Hei, jeg har vært 2 langhelger (2015, 2016) med sykling som hovedaktivitiet i området, bodde i St.Raphaël som er den sammenklistra nabobyen til Frejus. I tilegg har jeg vært der på sommerferie, med innlagt sykling men med bading som hovedaktivitet.
Jeg leide sykler hos et firma som heter
France bike Rentals. Det var strøkne nye Trek sykler, prisene var ikke særlig lave men servicen var topp. Det første året holdt de til i Agay (gangavstand fra der jeg bodde) så da var valget enkelt. De har flytta til Nice nå, men jeg tror de bringer (mot betaling...).
Jeg tror det finnes en lokal sjappe i Frejus som heter noe a la "Velo Culture" eller noe sånt, men dette er basert på en rask forbisykling. I allefall ville jeg sjekka ut om denne fortsatt var i business fordi dersom ting går i stykker så er lokalt service utrolig kjekt, og sjansene for lavere priser tror jeg absolutt er tilstede.
Det er grisefint å sykle rundt omkring Frejus, St Raphael og innover mot Haut Var området, det er absolutt ikke noe behov for å dra øst til Nice. Jeg har vært der rundt 17.mai og i tillegg midt på sommeren.
Høydepunkter:
- "Bjørnetoppen" (Pic de l'Ours tror jeg det heter)/Col de Notre Dame: opp fra Agay og rett fram/til høyre inn i landskapsvernområdet. Dårlige veier men fantastisk utsikt og et og annet friskt pust fra havet når du kommer litt høyere opp. Se deg for på kart først, litt uoversiktlig men super sykling. Husk mye vann, det er ikke noe servering inne i landskapsvernområdet. Lite biler, men også rimelig uoversiktlig og usikret i svingene. Flere alternativer for kortere turer her også.
- Corniche d'Or også kjent som stripa langs sjøen fra St Raphael via Agay til Mandelieu-la-Napoule. Fram og tilbake, så lenge du gidder. Leveres med aircondition men litt mye biler midt på dagen om sommeren.
- Haut Var: Bagnols-en-Forêt, St-Paul-en-Fôret, Fayance/Tourettes (!), Mons. Jeg har syklet her oppe i mai, da var det fint. Midt på sommeren ville jeg hatt to fulle vannflasker i bunnen av nesten hver eneste bakke. Og en flaske med solkrem ekstra.
Skal du sykle rundt omkring midt på sommeren ville jeg stått opp så tidlig som mulig, iallefall for evt lengre turer inn i landet, ettersom det kan bli seriøst varmt i bakkene. Ellers er det enkelt, dersom man bare vil ha seg en time eller to med litt bevegelse på en ellers lat sommerdag: full fart langs Corniche d'Or sent på ettermiddagen i sjøbrisen.
EDIT: Den sjappa i Frejus jeg snakket om er den samme som er linket til i innlegget over: cycles beraud - de har culture velo i logoen og lokasjonen stemmer. Skjønte ikke det før ved nærmere studier.