Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Headshok

Headshok #228283 27/08/2005 20:38
firebed Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hepp!

Etter min evige søken etter noe som fungerer enda bedre har jeg sett litt på cannondale syklene og deres litt spesielle headshok dempere.

Uten å ha prøvd de synes jeg de ser ut som gode birken/grusgaffler, men er mer skeptisk til dens egenskaper på teknisk sti og til xc-konkuranser. Men de er jo lette, og det er sikkert langt mindre skummel fleks i denne typen enn standar gafler (host *SID* host)

Er det noen som har noen erfaring med denne typen demping som kan offentliggjøres?

Re: Headshok [Re: firebed] #228284 27/08/2005 21:14
Martin.F. Offline
Ringrev
Ringrev
Har headshock på en av syklene. Denne er av litt gamlere type, men alikevel : Syns det fungerer greit jeg. Ikke like "plush" vandring som vanlige gafler da de bare har ett "rør".
Vekta er vel på 1200-1500 gram, noe som er fra ca SID - Fox.

Vanlige gafler har etter min mening mye bedre demping enn headshock demperen. Pluss at hvis du kjøper headshock må du ha et spesielt stem som passer større styrerør ( husker ikke tallet helt nå, men er det ikke 1,5"? ). Dette gjør jo at du må ha tyngre stem, pluss at du ikke kan kjøpe det hvor som helst.

Mitt tips : Kjøp en sykkel med vanlig gaffel.

Re: Headshok [Re: Martin.F.] #228285 28/08/2005 10:05
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Nye headshock gaffel har teknologi fra de mest anerkjente produsentene av andre gafler. I 2006 kommer f.eks de fleste topp-leftyene med Terra Logic fra Fox.

Gaflene har også SPV fra manitou m.m

Cannondale-gaflene har etter min mening mange fordeler, men en stor ulempe. De passer bare på Cannondale sykler.

Headshocken glir på nålelager og ikke på bushinger som andre gafler. Både vanlig Headshock og Lefty er blant de aller stiveste i klassen. Leftygaflene er vel noe av det letteste man får med lang vandring også.

Hvis du liker en Cannondalesykkel ville jeg ikke vært bekymret for gaffelen. Headshock har vært på markedet lengder enn mange andre gafler og hele tiden forbedret. De er jo også laget i USA hvis det er et pluss.

Lefty-gaffelen har vunnet verdenscupen i XC de siste to årene. Men kan være ubalansert ved sykling uten hendene på styret.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Headshok [Re: sykkeloyvind] #228286 28/08/2005 15:10
firebed Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Quote:
Cannondale-gaflene har etter min mening mange fordeler, men en stor ulempe. De passer bare på Cannondale sykler.

Hvis du liker en Cannondalesykkel ville jeg ikke vært bekymret for gaffelen. Headshock har vært på markedet lengder enn mange andre gafler og hele tiden forbedret. De er jo også laget i USA hvis det er et pluss.

Takker for svar, det at de bare passer cannondale er ikke noe problem. Promblemstillingen var at jeg muligens skal kjøre en cannondale neste år, men var usikker på dempesystemet. Det jeg har tenkt meg ut som en fordel er jo at demperen nok er stivere sideveis med skivebremser enn hva f.eks sid eller endre lettvetks gafler er.

Re: Headshok [Re: firebed] #228287 28/08/2005 16:16
PetterK Offline
Fersking
Fersking
Hei,
Jeg og en kompis kjøpte oss nye cannondaler i 2003, min med lefty, hans med headshock.
leftyen er muligens den beste gaffelen jeg har hatt, den er meget stiv, presis og lett.
Kompisen min er også veldig fornøyd med headshocken. i følge han, er gaffelen stiv og responsiv, samt at den har myk vandring. Han har derimot opplevd at noe av innmaten måtte byttes. jeg tror det var lockouten som hadde gått i stykker. Lockouten på disse gaflene har ingen sikring, derfor går de lett i stykker hvis du har den låst når du kjører på ujevnt underlag.

mvh Petter

Re: Headshok [Re: PetterK] #228288 28/08/2005 17:40
hlo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har kjørt Cannondale i noen år tidliger og det var enormt mye stivere en vanlige gafler. Demping var bra og tuning av gaffel ble gjort på sykkeldelisk i oslo.
Service en gang i året og ingen andre feil på 4 år med samme sykkel.

Min erfaring er topp kvalitet. Rammen var super til birken men ikke helt passende til stisykling.

Re: Headshok [Re: firebed] #228289 30/08/2005 07:57
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Blir det for dårlig kan du jo alltids montere på en slik CCS-greie fra Magura. Denne demperenheten sklir visst greit inn i en headshok og skal gjøre dem übersmoothe. Koster nok litt...

Magura

- Fx

Re: Headshok [Re: frogstar] #228290 30/08/2005 08:31
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Flere Headshock gafler kommer med innmat fra Magura som standard.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon

Moderator  support