Jeg skal også til Costa Rica i sommer, og har planer om å sykle vettet av meg. Da kan du få gratis guide hvis vi er på samme sted samtidig og du ikke er sterkt knyttet til eget vett.
Hvis du forteller hvor i landet dere skal, og når, kan jeg kanskje gi litt mer konkrete tips, men her er i hvert fall en liten oversikt:
Hacienda Guachipelin holder til i nærheten av Liberia, og tilbyr full pakke med guide, sykkelleie og stier, i tillegg til evt. mat og overnatting. Dessuten har de andre aktiviteter resten av familien kan være med på hvis de ikke er veldig opptatt av stisykling.
Rio Perdido i Bagaces skal ha veldig fine stier, det var tilløp til ekstase i sykkelmiljøet da de åpnet for noen få år siden.
Las Catalinas har et artig lite stinettverk i nærheten av noen fine strender man kan sette fra seg slekta på (Playa Danta/Dantita), og her er det også mulig å leie anstendige sykler for hele oppholdet.
Rundt San José har det også dukket opp noen
bike parks, her arrangeres det bl.a. rundbaneritt rett som det er:
La Angelina utenfor Cartago,
Adventure Park utenfor Heredia - her er det også muligheter for å sende familien på
canopy tour mens man sykler. Jeg tok opp
en svært lite actionfylt filmsnutt fra et av parkens hjørner for noen år siden, der får du i hvert fall et inntrykk av hvordan det ser ut, og du får høre en fin melodi mens det pågår.
Senderos Colon har et litt varmere klima enn de andre to, og ligger ved Ciudad Colon.
Området der TransCR, som det ble linket til i innlegget ovenfor, arrangeres, er en helt strålende del av Costa Rica, men jeg er usikker på hvor interessant det er med tanke på en familieferie. Hvis det er enduro du vil ha, så tror jeg ikke du finner noe bedre noe annet sted i landet. Dog har regntida så smått begynt der når det er sommer i Norge, så området rundt Liberia er trolig et bedre valg hvis man ikke er veldig glad i gjørme.
Hvis man utvider horisonten litt, fra kun stisykling til XC, er CR helt suverent, og da vil jeg nok kunne bidra adskillig mer med erfaringer og lure tips. Hvis man ikke på død og liv må kræsje i trær og fly over styret for å være lykkelig, er det massevis av trivelige grus- og kjerreveier av varierende kvalitet over alt. Hvis dere skal til Tamarindo, for eksempel, kan du laste ned gps-spor fra guanaride.com og følge rittløypa: kjempefine turer med en del enkel sti innimellom alle strendene.
Skulle du være i nærheten av Jacó 9. juli, anbefaler jeg å bli med på maratonritt i Copa Endurance-serien; disse rittene pleier å være stor moro. Knallhardt, men fine løyper. Arrangøren har null respekt for utøvernes liv og helse, men det ryktes at han nå har gitt etter og begynt med drikke på drikkestasjonene.
Det er også et utall såkalte
recreativas over alt til enhver tid, dette er lokale trimritt uten tidtagning, oftest rundt 40 km. Påmeldingsavgiften pleier å ligge rundt en hundrelapp, som går til en eller annen god sak i lokalmiljøet. Billigere og morsommere enn å leie guide.
For min del begynner planen å bli klar: Først en uke akklimatisering i Santa Teresa, med småturer på veier som
denne. Så prøver jeg meg på en dagsturvariant av
denne turen opp til Tamarindo. Hvis det ikke ender med fysisk sammenbrudd, kan det hende jeg prøver meg på Liberia - La Fortuna noen dager senere, og evt. også La Fortuna - San José et par dager etter det igjen.
På slutten av oppholdet har jeg litt over en uke i San José, satser på å få til i hvert fall et par ordentlige turer der også.