Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 35 1 2 15 16 17 18 19 34 35

Gikk Jesus på vannet?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2399616 22/04/2017 17:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gulesider

Mener du at vitenskapen er i mål. Kan det hende vi om 35 år har ny kunnskap som sier noe annet.

Dette har jeg svart på lenger opp i tråden.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2399619 22/04/2017 17:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Svaret mitt var ift hvordan spørsmål er presentert kun med en forventning om svaralternativene ja/nei.

Hvis jeg stiller spørsmålent "Har Gud skapt ebolaviruset?", er det som sagt tre svaralternativer som jeg ser det

a) Ja
b) Nei
c) Vet ikke

Hvis du har et annet svaralternativ, står du selvsagt fritt til å gripe til det. Problemet er at så langt har du unngått å svare på sprøsmålet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2399620 22/04/2017 17:19
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK

Som jeg sier og bekrefter igjen. Følg med nå. Jeg har aldri avfeid bigbang.

Men hvorfor presiserer du at jeg tror på Big Bang? Anerkjenner du at Big Bang-teorien er den mest plausible forklaringen på universets tilblivelse eller gjør du det ikke?

Big bang-teorien søker ikke å forklare universets tilblivelse.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EHAa] #2399623 22/04/2017 17:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EHAa

Som jeg sier og bekrefter igjen. Følg med nå. Jeg har aldri avfeid bigbang.

Men hvorfor presiserer du at jeg tror på Big Bang? Anerkjenner du at Big Bang-teorien er den mest plausible forklaringen på universets tilblivelse eller gjør du det ikke?

?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2399625 22/04/2017 17:44
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Ekstrapolerer vi modellene langt nok tilbake i tid, kommer vi til et punkt der alle punktene innenfor vårt observerbare univers var samlet i et infinitesimalt område. Nøyaktig hvor lenge siden universet var slik avhenger av parametre som for eksempel massetettheten i universet. Med de beste målingene av de relevante størrelsene vi har tilgjengelige nå, finner man at dette var universets tilstand for omtrent 13,7 milliarder år siden. Det er imidlertid all grunn til å tro at modellen bryter sammen før vi kommer til dette punktet, blant annet fordi kvantegravitasjonseffekter blir viktige. Big Bang-modellene sier derfor strengt tatt ingenting om universets tilblivelse, men bør oppfattes som modeller for universets historie og utvikling fra en tett og varm fase fram til dagens situasjon.

(Wikipedia, da er det sant)

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2399627 22/04/2017 17:44
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

?

Teorien handler om universets utvikling fra begynnelsen, med ikke selve tilblivelsen.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EHAa] #2399629 22/04/2017 17:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da er det kanskje min definisjon av "tilblivelse" som er problemet. Jeg ser det som prosessen fra singularitet til ferdig univers og BBT beskriver jo mye av dette.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2399631 22/04/2017 17:57
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Da er det kanskje min definisjon av "tilblivelse" som er problemet. Jeg ser det som prosessen fra singularitet til ferdig univers og BBT beskriver jo mye av dette.

Mm. Men med tanke på diskusjonen om hvorvidt Gud kan ha skapt verden (eller universet), så er i hvert fall den forskjellen viktig. Som det står i store norske leksikon; vi vet lite eller ingenting om hva som eksisterte før bb (ikke byåsen butikksenter, nei..).

Redigert av EHAa; 22/04/2017 17:58.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2399632 22/04/2017 18:03
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er selve skapelsen som mangler ICON_WINK

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym22] #2399710 23/04/2017 07:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous22
Det er selve skapelsen som mangler ICON_WINK

Eller en fase av skapelsen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2399714 23/04/2017 07:18
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z

Kanskje et definisjonsspørsmål. Modellene vi bruker fungerer ikke lengre tilbake enn t=10-43s etter at ekspansjonen startet. Tiden t=0 når ekspansjonen startet er strengt tatt tilblivelsen?

Redigert av zero; 23/04/2017 07:19.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2399740 23/04/2017 08:37
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Brusdalen
I anledning påsken ... Knut Arild Hareide var gjest.
I nevnte program får han et direkte spørsmål fra Harald Eia: "Tror du at Jesus gikk på vannet?", og Eia følger opp "Tror du virkelig på det?"
Svaret fra Hareide er: "Ja!" uten å nøle.
Svaret er som forventet, og jeg kan respektere og forstå de fleste meninger og argument fra høyre og venstre. Men ærlig talt, er du 4 år gammel Hareide? Det er jo ikke vanskelig å forstå at kirken har utfordringer med å tilpasse seg dagens samfunn.

Kan ikke gjenfinne kilden noen plasser. Men jeg var borti en teori om at det kom en kuldebølge, og at det ble dannet is som han gikk på. I så fall er det jo greit, for det er eneste måten.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: zero] #2399743 23/04/2017 08:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: zero

Kanskje et definisjonsspørsmål. Modellene vi bruker fungerer ikke lengre tilbake enn t=10-43s etter at ekspansjonen startet. Tiden t=0 når ekspansjonen startet er strengt tatt tilblivelsen?

Før det fungerer ikke Einstein og alle kreftene er den Ene.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Torshov-Simen] #2399752 23/04/2017 09:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: Alpers

Når det er sagt - det bekymrer meg i rimelig stor grad at de som styrer landet tror på slikt. Hareide høster anseelse, men hadde han trodd på Tor og Odin, hadde han blitt stemplet som uskikket til å drive politikk.

Det er forsåvidt et poeng at det er vanskelig å se hvorfor en tro skal være sosialt akseptert mens enn annen ikke er det all den tid de bygger på de samme prinsippene.

I det grunnleggende "hvem skapte hvem" spørsmålet er det for meg overveiende sannsynlig at det var menneskene som skapte gud(ene) utfra et behov for å finne svar på det tilsynelatende uforklarlige - utfra det er religion en anakronisme etter at det meste av det som en gang var uforklarlig har kunnet forklares.
Men anakronismer lever i beste velgående overalt i dagens samfunn - folk har sykler uten gir og kler seg i tweed enda vi har skapt bedre alternativer, den eneste grunnen man trenger er at man liker det.

Yepp, bare se på herrekostymet som vi kaller dress. Utviklet i en tid hvor kristenpuritanisme fikk ordentlig grep på samfunnet og alt som så ut som bar hud og pynt var syndig. Det toppet seg i viktoriatiden.
Kvinner har for lengst klart å frigjøre seg fra den puritanske korsetten og viser frodig bare skuldre, legger og lår mens menn fortsatt henger seg frivillig i en hengeløkke som de kaller for slips. De kaller det for stilig og babler litt om knapping av smoking og dressjakker; basert på en eller annen feit engelsk konge fra oppfølgeren til viktoriatiden.

Er det problematisk at en politiker tror på at Jesus gikk på vannet?
Nei, det hadde vært mye verre hvis han hadde knappet igjen den nederste knappen på dressjakken.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2399916 23/04/2017 19:28
alltid_motvind Offline
Entusiast
Entusiast
Noen som har fakta om andre gamle skriftlige kilder?

Det er mildt sagt omstridt hvorvidt evangeliene beskriver virkelige hendelser, men hva med andre skriftlige verk f.eks.:
- har filosofen Sokrates virkelig levd? Hans liv, lære og spørsmål er pensum for mange, men kan vi stole på at han er en historisk person?
- har slaget i Hafrsfjord virkelig funnet sted? Denne hendelsen er vesentlig for samlingen av nasjonen vår, har gitt navn til en lokal militærleir, og et monument er satt opp, men det er meg bekjent ikke funnet så mye som en pilspiss som beviser at det har vært et slag.

En flåsete sammenligning vil noen mene, men er man mindre kritiske til tekster uten overnaturlige hendelser?

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2399959 23/04/2017 20:47
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Sokrates var en dagdrømmende naver med et dødsønske. Han snakket til meg for noen år siden, og ba meg om å kutte gudstroen min. "Sug meg, Sokrates", sa jeg da.

Så skjedde det at jeg kuttet gudstroen. De gamle grekerne la jammen ikke noe i mellom når det gjaldt å overbevise.

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: alltid_motvind] #2400105 24/04/2017 10:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: alltid_motvind

- har slaget i Hafrsfjord virkelig funnet sted? Denne hendelsen er vesentlig for samlingen av nasjonen vår, har gitt navn til en lokal militærleir, og et monument er satt opp, men det er meg bekjent ikke funnet så mye som en pilspiss som beviser at det har vært et slag.

Hvilken konsekvens har det for landets innbyggere dersom det viser seg at historien om slaget ved Hafrsfjord er oppspinn kontra hvis det viser seg at Bibelen er oppspinn?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400184 24/04/2017 13:29
alltid_motvind Offline
Entusiast
Entusiast
Vel, konsekvensene er svært ulike, vil jeg tro. Og det er nok også årsaken til at Bibelen er veldig mye mer omdiskutert.

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: alltid_motvind] #2400190 24/04/2017 13:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vel, konsekvensene er svært ulike, vil jeg tro. Og det er nok også årsaken til at Bibelen er veldig mye mer omdiskutert.

My point exactly =)

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400213 24/04/2017 14:44
M
Max Power Offline
Medlem
Medlem
M
Interessant slutning. Noen ateister har ofte en tendens til å latterliggjøre troende, men det er også intelligente vitenskapsmennesker som tror.

Men er det egentlig i Det ondes problem det stopper GeirK? Hva tenker du i såfall om de filosofiske utredningene som er gjort om emnet? f.eks.:
https://en.wikipedia.org/wiki/Alvin_Plantinga%27s_free_will_defense

Nei, det ondes problem er bare en liten del av det. Sannsynliggjøring av den påståtte bønnens makt er et like stort problem. Likeså det faktum at når landets prester ber Gud vise dem hva som er rett angående likekjønnet ekteskap, gir han noen av dem feil svar.

Ser fortsatt ikke helt logikken i disse spørsmålene du har stilt deg. Kan du gå gjennom hvordan du tenker?

F.eks prester og likekjønnet ekteskap, så forutsetter et 100% ensidig svar at alle prester har direkte kontakt med Gud. Er dette noe du har trodd på tidligere? Er det noen som tror på det?

Angående bønnens makt forutsetter du at alle får det svaret man ønsker dersom man ber. Da kunne man i tilfelle enkelt bevist Guds eksistens. Alle ville hatt uendelig med rikdom og levd så lenge man ønsker uten sykdom og problemer. Det er vel ganske enkelt å se at det ikke er tilfelle. Men det er det vel heller ingen trosretning som hevder?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Max Power] #2400233 24/04/2017 16:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Max Power

F.eks prester og likekjønnet ekteskap, så forutsetter et 100% ensidig svar at alle prester har direkte kontakt med Gud. Er dette noe du har trodd på tidligere? Er det noen som tror på det?

Jeg ser at det kan tolkes slik, men det var ikke hva jeg mente. Men hvordan skal en åndelig leder kunne lede menigheten hvis Gud ikke veileder og viser dem hva som er rett? Hvilken verdi har denne lederen hvis han ikke har en bedre forståelse av religionen han tjener enn dem han skal lede?

Angående bønnens makt forutsetter du at alle får det svaret man ønsker dersom man ber. Da kunne man i tilfelle enkelt bevist Guds eksistens. Alle ville hatt uendelig med rikdom og levd så lenge man ønsker uten sykdom og problemer. Det er vel ganske enkelt å se at det ikke er tilfelle. Men det er det vel heller ingen trosretning som hevder?

Det hevder ikke jeg heller. Jeg bare ønsker å forstå hvorfor man feks ber for syke mennesker. Hvilken forskjell utgjør det å bli bedt for?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400237 24/04/2017 16:18
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Hvilken forskjell utgjør det å bli bedt for?

Overhodet ingen.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400248 24/04/2017 16:59
M
Max Power Offline
Medlem
Medlem
M

Jeg ser at det kan tolkes slik, men det var ikke hva jeg mente. Men hvordan skal en åndelig leder kunne lede menigheten hvis Gud ikke veileder og viser dem hva som er rett? Hvilken verdi har denne lederen hvis han ikke har en bedre forståelse av religionen han tjener enn dem han skal lede?

Han kan ha en bedre forståelse av religionen, uten å nødvendigvis ha en nærmere kontakt med Gud.

Det hevder ikke jeg heller. Jeg bare ønsker å forstå hvorfor man feks ber for syke mennesker. Hvilken forskjell utgjør det å bli bedt for?

Det er umulig å vite. Da er man tilbake til hva man tror eller ikke tror.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Max Power] #2400253 24/04/2017 17:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Han kan ha en bedre forståelse av religionen, uten å nødvendigvis ha en nærmere kontakt med Gud.

"Kan ha" - er det det samme som "har ikke nødvendigvis"?

Nei. Det er ikke umulig å vite. Det er bare å se på sykdomshistorien til et stort nok antall mennesker som blir bedt for en like stor mengde som ikke blir bedt for. Hvis det hjelper å be, må det også ha en konsekvens å ikke be. Hva er generelt konsekvensen av noen ikke blir bedt for?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400269 24/04/2017 17:50
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Hvem passer på at ingen i hele verden ber for vedkommende som er syk? Det høres ut som en vanskelig oppgave.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400275 24/04/2017 17:57
M
Max Power Offline
Medlem
Medlem
M

"Kan ha" - er det det samme som "har ikke nødvendigvis"?

Nei. Det er ikke umulig å vite. Det er bare å se på sykdomshistorien til folk som blir bedt for kontra folk som ikke blir bedt for. Hvis det hjelper å be, må det også ha en konsekvens å ikke be. Hva er generelt konsekvensen av noen ikke blir bedt for?

Han kan ha bedre forståelse av religionen gjennom å ha studert bibelen og filosofert over religiøse spørsmål tidligere. Dette betyr ikke at han har hatt personlig kontakt med Gud.

Må det ha en konsekvens å ikke be? Gud kan hjelpe/ikke hjelpe dem også.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Max Power] #2400283 24/04/2017 18:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Han kan ha bedre forståelse av religionen gjennom å ha studert bibelen og filosofert over religiøse spørsmål tidligere.

Du svarte ikke på spørsmålet. Betyr "kan ha bedre foståelse" det samme som at han også kan ha en lik eller dårligere forståelse enn de han er satt til å lede?

Må det ha en konsekvens å ikke be? Gud kan hjelpe/ikke hjelpe dem også.

Hvis en handling (i dette tilfellet å be) har en effekt, betyr det at dersom man lar være å utføre handlingen, bortfaller effekten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EHAa] #2400284 24/04/2017 18:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvem passer på at ingen i hele verden ber for vedkommende som er syk? Det høres ut som en vanskelig oppgave.

Ja, men vi kan anta at de som tilhører et kristent samfunn, har flere som ber for seg enn dem som ikke har en slik tilhørighet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400315 24/04/2017 19:27
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Det er nok ikke utenkelig at forskjellene i helsevesen/kosthold/økonomi/medisiner mellom ulike land/verdensdeler er såpass store at det blir en utfordring å isolere effekten av bønn.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EHAa] #2400365 24/04/2017 21:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er nok ikke utenkelig at forskjellene i helsevesen/kosthold/økonomi/medisiner mellom ulike land/verdensdeler er såpass store at det blir en utfordring å isolere effekten av bønn.

Vi må se på områder der bare én faktor er forskjellig, ja.

Jeg vokste opp med at man alltid skulle be før man la ut på en lengre kjøretur. Dersom dette er utbredt blant kristne, kan man jo se om kristne i Norge er mindre utsatt for trafikkulykker.

- Robert Green Ingersoll
Side 17 av 35 1 2 15 16 17 18 19 34 35

Moderator  support