Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Gnien arbeidsgiver, ok?

Re: Gnien arbeidsgiver, ok? [Re: ket] #2394055 02/04/2017 10:52
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: ket
Det må være noe positivt med trygda tilværelse, iom 1/3 av arbeidsstokken går på offentlige tilskudd? De kan ikke være uintelligente hele gjengen

Nok en gang skriver du tøys. Riktignok er det sant at nesten 1/3 av befolkningen går på trygd.

Men som vanlig må man grave litt dypere enn overskrifter for å skjønne en komplisert virkelighet.

Av de ca 1,5 mill som "lever" av trygd ca 57% alderspensjonister. Det burde stor sett være uproblematisk å være enig i at stort sett ikke skyldes "valg" som vi mener er dårlige.

Videre mottar ca 8% av av de 1,5 mill sykepenger. Dette bør være uproblematisk, jeg vil tilogmed tippe at heroiske og hardtarbeidende Ket har mottatt dette en eller annen gang i løpet av livet.

Hvis vi ser på den type stønad som vil vare livet ut og som kommer nærmest det å "leve" på trygd så er det uførepensjon som gjelder. Det mottas av ca 5,9% av befolkningen.

Tro det eller ei, de fleste av disse er faktisk uføre, og personlig emner jeg det er tegnet på et sivilisert samfunn at man støtter de blant oss som av en eller grunn faktisk ikke er i stand til å jobbe og tjene nok til livets opphold.

Re: Gnien arbeidsgiver, ok? [Re: gabbar] #2394056 02/04/2017 11:02
ket Offline
Ringrev
Ringrev
når ble dette tøys, av en arbeidsstyrke på 3.9 mill er 1.1 under en dller annen trygdeordning, 0,83 er arbeidsledige og 1.9 heltidssysselsatte. Se ssb

Re: Gnien arbeidsgiver, ok? [Re: ket] #2394058 02/04/2017 11:13
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
når ble dette tøys, av en arbeidsstyrke på 3.9 mill er 1.1 under en dller annen trygdeordning, 0,83 er arbeidsledige og 1.9 heltidssysselsatte. Se ssb

Leste du hva jeg skrev? Som sagt, det er helt riktig at ca 1/3 "går" på trygd. Men det alt vesentligste av dette er pensjonister. Og dermed ikke relevant til diskusjonen /gidder ikke" jobbe. Med mindre du mener det er noe galt med alderspensjon selvfølgelig.

Jeg regner også med at du er med på at de fleste som mister jobben ikke gjør det frivillig? Og at ledighetstrygd i en overgansperiode faktisk er en fornuftig ordning? Jeg regner også med at du har forståelse for at noen mennesker faktisk reellt blir syke?

Re: Gnien arbeidsgiver, ok? [Re: sigmund1] #2394070 02/04/2017 12:52
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sigmund1

Leste du hva jeg skrev? Som sagt, det er helt riktig at ca 1/3 "går" på trygd. Men det alt vesentligste av dette er pensjonister. Og dermed ikke relevant til diskusjonen /gidder ikke" jobbe. Med mindre du mener det er noe galt med alderspensjon selvfølgelig.

Jeg regner også med at du er med på at de fleste som mister jobben ikke gjør det frivillig? Og at ledighetstrygd i en overgansperiode faktisk er en fornuftig ordning? Jeg regner også med at du har forståelse for at noen mennesker faktisk reellt blir syke?

Det er vel i underkant av 25% av arbeidsstokken (dvs de mellom 15 og 66) sin mottar en eller annen form for trygd. Dette er uten pensjonister, men inkludert de som har gått av på AFP. Så har du kanskje en 10%-12% alderspensjonister på toppen.

Re: Gnien arbeidsgiver, ok? [Re: Dexter] #2394328 03/04/2017 10:58
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dexter

Det er vel i underkant av 25% av arbeidsstokken (dvs de mellom 15 og 66) sin mottar en eller annen form for trygd. Dette er uten pensjonister, men inkludert de som har gått av på AFP. Så har du kanskje en 10%-12% alderspensjonister på toppen.

Gullalderen for AFP er nok over.
Det som skulle være et tilbud til "sliterene" ble i stedet en kollektiv senking av reell pensjonsalder. Man hadde aldri gått inn for en slik ordning i dag, og det vil garantert bli strammet inn. Så her var noen heldige så lenge festen varte.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå