Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening i konkurransesesongen

Trening i konkurransesesongen #2393569 31/03/2017 05:57
frodegutt Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Vi nærmer oss konkurransesesongen med stormskritt. Jeg lurer på hvordan dere trener når det er konkurranse i helgene? Opprettholdere dere intervalltreningen som i oppbyggingen, eller endrer dere på opplegget?

Re: Trening i konkurransesesongen [Re: frodegutt] #2393590 31/03/2017 07:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alle ritt som ikke har høy prioritet bruker jeg som trening. Dvs at jeg legger ikke opp til noe topp, men kan f eks kjøre litt kortere økter (med samme intensitet) inn mot helga for å ha noe overskudd til rittet. Eller bare kjøre rittet som en hardøkt i regnskapet.

Redigert av Hoaas; 31/03/2017 07:01.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trening i konkurransesesongen [Re: Hoaas] #2393597 31/03/2017 07:16
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Hoaas
Alle ritt som ikke har høy prioritet bruker jeg som trening. Dvs at jeg legger ikke opp til noe topp, men kan f eks kjøre litt kortere økter (med samme intensitet) inn mot helga for å ha noe overskudd til rittet. Eller bare kjøre rittet som en hardøkt i regnskapet.

Stemmer i her, legger opp alle ritt/konkurranser med prioritet A-B-C, typisk 2 A-konkurranser i løpet av et år, 2-4 B og C dekker div. lokale renn/ritt/løp.
A trener jeg målrettet mot, med spesifikk trening og forsøk på formtopp, B justerer jeg kanskje litt i uka før, sånn at totalbelastningen for uka blir omtrent som en vanlig hard uke, C tar jeg på sparken og koser meg med.

Men skal sies, jeg trener ikke voldsomt strukturert, har noen ledelinjer mot A'ene, og innpasser resten.

Re: Trening i konkurransesesongen [Re: frodegutt] #2393609 31/03/2017 08:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
Dette lurer jeg litt på også. Jeg er sikkert over snittet interessert i ritt sånn at det i perioder blir ritt hver helg. I teorien er det lett å planlegge dette "up front", men i praksis synes jeg det er vanskelig. I perioder med mye ritt tappes (dessverre) overskuddet fort. Vet jo at dette skjer fordi man har for lite "grunntrening".
Bør man kanskje kutte noen ritt for å kjøre rolige uker innimellom isteden? Tenker litt i disse baner med bakgrunn i hvilken belastning ritt har på kroppen. Det blir jo fort 2-2,5 ganger høyere belastning på kroppen enn hardøkter. Utfordringen er jo bare at belastningen ikke korrelerer med behovet for restitusjon (som er mye større.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Trening i konkurransesesongen [Re: sveinaa] #2393616 31/03/2017 08:25
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: sveinaa
Dette lurer jeg litt på også. Jeg er sikkert over snittet interessert i ritt sånn at det i perioder blir ritt hver helg. I teorien er det lett å planlegge dette "up front", men i praksis synes jeg det er vanskelig. I perioder med mye ritt tappes (dessverre) overskuddet fort. Vet jo at dette skjer fordi man har for lite "grunntrening".
Bør man kanskje kutte noen ritt for å kjøre rolige uker innimellom isteden? Tenker litt i disse baner med bakgrunn i hvilken belastning ritt har på kroppen. Det blir jo fort 2-2,5 ganger høyere belastning på kroppen enn hardøkter. Utfordringen er jo bare at belastningen ikke korrelerer med behovet for restitusjon (som er mye større.).

Grunntreningen har selvsagt en god del å si med tanke på hvilken belastning du tåler gjennom sesongen, men hvilke økter kjører du ukentlig mellom rittene? Kjører du ritt hver helg, skal det ikke være nødvendig å kjøre beinharde økter flere ganger i uken. Kanskje det holder med en til to økter i uken med høy intensitet som du sentrerer til midten av uken? Eller du muligens kun skal kjøre en hard økt i uken i periodene du kjører mange ritt, og så blir resten av øktene mellom rittene forholdsvis rolige?

Er det ritt du ønsker å prioritere i større grad enn andre, vil det være smart å kjøre færre ritt i en periode for å bygge god form og få en del mer trening. En skal huske på at det er totalbelastningen som knekker en, og inkludert der er også arbeid- og familieliv.

Re: Trening i konkurransesesongen [Re: frodegutt] #2393626 31/03/2017 08:51
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette avhenger jo av hvor lange ritt du kjører, det er klart at skal du stille i maratonritt hver helg, så blir restitusjonsbehovet svært. Men et standard rundbaneritt kan jeg ikke tenke meg har 2-3 ganger så stort restitusjonsbehov som en god hardøkt.

Om du har ritt hver helg, så må man prioritere, og da blir det ganske enkelt en del ritt som blir kjørt med blytunge ben om man planlegger å spisse formen mot andre ritt. Ellers får man bare ta en "Sundby", kjøre jevn form hele sesongen. I mitt hode ville det da vært logisk med i alle fall èn skikkelig intervalløkt midt i uka, så kanskje noen kjappe drag dagen før ritt + ritt.

Re: Trening i konkurransesesongen [Re: frodegutt] #2393628 31/03/2017 08:59
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det er en grunn til at de skikkelig seriøse snakker om å få lagt inn en god treningsperiode i løpet av sesongen. Jeg har merket dette, i hvert fall:

o Konkurranser er ikke alltid egnet for spesifikk trening, det blir en hard lapskaus-økt hver gang. Man får ikke nødvendigvis trent på de egenskapene man ønsker.
o Det er uansett ikke mulig å holde formtopp over lang tid. Hvis man ikke slippe den ned i en periode for å bygge opp igjen, vil den synke gjennom sesongen.
o Kalenderen går ikke perfekt opp, med å få passe mengde restitusjon, hardøkter, restitusjon, hardøkter, oppladning osv mellom rittdagene. Det er vanskelig å få brukt alle dagene like godt som i oppkjøringsperioden.
o Det er mentalt vanskeligere å skulle få opp spenningsnivået til mange konkurranser på rappen. Ritt kan bli rutine.

Så ja, konkurranser er god trening og det kan være gøy og det man gjør, men med mange tette konkurransedager er det i hvert fall min erfaring at man må legge nivået litt mer på det jevne. For der havner det uansett. Men det er ikke lett å ta ritt som ren trening...

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Trening i konkurransesesongen [Re: oyvin] #2393644 31/03/2017 09:43
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: oyvin
Det er en grunn til at de skikkelig seriøse snakker om å få lagt inn en god treningsperiode i løpet av sesongen. Jeg har merket dette, i hvert fall:

Juli kommer jo ganske beleilig i så måte. Med ritt i april, mai og juni er det litt godt når juli kommer og man kan ta en måned "fri" før høstsesongen drar i gang i august.

Re: Trening i konkurransesesongen [Re: frodegutt] #2393654 31/03/2017 10:20
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flere jeg kjenner som kjører karuseller og mindre betydelige ritt som trening, med mening. Kjører hele rittet på terskel, eller som perioder med 30/15 osv ICON_WINK Men det er vel for spesielt interesserte, som gjerne har en ganske hard rittkalender og prioriterer steinhardt.
Jeg kjører ikke så mange ritt at jeg har dette problemet. Denne sesongen er det vel egentlig bare 2 ritt som betyr noe for min del, OF og Skaidi Xtreme.

Re: Trening i konkurransesesongen [Re: Hoaas] #2393655 31/03/2017 10:21
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Kjør Skaidi som 30/15... ICON_SMILE

Re: Trening i konkurransesesongen [Re: frodegutt] #2393665 31/03/2017 10:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg er ikke så opptatt av å toppe formen. Tror heller ikke jeg gidder å betale startavgift for å sykle en eller annen form for drag. Blir nok til at jeg prøver å "periodisere" med maks 2 ritthelger på rad også en helt rolig uke.

Kanskje legge opp ritt uker med å kjøre 2 økter opp mot terskel inn mot ritt feks mandag (12), onsdag (8), og en kort økt med lavterskel fredag (4).

Redigert av sveinaa; 31/03/2017 10:51.

Re: Trening i konkurransesesongen [Re: sveinaa] #2393671 31/03/2017 10:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Tror heller ikke jeg gidder å betale startavgift for å sykle en eller annen form for drag.

Hva om du kaller økta "rittsimulering" da? ICON_SMILE

Re: Trening i konkurransesesongen [Re: Øyvind V] #2393681 31/03/2017 11:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Tror heller ikke jeg gidder å betale startavgift for å sykle en eller annen form for drag.

Hva om du kaller økta "rittsimulering" da? ICON_SMILE

Betaler ikke kr 500,- eller mer for å simulere ritt sammen med andre ICON_SMILE

(da sykler jeg heller gratis alene et eller annet sted)

Re: Trening i konkurransesesongen [Re: Øyvind V] #2393721 31/03/2017 13:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Kjør Skaidi som 30/15... ICON_SMILE

Hehe, JEG trener ikke sånn. Men de finnes altså ICON_WINK jeg har for sterkt konkurranseinstinkt, selv når jeg sier før start at jeg skal ta det pent så er det full pinne, alltid!

Re: Trening i konkurransesesongen [Re: frodegutt] #2393728 31/03/2017 14:04
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg skulle kjøre en Kalas Cup på Gullhaug som en tur. Det var f... ikke lett!

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee

Moderator  support