Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan få inn Canon MP4 filmopptak med GoPro

Hvordan få inn Canon MP4 filmopptak med GoPro #2393894 01/04/2017 15:37
T
Tormod.. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Hei,

Har lest at det skulle gå å redigere Canon 80D filmopptak skutt i MOV-format i GoPro Studio. Jeg får det nesten til, men lyden forsvinner. Ser at opptaket i seg selv har lyd når jeg kjører filmen uredigert i et annet program, så lyden burde ha vært der også i GoPro Studio. Prøvde og å ta inn som MP4, men da fikk jeg ikke klippe mer enn ett klipp. Noen tips? Må jeg bruke et annet redigeringsprogram?

Re: Hvordan få inn Canon MP4 filmopptak med GoPro [Re: Tormod..] #2393987 02/04/2017 06:40
erlingba Offline
.
.
Er litt usikker på codec'en 80D bruker, men tidligere har Canon brukt standard H.264.

Tidligere da jeg ikke hadde kraftig nok PC til å redigere HD-h.264 direkte måtte jeg først konvertere filene til et lettere format, og da var Cineform det beste valget siden det hadde lossless komprimering og høy kvalitet samtidig som formatet ikke krevde mye prosessorkraft for å spilles av.
Cineform ble kjøpt opp av GoPro, så nå kan du jo konvertere filene i Gopro Studio før redigering. Hvis ikke lyden følger med vil jeg tro du mangler riktig codec på pc'en. Mulig det løser seg ved å installere Quicktime, eller så kan du prøve å installere det programmet som følger med kameraet.

Det finnes codec-pakker på nett og, men ganske mange av dem kommer med mye artig spyware. Og for guds skyld ikke prøv å laste ned en eller annen "free video converter", da er du nesten garantert å få pc'n fylt opp av møkk og verktøylinjer i nettleseren.

Re: Hvordan få inn Canon MP4 filmopptak med GoPro [Re: Tormod..] #2394095 02/04/2017 15:54
T
Tormod.. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Får prøve å installere quicktime.
La ikke merke til at det kom med noen software til 80D-kamera, men får sjekke esken igjen. Ser at H.264 blir brukt i MOV-format, men står og noe om lyden (Linear PCM), så kanskje det er problemet?

"The 80D records video in .MP4 or .MOV format using the MPEG-4 AVC / H.264 codec, with audio being recorded in Linear PCM (.MOV) or AAC (.MP4) via dual front microphones (producing stereo sound) or the 3.5mm stereo input jack. "

Re: Hvordan få inn Canon MP4 filmopptak med GoPro [Re: Tormod..] #2394900 04/04/2017 20:28
T
Tormod.. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Hei,

Vil bare si hva som funket for meg, og hvordan jeg løste det. Problemet var at jeg tok opp noe film med Canon 80D, og noe ble tatt opp av kamikaze-sønnen min med GoPro, så for å få smellene i reprise fra 80D-kameraet prøvde jeg å redigere i GoPro Studio, som jeg ikke fikk helt til.
Endte med at jeg kjøpte videoredigeringsprogrammet Cyberlink PowerDirector 15 på påsketilbud, og det virket meget bra. Her kan jeg klippe både MOV og H.264, og også AVI fra GOPRO inn i samme film - drag and drop...og kan klippe inni alle klippene. Er visst og noen bra Transitions og greier...

Moderator  support