Lekre sykler!
Burde egentlig ikke kommentere, siden jeg ikke har erfaring med noen av syklene og de er utenfor mitt budsjett,
but here goes.
Først noe om fellestrekk mellom modellene:
Alle har lite aggressiv geometri, med forholdstall mellom stack og reach på 1,5 eller like over (alle mål og vekt jeg oppgir er i M).
Alle har standard utveksling for grus/eventyrsykler, 50/34 og 11-32.
Alle har god dekklaring og er originalt satt opp med dekk på 36-38mm.
Planet X Tempest Titanium:Versjonen med Ultegra har mekaniske skivebremser (Avid BB5? Hva tenker Planet X på?). Den faller dermed ut og jeg har ikke sett nærmere på den.
Alternativet er hydrauliske Force 22, som jeg har god erfaring med, selv om jeg foretrekker Shimanos hendler. Det er åpenbart en ren subjektiv preferanse.
Kan ikke si noe om titan. Har merket meg at mange priser egenskapene, men man betaler selvsagt for herligheten med høyere vekt. Hva verre er, er at hjulene Vision Team 30 Disc Road er blytunge, over 2,1 kg. Samlet fører det vekten opp mot nærmere 10 kg.
Gaffel har gjennomgående aksling, men rammen har så vidt jeg kan se kun standard hurtigkobling.
Krankdrop på 70mm synes greit for tiltenkt bruk og plasserer den mellom de to andre modellene.
Akselavstand på 1022mm og kjedestagslengde på 430mm gjør den til den lengste blant modellene, noe som skulle tilsi høy grad av stabilitet, men muligens en noe mindre livlig følelse enn de andre.
Slakkeste styrerørsvinkel på 72,5 bekrefter at vi snakker stabilitet.
Hjulsettet er ikke slangeløst, noe som er et minus i min bok.
Eddy Merckx Strasbourg 71 Carbon:Satt opp med Ultegra og hydraulikk, som jeg som nevnt liker bedre enn Force. Du kan ha andre preferanser.
Kjenner ikke vekt, men mistenker at dette er den letteste sykkelen.
Gjennomgående akslinger både i ramme og gaffel.
Krankdropp på 69mm. Altså litt høyere krank enn de andre.
Har samtidig korteste akselavstand på 1007mm og rimelig kort kjedestag på 426mm, som burde gjøre den noe mer responsiv og kjapp.
Styrerørsvinkel på 72mm.
Hjulsettet DT Swiss R23 Spline veier kun like over 1600 gram og er klart for slangeløst oppsett. Kommer originalt med Clement MSO36, som kan settes opp slangeløst. Selv hadde jeg byttet til Schwalbe G-One.
Ridley X-trail C20Først må det sies at X-Trail var testvinner på grovere underlag i forrige Landeveis test av eventyrsykler. Det vet du gjerne

Altså, hydraulisk Ultegra som Merckx.
Vekt oppgitt til 8,9 kg, så absolutt ingen lettvekter den heller. Om ikke Spinn bommer på vekten, da.
Gjennomgående akslinger foran og bak.
Krankdrop på 72mm gir den laveste kranken og burde bidra til stabilitet.
Akselavstand på 1020mm, men korteste kjedestagslengde på 422mm.
Bratteste styrerørsvinkel på 71,5.
Hjulsettet Fulcrum Racing 5 Disc har en grei vekt på 1715 gram, men er ikke klart for slangeløst oppsett.
Så hva skal man velge?
For min del ville ærlig talt Planet X falt bort gitt høy vekt, tunge hjul som ikke er klare for slangeløst oppsett og en noe slakk geometri, men du kan ha andre preferanser. Kanskje veier titan-følelsen opp for de andre faktorene. Og den er vakker!
Merckx eller Ridley? Vanskelig. Lette og slangeløse hjul (og muligens samlet vekt) taler klart for Merckx, men geometrisk kan Ridley synes hakket mer livlig, med brattere styrerørsvinkel og kortere kjedestag. I en ideell verden burde du gjerne prøve begge.
Mitt hjerte banker litt hardere for Merckx, som du kan se i aksjon
her, om enn med andre hjul