Gikk Jesus på vannet?
|
Re: Gikk Jesus på vannet?
[Re: GeirK]
03/05/2017 18:22
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Men jeg kan ikke ha en alvorlig religiøs diskusjon. Jeg må akseptere at de har sin tro og at det ikke er min oppgave å rokke ved den troen. Av og til koster det meg litt, men ikke så mye at det ikke er verd det.
Jeg sliter veldig med å forstå en verden som ikke vil ha kunnskap fordi kunnskapen er ubehagelig. Og det er forbeholdt religiøse miljøer. Jeg må si at det er f**** vanskelig å finne miljøer uansett hvor hvor tilstrekkelig mange er i det hele tatt er interessert i noe som heter kunnskap. Sett botr fra TS da.
|
|
|
[Re: EgilS]
03/05/2017 18:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mange interessante kommentarer her! En ting som har blitt ganske klart for meg er at "kristendom" har blitt en betegnelse på en gruppe religioner. Akkurat som f. eks hinduisme betegner en rekke forskjellige religioner med noen karakteristiske fellestrekk. Noe som er enda rarere er at nesten ingen leser Bibelen på bokas egne betingelser. De fortolker den bare inn i sine egne tradisjoner og/eller religiøse lære og blir veldig opptatt av å lære andre det samme. Typisk at katolikkene i lange perioder har hatt forbud mot at vanlige folk skal lese Bibelen. Ikke mange her har lest Bibelen heller  Spørsmålet om Jesus gikk på vannet kan vel likeså godt være et spørsmål om han virkelig var Guds sønn? Ikke mange tror dette i Norge i dag. Og så kan man jo spørre seg om det finnes bevis for at det i det hele tatt finnes en Gud. Jeg mener utrolig nok det. For meg blir Darwins teorier meningsløse hvis ingen kan fortelle meg hvordan livet oppstod, på samme måte som det store smellet blir meningsløst hvis ingen kan fortelle meg HVA som smalt så fælt. I denne sammenhengen blir disse teoriene bare som å trekke noen nye kaniner opp av hatten. I en verden uten liv vil alle kjemiske reaksjoner følge en eneste lov. Og det er å bruke opp det kjemiske reaksjonspotensialet. Nesten som når man blander betong. Det skjer ganske mye til å begynne med, men etter 100 år skjer det praktisk talt ingen ting. Biologisk kjemi er noe ganske annet. For at en celle skal kunne holde i gang et stoffskifte og kunne reprodusere seg selv kreves det tusenvis av forskjellige proteiner som er bygget opp av et stort antall forskjellige aminosyrer. Aminosyrer er veldig sjeldne fritt i naturen og sjansen for at et uhorvelig stort antall av akkurat de rette typene skulle finnes på akkurat ett sted og så klumpe seg sammen til hundretusener av perfekt bygde proteiner som igjen skulle klumpe seg sammen til en levende organsime er lik null. Det er matematisk umulig. Og om dette likevel skulle skje så ville den første levende organismen ikke kunne kopiere seg uten DNA. Selve oppskriften på biologien. For hvor skulle vel det komme fra? DNA miner om digital kode. For at den skal kunne brukes må koden først kopieres fra det riktige stedet på det lange dna-molekylet, fraktes til en proteinfabrikk, tolkes og instruere proteinfabrikken slik at den skal kunne lage det nye proteinet. Tror det kreves ca 150 forskjellige typer proteiner for å produsere et nytt protein. Og dette er bare litt av det som hele tiden skjer i celler som bare er noen hundredels millimeter lange. Kan noen tro at dette er en konsekvens av tilfeldigheter? I tilfelle er det en utrolig sterk "tro" hinsides all matematisk logikk. For meg er det faktisk mye lettere å tro at Jesus gikk på vannet. "Noen" må rett og slett ha skapt livet i utgangspunktet. Det er nok som noen skrev. Det vi lærer som unge preger virkelighetsoppfattningen hele livet. Spørsmålet er om vi greier å se at dette også gjelder oss selv. Evner vi å stille spørsmål ved vår egen "tro"? For den "norske virkelighetsforståelsen" er antagelig i like stor grad en "tro" som buddisme og shintoisme eller andre livssyn. Som en AP-politiker med stolthet sa en gang: "Det er den materialistiskmarxsistiske politikk som har fått oss dit vi er i dag". Både skoler og medier har vært en del av en politisk skapt kultur i mange år. De fleste får troen på denne inn sammen med morsmelken. Jeg har ikke svart på dette tidligere, og mangler mye på å kunne argumentere særlig. Her er dog et innspill som kan være verdt å få med seg i diskusjonen rundt hvordan liv kan ha oppstått: https://www.youtube.com/watch?v=0cwvj0XBKlEOg en tanke som slo meg da jeg så dette, og som jeg aldri har sett diskutert; hvorfor diskuterer man som at liv oppsto én gang i tiden og aldri mer? Kan det ikke være at liv har oppstått konstant, eller i hvert fall i perioder, hele tiden de siste 3,8-ish milliarder år? Dette er jo mer filosofi enn noe annet. Hvorfor hakker ikke folk på de gamle filosofer på samme måte som det hakkes på religionen. En annen betraktning er at vitenskapen hele tiden fornyer seg. Må man ikke da tro på absoluttkunnskap i dag (at vi vet det som kan vites nå) for å tro blindt på vitenskapen.
Redigert av sveinaa; 03/05/2017 18:47.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Gulesider]
03/05/2017 18:47
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjenner deg jo ikke, Gulesider, men jeg får inntrykk av at din tro ikke bare er personlig, men også ganske privat, i den forstand at du har en privat troslære. Det er det jo ikke noe galt i, men jeg synes det er pussig at du samtidig nevner at du er lutheraner. Den lutherske troslæren er ekstremt detaljert beskrevet i DNKs konfesjonsskrifter. Føler du at disse skriftene beskriver din tro?
Men for å forklare mer hva jeg mener med kognitiv dissonans:
- I NT er det tydelig at flere av skribentene ser for seg at Jesus skal komme tilbake og dømme levende og døde temmelig snart. Det har gått 2 000 år. Tok de feil, eller hadde de rett? - NT lover at de frelste skal leve i evig salighet, men de fortapte skal leve i evig fortapelse. Er det mulig å leve evig salig om du vet at dine kjære lider evig? - NT hevder at helt konkrete tegn (mirakuløs helbredelse, utdrivelse av onde ånder osv) skal følge de troende. Disse tegnene finnes ikke. Hvordan forklarer du det?
Skal jeg fortsette, eller er dette nok?
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: sveinaa]
03/05/2017 18:54
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg har ikke svart på dette tidligere, og mangler mye på å kunne argumentere særlig. Her er dog et innspill som kan være verdt å få med seg i diskusjonen rundt hvordan liv kan ha oppstått: https://www.youtube.com/watch?v=0cwvj0XBKlEOg en tanke som slo meg da jeg så dette, og som jeg aldri har sett diskutert; hvorfor diskuterer man som at liv oppsto én gang i tiden og aldri mer? Kan det ikke være at liv har oppstått konstant, eller i hvert fall i perioder, hele tiden de siste 3,8-ish milliarder år? Dette er jo mer filosofi enn noe annet. Hvorfor hakker ikke folk på de gamle filosofer på samme måte som det hakkes på religionen. En annen betraktning er at vitenskapen hele tiden fornyer seg. Må man ikke da tro på absoluttkunnskap i dag (at vi vet det som kan vites nå) for å tro blindt på vitenskapen. Filosofisk? Nå må jeg innrømme at jeg ikke henger med?
|
|
|
03/05/2017 18:58
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Dette er jo mer filosofi enn noe annet. Hvorfor hakker ikke folk på de gamle filosofer på samme måte som det hakkes på religionen.
Det gjør man jo hele tiden. Det er det som kalles filosofi, altså å sette spørsmålstegn ved gamle forestillinger og finne nye, bedre tolkninger av verden, språket eller hva det nå er filosofien dreier seg om. Når man gjør det samme med religion, kalles det religionskritikk. Det er det mange som ikke liker.
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
03/05/2017 19:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
- I NT er det tydelig at flere av skribentene ser for seg at Jesus skal komme tilbake og dømme levende og døde temmelig snart. Det har gått 2 000 år. Tok de feil, eller hadde de rett? - NT lover at de frelste skal leve i evig salighet, men de fortapte skal leve i evig fortapelse. Er det mulig å leve evig salig om du vet at dine kjære lider evig? - NT hevder at helt konkrete tegn (mirakuløs helbredelse, utdrivelse av onde ånder osv) skal følge de troende. Disse tegnene finnes ikke. Hvordan forklarer du det?
Nå heter jeg ikke gulesider, men jeg bruker dem av og til. Jeg mener også noe og det jeg mener er at du sannsynliogvis har lite reell kunnskap om det som står i NT og at din kunnskap av NT i stor grad er basert på det som er blitt fortalt deg i den tiden at du ennå bekjente deg som kristen og at det som ble fortalt deg er kun en liten selektiv del av det som står i NT og at det sjeldent eller aldri ble satt og sett på i en større sammneheng. Jeg kan ta feil men jeg tviler på at dine spørsmål er basert på en aktiv egenstudie av NT.
|
|
|
[Re: Tange]
03/05/2017 19:12
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Nå heter jeg ikke gulesider, men jeg bruker dem av og til. Jeg mener også noe og det jeg mener er at du sannsynliogvis har lite reell kunnskap om det som står i NT og at din kunnskap av NT i stor grad er basert på det som er blitt fortalt deg i den tiden at du ennå bekjente deg som kristen og at det som ble fortalt deg er kun en liten selektiv del av det som står i NT og at det sjeldent eller aldri ble satt og sett på i en større sammneheng. Jeg kan ta feil men jeg tviler på at dine spørsmål er basert på en aktiv egenstudie av NT. Du tar svært grundig feil i din antakelse. Jeg har tre semester teologi, og på det meste leste jeg 10 kapitler i Bibelen hver dag. Jeg hadde lest NT første gang før jeg var 13, hele Bibelen i 1930-oversettelse som 15-åring. Jeg kjenner ingen som har studert Bibelen med større nidkjærhet enn jeg gjorde i perioden mellom 13 og 20 år.
|
|
|
03/05/2017 19:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
[ Kan det ikke være at liv har oppstått konstant, eller i hvert fall i perioder, hele tiden de siste 3,8-ish milliarder år? Nja, aldri sier aldri, men den viktigeste teorien på øyeblikket, trur jeg, er at to urceller har slått deg sammen til en og at alt annet liv og alle andre celler avstammer fra den ene cellen. Dette baseres på sammnehengen mellom DNA og mitochondriell DNA. Og denne sammensmeltingen har bare skjedd en gang. Om det da var 'andre former av liv' så har disse ikke overlevd.
|
|
|
03/05/2017 19:23
|
gare
More than words
|
More than words
[ Kan det ikke være at liv har oppstått konstant, eller i hvert fall i perioder, hele tiden de siste 3,8-ish milliarder år? Nja, aldri sier aldri, men den viktigeste teorien på øyeblikket, trur jeg, er at to urceller har slått deg sammen til en og at alt annet liv og alle andre celler avstammer fra den ene cellen. Dette baseres på sammnehengen mellom DNA og mitochondriell DNA. Og denne sammensmeltingen har bare skjedd en gang. Om det da var 'andre former av liv' så har disse ikke overlevd. I et uendelig univers??
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
03/05/2017 19:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nå heter jeg ikke gulesider, men jeg bruker dem av og til. Jeg mener også noe og det jeg mener er at du sannsynliogvis har lite reell kunnskap om det som står i NT og at din kunnskap av NT i stor grad er basert på det som er blitt fortalt deg i den tiden at du ennå bekjente deg som kristen og at det som ble fortalt deg er kun en liten selektiv del av det som står i NT og at det sjeldent eller aldri ble satt og sett på i en større sammneheng. Jeg kan ta feil men jeg tviler på at dine spørsmål er basert på en aktiv egenstudie av NT. Du tar svært grundig feil i din antakelse. Jeg har tre semester teologi, og på det meste leste jeg 10 kapitler i Bibelen hver dag. Jeg hadde lest NT første gang før jeg var 13, hele Bibelen i 1930-oversettelse som 15-åring. Jeg kjenner ingen som har studert Bibelen med større nidkjærhet enn jeg gjorde i perioden mellom 13 og 20 år. Bra, fyr løs. Hva synes du om bildet av helvete som jeg la ut for noen sider siden?
|
|
|
[Re: gare]
03/05/2017 19:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
[ Kan det ikke være at liv har oppstått konstant, eller i hvert fall i perioder, hele tiden de siste 3,8-ish milliarder år? Nja, aldri sier aldri, men den viktigeste teorien på øyeblikket, trur jeg, er at to urceller har slått deg sammen til en og at alt annet liv og alle andre celler avstammer fra den ene cellen. Dette baseres på sammnehengen mellom DNA og mitochondriell DNA. Og denne sammensmeltingen har bare skjedd en gang. Om det da var 'andre former av liv' så har disse ikke overlevd. I et uendelig univers?? Kommer an på hvor mye vekt man legger på Drake. Som jeg har sagt et par ganger før her så mener jeg Drake var en optimistisk pessimist.
|
|
|
[Re: gare]
03/05/2017 19:30
|
EgilS
More than words
|
More than words
[ Kan det ikke være at liv har oppstått konstant, eller i hvert fall i perioder, hele tiden de siste 3,8-ish milliarder år? Nja, aldri sier aldri, men den viktigeste teorien på øyeblikket, trur jeg, er at to urceller har slått deg sammen til en og at alt annet liv og alle andre celler avstammer fra den ene cellen. Dette baseres på sammnehengen mellom DNA og mitochondriell DNA. Og denne sammensmeltingen har bare skjedd en gang. Om det da var 'andre former av liv' så har disse ikke overlevd. I et uendelig univers?? Jeg tenkte her på jorden.  Men finnes mitokondrier i celler i absolutt alle organismer, fra de encellede og oppover? Og en forutsetning for argumentet ditt er jo at man har genetisk testet alle organismer, noe man ikke har. Jeg stiller først og fremst spørsmål ved hvorfor dette virker å ikke diskuteres, eller stilles spørsmål.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
03/05/2017 19:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nei, ikke mitt argument. Jeg har ikke studert dette, bare lest om dette. Men de som har satt seg inn i det, trur jeg (jeg leser ikke hver om de nyeste utviuklingene), har størst enighet om akkurat dette. Og med at de pleier å basere sine meninger på noe annet enn tro så får vi satse på at de vet hva de snakker om.
Vi kan gjerne diskutere det for min del. Jeg la vel ut en antydning om at en enkel celle (ikke en men enkel i oppbygging) består av noen 10^13 eller noe sånt atomer og at det kreves litt samspill til å får jobbe disse på lag. Så kan man jo se etter ikke organiske organiske forbindelser som kan forbinde seg til en organisk forbindelse.
|
|
|
03/05/2017 19:39
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjenner deg jo ikke, Gulesider, men jeg får inntrykk av at din tro ikke bare er personlig, men også ganske privat, i den forstand at du har en privat troslære. Det er det jo ikke noe galt i, men jeg synes det er pussig at du samtidig nevner at du er lutheraner. Den lutherske troslæren er ekstremt detaljert beskrevet i DNKs konfesjonsskrifter. Føler du at disse skriftene beskriver din tro?
Skal jeg fortsette, eller er dette nok? Kirkens troslære og skrifter ligger nok nær det jeg tror på ja. Jeg vil ikke si fullt ut uten å vite om du tenker på noe konkret. Må vel innrømme at jeg ofte har vurdert å melde meg ut av DNK av forskjellige årsaker. Trenger ikke komme inn på det. Personlig tro og privat troslære vs Luthersk lære. Kan du heller forklare hva du tenker på. -Jeg tror på at han skal komme tilbake. Hvordan dette konkret blir kan man jo ikke svare på. Nt gir en del svar på hvordan dette blir men man kan jo ikke ha svar på dette nå. Bokserien "Latt tilbake" har dramatisert over det, men alt må vel kalles spekulasjoner. (Man kan jo se filmen med Nicolas Cage om man vil seg selv ondt ;-) Har det gått kort tid, har det gått lang tid. Du vet jo at vi ikke kan svare på det. -Ingen kjenner livet etter døden. Så spørsmålet er umulig å besvare. Det er klart at jeg har tanker om det, og det er vondt. men tenker ikke øse ut det her. -Vet du at disse tegnene ikke finnes. Jeg har hørt fortellinger. Forventer du at det skal legges frem bevis for dette. I VG.
|
|
|
03/05/2017 19:39
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Bra, fyr løs. Hva synes du om bildet av helvete som jeg la ut for noen sider siden?
Og så kan du kanskje svare på spørsmålet jeg stilte GeirK som han ikke har savrt på. Er det i en periode vært forbudt å spise gris?
|
|
|
03/05/2017 19:50
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Du tenker på etymologien til forskjellige nyetestamentlige ord for fortapelsen? Joda, den er nokså ukontroversiell. Dessverre er det en del mer eksplisitte beskrivelser i NT. Du finner en ganske malerisk beskrivelse i Lukas' 16. kapittel. Den i Matteus' 8. kapittel er kort nok til å ta med her:
"Det sier jeg dere: Mange skal komme fra øst og fra vest og sitte til bords med Abraham og Isak og Jakob i himmelriket. Men rikets barn skal kastes ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.» "
|
|
|
[Re: Gulesider]
03/05/2017 19:54
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Gulesider: Jeg leser svaret ditt sånn at du har funnet veier rundt denne kognitive dissonansen. Det er helt greit for meg. Du nevner selv at du gjør deg noen tanker om livet etter døden, og at det er vondt. Det behøver jo ikke være fordi det er kognitiv dissonans inne i bildet, men det kan jo tolkes som et signal om at noe skurrer.
Jeg ser for øvrig ikke noe poeng i å diskutere luthersk dogmatikk, men vi kan kanskje være enige om at du ikke er en veldig dogmatisk person?
Redigert av lektorHaugen; 03/05/2017 20:01.
|
|
|
03/05/2017 19:59
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Bra, fyr løs. Hva synes du om bildet av helvete som jeg la ut for noen sider siden?
Og så kan du kanskje svare på spørsmålet jeg stilte GeirK som han ikke har savrt på. Er det i en periode vært forbudt å spise gris? Det korte svaret er "ja". Før Paulus oppfattet alle Jesu etterfølgere seg som jøder, og de fulgte jødiske renhetsforskrifter. Jeg kjenner ikke detaljene om hvor sterkt gjennomslag renhetsforskriftene hadde i urkirken, men noen passasjer i Pauli brev kan tyde på at det i alle fall var en viss debatt omkring dem. Apostlenes gjerninger gjengir jo såvidt debatten omkring ikke-jøder og evangeliet, men det er én kilde, og den er jo skrevet ned ganske lenge etter at dette skal ha skjedd, så den er neppe helt til å stole på.
|
|
|
03/05/2017 20:39
|
EgilS
More than words
|
More than words
[ Kan det ikke være at liv har oppstått konstant, eller i hvert fall i perioder, hele tiden de siste 3,8-ish milliarder år? Nja, aldri sier aldri, men den viktigeste teorien på øyeblikket, trur jeg, er at to urceller har slått deg sammen til en og at alt annet liv og alle andre celler avstammer fra den ene cellen. Dette baseres på sammnehengen mellom DNA og mitochondriell DNA. Og denne sammensmeltingen har bare skjedd en gang. Om det da var 'andre former av liv' så har disse ikke overlevd. I et uendelig univers?? Jeg tenkte her på jorden.  Men finnes mitokondrier i celler i absolutt alle organismer, fra de encellede og oppover? Og en forutsetning for argumentet ditt er jo at man har genetisk testet alle organismer, noe man ikke har. Jeg stiller først og fremst spørsmål ved hvorfor dette virker å ikke diskuteres, eller stilles spørsmål. Mye bra innspill angående dette her: https://www.quora.com/Do-all-living-orga...-more-than-once
|
|
|
03/05/2017 20:45
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Gulesider: Jeg leser svaret ditt sånn at du har funnet veier rundt denne kognitive dissonansen. Det er helt greit for meg. Du nevner selv at du gjør deg noen tanker om livet etter døden, og at det er vondt. Det behøver jo ikke være fordi det er kognitiv dissonans inne i bildet, men det kan jo tolkes som et signal om at noe skurrer.
Jeg ser for øvrig ikke noe poeng i å diskutere luthersk dogmatikk, men vi kan kanskje være enige om at du ikke er en veldig dogmatisk person? Nei , føler ikke at du treffer meg helt med de begrepene. Kogn dissonans må vel heller leses som en type indre konflikt. Jeg har ikke det ift troen min. Dogmer slik jeg kjenner det brukt i filosofien(lenge siden jeg leste det) så er vel det noe helt annet. Det er en del sannheter , Jesus Gud Hellige Ånd. Jesus oppstandelse. Og Jesus egne ord i NT. Og 3.16. Utover det kanskje litt mer diffust. Jeg leser bibelen på den måten at bibelen forteller oss hvem Gud er. Jeg tror ikke man skal lese og forstå ordrett som en lovbok. WwJd.
|
|
|
03/05/2017 21:49
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har ikke svart på dette tidligere, og mangler mye på å kunne argumentere særlig. Her er dog et innspill som kan være verdt å få med seg i diskusjonen rundt hvordan liv kan ha oppstått: https://www.youtube.com/watch?v=0cwvj0XBKlEOg en tanke som slo meg da jeg så dette, og som jeg aldri har sett diskutert; hvorfor diskuterer man som at liv oppsto én gang i tiden og aldri mer? Kan det ikke være at liv har oppstått konstant, eller i hvert fall i perioder, hele tiden de siste 3,8-ish milliarder år? Dette er jo mer filosofi enn noe annet. Hvorfor hakker ikke folk på de gamle filosofer på samme måte som det hakkes på religionen. En annen betraktning er at vitenskapen hele tiden fornyer seg. Må man ikke da tro på absoluttkunnskap i dag (at vi vet det som kan vites nå) for å tro blindt på vitenskapen. Filosofisk? Nå må jeg innrømme at jeg ikke henger med? 3,8 ish milliarder år, kan like gjerne være et nanosekund. Er rom og tid uendelig? Hva var i så fall starten? Var det en start? Eller er det konstant som et vakuum uten rom og tid? Descartes beviste vel en gang for lenge siden Guds eksistens. Hvordan kan man være så skråsikker på at tok feil? Cogito, ergo sum! Vil det bety at den og det som ikke tenker heller ikke er? Om kun det som kan forklares kan settes lit til er det jo forsvinnende lite man kan forholde seg til? Alt det resterende må vel da være abstrakt og umulig å bruke som holdepunkter i tilværelsen? Vitenskapen har på en måte ikke gitt så mange flere løsninger på en del ting en religionene; hvor kom vi fra for eksempel 
|
|
|
04/05/2017 06:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
Vitenskapen har på en måte ikke gitt så mange flere løsninger på en del ting en religionene; hvor kom vi fra for eksempel Vitenskapen har ikke gitt oss alle svar på hvor vi kommer fra, men det har fått oss et stykke på veien. Religioner har ikke gitt oss noen som helst kunnskap i den retning. Så vitenskapen har i så måte brakt oss uendelig mye mer kunnskap om dette. Jeg har ennå ikke forstått hvorfor mange gir kredit til religioner for å forklare saker i den retning. Religion kan gi mange for dem positive opplevelser og følelser, og kan ha en funksjon samfunnsmessig sett, men for å forklare hvordan livet oppsto og mennesket er her mener jeg religion ikke gir oss mer i så måte enn hva hvilke som helst andre eventyr om tusser, troll, huldrer og enhjørninger.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
04/05/2017 06:35
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
http://www.dagbladet.no/nyheter/playboy-...rbanna/67537821Her ser man jo i ytterste konsekvens hva religion kan føre til, at folk blir sure for at man får se en naken kvinne bare fordi hun er på "feil" sted.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
04/05/2017 06:37
|
EgilS
More than words
|
More than words
Descartes beviste vel en gang for lenge siden Guds eksistens. Hvordan kan man være så skråsikker på at tok feil?
Cogito, ergo sum! Vil det bety at den og det som ikke tenker heller ikke er? Ingen har bevist Guds eksistens. At man ved tankeeksperimenter kan si at noe om at det finnes muligheter, er ikke bevis. Filosofi er nyttig da den kan få oss til å tenke gjennom ting på måter som ellers ikke ville blitt gjort, og den er nyttig fordi man ved filosofisk tankegang kan lære å være åpen for muligheter. Dog mener jeg du aldri kan bevise noe ved filosofi, kun vise muligheter. Det er dessverre mange som ikke ser filosofiens begrensninger, og personer som William Lane Craig utnytter dette for det det er verdt. Når det gjelder eksistens så er det verdt å få med seg videoen jeg lenket til like over da den hadde noen interessante tanker om hva som er liv og ikke.
|
|
|
04/05/2017 06:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og så kan du kanskje svare på spørsmålet jeg stilte GeirK som han ikke har savrt på. Er det i en periode vært forbudt å spise gris? Dette spørsmålet fikk jeg ikke med meg. Det er meg bekjent forbudt å spise gris hos både jøder og muslimer den dag i dag.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
04/05/2017 06:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er jo mer filosofi enn noe annet. Hvorfor hakker ikke folk på de gamle filosofer på samme måte som det hakkes på religionen.
Fordi religionen er nå og de gamle filosofene har vært. Det er ingen som "hakker" på den norrøne mytologi. Det er sammenligningen du må gjøre. En annen betraktning er at vitenskapen hele tiden fornyer seg. Må man ikke da tro på absoluttkunnskap i dag (at vi vet det som kan vites nå) for å tro blindt på vitenskapen.
Sukk. Igjen. Vitenskapen er IKKE en trosretning. Vitenskapen er den mest effektive metoden å innhente kunnskap på. Man TROR ikke på vitenskapen, man tar til seg kunnskapen vitenskapen skaffer en.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
04/05/2017 06:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vitenskapen har på en måte ikke gitt så mange flere løsninger på en del ting en religionene; hvor kom vi fra for eksempel Vitenskapen har ikke gitt oss alle svar på hvor vi kommer fra, men det har fått oss et stykke på veien. Religioner har ikke gitt oss noen som helst kunnskap i den retning. Så vitenskapen har i så måte brakt oss uendelig mye mer kunnskap om dette. Jeg har ennå ikke forstått hvorfor mange gir kredit til religioner for å forklare saker i den retning. Religion kan gi mange for dem positive opplevelser og følelser, og kan ha en funksjon samfunnsmessig sett, men for å forklare hvordan livet oppsto og mennesket er her mener jeg religion ikke gir oss mer i så måte enn hva hvilke som helst andre eventyr om tusser, troll, huldrer og enhjørninger. Om man ser historisk på det så oppdager man hele tiden nye ting i vitenskapen. De aller fleste vil sannsynligvis også være enig i at det vil fortsette i den retningen. Spørsmålet da blir vel om man egentlig kan ha den holdningen til vitenskapen noen har da man indirekte vet at det man vet i dag med sannsynlighet ikke stemmer i fremtiden? Vitenskapen kan heller ikke avskrive at det kan være viktig for noen med noe åndelig (som religion og kan være.).
|
|
|
04/05/2017 06:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Descartes beviste vel en gang for lenge siden Guds eksistens. Hvordan kan man være så skråsikker på at tok feil?
Cogito, ergo sum! Vil det bety at den og det som ikke tenker heller ikke er? Ingen har bevist Guds eksistens. At man ved tankeeksperimenter kan si at noe om at det finnes muligheter, er ikke bevis. Filosofi er nyttig da den kan få oss til å tenke gjennom ting på måter som ellers ikke ville blitt gjort, og den er nyttig fordi man ved filosofisk tankegang kan lære å være åpen for muligheter. Dog mener jeg du aldri kan bevise noe ved filosofi, kun vise muligheter. Det er dessverre mange som ikke ser filosofiens begrensninger, og personer som William Lane Craig utnytter dette for det det er verdt. Når det gjelder eksistens så er det verdt å få med seg videoen jeg lenket til like over da den hadde noen interessante tanker om hva som er liv og ikke. De samme begrensingene kan man vel hevde ligger i vitenskapen da man er veldig langt unna å vite svaret på alt? Jeg er og forundret over at livene våres er fylt av så utrolig mye forskjellig som ikke har noen "nytte". Hvorfor har mennesket behov for alle distraksjonene?
|
|
|
04/05/2017 06:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Spørsmålet da blir vel om man egentlig kan ha den holdningen til vitenskapen noen har da man indirekte vet at det man vet i dag med sannsynlighet ikke stemmer i fremtiden? Hvordan ser den lange listen av "ting som ikke stemmer lenger", ut?
|
|
|
[Re: GeirK]
04/05/2017 06:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Fordi religionen er nå og de gamle filosofene har vært. Det er ingen som "hakker" på den norrøne mytologi. Det er sammenligningen du må gjøre. En annen betraktning er at vitenskapen hele tiden fornyer seg. Må man ikke da tro på absoluttkunnskap i dag (at vi vet det som kan vites nå) for å tro blindt på vitenskapen.
Sukk. Igjen. Vitenskapen er IKKE en trosretning. Vitenskapen er den mest effektive metoden å innhente kunnskap på. Man TROR ikke på vitenskapen, man tar til seg kunnskapen vitenskapen skaffer en. Du kan jo sukke så mye du vil, men jeg kan jo hevde at din tilnærming til livet setter store begrensninger på hva du vil kunne oppleve. Da vitenskapen utelukker så mye...
|
|
|
|
|