Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jobb/brukssykkel

Jobb/brukssykkel #2396952 12/04/2017 21:32
R
rokkitan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Hei, jeg skal ha jobb og brukssykkel. Den skal brukes som sykkel til jobb, matbutikk og turer med unger på grus- og traktorveier (og kanskje lett sti, men jeg har en Canyon Spectral til sti). Jeg har vurdert interne gir og beltedrift for å minimerere vedlikehold, men har lyst på to hjulsett så jeg enkelt kan bytte mellom piggdekk og terrengdekk på høst/vinter/vår avhengig av vær, og semi-slick og terrengdekk på sommeren. I tillegg hadde det vært fint å kunne bruke piggdekkene på stisykkelen om vinteren. Jeg vil også ha skikkelige skjermer, samt ønsker bagasjebærer, støtte og integrert lås. I tillegg må jeg ha 500%+ girområde pga. 60km/h nedover til jobb, og under 10 km/h på deler av veien hjem og på sti.

Jeg har derfor kommet fram til at jeg vil ha en 27.5" sykkel med gjennomgående akslinger (non-boost) og har funnet at Orange Clockwork EVO er det nærmeste jeg kommer så langt. Fin ramme med enkel wireføring. Wire til justerbar setepinne kan kanskje gjenbrukes til sideswing framgir. Clockwork 120 har fester for skjermer og bagasjebærer, men ikke gjennomgående akslinger og intern wireføring. Så jeg vurderer å bygge meg sykkel basert på Orange Clockwork EVO:
https://www.orangebikes.co.uk/bikes/clockwork-evo-pro

Er det noen som har et godt alternativ som oppfyller flere av ønskene mine?

Redigert av rokkitan; 12/04/2017 21:33.

Karbonbasert livsform.
Re: Jobb/brukssykkel [Re: rokkitan] #2397018 13/04/2017 10:57
perbl Offline
More than words
More than words
Den EVOen feiler hvertfall på ca alle mine kriterier til en hverdagsbrukssykkel.

Jeg ville skrota kravene om at den skal være en fullblods terrengsykkel etter gitte kriterier for å kunne bruke deler om hverandre med stisykkelen din, og heller kjøpt noe solid og enkelt uten dempegaffel, men med plenty av fester for heldekkende skjermer for Trondheimsvær, samt løsninger for gode bagasjebærere.

Selv har jeg en svakhet for Surly i dette segmentet, de har flere alternativ som kan egne seg til glimrende hverdagssykler, enten man vil gå helt bananas med Big(Fat) Dummy eller noe mer konvensjonelt ala Ogre eller store dekk som ECR eller Krampus.

Ellers synes jeg også Canyons hverdagssykler ser spennende ut, men de har litt sære løsninger på enkelte områder.

Redigert av perbl; 13/04/2017 10:58.

Per B.
Re: Jobb/brukssykkel [Re: rokkitan] #2397025 13/04/2017 11:52
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Ett av krava til en hverdagssykkel, må vel være at den er litt gammel og stygg sånn at tjuvene ikke vil ha den? Finn noe ræl på finn.no og puss den opp, så har du garantert noe som holder lenge, også stående låst i byen ICON_WINK

Re: Jobb/brukssykkel [Re: rokkitan] #2397056 13/04/2017 13:41
chalshus Offline
More than words
More than words
Til allbrukssykkel hadde definitivt ikke valgt dempegaffel, heve/senkepinne og altfor fancy deler. Gjennomgående akslinger er ikke et must for å ha det moro på sti/sykkel.

Denne er perfekt til det du skal bedrive.

Re: Jobb/brukssykkel [Re: rokkitan] #2397061 13/04/2017 13:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg synes Grand Canyon AL virker egnet til slik allround bruk. OK geo for en stitur i ny og ne. Kjipt at eneste endelte variant nå er Eagle. Hadde vært topp om det var en GX-variant her for eksempel. Rimelige plussykler er heldigere utstyrt sånn. Ikke det at det gjør deg noe.

Re: Jobb/brukssykkel [Re: chalshus] #2397064 13/04/2017 14:17
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: chalshus
Til allbrukssykkel hadde definitivt ikke valgt dempegaffel, heve/senkepinne og altfor fancy deler. Gjennomgående akslinger er ikke et must for å ha det moro på sti/sykkel.

Denne er perfekt til det du skal bedrive.

Fortauskanter og brostein gjør ofte at dempegaffel kan være å foretrekke også i by. En kollega av meg sliter med at han sliter ut framfelgene sine med jobbsykling, men nekter å bruke demper, sjøl om den ville ha tatt mesteparten av julinga.

Re: Jobb/brukssykkel [Re: rokkitan] #2397093 13/04/2017 16:40
R
rokkitan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Jeg vil ha plass til Schwalbe Ice Spiker Pro eller lignende for vintersykkel og da havner vi fort på terrengsykkel uansett. Da er det fint å kunne bruke dekkene på stisykkelen om vinteren også. Jeg har vurdert å gå for stiv gaffel, men har funnet ut at en noenlunde rimelig dempegaffel kan være fint for flerbruk. En Reba i 120mm eller lignende kan være et alternativ. Rammen blir fortsatt slakk nok. Jeg har heller ikke plass til å lagre mer enn to sykler til meg selv, så derfor ønsket om flerbruk.

Justerbar setepinne er uaktuelt på jobbsykkel, men hvis wire/kabelføring kan gjenbrukes til side swing framgir så er det fint og så kan jeg endre til justerbar setepinne siden hvis stisykkelen går dukken.

Jeg har lyst til at sykkelen skal være så anonym som mulig, så jeg tenker svart ramme med svarte dekaler og helsvart dempegaffel, samt skjermer og bagasjebærer så den ser ut og fungerer som en brukssykkel. Jeg tror jeg kan få moddet EVO-rammen med noen hull og gummiklemmer til å fungere slik, men vil helst ha en ramme med ferdige fester og er åpen for alternativer.

Jeg har sett litt på Surly Ogre uten å ha falt for den, og Grand Canyon har dessverre 29" hjul i størrelse M. Hverdagssyklene til Canyon ser også ganske fine ut, men de kan ikke bruke ISP. En Scott Scale alu-ramme i 7-serien kunne kanskje fungert. Det er fint med tilbakemelding så jeg får justert kravene og meningene mine.

Karbonbasert livsform.
Re: Jobb/brukssykkel [Re: rokkitan] #2397109 13/04/2017 17:38
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Hva med ei stålramme fra on-one? Jeg har lest at de er gode, og de koster jo ikke stort. Så kan du jo henge på det du vil av ting på den.

Re: Jobb/brukssykkel [Re: rokkitan] #2397131 13/04/2017 19:00
Furu Offline
/Stig
/Stig
Jeg har forrige modell av denne og har brukt ISP med hele skjermer i vinter.

https://www.gsport.no/produkt/202114/diamant-range-venture-4-sykkel#001

Stig

Re: Jobb/brukssykkel [Re: rokkitan] #2397359 14/04/2017 20:02
R
rokkitan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Jeg likte Diamant Range. Årets modell ser enda bedre ut, og er også aktuell. Den er også rimelig, som er fint.

Karbonbasert livsform.
Re: Jobb/brukssykkel [Re: rokkitan] #2447290 27/10/2017 13:01
R
rokkitan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Da har jeg endelig kommet i gang igjen, men jeg liker fortsatt Orange Clockwork Evo best av de som er omtalt i denne og andre tråder. Den mangler fester for skjermer, men det ser ut til at det er broer mellom setestag og mellom kjedestag så det går å feste SKS Bluemels eller lignende der, og enten bore opp og gjenge bakre dropouts eller bruke gummiklemmer på setestag. Den mangler dog fester for bagasjebærer. Et alternativ er kanskje å få sveiset på fester i etterkant.

Ellers syns jeg den ser glimrende ut med ryddig og enkel festing av girwire/strømpe (og bremseslange) med heltrukket strømpe så man unngår fuktighet og frysing om vinteren. Jeg tenker å bruke Eagle GX girsystem med 34 eller 36 tenners krank og Shimano SLX/Deore bremser. På hjul tenker jeg å gå for DT Swiss M1700 25mm. Jeg lurer og på dempegaffel kontra stiv gaffel med tanke på vinter og korrosjon, men om sommeren så hadde dempegaffel vært fint. Tenker enten Yari, Revelation eller Reba i 120/130 mm lengde.

Er det noen annen ramme som jeg bør se på som oppfyller like mange eller flere krav/ønsker?

Karbonbasert livsform.

Moderator  support