Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Må jobbe i godkjent påskeferie

Må jobbe i godkjent påskeferie #2396493 11/04/2017 07:43
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har fått beskjed om at det var veldig viktig at jeg kom på jobb i påskeferien selv om jeg har fått innvilget ferie.

For å ri prinsipper; er dette overtid ? 50% 100% eller skal jeg bare smile og jobbe som vanlig ?

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Må jobbe i godkjent påskeferie [Re: ScottRacing] #2396513 11/04/2017 08:24
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Nei det er ikke overtid, arbeidsgiver kan bestemme ferie.

Må du jobbe på helligdagene så er det vel 100%. Offentlige har vel 133%.

Re: Må jobbe i godkjent påskeferie [Re: ScottRacing] #2396523 11/04/2017 08:44
Rene Offline
Besatt
Besatt
Forskjell på om du har startet ferien eller ikke:
Sitat: sykepleierforbundet.no

Kan arbeidsgiver flytte på ferien min etter at jeg har fått beskjed om når den skal avvikles?

Ja, men det er knyttet strenge vilkår til slik endring av ferie, jf. § 6 (3). Ferie som arbeidstaker har fått underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger, Det er en forutsetning at avvikling av fastsatt ferie på grunn av den/de uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsforstyrrelser og at det ikke kan skaffes stedfortreder. Endring av ferie skal på forhånd drøftes med arbeidstakeren. Arbeidstakeren kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følge av omlegging av ferien. Arbeidstaker må opplyse om merutgifter som kreves erstattet under drøftingene i forbindelse med endringen.

Kan arbeidsgiver tilbakekalle meg til arbeid når jeg allerede har startet ferien?

Dette er ikke regulert i ferieloven. NSF anbefaler medlemmene følgende, dersom en slik situasjon oppstår:
•Gi klart uttrykk overfor arbeidsgiver at det ikke er aktuelt å avbryte ferien. Dersom arbeidsgiver ikke gir seg, be om at arbeidsgiver redegjør for hvilken hjemmel som brukes for åtilbakekalle og hva som er årsaken til at ferien må avbrytes.
•Tilkjennegi overfor arbeidsgiver at du forlanger at en eventuell tilbakekalling skal skje i form av en skriftlig beordring, hvor hjemmel og årsak til tilbakekallingen også fremgår.
•Gir arbeidsgiver deretter uttrykk for at tilbakekallingen er å oppfatte som en beordring, gjenta skriftlighetskravet og at du forutsetter at den skriftlige beordringen ligger på ditt arbeidssted på oppmøtetidspunktet.
•Klargjør at du krever alle merutgifter forbundet med avbrytelsen av ferie dekket og at også velferdstapet vil bli krevd erstattet. Gi uttrykk for at ferieloven ikke gir noen hjemmel for arbeidsgiver til å tilbakekalle deg fra ferie.

Moderator  support