Nybegynner - anbefalinger landeveisykkel
|
Nybegynner - anbefalinger landeveisykkel
15/04/2017 16:03
|
andoyv
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har syklet et par turer på lånt landeveissykkel. Vurderer nå å kjøpe min egen (bruktkjøp). Tenker å begrense meg til et budsjett på omlag 5-7000 i første omgang og deretter oppgradere om interessen vedvarer.
Sliter med litt stiv rygg/nakke så en "komfortracer" er antakelig å foretrekke? Hvilke sykler bør jeg se etter i bruktmarkedet?
Kom gjerne med konkrete forslag fra finn.no eller lignende. Aktuelle områder for kjøp er Akershus, Oslo og Østfold.
(høyde 175, bruksområde trening/ langtur/mosjon).
|
|
|
Re: Nybegynner - anbefalinger landeveisykkel
[Re: andoyv]
17/04/2017 08:44
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Velkommen til forumet! Jeg ville tatt noen finn.no-søk og så lagt ut sykler du tenker deg som aktuelle her, så vil nok kommentarene komme. 5-7000 er ikke så mye, så du vil nok måtte belage deg på godt brukte sykler da. Legg på noen tusenlapper, så er det godt mulig du kan få gode innstegssykler på tilbud, kanskje med Shimano 105. Har du forresten sjekket Canyon Endurace i aluminium? https://www.canyon.com/en-no/road/endurace/endurace-al-5-0.htmlhttps://www.canyon.com/en-no/road/endurace/2016/endurace-al-6-0.htmlLegg til momsen, så har du pris hjem!
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
17/04/2017 13:41
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: spinat]
18/04/2017 06:50
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja den ser flott ut og ikke minst i denne prisklassen, "fremstår nærmest som ny". 105 girsystem (antageligvis 10-delt) er bra/solide saker og hjulsettet er kjempebra ! Det er viktig at den passer i størrelse også :-) Ellers ville jeg søkt på CAAD10 (og CAAD 10 med mellomrom)... sjekk denne, kongesykkel ! ! ! ! https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=93860152eller denne... https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88426463
Redigert av EmilZipp; 18/04/2017 06:58.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
18/04/2017 10:02
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Mulig jeg er litt forutinntatt og jålete, men i min bok starter "ordentlige" landeveissykler med Caad 9-12, Specialized Allez (Smartweld), Trek Emoda ALR og Canyon Ultimate AL med Shimano 105 og oppover. Disse syklene har mer eller mindre tilsvarende geometri som de dyrere modellene i karbon. Går man lavere enn disse blir det etter min forutinntatte holdning mye rar geometri og litt merkelig utstyr.
Om man ikke passer inn i en hissig geometri hadde jeg sett om det var mulig å få tak i en Cannondale Synapse i alu brukt.
Når det gjelder størrelse vil Valentino antakelig si 58 fra 184 cm.
|
|
|
[Re: kjasmas]
18/04/2017 10:46
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det vil han, og han har f.eks Specialized med seg på det. Hva er best? 1 cm kortere framspring eller 2 cm ekstra avstandsringer under det? Men når det er sagt: Er man kortbeint kan 56 være lurere enn 58, fordi krankarmlengden gjerne går opp fra 172,5 til 175 mm mellom 56 og 58.
|
|
|
18/04/2017 11:13
|
Kilometerslukern
Medlem
|
Medlem
Mulig jeg er litt forutinntatt og jålete, men i min bok starter "ordentlige" landeveissykler med Caad 9-12, Specialized Allez (Smartweld), Trek Emoda ALR og Canyon Ultimate AL med Shimano 105 og oppover. For nye sykler så er det jo ganske greit å forstå hierarkiet mellom (og innenfor) sykkelmerkene ved å se på prisen, men det er jo litt vanskeligere for en noob på finn. Spesielt på eldre sykler som kanskje ikke er i salg lenger. Det er f.eks vanskelig for meg å vite om en Scott Speedster er en bedre eller dårligere sykkel enn en Specialized Allez, men jeg finner versjoner av begge to til rundt 8000 brukt.
|
|
|
[Re: Kilometerslukern]
18/04/2017 11:15
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Speedster er en komfortracer i aluminium, mens Allez er en racer-racer, også i aluminium.
|
|
|
[Re: Valentino]
18/04/2017 11:20
|
Kilometerslukern
Medlem
|
Medlem
Ja, det vil han, og han har f.eks Specialized med seg på det. Hva er best? 1 cm kortere framspring eller 2 cm ekstra avstandsringer under det? Men når det er sagt: Er man kortbeint kan 56 være lurere enn 58, fordi krankarmlengden gjerne går opp fra 172,5 til 175 mm mellom 56 og 58. Jeg var å prøvde en synapse i 56 og de på Anton sport mente den så ut til å passe helt perfekt. De sa også at man generelt burde gå ned dersom man er i tvil, men jeg har inntrykk av at det ikke er full enighet om dette. Den synapsen var da den aller første landeveissykkelen jeg satt på, men den føltes veldig bra. Så prøvde jeg en Fuji Roubaix i 58, men det føltes ikke like bra. Men det er jo mange feilkilder utover størrelse der. Og forskjell på en sykkel til 40 og en til 13.. Når jeg leser størrelsestabeller fra produsentene havner jeg som regel på 58, og for Fuji faktisk på 61(!). Jeg får dra og prøve en lik sykkel i begge størrelser for å se om jeg kjenner noen forskjell.
|
|
|
18/04/2017 11:23
|
Kilometerslukern
Medlem
|
Medlem
Speedster er en komfortracer i aluminium, mens Allez er en racer-racer, også i aluminium. Så for en nybegynner som er vant til MTB og på jakt etter sin første landeveissykkel så er kanskje en speedster et bedre valg enn en Allez?
|
|
|
18/04/2017 11:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja, det vil han, og han har f.eks Specialized med seg på det. Hva er best? 1 cm kortere framspring eller 2 cm ekstra avstandsringer under det? Men når det er sagt: Er man kortbeint kan 56 være lurere enn 58, fordi krankarmlengden gjerne går opp fra 172,5 til 175 mm mellom 56 og 58. Jeg var å prøvde en synapse i 56 og de på Anton sport mente den så ut til å passe helt perfekt. De sa også at man generelt burde gå ned dersom man er i tvil, men jeg har inntrykk av at det ikke er full enighet om dette. Den synapsen var da den aller første landeveissykkelen jeg satt på, men den føltes veldig bra. Så prøvde jeg en Fuji Roubaix i 58, men det føltes ikke like bra. Men det er jo mange feilkilder utover størrelse der. Og forskjell på en sykkel til 40 og en til 13.. Når jeg leser størrelsestabeller fra produsentene havner jeg som regel på 58, og for Fuji faktisk på 61(!). Jeg får dra og prøve en lik sykkel i begge størrelser for å se om jeg kjenner noen forskjell. Hadde noen stilt inn en sykkel til 10 000,- og en til 80 000,- helt likt så tror jeg ikke mange hadde kjent forskjell i en blindtest på rulle (likt sete og styretape.). Bare for å si det. Tror og de aller fleste moderne sykler har god nok "feeling" i ramma (også alu sykler). Det som derimot ofte gjør store utslag på "feeling" er hjulsett med mye flex (Alle har jo hørt denne: alu ramma mi er så myk at den bøyer seg når jeg tråkker til  ).
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
18/04/2017 11:48
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det vil han, og han har f.eks Specialized med seg på det. Hva er best? 1 cm kortere framspring eller 2 cm ekstra avstandsringer under det? Men når det er sagt: Er man kortbeint kan 56 være lurere enn 58, fordi krankarmlengden gjerne går opp fra 172,5 til 175 mm mellom 56 og 58. Jeg var å prøvde en synapse i 56 og de på Anton sport mente den så ut til å passe helt perfekt. De sa også at man generelt burde gå ned dersom man er i tvil, men jeg har inntrykk av at det ikke er full enighet om dette. Den synapsen var da den aller første landeveissykkelen jeg satt på, men den føltes veldig bra. Så prøvde jeg en Fuji Roubaix i 58, men det føltes ikke like bra. Men det er jo mange feilkilder utover størrelse der. Og forskjell på en sykkel til 40 og en til 13.. Når jeg leser størrelsestabeller fra produsentene havner jeg som regel på 58, og for Fuji faktisk på 61(!). Jeg får dra og prøve en lik sykkel i begge størrelser for å se om jeg kjenner noen forskjell. Hadde noen stilt inn en sykkel til 10 000,- og en til 80 000,- helt likt så tror jeg ikke mange hadde kjent forskjell i en blindtest på rulle (likt sete og styretape.). Bare for å si det. Tror og de aller fleste moderne sykler har god nok "feeling" i ramma (også alu sykler). Det som derimot ofte gjør store utslag på "feeling" er hjulsett med mye flex (Alle har jo hørt denne: alu ramma mi er så myk at den bøyer seg når jeg tråkker til  ). Blindtest på rulle? Er det relevatn? Ingen merker forskjell på en F1-bil eller Skoda så lenge en spiller dataspill heller. Forøvrig vil du merke en hinsides forskjell på en proffracer og en aluracer til 8000 kroner. Farten vil være tilnærmet identisk, men opplevelsen er noe vidt forskjellig. Har aldri møtt et menneske som ikke kjenner en drastisk forskjell. Skal du nyansere en Tarmac 2017 fra en 2014 bør du kanskje ha syklet en del, men prismessig er det enorm forskjell. Dog, til syvende og sist, du blir like lykkelig uansett hva sykkelen koster.
|
|
|
18/04/2017 11:53
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Ja, det vil han, og han har f.eks Specialized med seg på det. Hva er best? 1 cm kortere framspring eller 2 cm ekstra avstandsringer under det? Men når det er sagt: Er man kortbeint kan 56 være lurere enn 58, fordi krankarmlengden gjerne går opp fra 172,5 til 175 mm mellom 56 og 58. Jeg er ikke uenig i 58 altså, særlig ikke hvis man er usikker på egen fleksibilitet.
|
|
|
18/04/2017 12:15
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Speedster er en komfortracer i aluminium, mens Allez er en racer-racer, også i aluminium. Så for en nybegynner som er vant til MTB og på jakt etter sin første landeveissykkel så er kanskje en speedster et bedre valg enn en Allez? Kanskje. Men ikke om du vil ha en leken sykkel. 
|
|
|
[Re: EmilZipp]
18/04/2017 12:20
|
Kilometerslukern
Medlem
|
Medlem
Hvis jeg skal kjøpe ny nå så er det Cannondale som fremstår som det mest attraktive valget. Og da tenker jeg at jeg må strekke budsjettet litt så jeg kommer opp på 105-utgaven av caad12. (Så kan jeg heller kjøpe en billig rullesykkel senere). Caad12 med 105 ligger på 13000 nå. Men så er det jo sånn at hvis man først strekke budsjettet til 13 så kanskje man skal gå til 18 for å få Ultegra. Eller 20 for en synapse med 105. Eller 22 for å legge på skivebremser også.. Alltid noe mer attraktivt like over  Budsjettet er egentlig veldig fleksibelt, jeg er mest opptatt av å få noe reellt igjen for eventuelle ekstra 1000-lapper. Usikkerhetsmomentet ifht pengebruk er hvor godt jeg faktisk vil trives på landeveien. Og så føles det litt bortkastet å kjøpe sykkel til fullpris når jeg vet hva som skjer med prisene på høsten..
|
|
|
18/04/2017 12:22
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror den fulle landeveisopplevelsen kommer i racer-racer form; leken, kjapp, responsiv osv.
Kjøper man er racer-racer får man fort den fulle opplevelsen og vil sjelden ha behov for å kjøpe ny sykkel for å sykle fortere i alle fall. Utfordringen for en førstegangskjøper er vel først og fremst om nakke og rygg takler sittestillingen og sitter man ikke godt blir jo opplevelsen heller ikke god.
|
|
|
18/04/2017 12:40
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Caad12 med 105 ligger på 13000 nå. Men så er det jo sånn at hvis man først strekke budsjettet til 13 så kanskje man skal gå til 18 for å få Ultegra. Eller 20 for en synapse med 105. Eller 22 for å legge på skivebremser også.. Alltid noe mer attraktivt like over  Personlig mener jeg det ikke er verdt, for en nybegynner, å betale 5000 mer for Ultegra kontra 105. Skivebremser kan være greit å betale litt ekstra for, spesielt hvis du blir bitt og skal selge for å oppgradere senere.
Anonym5
|
|
|
18/04/2017 12:42
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi er særdeles enige vi to.
|
|
|
[Re: Alpers]
18/04/2017 13:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja, det vil han, og han har f.eks Specialized med seg på det. Hva er best? 1 cm kortere framspring eller 2 cm ekstra avstandsringer under det? Men når det er sagt: Er man kortbeint kan 56 være lurere enn 58, fordi krankarmlengden gjerne går opp fra 172,5 til 175 mm mellom 56 og 58. Jeg var å prøvde en synapse i 56 og de på Anton sport mente den så ut til å passe helt perfekt. De sa også at man generelt burde gå ned dersom man er i tvil, men jeg har inntrykk av at det ikke er full enighet om dette. Den synapsen var da den aller første landeveissykkelen jeg satt på, men den føltes veldig bra. Så prøvde jeg en Fuji Roubaix i 58, men det føltes ikke like bra. Men det er jo mange feilkilder utover størrelse der. Og forskjell på en sykkel til 40 og en til 13.. Når jeg leser størrelsestabeller fra produsentene havner jeg som regel på 58, og for Fuji faktisk på 61(!). Jeg får dra og prøve en lik sykkel i begge størrelser for å se om jeg kjenner noen forskjell. Hadde noen stilt inn en sykkel til 10 000,- og en til 80 000,- helt likt så tror jeg ikke mange hadde kjent forskjell i en blindtest på rulle (likt sete og styretape.). Bare for å si det. Tror og de aller fleste moderne sykler har god nok "feeling" i ramma (også alu sykler). Det som derimot ofte gjør store utslag på "feeling" er hjulsett med mye flex (Alle har jo hørt denne: alu ramma mi er så myk at den bøyer seg når jeg tråkker til  ). Blindtest på rulle? Er det relevatn? Ingen merker forskjell på en F1-bil eller Skoda så lenge en spiller dataspill heller. Forøvrig vil du merke en hinsides forskjell på en proffracer og en aluracer til 8000 kroner. Farten vil være tilnærmet identisk, men opplevelsen er noe vidt forskjellig. Har aldri møtt et menneske som ikke kjenner en drastisk forskjell. Skal du nyansere en Tarmac 2017 fra en 2014 bør du kanskje ha syklet en del, men prismessig er det enorm forskjell. Dog, til syvende og sist, du blir like lykkelig uansett hva sykkelen koster. Blindtest på rulle var mer for å peke på hvor håpløst det er å si velg den sykkelen du sitter best på (Jeg skal frem til at du kan få identisk sittestilling på begge.). Det du peker på er "feeling". Det ligger sikkert noe mer ytelse i de aller dyreste rammene (men da koster rammesettene like mye som en ok sykkel i karbon). Jeg er ikke sikker på at denne ytelsen ene og alene er der fodi materialet er karbon? Tipper det er arbeidet som er lagt ned i rammen. Tror faktisk ikke billige karbon rammer er så hinsides bedre enn gode alu rammer. Er feks en caad 10/Allez E5 crappy rammer? Kan det tenkes at disse ramme til og med er bedre enn de rimeligste karbonrammen? Hva gjør feks alu til et dårlig egnet materiale til å lage gode rammer i?
|
|
|
18/04/2017 13:15
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Aha, da skjønner jeg
Skal du definere hva som er god eller dårlig ramme, må du først ha en haug med parametre. De endres jo avhengig av hvem som skal ha sykkelen, men likevel er det noen parametre som vi mener er liker for alle:
Vekt, komfort, stabilitet, respons, road feedback (har ikke noe godt norsk ord i farten) er egenskaper alle setter pris på. Jeg nekter å tro at noen foretrekker tunge og harde sykler som er like lette å styre som en dampveivals. Og når alt kommer til alt tester vi i Landevei sykler etter følelse. Vi har ingen laboratorier som kan måle stivhet i ramme osv osv. Og hva om målingene tilsier at en av rammene skal være klart bedre, men den er ræva i praksis..
Så: Hva gjør syklene bra, bedre og til slutt - best?
Summen av deler er det som påvirker det meste. Jeg kjørte jo CAAD10 nesten to sesonger, brillefin sykkel. Den hadde det meste, men to ting fikk jeg ikke gjort noe med. 600 gram ekstra ramme vekt og det faktum at sykkelen er hard. Hadde jeg byttet til en gitt karbonramme, eksempelvis super-six hadde det blitt løst. Dog, hadde du tatt en Super Six-ramme med tunge hjul, dekk med ståltråd og billige alu-komponenter hadde den vært like balle.
Ja det kan tenkes at de dyre alurammene er bedre enn de rimelige karbonrammene. Aluminium i seg selv er ikke noe dårlig materiale, men det er hva du kan gjøre med det som gjør at færre bruker det til topprammer i dag. Karbon er kjempelett å lage gode sykler av, men det er er dyrt og tar tid.
Konklusjonen er dog at summen av deler er det som avgjør. Bare å bytte hjulsett kan endre sykkelens karakter vesentlig.
Å bytte krank derimot, kjenner du neppe noe til. Ikke keramiske lagre i trinsehjulene heller, men bytter du hendler fra Tiagra til Dura Ace kjenner du stor forskjell.
Redigert av Alpers; 18/04/2017 13:17.
|
|
|
[Re: Alpers]
18/04/2017 13:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har bygget meg en TCR på aluxx sl ramme. Betalte 3 500,- + mva for ramma inkl. styre, styrefremspring og setepinne fra importøren i Horten da det ikke var mulig å oppdrive Aleez E5 ramma den gangen. Jeg synes den er ganske ok å sykle på og med 10 delt sram red, red kassett og lette hjul oppleves den som ganske god (jeg er helt overbevist om at det er vekten som gjør det.).
En billig karbonramme er jo like stiv som en alu ramme. Karbon som materiale har jo ikke flex (Prøv feks å bøy på en 34.9 setepinne fra new ultimate.).
|
|
|
[Re: anonym5]
18/04/2017 13:40
|
Kilometerslukern
Medlem
|
Medlem
Caad12 med 105 ligger på 13000 nå. Men så er det jo sånn at hvis man først strekke budsjettet til 13 så kanskje man skal gå til 18 for å få Ultegra. Eller 20 for en synapse med 105. Eller 22 for å legge på skivebremser også.. Alltid noe mer attraktivt like over  Personlig mener jeg det ikke er verdt, for en nybegynner, å betale 5000 mer for Ultegra kontra 105. Skivebremser kan være greit å betale litt ekstra for, spesielt hvis du blir bitt og skal selge for å oppgradere senere. Noen som har sett Caad12 105 Disc i butikk hos Anton? De har den i alle fall ikke på nettsidene.
|
|
|
18/04/2017 13:45
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Caad12 med 105 ligger på 13000 nå. Men så er det jo sånn at hvis man først strekke budsjettet til 13 så kanskje man skal gå til 18 for å få Ultegra. Eller 20 for en synapse med 105. Eller 22 for å legge på skivebremser også.. Alltid noe mer attraktivt like over  Personlig mener jeg det ikke er verdt, for en nybegynner, å betale 5000 mer for Ultegra kontra 105. Skivebremser kan være greit å betale litt ekstra for, spesielt hvis du blir bitt og skal selge for å oppgradere senere. Noen som har sett Caad12 105 Disc i butikk hos Anton? De har den i alle fall ikke på nettsidene. Ring til Sykkeldelisk / Anton Sport i Bogstadveien, de har en haug med Cannondale sykler... Tlf 22 95 59 70 Mail bogstadveien@antonsport.no
|
|
|
18/04/2017 17:11
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Ikke meningen å fornærme noen altså, men.... Har ikke dette "comfort-hysteriet" gått litt langt? Trådstarter sier selv at han har kun prøvd noen turer, men har kjent at han har blitt stiv i rygg og nakke. Etter et par turer SKAL man bli stiv og ha ubehag, men man tilvenner seg fort!
|
|
|
18/04/2017 17:34
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvis jeg skal kjøpe ny nå så er det Cannondale som fremstår som det mest attraktive valget. Og da tenker jeg at jeg må strekke budsjettet litt så jeg kommer opp på 105-utgaven av caad12. (Så kan jeg heller kjøpe en billig rullesykkel senere). Caad12 med 105 ligger på 13000 nå. Men så er det jo sånn at hvis man først strekke budsjettet til 13 så kanskje man skal gå til 18 for å få Ultegra. Eller 20 for en synapse med 105. Eller 22 for å legge på skivebremser også.. Alltid noe mer attraktivt like over  Budsjettet er egentlig veldig fleksibelt, jeg er mest opptatt av å få noe reellt igjen for eventuelle ekstra 1000-lapper. Usikkerhetsmomentet ifht pengebruk er hvor godt jeg faktisk vil trives på landeveien. Og så føles det litt bortkastet å kjøpe sykkel til fullpris når jeg vet hva som skjer med prisene på høsten.. Du trenger neppe vente til høsten, men kanskje midtsommers. Caad 12 105 var å få til 10 000 hos Anton det meste av fjoråret fra St hans. Seinere på høsten solgte de Caad 12 Ultegra Disc til 14 000. 30 % er ganske vanlig tilbudspriser hos Anton.
|
|
|
[Re: yolo]
19/04/2017 06:34
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke meningen å fornærme noen altså, men.... Har ikke dette "comfort-hysteriet" gått litt langt? Trådstarter sier selv at han har kun prøvd noen turer, men har kjent at han har blitt stiv i rygg og nakke. Etter et par turer SKAL man bli stiv og ha ubehag, men man tilvenner seg fort! # # # Han skriver også "til trening, langtur og mosjon". Jeg tenker det er et stort antall stive gubber på veien som max klarer 2 minutter nede i bukken pga for hissig oppsett av sykkel, enten pga geometri eller ivrig justering av bla styrestem slik de har hørt blant annet her på forumet. Alle skal jo ligge i "fosterstilling" fordi det ser barskest ut. Når det er sagt har jeg det kjempefint på en Supersix med slammet stem :-) og nærmer meg 50..
|
|
|
[Re: yolo]
19/04/2017 09:12
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Ikke meningen å fornærme noen altså, men.... Har ikke dette "comfort-hysteriet" gått litt langt? Trådstarter sier selv at han har kun prøvd noen turer, men har kjent at han har blitt stiv i rygg og nakke. Etter et par turer SKAL man bli stiv og ha ubehag, men man tilvenner seg fort! Godt innspill. Min mening på dette er at det viktigste i forhold til komforten er at en sykkel stilles inn riktig i forhold til den som skal bruke den. En komfortracer gir ikke automagisk mer komfort enn en ikke-komfort-racer, selv om den kan ha tilleggsattributter som større dekk, fleks i setepinne osv. For å ta et eksempel: jeg kjøpte meg komfortracer endel år tilbake, i 'riktig' størrelse. Jeg brukte den en stund, fant meg bare 90% til rette, og tok den så med på sykkeltilpasning. Jeg endte opp med lengre stem, og med styret 'nederst', dvs en aggressiv stilling på en komfortracer, og et geometrioppsett som like gjerne kunne vært på en ikke-komfort-racer. For meg viste dette seg å være mye mer komfortabelt. For min komfort var det ikke viktig å få kortere overrrør og høyere styrehode slik en komfortracer gjerne tilbyr. Det viktigste i forhold til komfort er i mitt hode å få stilt inn sykkelen riktig. Dernest kan man flekse det opp med dekk, setepinne osv.
|
|
|
19/04/2017 09:27
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Min erfaring er at Caad12 gir meg mindre plager enn hybriden jeg bruker om vinteren... Blir litt stiv i nakken de første turene, men det gir seg altså fort.
Jobbrelaterte nakke og skulderplager er helt borte etter at jeg begynte å sykle til jobb, ryggplager også.
Thomas
|
|
|
|
|