Syklet Katalansk cup i rundbane i helgen. Terrengsykling er stort i Katalonia og her er det et titalls sponsortelt, store startfelt og stor prestisje som gjelder.
Som deltager i M40 er prestisjen noe mindre, men ambisjonsnivået er ikke mye lavere hos mange.
M40 og M30 startet rett bak hverandre med ungsauene først.
Med 60 deltagere i hver masterklasse er det trangt om plassen.
Som useedet utlending uten cup-poeng stilte jeg rolig opp aller bakerst. Jeg stilte også uten støtteapparat og la fra meg Lidl-posen med startjakka og baggy-shortsen ved tidtager-bua noen minutter før start. Med en drøy times konkurransetid holdt det med en liten flaske på sykkelen og to gel i baklomma. Sabla greit.
Tipper jeg var en av få på fulldemper forresten. Scott Scale og Cannondale F-SI-dominerte feltet.
Den første av 3 runder á ca 23-25 minutter og 6 kilometer gikk i en omvei fra start på asfalt og grus for å unngå den første flaskehalsen - de tekniske stiene, som var blitt gjørmete etter lørdagens syndeflod med hagl og regn, kom uansett tidsnok.
Å sykle rundbane handler mye om å være på hugget og å være offensiv. På den første runden gjaldt dette når det kom til passering av bakre rekker. Passapassapassa er det man sier her i spania ved passering. Og Gracias når man blir sluppet forbi. På den første runden er det bare å passere overalt uten å si noe, men etter hvert blir det spørring og takking som gjelder.
På de neste rundene var det mer egen sykling som var avhengig av offensivitet tross tiltagende slitenhet i beina.
Den kompakte og middels tekniske løypa var morsom å sykle og tørket opp en del underveis. Det ble også tynnere i rekkene utover og egen fart ble lettere å opprettholde.
Det er uansett liten tvil om at nivået på spansk/katalansk terrengsykling er ganske så høyt. På Strava står jeg etter rittet med 76. beste rundetid. Det holdt til en 20. plass i master40 totalt og hadde akkurat holdt til å få sykle alle tre rundene i konkurranse med eliten - som brukte et par minutter ekstra på 4 runder, i en vesentlig tørrere løype 2 timer senere.
Et par interessante betraktninger: Det lønner seg å være lett - eller det finnes få spanjoler over 75 kilo.
I Strava-listen sortert på vekt over 75 kilo - jeg veier 76 for tiden, har jeg 4. raskeste rundetid. (!)
Å trene lange intervall-drag på 10-20 minutter for å hevde seg i rundbane er lite lurt. Watt-måleren viser at det er sjelden mer enn 2-3 minutter med godt pådrag i pedalene i ett. Det er til gjengjeld viktig å frese på godt de stedene man kan trå realt. Her må opplegget endres. 1-2 minutters drag er sikkert lurt og såkalte over/under-intervaller.
De spesielt interesserte kan se Strava-fila mi her:
https://www.strava.com/activities/924419825Stages karbon-arm er brukt i målingene. FTP er +- 330