Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gravel bike/Grusracer

Gravel bike/Grusracer #2399635 22/04/2017 18:17
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Etter lang tids jakt på en erstatning for min sykkelstall bestående av Fisher Paragon 29" hartail og Santa Cruz Stigmata CC har jeg landet i Gravel Bike segmentet. I Landeveisgeometri, bra spenn i dekkdimensjoner kombinert med hydrauliske skivebremser, gode rammer, gjennomgående akslinger etc tror jeg at jeg kan finne det jeg er ute etter. Bruk: Grussykling, stisykling og jobbpendling i Oslo. Men jeg er ikke særlig flink til å bestemme meg! Her er fire ganske ulike alternativer:
1. Planet X Tempest Titanium Gravel Road Bike (Sram Force 22 HDR eller Shimano Ultegra 6800): http://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/Tempest
Blir titan for stivt? Force 22 eller Ultegra 6800? Henter ev. i London

2. EDDY MERCKX 2017 Strasbourg 71 Carbon: https://www.oslosportslager.no/produkt/eddy-merckx-2017-strasbourg-71-carbon-42037.aspx

3. RIDLEY X-TRAIL C20 DISC ULT6800: http://spinn.no/SYKLING/SYKLER/Cyclocross/Ridley/RIDLEY-X-TRAIL-C20-DISC-ULT6800-XS19827-p0000053908
Bra skussmål, men dull design!

Nå trenger jeg hjelp til å bestemme meg! Altså Titan vs Carbon, Ridley vs Eddy Merckx, geometri, Force 22 vs Ultegra 6800. Kjør debatt ICON_SMILE

Re: Gravel bike/Grusracer [Re: Arnet] #2399664 22/04/2017 20:35
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Hvorfor ikke være som alle andre og kjøpe en Endurace?

Create the problem and sell the solution
Re: Gravel bike/Grusracer [Re: Arnet] #2399671 22/04/2017 21:13
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Og hva er egentlig den store forskjellen? Navnet?

Re: Gravel bike/Grusracer [Re: Arnet] #2399673 22/04/2017 21:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Lekre sykler!

Burde egentlig ikke kommentere, siden jeg ikke har erfaring med noen av syklene og de er utenfor mitt budsjett, but here goes.

Først noe om fellestrekk mellom modellene:

Alle har lite aggressiv geometri, med forholdstall mellom stack og reach på 1,5 eller like over (alle mål og vekt jeg oppgir er i M).

Alle har standard utveksling for grus/eventyrsykler, 50/34 og 11-32.

Alle har god dekklaring og er originalt satt opp med dekk på 36-38mm.

Planet X Tempest Titanium:

Versjonen med Ultegra har mekaniske skivebremser (Avid BB5? Hva tenker Planet X på?). Den faller dermed ut og jeg har ikke sett nærmere på den.

Alternativet er hydrauliske Force 22, som jeg har god erfaring med, selv om jeg foretrekker Shimanos hendler. Det er åpenbart en ren subjektiv preferanse.

Kan ikke si noe om titan. Har merket meg at mange priser egenskapene, men man betaler selvsagt for herligheten med høyere vekt. Hva verre er, er at hjulene Vision Team 30 Disc Road er blytunge, over 2,1 kg. Samlet fører det vekten opp mot nærmere 10 kg.

Gaffel har gjennomgående aksling, men rammen har så vidt jeg kan se kun standard hurtigkobling.

Krankdrop på 70mm synes greit for tiltenkt bruk og plasserer den mellom de to andre modellene.

Akselavstand på 1022mm og kjedestagslengde på 430mm gjør den til den lengste blant modellene, noe som skulle tilsi høy grad av stabilitet, men muligens en noe mindre livlig følelse enn de andre.

Slakkeste styrerørsvinkel på 72,5 bekrefter at vi snakker stabilitet.

Hjulsettet er ikke slangeløst, noe som er et minus i min bok.

Eddy Merckx Strasbourg 71 Carbon:

Satt opp med Ultegra og hydraulikk, som jeg som nevnt liker bedre enn Force. Du kan ha andre preferanser.

Kjenner ikke vekt, men mistenker at dette er den letteste sykkelen.

Gjennomgående akslinger både i ramme og gaffel.

Krankdropp på 69mm. Altså litt høyere krank enn de andre.

Har samtidig korteste akselavstand på 1007mm og rimelig kort kjedestag på 426mm, som burde gjøre den noe mer responsiv og kjapp.

Styrerørsvinkel på 72mm.

Hjulsettet DT Swiss R23 Spline veier kun like over 1600 gram og er klart for slangeløst oppsett. Kommer originalt med Clement MSO36, som kan settes opp slangeløst. Selv hadde jeg byttet til Schwalbe G-One.

Ridley X-trail C20

Først må det sies at X-Trail var testvinner på grovere underlag i forrige Landeveis test av eventyrsykler. Det vet du gjerne ICON_SMILE

Altså, hydraulisk Ultegra som Merckx.

Vekt oppgitt til 8,9 kg, så absolutt ingen lettvekter den heller. Om ikke Spinn bommer på vekten, da.

Gjennomgående akslinger foran og bak.

Krankdrop på 72mm gir den laveste kranken og burde bidra til stabilitet.

Akselavstand på 1020mm, men korteste kjedestagslengde på 422mm.

Bratteste styrerørsvinkel på 71,5.

Hjulsettet Fulcrum Racing 5 Disc har en grei vekt på 1715 gram, men er ikke klart for slangeløst oppsett.

Så hva skal man velge?

For min del ville ærlig talt Planet X falt bort gitt høy vekt, tunge hjul som ikke er klare for slangeløst oppsett og en noe slakk geometri, men du kan ha andre preferanser. Kanskje veier titan-følelsen opp for de andre faktorene. Og den er vakker!

Merckx eller Ridley? Vanskelig. Lette og slangeløse hjul (og muligens samlet vekt) taler klart for Merckx, men geometrisk kan Ridley synes hakket mer livlig, med brattere styrerørsvinkel og kortere kjedestag. I en ideell verden burde du gjerne prøve begge.

Mitt hjerte banker litt hardere for Merckx, som du kan se i aksjon her, om enn med andre hjul ICON_SMILE

Re: Gravel bike/Grusracer [Re: DuffMcShank] #2399676 22/04/2017 21:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: DuffMcShank
Hvorfor ikke være som alle andre og kjøpe en Endurace?

Kanskje fordi Endurace primært er en landeveissykkel som også takler grus, mens trådstarter ser på sykler som primært er eventyr/grussykler som også takler landevei ICON_SMILE

Re: Gravel bike/Grusracer [Re: Sepeda] #2399682 22/04/2017 21:38
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for grundig analyse! Jeg testet ut Ridleyen i dag, men i aluramme i min størrelse. Fikk en grei følelse, men nye sykler som ikke er innkjørt er jo litt "luggete" i tråkket. Også er den så stygg! Subjektivt ICON_SMILE Planet X kom jeg over for noen uker siden, da jeg leste en god test av den, men har ikke funnet den igjen. Jeg kan jo kjøpe andre, lettere hjul som er klare for både slangeløst og med, men det kommer an på hvilke valg jeg har og hva jeg burde velge for å oppnå styrke og stivhet. Jeg er ikke nazi på vekt! Men liker ikke at jeg ev må kjøpe den usett/prøvd...

Re: Gravel bike/Grusracer [Re: Sepeda] #2399731 23/04/2017 08:09
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Sepeda

Krankdropp på 69mm. Altså litt lavere krank enn de andre, noe som burde bidra til stabilitet.

En liten oppklaring. Større krankdropp gir lavere krank.

Synes ikke noen av de hadde noe særlig lav krank. Rundt 70mm drop er ca rundt der landeveissykler ligger. Grusracere bruker for 10mm høyere dekk, og har ofte ned mot 80mm drop.

Min er satt opp med 80mm krankdropp og for tiden 28mm dekk, som er ganske lavt, men jeg har lange bein, så liker den stabiliteten og følelsen det gir ved at en sitter mer i rammen enn oppå.

Re: Gravel bike/Grusracer [Re: Teletori] #2399734 23/04/2017 08:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk, Teletori!

Du har selvsagt rett. Det gikk i ball for meg en sen kveld.

Har tillatt meg å endre teksten i mitt innlegg.

Alt i alt synes Ridley geometrisk å ligge hakket nærmere en landeveissykkel, med brattere styrerørsvinkel, kortere kjedestag og større krankdrop/lavere krank som kompenserer for volum i dekk.

Det slo meg også da jeg leste testen av eventyrsykler i Landevei at redaksjonen synes å foretrekke sykler som ikke ligger langt fra klassisk landeveisgeometri - som naturlig er. Den andre testvinneren, Endurace, bekrefter det tydelig. Mer stabile, eller rolige om du vil, eventyrsykler med inspirasjon fra terreng-verdenen vant ikke frem i testen.

Selv setter jeg pris på ekstra stabilitet på røft underlag, spesielt bratt nedover på grovere grus.

Re: Gravel bike/Grusracer [Re: Arnet] #2399838 23/04/2017 15:42
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
Til bruken du skisserer burde du vurdere cyclocross i stedet for gravel grinder/grusracer.

Ridleyen er bra og fått bra i tester.

Eller vil jeg anbefale Specialized Crux som er cyclocross:
https://www.specialized.com/no/en/bikes/road/crux-elite-x1/115167

Ønsker du en med landeveisgeometri, som kanskje ikke passer bruken du skisserer kan du se på Specialized Diverge.

Re: Gravel bike/Grusracer [Re: Arnet] #2400004 24/04/2017 06:06
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for mange, fine og konstruktive innlegg! De kommer alle til å påvirke valget mitt. Jeg har hatt en Santa Cruz Stigmata, cc i 6 år og hatt ulike hardtails siden 1983, så har jo hatt tid til å vurdere sykkelpreferanser. Men i de siste åra har utviklingen gått så fort at jeg ikke har hatt sjans til å følge med... Dessuten er det jo en veldig glidende overgang mellom de ulike kategoriene. Jeg er vel mest på jakt etter en leken variant av en grusracer som kan funke på terrenget rundt Panoramavegen i Valdres (Valdresrittet), i Nordmarka og som Pendlesykkel i Oslo. At sykkelen har rom for dekk på rundt 40+mm synes jeg er en god idé.

Re: Gravel bike/Grusracer [Re: Arnet] #2400817 26/04/2017 06:42
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Er det noen som har personlig erfaring med Ritchey Swiss cross?

Re: Gravel bike/Grusracer [Re: Arnet] #2400828 26/04/2017 07:01
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Tenk at det finnes folk som "Sepeda" som har erfaring + gidder å sette seg ned å gå all in for å hjelpe en sykkelkompis i akutt nød og penger brennende i lomma, tommel OPP !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Gravel bike/Grusracer [Re: EmilZipp] #2400857 26/04/2017 08:09
A
Arnet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Jeg vil ikke si at penga brenner i lomma! Men sykkel er mere verdt for meg enn en ny sofa i stua ...

Moderator  support, Valentino