Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett

Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett #2397924 17/04/2017 20:17
O
Olavkige Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hei alle!

Med en plan om å sykle til jobben (Fornebu) året rundt på én sykkel kjøpte jeg i fjor en Cannondale CAADX Ultegra. Dette pga muligheter for piggdekk og skjermer vinterstid samt en fin treningssykkel ellers. Sykkelen blir altså brukt til både pendling, trening og av og til også frakt av barn (Thule Chariot CX sykkelvogn). Pendlingen skjer i hovedsak i Bærum kommune, og treningsturene vil nok også være 70%+ asvalt og noe grusveier.

Link til sykkelen

Denne sykkelen er faktisk temmelig tung, noe som betyr lite når jeg av og til drar på sykkelvogn, men jeg har nå planer om å gjøre det jeg kan for å ha en så lett som mulig treningssykkel. Planen er derfor å gå til innkjøp av nytt hjulsett og dekk og det som må til for å få redusert vekten. Sykkelen veier nå 10,4 kg med påmonterte kombipedaler(Shimano T780) og jeg ønsker å strekke meg mot 8 kg.

Sykkelen har originalt Maddux CX 2.0 hjul med Schwalbe Rapid Rob, 700x35c dekk. Jeg tenker å bruke dette felgsettet til vinterhjul. Jeg tok av fremhjulet nå og dette veide 1720gram inkl bremseskive.

Jeg har derfor noen spørsmål ang hjulsett:

• Hvilke hjulsett bør jeg se på som kan håndtere et passende bredt "sommerdekk/pendlerdekk" ala Conti 4000 SII i 28mm eller GP4-Season i 32mm?
  • Er kinahjul ala light bicycle noe å satse på / har noen erfaring med disse?

Pris har jeg ikke bestemt meg helt for, men jeg håper egentlig å kunne finne noe brukt / på salg. Typisk opp mot 7knok.

Håper på gode diskusjoner her ICON_SMILE

-Olav

Redigert av Olavkige; 17/04/2017 20:29.
Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2397941 17/04/2017 21:02
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Rapid Rob veier 480g, mens (28mm) GP4000SII veier 235g. Til sammen sparer du i beste fall 0,5kg på dekkene.

Maddux CX 2.0 veier visstnok 2,2kg (http://road.cc/content/review/213738-cannondale-superx-105) så hvis du skal ned mot 8kg tror jeg det kan bli dyrt.

Har du lest denne? ICON_WINK
https://www.landevei.no/Tester/Utstyr/ER-DYRE-HJUL-BEST

Gratulerer med ny sykkel, forresten!

Redigert av tparsli; 17/04/2017 21:05.

Thomas
Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2397951 17/04/2017 22:05
mogens Offline
Besatt
Besatt
Har samme sykkel men i 2015-modell med Tiagra.
Jeg kjøpte et sett DT Swiss R24 disk på salg på Bike24.de for en tid siden, som jeg egentlig hadde tiltenkt CX'en, men satte dem istedet på raceren (Synapse Ultegra Disk) og flyttet over Aksium-hjulene fra raceren til CX. R24 er 18mm innvendig og kan være verd å vurdere om du finner dem til OK pris. Vekten er vel mellom 1750 og 1800 g for paret, så de er ikke superlette, men betydelig lettere enn originalhjulene. Selv med Aksium-hjulene som er rundt 2000 g føles sykkelen mye kvikkere enn med Maddux-hjulene. Bruker for tiden Conti 4Season 32mm på den.
Ellers kan du jo sjekke Hunt hjulsett som mange skriver mye pent om: https://www.huntbikewheels.com/

Men å få sykkelen ned mot 8 kg høres i utgangspunktet noe optimistisk ut.

Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2397979 18/04/2017 06:52
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har akkurat gjort det samme med en Specialized Crux E5. Veide 10,3kg i utgangspunktet. Bytta ut Axis 2.0 Sport hjulsettet som satt på, setet, setepinneklemme, skivene til bremsene og pedalene. Kom meg ned på 9,4kg. Tar jeg dekkene i tillegg hadde jeg nok spart 200g ekstra. DT Swiss R32 hjulsettet jeg bytta til veier 1720g og sparte nesten 500g på sykkelen for 4000kr. DT Swiss R23 sparer deg for 100g til ift R32. Har du masse penger å bruke er karbonmodellene til DT Swiss enda lettere.

Bilde av sykkelen med nytt hjulsett finner du nederst i denne tråden:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=442889&page=15

Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2397990 18/04/2017 07:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Slanket en gang en lignende krossykkel ved å sette på Notubes Alpha 340 Disc på rundt 1560 gram. Ser at et tilsvarende par med 32 eiker er til salgs på Finn. Da kan du sette opp slangeløst, med alle fordelene det gir. (Ops - ser nå at det er 10-delt, bør eventuelt sjekkes om det kan brukes/bygges om til 11-delt. Kjenner ikke selger eller stand.)

Ruller nå på Notubes Grail med noe bredere felg.

Foruten dekk, er ofte setet det enkleste stedet å spare vekt ICON_SMILE På kross- og terrengsykler har jeg likt godt DDK Carbon på 160 gram. Kjøpte en gang et fint sete av denne karen på Finn, som kanskje fortsatt har et sete til salgs.

CaadX er en utmerket krossykkel, men jeg ville ikke brukt mer enn 4-5 tusen på hjulsett. Om du er ute etter lav vekt, kommer du raskt til et punkt der du får mer for pengene ved å selge sykkelen og legge penger i ny sykkel, evt. pent brukt. Kommer stadig flere landeveissykler med god dekklaring og fremtidsrettede løsninger som hydrauliske skivebremser, gjennomgående akslinger og - om du er heldig - slangeløse felger.

Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2397998 18/04/2017 07:41
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Slanket min CX til DT Swiss R23 og sparte da drøyt 500g og sykkelen gikk akkurat under 10 kg. Colnago alu ramme. Skal nok godt gjøres å komme mye lavere uten å bruke formidable summer, noe jeg ser på som litt unødvendig på en alu sykkel.
Er for øvrig veldig fornøyd med hjulsettet!

Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2398003 18/04/2017 07:53
sveinaa Offline
More than words
More than words
Skal du få den sykkelen ned mot 8 kg må du bytte alt. Pluss at du aldri vil få igjen den "store" summen du må legge ned for å kjøpe lette deler ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2398293 18/04/2017 18:05
O
Olavkige Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Skal si det ble godt med kommentarer her - Veldig bra! Det å få sykkelen ned mot 8 kg kan godt være utopi, men det er jo greit å ha et strekkmål ICON_SMILE

Som du skriver Sepeda så kan det godt hende at en ny sykkel på sikt vil være det smarteste valget dersom pendlingen og treningen medfører ønske om en mer rettet landeveissykkel. Jeg ser da for meg at jeg også da vil ønske å skifte hjulsett på en ny landeveissykkel (karbonramme++) og dersom jeg kjøper et riktig godt hjulsett nå, så kan jeg om mulig ta dette med meg videre ?! Dette betinger innkjøp av sykkel med skivebrems etc når den tid kommer, men for min del blir det standard på alle sykler fremover.

Planen blir derfor utskifting av setepinne, sadel samt felger og dekk. Jeg får greit tak i deler fra Tyskland, slik at det kan være en fordel for min del å se etter tilbud fra nettbutikker her.

Skal lese meg opp på DT Swiss-modellene - både aluminium og karbon.

Utfordringen slik jeg ser det nå er at for hver test av hjulsett jeg leser, jo mer har jeg lyst på karbonhjul. Det virker som om dette gjelder flere her inne på forumet også ICON_SMILE Finnes det egentlig noen fasit på hva som gir mest "bang for the bucks" av karbonhjulsett? - Altså innenfor rimelighetens grenser...

Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2398366 18/04/2017 20:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Olavkige
Jeg ser da for meg at jeg også da vil ønske å skifte hjulsett på en ny landeveissykkel (karbonramme++) og dersom jeg kjøper et riktig godt hjulsett nå, så kan jeg om mulig ta dette med meg videre ?!

Pass i så tilfelle på å kjøpe hjul med nav som enkelt kan bygges om fra tradisjonelle hurtigkoblinger til gjennomgående akslinger, som trolig er hva du vil ha på din fremtidige toppmodell med skiver ICON_SMILE

Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2398385 18/04/2017 21:19
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Kjøp racer med felgbrems og få en sykkel på 8 kg med diggere geometri for ca samme sum som et bra hjulsett. Så bruker du cross til vinter og grus.

Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Tollef] #2398388 18/04/2017 21:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er ingen dum tanke. Etter min erfaring får man dessverre ikke den deilige landeveisfølelsen på en krossykkel, uansett hvor lett den er eller hvilket materiale ramme og hjul er laget av. Intet slår en landeveissykkel på landeveien.

Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2482942 13/05/2018 16:56
O
Olavkige Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Tar opp igjen denne tråden igjen da jeg ikke kjøpte meg noe nytt hjulsett eller annen form for oppgraderinger da andre ting måtte prioriteres.

Vurderer nå et hjulsett (notubes Grail) som har trueaksel ø12mm foran og bak. På min CAADX har jeg QR foran og bak. Finnes det noen form for overganger her slik at jeg får dette hjulsettet til å passe min sykkel?

Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2482947 13/05/2018 17:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Notubes nav på hjulsettet?

I så fall kan konverteringskit kjøpes. Hør med Bikeshop hvilke av disse du trenger, evt. andre:

Notubes konverteringssett

Eller enda bedre: Hør med Oslo Sportslager. De bygger hjul med Notubes-komponenter.

Gode, slangeløse felger! Bare pass på lufftrykket på rufsete underlag. Lette og dermed ikke verdens mest solide. Kan bulke.

Re: Vektoptimalisering av CAADX - nytt hjulsett [Re: Olavkige] #2483025 13/05/2018 23:32
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Olavkige
Tar opp igjen denne tråden igjen da jeg ikke kjøpte meg noe nytt hjulsett eller annen form for oppgraderinger da andre ting måtte prioriteres.

Vurderer nå et hjulsett (notubes Grail) som har trueaksel ø12mm foran og bak. På min CAADX har jeg QR foran og bak. Finnes det noen form for overganger her slik at jeg får dette hjulsettet til å passe min sykkel?

Jeg bruker Notubes Grail på min krossykkel. Jeg bygde mitt selv, da jeg også hadde utfordringer med akslinger. En bonus er at hjulsettet er noe kvassere spec'et enn de Notubes-variantene som selges, og kostet (bittelitt) mindre enn om jeg skulle kjøpt det ferdigbygd. Jeg er superfornøyd med hjulsettet. Opprinnelig bygde jeg det for bruk med 35mm Schwalbe G-one, men siden det ble bygget har det stått 28mm Shwalbe Pro One på.

Jeg har også gjort noen andre "vektoptimaliseringer" på min krossykkel. Det er underkant av 1kg vektforskjell på karbonraceren og alu-krossen min nå. I praksis har jeg blitt så glad i kross'en, at jeg nå ofte sykler den på godværsdager på bekostning av karbonraceren. Mye av grunnen er nok 28mm Pro One dekkene. På flatmark er det ingen merkbar hastighetsforskjell mellom disse syklene heller. Jeg har mange PR'er og noen strava-"pokaler" satt på krossykkelen.

EDIT:
Kan være verdt å nevne at landeveisykkelen min er en DeRosa karbon-ramme med felgbrems, og sykkelen veier ca 7.8kg. Kross'en min er en Merida alu-ramme med hydrauliske skivebremser, og den veier ca 8.8kg.

Ellers nevne at nav'ene jeg bygde Grail-felgene med er DT Swiss 240s. En av hovedgrunnene til at disse ble valgt, er de lett bygges om til andre akslingstandarder den dagen krossykkelen en gang skiftes ut.

Redigert av vviz; 13/05/2018 23:41.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)

Moderator  support