Har pr i dag 920xt, som er en kjempeklokke, men jeg får mark av pulsbelte. Jeg må sykle med belte, iom at jeg har 520, men ønsker å slippe det når jeg løper. Hvilken garminklokke med optisk puls hadde vært optimal å bytte 920n med? Kunne godt ha tenkt meg en chip i hånda som registrer ALT og dytter det over i f.eks telefonen min. Har et par bud på 1200,- for klokka, som er greit rimelig, dog er den brukt.. What to do? Vente på apple watch 3? Blir dyrt
Re: Gps-klokke med optisk puls. Garmin
[Re: iverta]
#239605009/04/201719:11
Jeg har en 735XT. Den optiske pulsmålingen er rett og slett søppel. Det fungerer antageligvis brukbart når jeg sitter i ro eller spaserer (jeg har ikke sjekket, har aldri brukt pulsbelte utenom treningsøkter), men under trening er det ingen korrelasjon mellom det klokka viser og virkeligheten. Feilvisningen kan være så mye som 50 slag for mye eller for lite, og det er lite systematikk i hvor stor feilvisningen er eller i hvilken retning det er feil. Hvis du faktisk bruker informasjon fra pulsklokka til å styre intensiteten under trening, har i hvertfall ikke Garmins optiske pulsmåling noe som er i nærheten av å være brukbart.
mvh Helge
#239614510/04/201707:38
Det finnes dessverre ingen enheter som måler puls på hånda noe særlig bra (for de fleste), spesielt ikke under høy aktivitet. Jeg har selv anskaffet nyeste garmin klokka til 7500,- og til og med den klarer ikke dette =)
Den fungerer greit på hvilepuls, om natta osv. Men har til gode av å høre fra noen løpere om at optiskpuls fungerer like bra som pulsbelte.
Den enheten som for meg har vært mest korrekt på optisk puls har vært fitbit charge 2. Men det er ingen gps klokke, og den var ikke nøyaktig den heller.
Redigert av MrGrade; 10/04/201707:39.
#239616010/04/201707:58
Nå som jeg hadde bestemt meg... ja, noe av poenget med puls under trening, for meg, er å styre litt intensitet. Jeg har mindre bruk for puls i sofaen... Det er da forbanna rart at det skal være så vanskelig å få målt den pulsen rett og behagelig... Beltet sklir, føles som en galge når man har har syreøkt osv.. Apple watch da? Samma sjiten?
Edit: kan jo tenkes hr35 eller vivoactive fungerer på undertegnede, er jo enormt mange meninger om dette. Gull for noen, dritt for andre osv. Hvis dritt får butikken den i retur, så enkelt er det
Redigert av iverta; 10/04/201708:07.
#239616410/04/201708:08
De fleste optiske pulsmålere har mye feilvisning. Spesielt om man bruker de "feil". De må plasseres langt unna håndleddet, og helst på undersiden der huden er tynnere og den optiske leseren får bedre bilde av blodårene....
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
[Re: ventle]
#239618010/04/201709:05
Jeg har en 735XT. Den optiske pulsmålingen er rett og slett søppel. Det fungerer antageligvis brukbart når jeg sitter i ro eller spaserer (jeg har ikke sjekket, har aldri brukt pulsbelte utenom treningsøkter), men under trening er det ingen korrelasjon mellom det klokka viser og virkeligheten. Feilvisningen kan være så mye som 50 slag for mye eller for lite, og det er lite systematikk i hvor stor feilvisningen er eller i hvilken retning det er feil. Hvis du faktisk bruker informasjon fra pulsklokka til å styre intensiteten under trening, har i hvertfall ikke Garmins optiske pulsmåling noe som er i nærheten av å være brukbart.
Jeg syns den optiske målingen fungerer helt greit. Skal du springe intervall så er det nok best med pulsbelte, da det fortsatt er det mest nøyaktige. Skal du logge pulsen på en eller annen aktivitet er optisk måling helt ålreit, syns jeg iallefall. Jeg bruker F3HR på toppturer for eksempel, og syns det er veldig ålreit for å se at jeg ikke går for hardt og å logge total belastning av økta uten å gå med pulsbelte i 5-6 timer.
DC Rainmaker har testet det her i kjent grundig stil:
Sitat: DC Rainmaker
Here’s another run that was somewhat similar, from Barcelona this past weekend. In this case, you see a bit of variation at the beginning and then they match except for one spot around the 17-minute marker. For that first portion variation, I’d guess that the chest HR strap was actually wrong there, as it was an easy run that we eased into, so it’s unlikely that I’d have spikes with the chest strap then. I also had the Apple Watch on this run, but the data from it was mostly useless in this regard.
Sitat: DC Rainmaker
However, it’s not always so good. I find that the more variability I introduce into a ride, the more it struggles. For example, on this ride across the city (full of cobbles, rough roads, stop/go, etc…), it seems to have some tough times. I can’t say I’d use the sensor much in cycling when it looks like this.
Jeg har også gjort sammenligningstester med en annen klokke (Forerunner 620) med pulsbelte. Her er f.eks. fra en rolig joggetur der jeg skal holde pulsen så nært opptil, men ikke over 150 slag. Skulle jeg fulgt pulsen fra 735'en måtte jeg slått om til gangfart den siste halvtimen.
Her er en terskelintervall, 4x10min. Mellom drag 2 og 3 synker pulsen mer fordi jeg sto helt stille i håp om at den optiske pulsmåleren skulle hente seg inn. Den var sånn omtrent riktig da det tredje draget startet, men holdt ikke følge oppover. Her var målet å ligge mellom 170 og 180 i puls, hadde jeg stolt på den optiske ville jeg kjørt alt for hardt.
mvh Helge
#239626710/04/201714:41
Dette er finfin informasjon. Tomtom-klokka var det fin pris på! Er helst når jeg løper alene, på kosetempo, hvor jeg må sjekke om jeg koser litt for mye.. Intervalløkter har jeg sammen med andre, og der løper man det man makter... Jeg kan vel benytte pulsbelte på disse klokkene, hvis jeg vil/må? Har jo belte til 520'n. Ønsker å gå med klokka hele tiden, så må være komfortabel. Å snu klokka på håndleddet, evt ha den langt oppå armen blir fort irriterende her. Får litt klaus-følelse når den sitter fast...
#239626910/04/201714:43
Eg kjøpte meg ein MioLink for å sleppe pulsbelte. Fordelen med den er at du kan plassere den optimalt utan å endre klokkeplasseringa, men då eg gjekk langtur på ski med halvparten av tida over 190 i puls forstod eg at pulsmålaren har liten verdi. På løp har eg inntrykk av at den fungerer betre, men eg har slutta å bruke den likevel.
[Re: ventle]
#239627610/04/201715:33
Jeg har også gjort sammenligningstester med en annen klokke (Forerunner 620) med pulsbelte. Her er f.eks. fra en rolig joggetur der jeg skal holde pulsen så nært opptil, men ikke over 150 slag. Skulle jeg fulgt pulsen fra 735'en måtte jeg slått om til gangfart den siste halvtimen.
Her er en terskelintervall, 4x10min. Mellom drag 2 og 3 synker pulsen mer fordi jeg sto helt stille i håp om at den optiske pulsmåleren skulle hente seg inn. Den var sånn omtrent riktig da det tredje draget startet, men holdt ikke følge oppover. Her var målet å ligge mellom 170 og 180 i puls, hadde jeg stolt på den optiske ville jeg kjørt alt for hardt.
Det var store variasjoner ja, skjønner godt at du syns det er dårlig hvis du får slike resultat. Har du noen erfaringer med andre klokker, om det her er et problem spesifikt til 735? Jeg merker at min F3 er litt treig av og til, men syns tallene stort sett er troverdige.
Redigert av oyvinsr; 10/04/201715:34.
[Re: oyvinsr]
#239631910/04/201718:10
Polar har jo kommet men en nå, M430. Polar har jo ikke brydd seg om optiske målere tidligere (bortsett fra A360) siden de mener de ikke har vært bra nok. Kanskje verdt å sjekke ut? Har også lest at suksessfaktoren på optiske målere kan variere med hudtype og hvor mye hårvekst man har
#239647811/04/201707:22
Hva med en ren pulsmåler til håndleddet? Jeg hater pulsbelter da de har en tendens til å havne rundt magen med mindre jeg strammer såpass hardt at jeg ikke får puste.
Har vurdert Mio Link selv, da jeg kan ha den på høyrearmen, og da fritt veksle mellom gps klokke og sykkelcomputer. HR på håndleddet på klokken er jeg litt skeptisk til, da man feks ikke kan ha den utenpå klær hvis man løper om våren/høsten når det er kaldt.
On-One Pickenflick Ti Hydr
#239649011/04/201707:40
Et rent pulsbelte for håndleddet oppfatter puls bedre enn klokkene? Beklager spm, puls har stort sett vært noe som handlet om ting jeg ikke orka tidligere i livet... Det kan være aktuelt, dog er nakne håndledd i kort/kort-vær på sykkel veldig deilig Ser det blir nevnt hudtype/behåring osv lengre opp. Leste også at ei klokke var vrang hvis det var tatoveringer i huden. Det er for dårlig, rett og slett! Spm litt på sidelinjen: jeg har lest litt om chip i huden, denne kan jo lese alt mellom isse og tåspiss? Noen som vet noe om emnet? (ikke et etisk spm, men rent praktisk)
Edit: m430 kommer i mai og de lover nøyaktighet. Er jo bare å returnere hvis det ikke stemmer. Gikk gjennom det meste av in-ear løsninger for en stund siden. Endte opp med miiego al3. Litt pes, men fornøyd ble jeg
Redigert av iverta; 11/04/201707:48.
#239766916/04/201720:41
Alt ettersom hvordan man leser det sikkert, men dcrainmaker ville valgt vivo foran m430. Garmin kjenner jeg, og jeg MÅ ikke ha enda en platform å logge inn på... Vivon får man også tak på tvert
#239774217/04/201709:34
Dette er finfin informasjon. Tomtom-klokka var det fin pris på! Er helst når jeg løper alene, på kosetempo, hvor jeg må sjekke om jeg koser litt for mye.. Intervalløkter har jeg sammen med andre, og der løper man det man makter... Jeg kan vel benytte pulsbelte på disse klokkene, hvis jeg vil/må? Har jo belte til 520'n. Ønsker å gå med klokka hele tiden, så må være komfortabel. Å snu klokka på håndleddet, evt ha den langt oppå armen blir fort irriterende her. Får litt klaus-følelse når den sitter fast...
Greit å være klar over at TomTom bruker blåtann og Garmin ANT+, så du kan ikke bruke belte fra Edge 520 på TomTom klokke.
Noen nyere Garmin klokker (Fenix 5 og Forerunner 935) støtter både blåtann og ANT+ for puls.
#239818918/04/201714:02
Jeg fikk tak på en splætt ny vivoactive hr noen kroner under billigste nettpris. Gir klokka en sjans, og kobler mot pulsbelte hvis jeg sliter veldig, og eller er avhengig av nøyaktig puls, hvis ikke klokka gir meg det. Testene til rainmakern var helt greie de, så det er rart om jeg ikke blir fornøyd At edgen min logga 4km på gårsdagens bikkjeluft er noe som plager meg mer, men det er en annen sak..
#240929125/05/201720:01
Har nå benyttet vivo hr på noen løpeøkter. Jeg har høyere makspuls enn fysisk mulig, og av og til merkelig lav puls ift pust... Suffer score blir jo veldig bra, med sone 5 i to timer, men særlig reelt er det ikke. Så, optisk puls er litt bom for meg. Har sikkert klokka litt for løst, men får klaus om jeg strammer mer, og den må ligge nederst i leddet, hvor det attpåtil er litt blekk. Liker klokka, og bruker den stort sett hele tiden, god å ha på.