Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger hjelp med å justere en Marzocchi frontdemp

Trenger hjelp med å justere en Marzocchi frontdemp #2393734 31/03/2017 14:48
S
Syvfjell Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei,

(bildene er på imgur nede, så det ikke tar så mye plass overalt).

Jeg kjøpte en sykkel på bruktbutikk. Skulle kjøpe en billigcyclocross men falt for en fulldempet XC i stedet... den har en gaffel jeg forstår meg ikke på.

Jeg må først si at ja jeg har lettet overalt på nettet, fant mye motsigende, lite hjelp, og da jeg fant brukersanvisning på nettet var det ubrukelig.

På demperen står det "Bomber SL700 XC retro" Jeg tror det er en 2008 modell på grunn av forskjellige ting jeg så på nettet.

Jeg klarer ikke å justere den.

Top left har en ATA (travel) knott som skal kunne snus, men den er 1) nesten umulig å gripe 2) ekstremt hardt å snu, og må poppes halveis ut for å snus. Mange, mange clicks. Om det poppes ut er det en luftinngang. For å justere ATA må jeg snu den med en tang, siden jeg klarer ikke med selveste knotten. Ikke praktisk og stor risiko for å ødellege hele gjengen til luftinngangen. Anbefalt 8 bar for vekten min. Om jeg fyller på 8 bar er det absolutt ingen demping, det er stein hardt, men det ser ut som det er en vanlig feil på disse demperne med feil info.

Bottom left har bottom luftinngang. Anbefalt 10 bar for vekten min. Om jeg fyller på 10 bar er det absolutt ingen demping, det er stein hardt. Men det ser ut som det er en vanlig feil på disse demperne med feil info.

Top right er en umerket knott som kan snus men er veldig vanskelig å bruke. Avmontert viser de seg at det er en 5-clicks men jeg vet ikke hva den styrer og jeg vet ikke hvor er start / slutt på clicksene, eller om det er en infinite loop, etc. Det svarte er tusj, for å merke hvor cliksene er. Skal den være justerbar eller er det noe som ikke skal røres? Er det det som man kaller TST (whatever that is?).

Bottom right er rebound knott. Den er upraktisk og vanskelig å gripe men mye lettere å bruke enn de jeg har nevnt før.

Jeg kan gjerne levere den til service et sted, men ønsker først litt feedback her. De som har solgt den til meg har ikke peiling, og en fyr i en annen butikk sa at Marzocchi ikke var vanlig her til lands.

Bilder: http://imgur.com/a/KZDNA

Er jeg dum? Er forken dum? Er Donald Trump POTUS?

På forhånd takk for hjelpen.

Relevante linker?:

http://www.mtbr.com/cat/suspension/2008-forks/marzocchi/xc-700-ata/prd_416222_1565crx.aspx

Nyere modell med bedre knotter? http://mercatino.mtb-mag.com/p-162582-Marzocchi-Bomber-XC-RETRO-SL-700

Re: Trenger hjelp med å justere en Marzocchi frontdemp [Re: Syvfjell] #2394199 02/04/2017 21:10
S
Syvfjell Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg fant ut at top-høyre knott er indeed en TST 5, altså en on-the fly rebound juster med den laveste posisjonen som er brukt til å låse gaffelen. At knottene er neste umulige å justere med hånd, og at de anbefalte trykkene er helt på trynet, er fortsatt fen gåte.

Moderator  support