Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er jeg overtrent?

Er jeg overtrent? #2398866 20/04/2017 09:26
F
Fredrikk Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Hei! Jeg er en 25 år gammel mosjonist som sykler landevei. Har syklet i ca 4 år med en moderat mengde som jeg har økt gradvis.

I det siste har jeg blitt veldig bekymret for om jeg har blitt overtrent. Jeg føler ikke lengre at jeg har noe overskudd på treningsturene, og jeg bruker lang tid på å restituere meg. Beina blir utrolig lett stive både under og etter trening. Når jeg skal gå i trapper stivner beina fullstendig. Jeg klarer nesten ikke sykle to dager på rad, noe jeg har vært vant til før. Ellers føler jeg meg veldig trøtt og utmattet, og trenger mer søvn enn vanlig. Jeg klarer å gjennomføre en økt greit hvis jeg har hatt noen dagers treningspause, men restitusjonstiden er lengre enn vanlig.

De to neste månedene er for meg de aller viktigste i sykkelsesongen. Mange ritt osv. Er ganske bekymret for om jeg skal klare det. Vurderer å ta meg en pause, men jeg vil ikke gå glipp av alle ritt og det jeg har forberedt meg til. I tillegg mye penger som vil gå tapt.

Bakgrunnen for at jeg har grunn til å tro at jeg er overtrent er følgende. Mellom Oktober og Januar trente jeg nesten ikke i det hele tatt (motivasjonssvikt og dårlige treningsmuligheter). I Januar kjøpte jeg meg rulle+Zwift og fikk en liten motivasjonsboost. Jeg antar at jeg startet alt for hardt med treningen etter en lang pause. I januar og februar hadde jeg i snitt 3-4 økter i uka, og halvparten var gjerne intervalløkter. Har hatt noe hard trening i Mars også, men jeg har roet ned øktene litt den siste måneden. Uansett så har jeg ikke merket noen forskjell på formen.

Noen med samme erfaringer, opplevelser? Eller noen som har noe ide om hvordan jeg skal løse situasjonen?

Redigert av Fredrikk; 20/04/2017 09:30.
Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2398874 20/04/2017 09:52
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Du kan være overtrent, men du kan også ha noe i kroppen.

Snakk med legen, for sikkerhets skyld.

Anonym5
Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2398885 20/04/2017 10:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror det skal godt gjøres å blir fryktelig overtrent med "bare" 3-4 økter i uka, selv om 2 av de er intervaller. Overbelastning, kanskje.

Det er mange ting som kan gi deg de symptomene du opplever. Bare d-vitamin-mangel kan føre til lang restitusjonstid, trøtt/slapp og dårlig immunforsvar.

En annen ting er at hode og kropp henger tett sammen. Er ikke hodet med, blir det fort til at ting ikke fungerer. Det er rart med det, men en psykisk knekk kan lett gjøre at du føler deg overtrent.

Snakk med legen er et godt tips. Ta diverse prøver, sjekk hemoglobin, jern, vitaminer/mineraler og eventuelle infeksjoner.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2398887 20/04/2017 10:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg gjorde noe av det samme i fjor, men litt senere. Gikk inn i mai med super form. Klinte til og ga alt. Føltes som jeg var "supermann". Så jeg doblet like så godt antall timer (litt mer enn det og) uten at jeg gjorde så mye med typen økter (kjørte 2 harde økter + 2 timers med hardt og en litt hard langtur.). Kroppen fikk til slutt nok. Så hele fjor ble litt dumt.

Jeg ble nok ikke overtrent, men alt overskuddet ble sakte men sikkert borte. Det jeg i dag ser at jeg gjorde skikkelig feil var at jeg ikke tok en pause. Jeg tok ofte litt fri i uka og kjørte ritt i helgene. Resultatet var at jeg aldri fikk hentet meg inn.

Jeg har vel lært 4 viktige ting. Ikke øke mengden for mye på kort tid. Ikke kjøre bort overskuddet når en trener (Kroppen må bygge seg opp etter trening ellers er treningen fånyttes.). Kroppen klarer ikke en lengre periode med hardkjør uten et skikkelig grunnlag. Ikke lure seg selv ang. egen tilstand og HTFU når beina ofte føles sure og formen på ritt går opp og ned som en jojo...

Skjer det samme igjen med meg så kommer jeg til å kjøre 30-60 min Z1 på rulle hver eneste dag i 7-14 dager; helt til jeg kan gå noen etasjer i trapper uten at bena er sure + 4-5 dager (Få masse blodgjennomstrømning i musklene.). Være ekstremt nøye på kosthold og søvn.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2398932 20/04/2017 11:44
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Og noe annet som også er viktig, De rolige øktene skal være rolig og de harde skal være harde, Hvis du ikke orker de harde så kjør de l bunnen av sonen og ikke i toppen, Er det fortsatt tungt ikke vær redd for ta en ekstra fridag.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2399119 20/04/2017 20:51
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Du sier du trenger mere søvn. Er du overtrent får du ikke sove. Sånn er det ihvertfall for meg

Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2399211 21/04/2017 08:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Her kan man lese om det å være overtrent og konsekvensen. Legg også merke til at det hevdes at det er sjelden man er overtrent om man trener mindre enn 5 ganger i uken. Legger og ved artikkel av han som er sitert i Aftenposten på det.

http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek...en-216215b.html

http://fysioterapeuten.no/Aktuelt/Blogg/...-overbelastning

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2399283 21/04/2017 11:43
K
KristianJ Offline
Entusiast
Entusiast
K
Her er det bare å ta indikasjonene på alvor om du i det hele tatt skal ha noe i konkurranser å gjøre. Jeg slet som deg i flere år. Jeg vet ikke akkurat hvorfor det ble sånn, men det er ikke nøye. Om du ikke klarer "trappetesten" uten å stivne kan du se langt etter økter med noe som helst belastning.

Jeg anbefaler treningsfri og avslapning med beina høyt i et par tre dager, så roooolig sykling til du føler deg bedre. Kanskje etterhvert 10sekundersdrag for å "kjenne" litt. En person som trener mer enn 2 timer i uka skal kunne gå i trapper uten å stivne. Husk at det kan gå lengre tid enn du er komfortabel med.

Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2399286 21/04/2017 11:55
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg fikk en vekker i fjor vår. Tunge og støle ben selv med lav belastning, lite trening gjennom hele vinteren. Blodprøver så greie ut bortsett fra D-vitamin. Der var nivået veldig lavt, noe det gjerne er etter vinteren.

Bestill time hos legen og få tatt blodprøve.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2399386 21/04/2017 17:50
F
Fredrikk Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Jeg går til legen neste uke og tar blodprøver.

Det er ikke sikkert at det riktige ordet er overtrening, men jeg er veldig sikker på at noe er helt feil. Så godt kjenner jeg egen kropp. Men om det er overtrening, overbelastning eller hva det er vet jeg ikke.

Har meldt meg på en del ritt fremover, men ønsker å delta på disse. Kjedelig å ha brukt masse penger og ikke kunne delta. Uansett har jeg tenkt til å trappe ned antall økter, lengden på øktene og ta det heeelt rolig.

Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2399394 21/04/2017 18:16
stosu Offline
Besatt
Besatt
kan hende du bare er sliten, og trenger noen korte, rolige økter for å få tilbake overskuddet

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2399403 21/04/2017 18:58
M
Marius K Offline
Entusiast
Entusiast
M
Det er nesten umulig å si hva det kan være sånn på strak arm, men ikke undervurder psyken oppi dette. Noe så enkelt som ønske om å prestere uten at man helt føler at man får det til kan gjøre mye med deg. Det kan selvfølgelig henge sammen med andre ting og, jobb, økonomi, samliv osv. Om det er relevant for deg, bør du nevne det for legen i hvert fall. Det er ingen skam i det.

Når det er sagt, hadde jeg en periode for noen år siden hvor jeg var veldig slapp på grunn av mangel på en av b-vitaminene.

Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2402366 01/05/2017 19:36
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Min erfaring er at mange "medium harde" treningsturer i uka (og ingen harde / lette) i mindre grad gir noen særlig forbedring i formen. Merket dette da jeg syklet til og fra jobb hver dag (er vel 20 km hver vei) i en lengre periode. Formen ble i bunn og grunn ikke bedre. Løsnet da jeg endret til å tre dager i uken syklet enormt rolig. Og klinte til to dager i uken.

Det er min erfaring, men dette er sikkert individuelt.

Re: Er jeg overtrent? [Re: Fredrikk] #2440115 22/09/2017 14:16
F
Fredrikk Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
En stund siden det her nå, men det løste seg faktisk i tide. Jeg har kommet frem til at jeg nok startet for brått på treningen ift. mengde i Januar etter en liten treningspause, i tillegg til for mange intervalløkter. Løsningen ble å ha en kort treningspause, for deretter å sykle kun rolige turer, gjerne lange turer på mer enn ti mil. I mai hadde jeg årets dårligste ritt, da jeg falt fra laget mitt halvveis, og klarte ikke en gang 30 i snittfart. Heldigvis kjente jeg en bedring i formen med de rolige turene, og når formen begynte å komme igjen, kunne jeg trene hardere en gang i uka. Høydepunktet var L-O hvor jeg hang med laget hele veien til mål med mer enn 40 i snittfart. Så alt i alt var rolige turer løsningen for meg, når jeg først hadde havnet i den situasjonen.

Moderator  support