Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 27 av 35 1 2 25 26 27 28 29 34 35

Gikk Jesus på vannet?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2403253 04/05/2017 06:58
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sveinaa

Om man ser historisk på det så oppdager man hele tiden nye ting i vitenskapen. De aller fleste vil sannsynligvis også være enig i at det vil fortsette i den retningen. Spørsmålet da blir vel om man egentlig kan ha den holdningen til vitenskapen noen har da man indirekte vet at det man vet i dag med sannsynlighet ikke stemmer i fremtiden?

Vitenskapen kan heller ikke avskrive at det kan være viktig for noen med noe åndelig (som religion og kan være.).

Vitenskapen har ikke noen intensjon om å forklare hvorfor. Vil heller aldri gjøre et forsøk på å avvise Gud. Vitenskap kan kun søke å forklare hvordan ting henger sammen, med et gitt teori. Hvorfor det skjer kan den aldri forklare, kun konstantere at det skjer og finne sammenhenger. Filosofien går lengre både i går og i dag.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2403255 04/05/2017 07:05
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Descartes beviste vel en gang for lenge siden Guds eksistens. Hvordan kan man være så skråsikker på at tok feil?

Cogito, ergo sum! Vil det bety at den og det som ikke tenker heller ikke er?

Ingen har bevist Guds eksistens. At man ved tankeeksperimenter kan si at noe om at det finnes muligheter, er ikke bevis. Filosofi er nyttig da den kan få oss til å tenke gjennom ting på måter som ellers ikke ville blitt gjort, og den er nyttig fordi man ved filosofisk tankegang kan lære å være åpen for muligheter. Dog mener jeg du aldri kan bevise noe ved filosofi, kun vise muligheter.

Det er dessverre mange som ikke ser filosofiens begrensninger, og personer som William Lane Craig utnytter dette for det det er verdt.

Når det gjelder eksistens så er det verdt å få med seg videoen jeg lenket til like over da den hadde noen interessante tanker om hva som er liv og ikke.

De samme begrensingene kan man vel hevde ligger i vitenskapen da man er veldig langt unna å vite svaret på alt?

Jeg er og forundret over at livene våres er fylt av så utrolig mye forskjellig som ikke har noen "nytte". Hvorfor har mennesket behov for alle distraksjonene?

Den kunnskapen vi har fra vitenskapen er den kunnskapen som per dato er den som best kan forklare verden. Det betyr ikke at det er den endelige kunnskapen, selv om vi med stor sikkerhet i mange tilfeller kan si at det er den endelige kunnskapen (jorden er rund, og går rundt solen).

Å erkjenne at vi ikke vet alt i dag, eller at noe av det vi vet i dag vil vise seg at er feil, betyr ikke at hvilken som helst forklaring som hvem som helst kan drømme opp i er en like bra forklaring som den vitenskapen har gitt oss så langt. Å si at Mauna Kea ble plassert der av et undersjøisk uhyre er ikke en forklaring som stemmer like bra overens med faktiske observasjoner av verden vi bor i som de forklaringene vi kan gi ut fra kunnskap om jordens indre og platetektonikk.

Dessverre er det likevel mange som tenker når det gjelder religioner, at alle forklaringer er like gyldige.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2403265 04/05/2017 07:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du kan jo sukke så mye du vil, men jeg kan jo hevde at din tilnærming til livet setter store begrensninger på hva du vil kunne oppleve.

Konkret hvilke opplevelser i livet er det du mener jeg går glipp av?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2403266 04/05/2017 07:24
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Gulesider

Om man ser historisk på det så oppdager man hele tiden nye ting i vitenskapen. De aller fleste vil sannsynligvis også være enig i at det vil fortsette i den retningen. Spørsmålet da blir vel om man egentlig kan ha den holdningen til vitenskapen noen har da man indirekte vet at det man vet i dag med sannsynlighet ikke stemmer i fremtiden?

Vitenskapen kan heller ikke avskrive at det kan være viktig for noen med noe åndelig (som religion og kan være.).

Vitenskapen har ikke noen intensjon om å forklare hvorfor. Vil heller aldri gjøre et forsøk på å avvise Gud. Vitenskap kan kun søke å forklare hvordan ting henger sammen, med et gitt teori. Hvorfor det skjer kan den aldri forklare, kun konstantere at det skjer og finne sammenhenger. Filosofien går lengre både i går og i dag.

Litt usikker på din definisjon av "hvorfor" her, men; nei, vitenskapen leter ikke etter en "mening". Den kan dog gi oss kunnskap om i hvilken grad det finnes en "mening", uten at det nødvendigvis behøver å demotivere hver enkelt fra å se en mening.

Redigert av EgilS; 04/05/2017 07:26.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2403267 04/05/2017 07:24
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Kan man si at virkeligheten er slik man oppfatter den. Eller kan man bruke hulefortellingen i enhver sammenhenger.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2403271 04/05/2017 07:33
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

Litt usikker på din definisjon av "hvorfor" her, men; nei, vitenskapen leter ikke etter en "mening".

Kan prøve å forklare hva jeg mener. Vet ikke om forklaringen/eksempelet er god nok men andre kan sikkert fylle på. For å forklare noe så legger vi til grunn et regelsett. Og forklaringen må nødvendigvis ta utgangspunkt i regelen. Slik jeg tenker så er matte den eneste sanne sannheten vi har. To pluss to er fire..Det vil alltid være sant fordi vi har laget en regel som aldri kan argumenteres mot på noen måte. Når jeg holder en ball i hånden og slipper den så tror jeg den faller til bakken. Jeg tror også at den spretter noen ganger. Dette kan vi regne på med reglene våre. Ta hensyn til hvor, ballens egenskaper, materiale i bakken osv. I filosofien snakker vi om at vi ikke kan se bort ifra at ballen kan sprette bortover isteden for ned. Vi kan ikke utelukke det, men regner med at den faller ned fordi det er vår erfaring. Altså vår virkelighet. På den måten kan vi se at det som skjer det skjer, men ikke forklare hvorfor det skjer.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2403272 04/05/2017 07:34
EgilS Offline
More than words
More than words
Kan man si at virkeligheten er slik man oppfatter den. Eller kan man bruke hulefortellingen i enhver sammenhenger.

Nja, vil jeg si. ICON_SMILE

Den fysiske verden rundt oss er som den er uavhengig av den som oppfatter den, og uavhengig av om det finnes noen til å oppfatte den. Solen består av hydrogen og helium i visse mengder, uavhengig av hva vi oppfatter.

Dog er det slik at mye i vår verden er avhengig av noen som oppfatter noe for at det skal eksistere, for eksempel moral. Universet i seg selv har ingen moral, det bare er der, og krever noen til å skape den moralen. Din moral er kun din, og skapes derfor i din bevissthet. Så det er din virkelighet.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2403273 04/05/2017 07:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er viktig å skille mellom det subjektive og det objektive. Det subjektive er slik DU opplever det. Det objektive er slik det er.

Virkeligheten ER at 8 er et større tall enn 7 uavhengig av hvordan du oppfatter det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2403276 04/05/2017 07:37
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Et annet eksempel er historien om de hvite hestene. Vet ikke om jeg husker den helt. Men noe sånt: Vi bor på en øde øy og oppfatter at denne øya er hele verden. I enden er det bare hav, Overalt er det bare hav. Øya er vår verden. På øya er vi mange folk og dyr. Hestene er hvite. Regelen er at alle hester er hvite.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2403277 04/05/2017 07:37
EgilS Offline
More than words
More than words
På den måten kan vi se at det som skjer det skjer, men ikke forklare hvorfor det skjer.

Uenig i dette. Vi kan også forklare hvorfor det skjer, da vi kjenner til de fysiske lovene. Og gitt nok kunnskap om ballen, underlaget, vind, etc. så kan vi matematisk utrede eksakt hvordan ballen vil oppføre seg.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2403278 04/05/2017 07:39
EgilS Offline
More than words
More than words
Et annet eksempel er historien om de hvite hestene. Vet ikke om jeg husker den helt. Men noe sånt: Vi bor på en øde øy og oppfatter at denne øya er hele verden. I enden er det bare hav, Overalt er det bare hav. Øya er vår verden. På øya er vi mange folk og dyr. Hestene er hvite. Regelen er at alle hester er hvite.

Vi oppfatter at alle hester er hvite. Det er ikke det samme som at alle hester er hvite.

Kenguruer fantes, selv om vi ikke visste om de før vi observerte de.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2403288 04/05/2017 07:56
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

Vi oppfatter at alle hester er hvite. Det er ikke det samme som at alle hester er hvite.

Helt riktig.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2403291 04/05/2017 08:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Og denne historien skal illustrere hva?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2403316 04/05/2017 08:56
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK

Og denne historien skal illustrere hva?

Kanskje at siden vår øy er så liten og havet så stort, og siden vi vet ikke hva som er over horisontent, så er det lett å fantasere om hva som er bortenfor havet. Hvordan har vi kommet hit, og hva er meningen?

Lett å finne på enkle svar til store spørsmål da.

Den dagen en båt kommer forbi, kan dette skje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2403327 04/05/2017 09:27
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z

Sitat: zero

Ja, religion er ofte vanskelig å forene med kunnskap og forståelse, men hvis noen har det fint med troen de har, og ikke forringer andres liv, bør det være greit.

Ikke enig fordi selve idéen om å fornekte fakta kan ha svært alvorlige konsekvenser: Rasisme, homohets, utryddelse av neshorn og elefanter, vaksinemotstand - etc.

Nå lister du opp ting som forringer andre liv, og premisset her er at det IKKE forringer andres liv.

Jeg er enig i at kunnskap må til for å hindre alvorlige konsekvenser. Jeg har blitt klar over at jeg må ha kunnskap om min kulturelle og religiøse arv for å overvinne egne fordommer. Men jeg mener at kunnskap ikke er nok, det er holdninger og fordommer som fører til disse alvorlige konsekvensene fordi mennesker ikke bruker kunnskapen de har.

Hva er det som danner våre holdninger, eller holdningene i samfunnet forøvrig? Siden vi var inne på kristendom mener jeg at "kirken" lærer oss holdninger som både er positive og negative, men ikke bare positive eller bare negative. Det er ikke mangel på kunnskap som gjør dette.

Redigert av zero; 04/05/2017 09:29. Rediger grunn: trykkleif

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: zero] #2403334 04/05/2017 09:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: zero

Nå lister du opp ting som forringer andre liv, og premisset her er at det IKKE forringer andres liv.

Jeg er enig i at kunnskap må til for å hindre alvorlige konsekvenser. Jeg har blitt klar over at jeg må ha kunnskap om min kulturelle og religiøse arv for å overvinne egne fordommer. Men jeg mener at kunnskap ikke er nok, det er holdninger og fordommer som fører til disse alvorlige konsekvensene fordi mennesker ikke bruker kunnskapen de har.

Enig. Jeg listet opp de tingene fordi de er frukter av idéen om å fornekte kunnskap. Det er ikke alltid at den har negative ringvirkninger. Chemtrails er et eksempel.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2403340 04/05/2017 09:53
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg listet opp de tingene fordi de er frukter av idéen om å fornekte kunnskap.

Hvilke tanker gjør du deg om at du selv gjennom det meste av ditt liv fornektet kunnskap om hva religion virkelig er? Eller (alt etter hvordan man ser på det) satt med all kunnskapen du behøvde, men ikke var i stand til å tolke den riktig?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2403367 04/05/2017 10:34
sveinaa Offline
More than words
More than words

Du kan jo sukke så mye du vil, men jeg kan jo hevde at din tilnærming til livet setter store begrensninger på hva du vil kunne oppleve.

Konkret hvilke opplevelser i livet er det du mener jeg går glipp av?

Det kan hende jeg forstår deg feil, men jeg oppfatter at du er opptatt at det skal finnes et dokumenterbart svar på det du forholder deg til, og at du ikke har forventninger til fremtiden osv. For meg virker det da som at det er noe i dynamikken ved livet som ikke er der. Erfaringen min er at livet går i bølgedaler emosjonelt og at tidligere erfaringer og kontrastene i livet er viktig for totalen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2403374 04/05/2017 10:43
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det gjelder jo ikke bare kenguruen. Det samme kan man kanskje si om Gud også. Det kan jo hende Guds eksistens en gang i fremtiden blir bevist ICON_SMILE

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2403386 04/05/2017 11:12
EgilS Offline
More than words
More than words

Det gjelder jo ikke bare kenguruen. Det samme kan man kanskje si om Gud også. Det kan jo hende Guds eksistens en gang i fremtiden blir bevist ICON_SMILE

Og nisser, troll, yeti og enhjørninger også, men det betyr ikke at det er spesielt rasjonelt å tro at alt dette eksiterer.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2403396 04/05/2017 11:35
sveinaa Offline
More than words
More than words

Og nisser, troll, yeti og enhjørninger også, men det betyr ikke at det er spesielt rasjonelt å tro at alt dette eksiterer.

Ikke nødvendigvis. Synes og det er litt unødvendig å bruke herskerteknikker når du opplever at noe går mot din forståelse av verden. Det er jo heller ikke sånn at selv om du likestiller nisser og Gud så trenger ikke den forståelsen korrelere med min forståelse.

Det var heller ikke spesielt rasjonelt å tro at jorden var rundt en gang i tiden. Noe av poenget er at kunnskap ikke er konstant. Vi oppdager hele tiden nye ting, og det er jo nesten naivt å utelukke noe fordi man enda ikke har oppdaget det. Man trenger selvfølgelig ikke tro, men man kan ikke utelukke at de som tror faktisk har rett.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2403403 04/05/2017 11:53
EgilS Offline
More than words
More than words
Ikke nødvendigvis. Synes og det er litt unødvendig å bruke herskerteknikker når du opplever at noe går mot din forståelse av verden. Det er jo heller ikke sånn at selv om du likestiller nisser og Gud så trenger ikke den forståelsen korrelere med min forståelse.

Jo, jeg likestiller nisser, enhjørninger og den kristne gud i dette tilfellet, så lenge vi snakker om faktisk eksistens. Det er like mye støtte i observasjon for begge deler. Hvorfor skal en religion/gud (eller en annen gud) ha noen særstilling overfor andre myter som vi gladelige avviser når vi diskuterer en faktisk eksistens, bare fordi det er så mange som tror på historiene?

Så nei, det er ingen hersketeknikk.

Quote:
Det var heller ikke spesielt rasjonelt å tro at jorden var rundt en gang i tiden. Noe av poenget er at kunnskap ikke er konstant. Vi oppdager hele tiden nye ting, og det er jo nesten naivt å utelukke noe fordi man enda ikke har oppdaget det. Man trenger selvfølgelig ikke tro, men man kan ikke utelukke at de som tror faktisk har rett.

Det var rasjonelt å tro at jorden var rund så lenge det hadde støtte i det man kunne observere, som dog var begrenset, og det ikke var noe som var motstridende til de observasjonene. Med tiden fikk man mer kunnskap og bedre forklaringer, og de som fortsatt tror jorden er flat regnes som tullinger.

Det var mer rasjonelt å tro på en gud for 3000 år siden da man ikke hadde andre måter å forklare på selv det enkleste nivå hvordan verden hang sammen, og man ikke hadde motstridende observasjoner. Tor var den som skapte torden på sin vei over himmelen, og man hadde ikke mer kunnskap eller bedre forklaringer. I dag kan vi forklare lyn og torden, og mye mer.

Det eneste rasjonelle når man snakker om faktisk eksistens, om man skal gå helt ut, er å si at det vi ikke kan forklare gjennom observasjon, det vet vi ikke. Det absolutt irrasjonelle i dette tilfellet er å finne opp forklaringer for å fylle i det vi ikke vet.

Så vet jo jeg også at mennesker ikke er rasjonelle vesener, men det endrer ikke argumentasjonen når det gjelder faktisk eksistens.

EDIT: Når det gjelder rasjonalitet så vil jeg dog si at det fra et menneskelig ståsted vil være mer rasjonelt å ha større tiltro til noe jo flere som allerede tror det.

Redigert av EgilS; 04/05/2017 11:59.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2403407 04/05/2017 12:11
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jo, jeg likestiller nisser, enhjørninger og den kristne gud i dette tilfellet, så lenge vi snakker om faktisk eksistens. Det er like mye støtte i observasjon for begge deler. Hvorfor skal en religion/gud (eller en annen gud) ha noen særstilling overfor andre myter som vi gladelige avviser når vi diskuterer en faktisk eksistens, bare fordi det er så mange som tror på historiene?

Så nei, det er ingen hersketeknikk.

Quote:

Det var rasjonelt å tro at jorden var rund så lenge det hadde støtte i det man kunne observere, som dog var begrenset, og det ikke var noe som var motstridende til de observasjonene. Med tiden fikk man mer kunnskap og bedre forklaringer, og de som fortsatt tror jorden er flat regnes som tullinger.

Det var mer rasjonelt å tro på en gud for 3000 år siden da man ikke hadde andre måter å forklare på selv det enkleste nivå hvordan verden hang sammen, og man ikke hadde motstridende observasjoner. Tor var den som skapte torden på sin vei over himmelen, og man hadde ikke mer kunnskap eller bedre forklaringer. I dag kan vi forklare lyn og torden, og mye mer.

Det eneste rasjonelle når man snakker om faktisk eksistens, om man skal gå helt ut, er å si at det vi ikke kan forklare gjennom observasjon, det vet vi ikke. Det absolutt irrasjonelle i dette tilfellet er å finne opp forklaringer for å fylle i det vi ikke vet.

Så vet jo jeg også at mennesker ikke er rasjonelle vesener, men det endrer ikke argumentasjonen når det gjelder faktisk eksistens.

Du må gjerne si at det ikke er en herskerteknikk, men da synes jeg du fremstår som en politiker som sier bla. bla. bla. Men fair det. Min tolkning er ikke mer enn min tolkning.

Nå opplever jeg egentlig at du bare underbygger din måte å se verden på. Det er du som har satt begrensningen faktisk eksistens når du velger hvordan du vil se verden. Må jeg gjøre det samme? Du korrigerer også litt hva gjelder Gud (den kristne Gud.). Tror det eneste riktige er å trekke slutningen at vi er uenige.

Jeg synes og du har og en litt arrogant holdning til hvor mye vi kan i dag og hvor mye som er ukjent (dette er sannsynligvis noe som beveger seg mot det uendelige.).

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2403410 04/05/2017 12:19
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

EDIT: Når det gjelder rasjonalitet så vil jeg dog si at det fra et menneskelig ståsted vil være mer rasjonelt å ha større tiltro til noe jo flere som allerede tror det.

Kanskje, eller tvert imot. Er ikke en konsekvens av ny kunnskap at vi ikke kan la flertallet avgjøre. Når Anaxagore mente at solen var en brennende kule og ikke en Gud, så var vel egentlig flertallet mot ham.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2403412 04/05/2017 12:22
EgilS Offline
More than words
More than words

Kanskje, eller tvert imot. Er ikke en konsekvens av ny kunnskap at vi ikke kan la flertallet avgjøre. Når Anaxagore mente at solen var en brennende kule og ikke en Gud, så var vel egentlig flertallet mot ham.

En litt dårlig forklaring fra min side. Jeg tenker at den menneskelig hjerne nok fungerer slik at vi enklere aksepterer det et stort flertallets tro, eller generelt konsensus, fremfor å ta til oss ny kunnskap.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2403416 04/05/2017 12:34
EgilS Offline
More than words
More than words
Du må gjerne si at det ikke er en herskerteknikk, men da synes jeg du fremstår som en politiker som sier bla. bla. bla. Men fair det. Min tolkning er ikke mer enn min tolkning.

Nå opplever jeg egentlig at du bare underbygger din måte å se verden på. Det er du som har satt begrensningen faktisk eksistens når du velger hvordan du vil se verden. Må jeg gjøre det samme? Du korrigerer også litt hva gjelder Gud (den kristne Gud.). Tror det eneste riktige er å trekke slutningen at vi er uenige.

Jeg synes og du har og en litt arrogant holdning til hvor mye vi kan i dag og hvor mye som er ukjent (dette er sannsynligvis noe som beveger seg mot det uendelige.).

Jeg bare forklarer hva jeg mener, og det er innenfor den begrensningen. Om du ønsker å diskutere noe utenfor den begrensningen så gjerne det, det har jeg ingen problemer med. Det ender da fort opp i filosofi eller psykologi, fordi jeg mener at for å diskutere guds eksistens må gjøres en begrensning. Vi må vite om vi diskuterer guds eksistens i den fysiske verden, i den enkelte troendes hode, som en idé, osv. Det er ikke likegyldig i hvilken kontekst vi gjør dette.

Jeg er utmerket klar over at det er mye vi ikke vet, og at det høyst sannsynlig vil være mye vi som mennesker aldri vil kunne finne ut av. Jeg mener dog det er feil å oppkonstruere historier eller forklaringer om saker vi ikke vet ut fra ingenting for å fylle i det vi ikke vet. Det mest rasjonelle er å si "vi vet ikke"? Hva er arrogant med dette?

EDIT: Jeg må erkjenne at det fra et enkelt menneskes ståsted ikke nødvendigvis er det mest rasjonelle å erkjenne at man ikke vet, eller å erkjenne fakta for den del. Årsaken er at det kan være grunner til at man ønsker en forklaring eller ikke ønsker å vite fakta, og at en forklaring kan gi for eksempel trøst, frihet fra bekymringer, osv.
Som enkeltperson kan det å benekte klimaforandringer være en bedre løsning enn å erkjenne de, og så gå og bekymre seg for konsekvensene. Dette fordi man som enkeltperson har tilnærmet null påvirkningskraft.

Redigert av EgilS; 04/05/2017 12:54.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2403426 04/05/2017 13:02
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg bare forklarer hva jeg mener, og det er innenfor den begrensningen. Om du ønsker å diskutere noe utenfor den begrensningen så gjerne det, det har jeg ingen problemer med. Det ender da fort opp i filosofi eller psykologi, fordi jeg mener at for å diskutere guds eksistens må gjøres en begrensning. Vi må vite om vi diskuterer guds eksistens i den fysiske verden, i den enkelte troendes hode, som en idé, osv. Det er ikke likegyldig i hvilken kontekst vi gjør dette.

Jeg er utmerket klar over at det er mye vi ikke vet, og at det høyst sannsynlig vil være mye vi som mennesker aldri vil kunne finne ut av. Jeg mener dog det er feil å oppkonstruere historier eller forklaringer om saker vi ikke vet ut fra ingenting for å fylle i det vi ikke vet, fremfor å hevde at det mest rasjonelle er å si "vi vet ikke"? Hva er arrogant med dette?

Det er jo med bakgrunn i dette at religion blir vanskelig. For veldig mange er livet komplekst og ikke bare basert på det rasjonelle.

Skjønner jo at man må begrense det for diskusjonens del, men hva blir diskusjonen da? En diskusjon som handler om å forsvare sine standpunkter er jo meningsløs. Noe av poenget må jo være endring? Man må være åpen for at man ikke besitter alle svar og at det er ting man ikke forstår eller tolker rett.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2403433 04/05/2017 13:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er jo med bakgrunn i dette at religion blir vanskelig. For veldig mange er livet komplekst og ikke bare basert på det rasjonelle.

Skjønner jo at man må begrense det for diskusjonens del, men hva blir diskusjonen da? En diskusjon som handler om å forsvare sine standpunkter er jo meningsløs. Noe av poenget må jo være endring? Man må være åpen for at man ikke besitter alle svar og at det er ting man ikke forstår eller tolker rett.

Enig i det, men for at man skal forandre standpunkt, så kreves det at det tilkommer ny informasjon, eller at man tolker informasjonen på en annen måte.

Når det gjelder guds faktiske eksistens så har jeg ikke sett noen ny informasjon som skulle tilsi at han eksisterer (heller tvert i mot), så der holder jeg fast ved det jeg sier hele tiden.

Det jeg derimot for eksempel har gjort er å fortolke hva som er rasjonelt på en annen måte enn jeg gjorde tidligere (som du skriver: "For veldig mange er livet komplekst og ikke bare basert på det rasjonelle"). Om du leser min EDIT i innlegget over så har jeg kommet til den erkjennelsen at i denne diskusjonen så skal vi ikke være så bastante med hva som er rasjonelt å tro da det beror på ståstedet til enkeltpersoner. Det kan være så mange andre faktorer enn hva som er fakta som avgjør hva som er rasjonelt å tenke/tro.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2403453 04/05/2017 14:38
gare Offline
More than words
More than words
[
Det var heller ikke spesielt rasjonelt å tro at jorden var rundt en gang i tiden.

Kanskje ikke, men det har vært allmenn kunnskap i drøye 2500 år

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2403456 04/05/2017 15:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Flertallet av de som er kvalifisert til å uttale seg, må avgjøre. Det nytter ikke å ha en folkeavstemming om hvordan gjennomføre en bemannet ferd til Mars

- Robert Green Ingersoll
Side 27 av 35 1 2 25 26 27 28 29 34 35

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå