Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Arena og treningsløype - teknologi for framtida?

Arena og treningsløype - teknologi for framtida? #2394708 04/04/2017 12:25
Ola R. Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Rask idédugnad:

Hvis vi skal bygge et stadion og en løype for terreng rundbane, som skal brukes for trening og konkurranse, og på alle nivåer (fra barn til WC):
Hva er dine vyer og ønsker for teknologiske løsninger i et slikt anlegg?

NB: Dette er ikke en studentoppgave, dette er høyst reellt.

Spørsmålene er formulert slik, og det er spesielt spørsmål 2 hvor jeg trenger innspill fra noen som kan tenke kreativt og "ut av boksen":

Liste 1 - State of the art: Hvilke teknologiske funksjoner/muligheter/tilbud finnes og brukes på de beste sammenlignbare arenaer i dag?
Gi gjerne konkrete eksempler
Hva oppleves begrensende, gitt dagens muligheter?

Liste 2 - Imaginær: Dersom det ikke fantes begrensninger i penger (eller teknologi), hva kunne du drømt om at teknologi kunne gjøre for deg i Granåsen?
Hvilke problemer kan løses?
Hvilke muligheter kan skapes?

Bakgrunnsinfo:
Trondheim skal søke om VM på ski i 2023. Granåsen skal bygges ut, og det skal bli et anlegg for bredde og topp, sommer- og vinteraktivitet. Det skal altså ikke bli bare et "VM-anlegg", men et anlegg som VM skal låne i et par uker.
Vi har meldt vår interesse for en trenings- og konkurranseløype for terreng rundbane. Vi er fortsatt med i prosjektet, og har lagt fram et ganske konkret forslag.

Re: Arena og treningsløype - teknologi for framtida? [Re: Ola R.] #2394715 04/04/2017 12:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har dessverre ikke noe fornuftig å komme med til spørsmålene dine, men vil gi 100 tomler opp for at du/dere jobber med dette! En top notch rundbaneløype bør vi ha i Trondheim, og med alt som ellers finnes i Granåsen er det perfekt beliggenhet der.

Guttungen er 13 i 2023, og ser for meg at dette er noe han kommer til å like ICON_SMILE

Re: Arena og treningsløype - teknologi for framtida? [Re: Øyvind V] #2394844 04/04/2017 18:42
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Øyvind V
Har dessverre ikke noe fornuftig å komme med til spørsmålene dine, men vil gi 100 tomler opp for at du/dere jobber med dette! En top notch rundbaneløype bør vi ha i Trondheim, og med alt som ellers finnes i Granåsen er det perfekt beliggenhet der.

Guttungen er 13 i 2023, og ser for meg at dette er noe han kommer til å like ICON_SMILE

Amen.

Re: Arena og treningsløype - teknologi for framtida? [Re: Ola R.] #2395661 07/04/2017 12:26
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et par innspill.

Som publikum på ritt så hadde jeg ønsket meg en storskjerm som viser passeringstider og mellomtider ute i løypa.

Hadde jeg vært aktiv syklist selv, så hadde dette fremtidsscenarioet vært veldig velkomment i treningsløypa:
- Automatisk tidtakersystem. Tiden din starter i det du passerer start, og stanser når du kommer til mål (og du kan se egen tid på en skjerm), eventuelt fortsetter å gå hvis du drar ut på flere runder.
Bildegjenkjenning e.l. på rytteren slik at mange ryttere kan være ute samtidig og alle få tiden sin når de passerer mål.
På denne måten kan de aktive trene på forskjellig teknikk, med forskjellige sykler, osv. uten å måtte ha en trener med stoppeklokke tilstede.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han

Moderator  support