Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skal flytte til Brussel (eller deromkring) tips?

Skal flytte til Brussel (eller deromkring) tips? #2394440 03/04/2017 19:12
Byråkratsiggen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei!

Min bedre halvdel har fått en ettårig stilling i Brussel, og jeg blir med på lasset. Vi flytter i juli/august, jeg skal ha omsorgspermisjon dette året. Tiden komme til å bli brukt på sykling, litt studier og å ha omsorg for guttungen når han ikke er i barnehage. Jeg vet at det er andre på forumet som har bodd i Belgia, så jeg lager denne tråden for å prøve å litt hjelp og tips til praktiske ting.

I første omgang er det bolig og barnehage som er viktigst for oss. Vi skal en tur nedover i påsken for å se oss litt rundt i aktuelle områder. Foreløpig har vi tenkt på Waterloo siden den skandinaviske barnehagen ligger her (vi har en gutt på 14 måneder) , men kan gjerne bo i sykkelavstand/kollektivavstand til barnehagen (30-45 min). Andre steder vi vurderer er Rhode St. Genese og mer landlige bydeler i Brussel a la Woluve St. Pierre. Er det noen som har kjennskap til nevnte steder og har noen tanker å komme med?

Er det noen som har erfaringer med den skandinaviske barnehagen? Den ser veldig fin ut på bildene, men hvordan er innholdet? Vi har fått opplyst om at prisene varierer mellom 7000 og 15000 euro i året - er det noe noen som har erfaringer med andre barnehager eller andre tilbud til småbarn? Vi synes kanskje prisnivået er noe høyt hos den skandinaviske barnehagen, men det er kanskje slik nivået er i Belgia?

Håper noen kan bidra ICON_SMILE

Hilsen
Sigurd

Re: Skal flytte til Brussel (eller deromkring) tips? [Re: Byråkratsiggen] #2394885 04/04/2017 19:47
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Hei,

Den skandinaviske barnehagen i Waterloo er veldig fin. Den ligner mye på norsk barnehage. I motsetning til belgiske barnehager, har de en god del utetid i all slags vær. Fin forbrødring på tvers av de skandinaviske landene. Ørlite mer fokus på faglig læring enn i Norge kanskje, men mest for de eldste barna. Wenche Maria er fantastisk 😀 Vær ellers obs på at de har en nedre aldersgrense. Lurer på at den er 2 år.

Både Waterloo og Rhode er fine områder. Vær imidlertid klar over at trafikken om morgenen og ettermiddagen kan være heftig også i småbyene, så tenk på avstand til barnehage/jobb/kollektiv ved valg av hus. Waterloo huser mange skandinaver (og en haug av andre nasjonaliteter), og miljøet er åpent og lett å komme inn i for nyankomne, hvis man ønsker det.

Sykkelmulighetene er uendelige, i alle fall på vei. Du merker fort at de har en annen historie og kultur rundt sykkel enn her hjemme. Hør med KnutAa om mulighetene, han har ganske mange timer på sykkelen rundt om i regionen. Han kan sikkert spe på med erfaringer fra barnehagen og området generelt også.

Re: Skal flytte til Brussel (eller deromkring) tips? [Re: Byråkratsiggen] #2396212 10/04/2017 10:52
Byråkratsiggen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for svar!

Godt å høre at barnehagen er bra. Guttungen blir 2 i januar, så det spørs om jeg må være hjemme med han første halvår.

Jeg har sykla flandern turrittet to ganger, og har hatt en annen dagstur i det området også, så er litt kjent med mulighetene. Fra Waterloo er vel både Ardennene og Limburg innenfor rekkevidde også, så det blir bra.

Sjekket litt på Google Maps angående sykkeltider fra diverse steder (f.eks Rhode st. Genese) til barnehagen i Waterloo. Synes Google maps legger opp til et ganske rolig tempo?? På racer/CX klarer vel rimelig greit å sykle betydelig fortere på ganske flate veier?

Moderator  support