran. Det blir et kompromiss - er det vått blir farten lavere, og behov for grep større - trykk noe lavere. Er det fokus på brrapp og fart, legger jeg gjerne i 2-3 psi for å ikke bruke opp felgene.

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Raymond] #2406756 16/05/2017 07:19
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvis 75 kg er inkl klær og slikt, synes jeg 20 foran og 22 bak på 2.35-dekk ikke høres helt galt ut. Kan evt gå opp 1-2 psi.

Jeg har syklet med 22/24 i konkurransene så langt, jeg gjetter at total ekvipasjevekt er sammenlignbar. Jeg vurderer å gå ned 1-2, men har har godt grep og da er det jo ikke så kritisk.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Raymond] #2406978 16/05/2017 15:50
B
Blouberg Offline
Entusiast
Entusiast
B
Takk for gode råd. Da legger jeg meg 22ish. Fra mine to testturer synes jeg at jeg har merkbart bedre grep. Ene turen var over mye røtter og knot i regn. Joda det sklir litt, men mye mindre enn før.

/Blouberg

Re: Guffe - hva er hot or not om dagen?? [Re: Raymond] #2407095 17/05/2017 06:02
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Stans race guffe.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support