|
|
Noen spørsmål om makspuls
|
Re: Noen spørsmål om makspuls
[Re: sykkeloyvind]
06/04/2017 22:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
[quote=oyvin]Hvorfor er folk så opptatt av makspuls?
Det er et ærlig ment spørsmål, for det er da vitterlig terskel som det interessante nivået å ha kontroll på? Terskelpulsen følger formen du er i. Terskelpulsen er lavere tidlig i sesongen enn den er senere. Dårlig form, lavere terskelpuls. God form høyere terskelpuls. Derfor er det å trene etter maxpuls bedre enn å finne terskelpuls Her bommer du nok litt.  Terskelpulsen din vil alltid være den samme, men du tåler høyere belastning før du oppnår samme puls når formen bedres. Eh, nei. Terskelpulsen flytter seg også nærmere makspulsen med trening og form. Nettopp fordi både terskel og terskelpuls endrer seg med trening er det lurt å trene etter denne, men den må oppdateres jevnlig. Trener man etter makspuls hele tiden vil man etter hvert når man kommer i form trene på lavere og lavere relativ belastning. Terskel-puls kan man ganske lett finne ved å gjennomføre en såkalt Conconi-test, oppkalt etter den notoriske legen som utviklet den, samt var en pioner i å utvikle dopingmetoder med blod og EPO. Se test-metode her: https://skyaboveus.com/cycling/The-Conconi-Test-for-Cyclists-Calculating-Your-Anaerobic-ThresholdDu trenger en sykkelrulle, en pulsklokke, en kompis og et ark å notere på. Coconi testen er vel passelig unøyaktig? Sånn ca på høyde med makspuls metoden vil jeg tro. Bakgrunnen for at man kan få høyere terskelpuls over tid på sykkel er akkurat den samme grunnen som at de fleste har noen slag høyere terskelpuls når man løper.
Redigert av sveinaa; 06/04/2017 22:08.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
07/04/2017 06:47
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Det er et ærlig ment spørsmål, for det er da vitterlig terskel som det interessante nivået å ha kontroll på? Terskelpulsen følger formen du er i. Terskelpulsen er lavere tidlig i sesongen enn den er senere. Dårlig form, lavere terskelpuls. God form høyere terskelpuls. Derfor er det å trene etter maxpuls bedre enn å finne terskelpuls Her bommer du nok litt.  Terskelpulsen din vil alltid være den samme, men du tåler høyere belastning før du oppnår samme puls når formen bedres. Eh, nei. Terskelpulsen flytter seg også nærmere makspulsen med trening og form. Nettopp fordi både terskel og terskelpuls endrer seg med trening er det lurt å trene etter denne, men den må oppdateres jevnlig. Trener man etter makspuls hele tiden vil man etter hvert når man kommer i form trene på lavere og lavere relativ belastning. Terskel-puls kan man ganske lett finne ved å gjennomføre en såkalt Conconi-test, oppkalt etter den notoriske legen som utviklet den, samt var en pioner i å utvikle dopingmetoder med blod og EPO. Se test-metode her: https://skyaboveus.com/cycling/The-Conconi-Test-for-Cyclists-Calculating-Your-Anaerobic-ThresholdDu trenger en sykkelrulle, en pulsklokke, en kompis og et ark å notere på. Muligens jeg som tok litt feil da.  Den oppfattelsen jeg har hatt tidligere. Takk for ny lærdom.
Redigert av TonyN; 07/04/2017 06:47.
|
|
|
[Re: thomassen]
07/04/2017 07:53
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Det er et ærlig ment spørsmål, for det er da vitterlig terskel som det interessante nivået å ha kontroll på? Terskelpulsen følger formen du er i. Terskelpulsen er lavere tidlig i sesongen enn den er senere. Dårlig form, lavere terskelpuls. God form høyere terskelpuls. Derfor er det å trene etter maxpuls bedre enn å finne terskelpuls Så når de etter det du sier har forskjellig terskel. Hvem skal i tilfelle drive terskeltrening etter feil terskelpuls, Thomas Topptrent eller Sigurd Sofapotet?
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
29/05/2017 05:52
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Samme person kan ha forskjellig terskelpuls gjennom sesongen. Terskelpulsen er gjerne lavere i starten av sesongen og øker etter hvordan formen din øker. Kroppen tåler mer og høyere belastning og terskelpulsen øker med formen. Man kan som kjent holde i ca 1 time over terskelpuls. Etter det møter man fort veggen. Med mye riktig trening øker man terskelpulsen og formen og kan derfor holde litt høyere belastning i den timen over terskelpuls.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
[Re: sveinaa]
29/05/2017 06:47
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Coconi testen er vel passelig unøyaktig? Sånn ca på høyde med makspuls metoden vil jeg tro.
Bakgrunnen for at man kan få høyere terskelpuls over tid på sykkel er akkurat den samme grunnen som at de fleste har noen slag høyere terskelpuls når man løper.
Hva er det som er unøyaktig med Conconi-testen?
|
|
|
[Re: KenR]
29/05/2017 08:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
|
|
|
29/05/2017 08:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Så denne forskningen viser at Conconi-testen overestimerer terskelen - noe nesten alle tester som ikke inkluderer blodprøver gjør. Inkludert 20-minutters testing. Ut i fra sammendragene fra disse to rapportene synes jeg det virker som om forskjellene ligger mer i definisjonen av terskel, enn at Conconi-testen er ubrukelig. Terskel målt med blodprøve blir ofte definert som nivået der du kan holde steady state tilnærmet evig. Conconi-testen gir nok mer et FTP-likt resultat og bør brukes deretter. Trener man på puls og bruker terskelpuls funn med Conconi-test vil man trene med en del melkesyre, man vil i tillegg trene for hardt i starten - hvis man jager pulsen opp til terskel. Her kommer vi igjen inn på begrensningene puls har som treningsnivåstyring. Trener man på terskelpuls vil man i de fleste tilfeller trene over terskel i reell belastning.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
29/05/2017 12:29
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Hva mener du med nøyaktig?I forhold til hva, laktat? Hva er fasit for deg? Poenget er at Conconi, som FTP er en funksjonell ytelsestest som gir veldig gode, individuelle og reproduserbare data som er nyttige i både intensitetsstyring og måling av treningseffekt. En løpers terskelfart funnet ved en Conconitest er mer "riktig" enn den samme løperens terskafart ved 4 mmol laktat. Det er kjent at laktatnivå ved terskel er individuelt, og mange gode løpere har terskel over 4 mmol. En annen fordel er at FTP og Conconi kan utføres "alltid" av "alle", og således være et aktivt verktøy i treningsarbeidet. De færreste av oss har tilgang til laktamåler til enhver tid.
|
|
|
[Re: A. Nonym]
29/05/2017 13:35
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En kompis har terskel ved 3,2mmol/l, jeg har ved 3,8mmol/l. På sykkel begge to. Så det er rimelig store individuelle forskjeller hvor store konsentrasjoner av melkesyre man har på terskel.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
29/05/2017 13:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg skal ikke krangle med deg. For meg trenger det ikke være så spesielt nøyaktig. Vet hva jeg har målt terskelpuls til og bruker er snitt av det som kontroll (avviket pga. dagsform ligger greit innenfor det.).
Skal laktat bli veldig nøyaktig må man teste mye, så ganske utilgjengelig for de aller fleste. Er man tro mot en protokoll og gjør det samme hver gang så funker jo det. På samme måte som man og kan sammenligne like økter...
Jeg tror egentlig vi diskuterer forskjellige ting. Tester man seg selv med en for høy verdi som resultat er det ganske vanskelig å finne ut av det når man ikke har referanser (vanskelig å korrigere da.).
|
|
|
29/05/2017 14:04
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Var ikke noe forsøk på krangling  . Men reagerte litt på at du mener Conconi er like god (eller dårlig) for å finne terskel som en makspulstest. Det er den ikke - den er mer nøyaktig, enklere å gjennomføre (med litt planlegging), enkel å reproduser samt gir god tilbakemelding på progresjon/stagnasjon. Conconi-testen, som FTP og lignende funksjonelle tester, er faktisk veldig bra og veldig "nøyaktige" når man holder seg til en testprotokoll. n Conconi-test kan ikke teste for høy verdi, den tester hva du faktisk klarer å produsere av fart, effekt eller annet relevant arbeid på gitte pulsverdier. For min del har disse stort sett vært spot on alltid, også når jeg har sammenlignet med labtest med laktat. Riktig nok et kvart århundre siden og bare testet på bena, aldri sykkel.
|
|
|
29/05/2017 14:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er ikke så mange idretter som har gode effektmålere. Så pulsen funker nok for mange i dag også Trenger ikke effektmåler for å måle objektiv belastning. For løp fungerer det fint med tredemølle eller bane/flat vei e.l fart=effekt, for roing funker det med romaskin. Hvilke (kondisjons)- idretter tenker du på som ikke kan bruke fart som mål for effekt på terskel?
|
|
|
29/05/2017 15:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er ikke så mange idretter som har gode effektmålere. Så pulsen funker nok for mange i dag også Trenger ikke effektmåler for å måle objektiv belastning. For løp fungerer det fint med tredemølle eller bane/flat vei e.l fart=effekt, for roing funker det med romaskin. Hvilke (kondisjons)- idretter tenker du på som ikke kan bruke fart som mål for effekt på terskel? Da har man noe man kan bruke på mølla og når det er flatt. Løper man ute er det jo av og til kupert da? Man kan jo bruke fart på sykkel også om man er på velodrom eller rulla? Hvorfor er det så viktig å få frem at pulsen er håpløs som intensitetsstyring?
|
|
|
29/05/2017 15:10
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er ikke så mange idretter som har gode effektmålere. Så pulsen funker nok for mange i dag også Trenger ikke effektmåler for å måle objektiv belastning. For løp fungerer det fint med tredemølle eller bane/flat vei e.l fart=effekt, for roing funker det med romaskin. Hvilke (kondisjons)- idretter tenker du på som ikke kan bruke fart som mål for effekt på terskel? Da har man noe man kan bruke på mølla og når det er flatt. Løper man ute er det jo av og til kupert da? Man kan jo bruke fart på sykkel også om man er på velodrom eller rulla? Hvorfor er det så viktig å få frem at pulsen er håpløs som intensitetsstyring? Jeg er ikke så opptatt av at puls er håpløst. Men det er viktig å vite om de potensielle fallgruvene. Jeg har trent etter puls-terskel funnet ved Conconi-test og følelse i 15 år og har fått ok resultater med det. Nå med effektmåler ser jeg at ting kunne vært gjort annerledes og kanskje bedre, men det viktigste er bare å vite at pulsen er ganske forsinket ved intervalltrening. Da vi trente terskeldrag i min ungdom gønna vi pulsen opp til terskel i løpet av 1-2 minutter på 8-minutters-dragene og holdt pulsen der. At belastningen da gikk ned i løpet av en 5x8 minutters økt er da ikke så rart. Bruker man 1-2 drag på å komme oppover i puls, samt har kortere pauser mellom dragene er det lettere å ikke dra til for hardt på intervallene.
|
|
|
29/05/2017 15:43
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det er ikke så mange idretter som har gode effektmålere. Så pulsen funker nok for mange i dag også Trenger ikke effektmåler for å måle objektiv belastning. For løp fungerer det fint med tredemølle eller bane/flat vei e.l fart=effekt, for roing funker det med romaskin. Hvilke (kondisjons)- idretter tenker du på som ikke kan bruke fart som mål for effekt på terskel? Da har man noe man kan bruke på mølla og når det er flatt. Løper man ute er det jo av og til kupert da? Man kan jo bruke fart på sykkel også om man er på velodrom eller rulla? Hvorfor er det så viktig å få frem at pulsen er håpløs som intensitetsstyring? Jeg gjorde mine første Conconi-tester på en friidrettsbane med en enkel pulsklokke med minne. Det er alt du trenger.
|
|
|
11/06/2017 07:53
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Igår løp jeg Birken (et forferdelig gjørmeløp første 8km, men pyttpytt) på 1:42 og jeg så etter løpet at jeg snitta 89% av maks. Er dette uforholdsmessig høyt? Har jeg høyere makspuls enn jeg har målt? Siste makspulstest var for 5 år siden og da tok jeg meg heeeelt ut og fikk 202, så tviler den har økt siden da (er 33 år).
|
|
|
[Re: pharynx]
11/06/2017 08:04
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Makspulstesten for fem år siden, var da en tatt av profesjonelle? Vet du hvor mange slag de la på fra maks du klarte å oppnå når de ga deg 202?
Er du i bedre (løpe)form nå enn for fem år siden, og klarer å ta deg mer ut?
|
|
|
11/06/2017 09:20
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Mye bedre løpeform nå. Ingen proff test nei, løp opp en bakke tre ganger etter oppvarming til jeg spydde. Da fikk jeg 202 som høyeste måling.
Var på foredrag med Aukland en gang som sa at Gjerdalen hadde 89% i snitt hele Marcialonga da han vant den, og de holdt vel på opp mot to og en halv time.
Redigert av pharynx; 11/06/2017 09:21.
|
|
|
[Re: pharynx]
11/06/2017 09:33
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Den reelle makspulsen er gjerne en del slag høyere enn det man klarer å få til på testing. Eliteutøvere tar vel gjerne en runde på mølla fem min etterpå, for å komme nærmere maks. Det er uansett vanlig å legge på 5-10 slag på det høyeste som måles.
|
|
|
11/06/2017 09:45
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Jøss, opptil 10 slag høres mye ut. Det er jo nesten en hel sone for flere, dvs du klarer knapt å komme opp i sone 5 uansett hvor hardt du tar deg ut.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
11/06/2017 09:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
10 slag er helt sikkert altfor mye å legge på for en godt trent person som evner å ta seg ut. Men selv 10 slag unna maks vil være sone 5 (med mindre man har makspuls under 160). Ts sitt 202-mål kan fint ha vært 5 slag unna hans maks på det tidspunktet.
|
|
|
11/06/2017 10:02
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Er enig i det, men for en trent person som tar seg godt ut er nok 5 slag på rundt 202 innafor. Jeg som har rundt 182-183 så er i hvertfall 10 slag alt for drøyt å legge på
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
11/06/2017 10:41
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Generelt synes jeg det er for mye fokus på riktig makspuls, viktigere å finne terskelpulsen og ha et bevisst forhold til økter under/rundt/over terskel.
|
|
|
[Re: anonym22]
13/06/2017 07:56
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Makspulstesten for fem år siden, var da en tatt av profesjonelle? Vet du hvor mange slag de la på fra maks du klarte å oppnå når de ga deg 202?
Er du i bedre (løpe)form nå enn for fem år siden, og klarer å ta deg mer ut? Som om profesjonelle klarar å gi deg høgare puls enn du klarar sjølv... Sidan pulsen varierer ein del frå dag til dag er *mange* målepunkt den beste protokollen for å finne riktig makspuls. Faktisk er det å springe 200 meter alt du klarar på to forskjellige dagar ein betre testprotokoll enn trappetest. Nettopp fordi du då får dobbelt så mange målepunkt. http://sweatscience.com/testing-your-max-heart-in-30-seconds/
|
|
|
[Re: boltzmann]
13/06/2017 08:25
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nei, om den er utført proft på mølle var mer spørsmål om hvor kalibrert testen var ift. å legge på slag sett opp mot hvor godt den som testes klarer å ta seg ut maks.
|
|
|
13/06/2017 09:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er du i bedre (løpe)form nå enn for fem år siden, og klarer å ta deg mer ut? Som om profesjonelle klarar å gi deg høgare puls enn du klarar sjølv... Sidan pulsen varierer ein del frå dag til dag er *mange* målepunkt den beste protokollen for å finne riktig makspuls. Faktisk er det å springe 200 meter alt du klarar på to forskjellige dagar ein betre testprotokoll enn trappetest. Nettopp fordi du då får dobbelt så mange målepunkt. http://sweatscience.com/testing-your-max-heart-in-30-seconds/ Tja. Det finnes sikkert unntak. Jeg drister meg allikevel til å si at veldig mange ikke vil klare å ta seg like mye ut alene som de vil i lab med veileder. Veldig mange vil sannsynligvis slite med å pace seg sånn at man får ut maks i tillegg til at mange vil gi seg når det kjennes ut som man stryker med men enda sikkert har en 20-40 sek igjen uten at pulsen knekker av... Lurer og på om forholdet mellom makspuls og terskelpuls er konstant? Uten å være ekspert tror jeg egentlig ikke det. Jeg har feks målt terskel fra 168-172, og dette er ikke et avvik med bakgrunn i masse trening men like tester med lik inngang (ikke mye trening i kroppen.). Tror ikke makspuls avviker på samme måte...
|
|
|
13/06/2017 10:02
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Tja. Det finnes sikkert unntak. Jeg drister meg allikevel til å si at veldig mange ikke vil klare å ta seg like mye ut alene som de vil i lab med veileder. Veldig mange vil sannsynligvis slite med å pace seg sånn at man får ut maks i tillegg til at mange vil gi seg når det kjennes ut som man stryker med men enda sikkert har en 20-40 sek igjen uten at pulsen knekker av... Har sjølv tatt VO2Max-test (og dermed makspulstest i lab). Der fekk eg 191, sjølv om eg tre dagar tidlegare hadde vore opp i 202 i konkurranse (og var ofte over 190 på trening utan å gi alt). Det er enklare å få høg puls ute enn inne på tredemølle og dei siste 20-40 sekundene nær-døden-opplevelse gir ikkje meir enn max eit par slag ekstra. Dersom det er enklare å presse seg med heiagjeng på makspulstest enn det er i konkurranse, er kanskje ikkje behovet for å vite makspulsen så veldig høgt.
|
|
|
13/06/2017 11:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tja. Det finnes sikkert unntak. Jeg drister meg allikevel til å si at veldig mange ikke vil klare å ta seg like mye ut alene som de vil i lab med veileder. Veldig mange vil sannsynligvis slite med å pace seg sånn at man får ut maks i tillegg til at mange vil gi seg når det kjennes ut som man stryker med men enda sikkert har en 20-40 sek igjen uten at pulsen knekker av... Har sjølv tatt VO2Max-test (og dermed makspulstest i lab). Der fekk eg 191, sjølv om eg tre dagar tidlegare hadde vore opp i 202 i konkurranse (og var ofte over 190 på trening utan å gi alt). Det er enklare å få høg puls ute enn inne på tredemølle og dei siste 20-40 sekundene nær-døden-opplevelse gir ikkje meir enn max eit par slag ekstra. Dersom det er enklare å presse seg med heiagjeng på makspulstest enn det er i konkurranse, er kanskje ikkje behovet for å vite makspulsen så veldig høgt. Man må teste litt i lab da en test kun sier noe om akkurat den dagen (Tester man VO2max samtidig får man i alle fall et godt bilde.). Labtest sikrer om ikke annet at man alltid har like forhold. Satt på spissen så tror jeg ikke at det at du kun har klart å presse deg til 95% i labtest gjør labtesten dårlig?
|
|
|
13/06/2017 15:51
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Lurer og på om forholdet mellom makspuls og terskelpuls er konstant? Uten å være ekspert tror jeg egentlig ikke det. Jeg har feks målt terskel fra 168-172, og dette er ikke et avvik med bakgrunn i masse trening men like tester med lik inngang (ikke mye trening i kroppen.). Tror ikke makspuls avviker på samme måte...
De henger ikke sammen på noen måte annet enn i forenklede modeller. Terskelpulsen øker med (riktig) trening. Å ta utgangspunkt i makspuls er en praktisk, men ganske unøyaktig, måte å sette opp soner på. Bruk av watt eller laktatmålinger er langt bedre, men ikke mulig for mange.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
|
|