Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor breie ski til Dynafit TLT7?

Hvor breie ski til Dynafit TLT7? #2397494 15/04/2017 17:41
D
Dølle Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Jeg går/kjører nå på Dynafit Baltoro (84mm midje), men disse flyter dårlig på dager der pudderet dominerer. Er det noen som har erfaring med disse støvlene påski med f.eks 105mm midje?? Lurer på om dette vil være for bredt i forhold til hvor stive/høye støvlene er. Siden skoen er en videreføring av TLT5 og TLT6 vil erfaringer med disse skoene også bli satt pris på! ICON_SMILE

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Dølle] #2397497 15/04/2017 17:50
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Jeg har TLT6 performance, og bruker de på både Blizzard ZeroG 108 og 85, og de liker seg best sammen med sistnevnte. 108 er en stiv ski med 108mm midje og 27m radie, kjører de helst med Lange 130 freetour, synes ikke tlt6 driver de noe godt. Black Diamond Helio 105 klarte jeg fint å drive med tlt6, men det er en litt mildere og mer leken ski.

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Henrik.] #2397517 15/04/2017 19:28
D
Dølle Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Henrik.
Jeg har TLT6 performance, og bruker de på både Blizzard ZeroG 108 og 85, og de liker seg best sammen med sistnevnte. 108 er en stiv ski med 108mm midje og 27m radie, kjører de helst med Lange 130 freetour, synes ikke tlt6 driver de noe godt. Black Diamond Helio 105 klarte jeg fint å drive med tlt6, men det er en litt mildere og mer leken ski.

Takk for svar 😊
Jeg kjenner ikke disse skiene, men jeg bør rett og slett finne en ski som ikke krever en masse kraft for å drives rundt i svingen? Skal sjekke ut Helios. Vet du hvordan disse skiene er sammenlignet med Vølkl The Nunataq?

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Dølle] #2397536 15/04/2017 22:09
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: Dølle

Takk for svar 😊
Jeg kjenner ikke disse skiene, men jeg bør rett og slett finne en ski som ikke krever en masse kraft for å drives rundt i svingen? Skal sjekke ut Helios. Vet du hvordan disse skiene er sammenlignet med Vølkl The Nunataq?

Ja, eller kjøpe en stivere sko. Om du skal ha en så gårettet sko som Tlt7, bør du vel helst parre den med en like gårettet ski, en 105mm ski er jo ikke det beste å gå med akkurat, hvertfall om det er hardt.

Nunataq har jeg hatt tidligere, kjørte de med Dynafit tlt5 den gang, det var ikke optimalt men gikk fint når det var mykt, men på en annen side - alt funker når det er mykt. Synes det er vanskeligere å finne noe som funker når det er hardt, og erfaringsvis møter jeg harde forhold oftere enn myke.
Nunataq var forsåvidt en god ski det, men litt kjedelig å kjøre på, litt lite respons og litt død følelse, litt typisk Volkl doublefinger

Er du bestemt på tlt7 ville jeg sett på ski som Blizzard ZeroG 85 eller 95, Black Diamond Helio 95, Movement Alp tracks 94 eller lignende. Vil du ha brede kjøreretta ski ville jeg kjøpt andre støvler enn tlt7, med mindre du bor et sted med mye løssnø.

Nå har jeg kun kjørt tlt6p og tlt5, men tviler på at tlt7 er revolusjonerende.

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Henrik.] #2397537 15/04/2017 22:29
D
Dølle Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Dølle

Takk for svar 😊

Ja, eller kjøpe en stivere sko. Om du skal ha en så gårettet sko som Tlt7, bør du vel helst parre den med en like gårettet ski, en 105mm ski er jo ikke det beste å gå med akkurat, hvertfall om det er hardt.

Nunataq har jeg hatt tidligere, kjørte de med Dynafit tlt5 den gang, det var ikke optimalt men gikk fint når det var mykt, men på en annen side - alt funker når det er mykt. Synes det er vanskeligere å finne noe som funker når det er hardt, og erfaringsvis møter jeg harde forhold oftere enn myke.
Nunataq var forsåvidt en god ski det, men litt kjedelig å kjøre på, litt lite respons og litt død følelse, litt typisk Volkl doublefinger

Er du bestemt på tlt7 ville jeg sett på ski som Blizzard ZeroG 85 eller 95, Black Diamond Helio 95, Movement Alp tracks 94 eller lignende. Vil du ha brede kjøreretta ski ville jeg kjøpt andre støvler enn tlt7, med mindre du bor et sted med mye løssnø.

Nå har jeg kun kjørt tlt6p og tlt5, men tviler på at tlt7 er revolusjonerende.

Er mer i modus for de lette og lange oppturene, og pudder i sunnmørsalpene er sjelden et problem. Har Baltoro med TLT7 nå, men denne flyter minimalt med mine 80kg + utstyr. Erfaring fra min tid som heisalpinist gjør at jeg ikke føler behov for en bredere ski enn rett i overkant av 100mm. Kjørte da Mantra, og mine Hellbent med 118mm under fot hadde jeg egentlig aldri behov for. De var 10 dager i bakken på like mange år, og Mantra utallige.
Det må bli et kompromiss i forhold til ski/støvler. Orker ikke å ha mengder med utstyr, så om skoa godt kan takle ski i rundt denne bredden (inntil 105mm??) må det bli slik ICON_SMILE

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Dølle] #2397542 16/04/2017 06:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skal du kjøre løssnø, spiller det vel ikke så stor rolle siden du trykker mest rett ned i skia uansett. Jeg kom akkurat ned fra en liten topptur her i Åre der det var langt mindre pudder oppå skaren enn jeg trodde og veldig oppkjørt og isete når jeg kom ned i områder som kan nås fra heisen - så Helio 116 var et dårlig valg. Jeg ble godt sliten i anklene med Dynafit Mercury, men når det er mye myk snø og du har støtte under hele skia, funker det jo helt knall.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: GeirK] #2397548 16/04/2017 07:08
D
Dølle Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: GeirK
Skal du kjøre løssnø, spiller det vel ikke så stor rolle siden du trykker mest rett ned i skia uansett. Jeg kom akkurat ned fra en liten topptur her i Åre der det var langt mindre pudder oppå skaren enn jeg trodde og veldig oppkjørt og isete når jeg kom ned i områder som kan nås fra heisen - så Helio 116 var et dårlig valg. Jeg ble godt sliten i anklene med Dynafit Mercury, men når det er mye myk snø og du har støtte under hele skia, funker det jo helt knall.

...og jeg har jo Baltoro til de dager det er hardere eller våt snø. Nå er jo Mercury en litt kraftigere støvel, men om du bruker de på 116mm bredde tenker jeg TLT7 burde kunne takle 100mm+.

Supert, og takk for svar ICON_SMILE

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Dølle] #2397549 16/04/2017 07:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det tror jeg også. Mercury og Coomback med 102mm under foten er problemfritt selv på skare

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Dølle] #2397561 16/04/2017 10:40
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
TLT7 med Movement Alp Tracks 100 funker utmerket sammen. TLT7 støvlene er nydelige å gå med, men har sin begrensning nedover. Jeg på 185 cm føler jeg får støvelen for langt ned på leggen og mangler støtte. Sto forskjell på disse og Technica Cochise nedover. Men de funker helt greit om du kjører litt smuud.

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: erling] #2397599 16/04/2017 14:53
D
Dølle Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: erling
TLT7 med Movement Alp Tracks 100 funker utmerket sammen. TLT7 støvlene er nydelige å gå med, men har sin begrensning nedover. Jeg på 185 cm føler jeg får støvelen for langt ned på leggen og mangler støtte. Sto forskjell på disse og Technica Cochise nedover. Men de funker helt greit om du kjører litt smuud.

Har fått mer og mer sansen for de lange traversene, og da er gåkomfort viktigere enn rå nedoveregenskaper. Har jo fortsatt mine Maestrale, så de er det jo mulig å bruke om en vil kjøre litt hardere en dag.

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Dølle] #2397664 16/04/2017 19:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det finnes vel støvler som i nokså stor grad kombinerer begge deler. Det skjer mye på støvelfronten om dagen

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: GeirK] #2397676 16/04/2017 21:44
D
Dølle Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Det finnes vel støvler som i nokså stor grad kombinerer begge deler. Det skjer mye på støvelfronten om dagen

Det gjør nok det, men de blir også en del tyngre. Mine TLT7 Performance veier rett i overkant av 1000gr i str 28, og jeg finner det uvurdelig når en traverserer i 4-5 timer. Kjøretiden summerer seg sjelden til mer enn 30 minutter selv på de lengste dagene. Skal jeg kun opp på en topp for å kjøre "hardt" ned igjen betyr vekten mindre, og jeg vil nok da velge de stivere men tyngre støvlene.

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: GeirK] #2397690 17/04/2017 06:54
Jonas88 Offline
Ringrev
Ringrev

Av ren interesse, hva er det heteste på støvelfronten om dagen? :-)

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Dølle] #2443455 08/10/2017 20:20
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Du har vel kanskje fått det svaret du var ute etter, men til andre som kanskje lurer så funker TLT7P på breie ski. Jeg brukte mine på ski opp til 138mm midje, men stort sett på ski med 112 midje. Når det gjelder sammenligningen til TLT6P så synes jeg ikke TLT7P er en oppgradering. Den er ikke like god å gå med som TLT6, og du har ikke mulighet til å bruke ekstra tunge. Den føles og mye dødere å kjøre med enn TLT6P, noe som er helt utrolig med tanke på hvor død jeg synes TLT6P var når jeg fikk den i sin tid. Riktig nok ble TLT7 bedre med litt bruk. Ikke feste for stegjern, og dårlig justeringsmuligheter for spenna over vrista trekker definitivt ned. Som prikken over i-en gikk skoen i stykker etter 7-8 turer. Det er ikke en dårlig sko, tvert i mot, bare ikke en oppgradering fra TLT6

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Dølle] #2444836 15/10/2017 20:36
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
Har kjørt med kun tlt5 og tlt6 i mange sesonger nå, på alle slags ski opp til K2 Pontoon som ligger i fatski-segmentet. Jeg vil påstå at du skal være rimelig raff på ski før denne skoen er en begrensende faktor for deg (så lenge vi begrenser oss til toppturer). Hos oss vanlige dødelige er det som oftest piloten som forårsaker problemene, ikke feil valg av utstyr.
Alt i alt superfornøyd med tlt 5 og 6, de er faktisk mye stivere og bedre å kjøre med enn de 4-spenners toppturstøvlene jeg hadde før dem igjen

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: maple] #2444840 15/10/2017 20:47
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: maple
Har kjørt med kun tlt5 og tlt6 i mange sesonger nå, på alle slags ski opp til K2 Pontoon som ligger i fatski-segmentet. Jeg vil påstå at du skal være rimelig raff på ski før denne skoen er en begrensende faktor for deg (så lenge vi begrenser oss til toppturer). Hos oss vanlige dødelige er det som oftest piloten som forårsaker problemene, ikke feil valg av utstyr.
Alt i alt superfornøyd med tlt 5 og 6, de er faktisk mye stivere og bedre å kjøre med enn de 4-spenners toppturstøvlene jeg hadde før dem igjen

Hvor mye veier du?

Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Dølle] #2455750 15/12/2017 14:08
Jonas88 Offline
Ringrev
Ringrev
Er det noen som kan sammenligne stivheten på TLT7P/C med f.eks. en Vulcan uten tunge, er de i samme området, eller er Vulcanen fortsatt stivere?

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Hvor breie ski til Dynafit TLT7? [Re: Jonas88] #2455809 15/12/2017 20:57
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Første gen Vulcan er stivere ja. Har ikke prøvd de som kom senere. Vanskelig for meg å si hvor mye stivere den ene er i forhold til den andre. Ble og brukt forskjellige innersko som har en god del å si på stivheten.

Moderator  support