Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Everest Quest 2014 krankgir 29"

Everest Quest 2014 krankgir 29" #2394884 04/04/2017 19:47
AsmundBjorshol Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Lurer på noe.
Skal skifte krankgir på min Everest Quest 29er. 2 x 10. Har et gammelt billig gir som er på nå. Begynner å skrante.
Girwira kommer ovenfra og er feste rett på giret. Skal ha samme system selvsagt . Hva skal jeg kjøpe?
Kan noen hjelpe? SRAM krank har jeg men det spiller vel ingen rolle.
Shimano og SRAM får vel om hverandre.
Altså hva skal jeg bestille? Er det bare å bestille Deore eks. Men passe på at wira må festes ovenfra?
Hva kalles slikt og hva skal jeg se etter på f.eks bikeshop?

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Re: Everest Quest 2014 krankgir 29" [Re: AsmundBjorshol] #2394910 04/04/2017 21:16
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Du bør finne ut hvilken diameter det er på seterøret der hvor giret festes. Vær også oppmerksom på om det har betydning om girarmen svinger oppover eller nedover. Ikke sikkert det har betydning. Antar det ikke er direktemontert krankgir.
Både Sram og Shimano kan brukes. Alle Shimano kan meg bekjent brukes med wiretrekk både opp og ned. Sram er enten opp eller ned. Shimano tror jeg også takler de fleste seterørstykkelser, men er avhengig av innlegg hvis du har tynt seterør.
Hvis du har et veldig stort eller veldig lite krankdrev må det også med i ligningen, men Quest er vel en sykkel med typisk 38-42 som største på kranken.

Vil anbefale deg å spørre under "Kjøp: Deler" om noen har et bra krankgir liggende. Mange som har bygget om til 1x så det bør gå greit å finne.

Moderator  support