Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pendle Tønsberg-Oslo: erfaringer?

Pendle Tønsberg-Oslo: erfaringer? #2391596 23/03/2017 14:52
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei hå,

Kona og jeg driver og tenker på relokalisering til Costa del Vestfold, nærmere bestemt Nøtterøy. Vi bor nå i Bærum. Ymse grunner til dette, blant annet nærhet til familie, behov for større hus, osv osv.

Vi har begge ganske fleksible jobber (forskere). Jeg kan nok komme unna med tre dager i uka på kontoret i Oslo (noen ganger fire, andre uker kanskje to). Kan også jobbe på toget. Vi ser for oss å fordele dagene i Oslo mellom oss mer eller mindre, slik at en av oss har hjemmekontor de fleste dagene i uken. Vi har tre barn på 11, 7 og 5 år.

Noen med erfaringer og tanker rundt dette? Er det galskap med unger i hus å drive med noe sånt?

Redigert av ganskefort; 23/03/2017 14:53.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Pendle Tønsberg-Oslo: erfaringer? [Re: ganskefort] #2391602 23/03/2017 15:15
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke annet enn at jeg kan ønske velkommen til Nøtterøy! Vi flyttet nedover sommer'n for to år siden. Da hadde jeg pendlet fra Oslo til Tønsberg(!) en stund, mens kona reiser såpass mye i jobben at det betyr lite hvor hun bor.

Re: Pendle Tønsberg-Oslo: erfaringer? [Re: ganskefort] #2391603 23/03/2017 15:23
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for det :-)

Hvordan gikk det med pendlingen den tida du gjorde det?

En av oss har vel utsikter mot jobb litt nærmere Tønsberg, men jeg har fast jobb ved Universitetet og det skal det litt å si fra seg...

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Pendle Tønsberg-Oslo: erfaringer? [Re: ganskefort] #2391608 23/03/2017 16:01
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg har kollegaer som bor i Tønsberg/Horten og har kontor i Oslo tre dager i uken.

Det er slitsomt over tid, spesielt hvis begge må til Oslo men unger skal hentes før skole/SFO stenger.

For de som klarer å jobbe på toget (f.eks lese) og får det godkjent som arbeidstid, er togturen en kjærkommen måte å få unna rutinearbeid på.

Reisetid fra Nøtterøy til UIO er vel nærmere to timer, dør til dør...

Hva synes du selv om å reise en time tidligere og komme hjem en time senere enn det du gjør i dag?

Thomas
Re: Pendle Tønsberg-Oslo: erfaringer? [Re: ganskefort] #2391650 23/03/2017 19:52
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Spise frokost i fred og ro hjemme, lage kaffe og sette seg i bilen kl 0650 og kjøre nedover var en drøm (og noe jeg fortsatt kan savne). I allefall helt til Holmestrand hvor det gjerne kom en telefon fra en av ungene (fant ikke gymtøy, lillebror har slått seg vrang osv). Hjemover var litt mer stress. Unger skulle hentes og/eller kjøres, det var mer trafikk og ikke like raskt å kjøre. LeTour de Finance ble erstattet med kaffe og sjokolade, og dermed ble slimfit-skjortene for trange. Sykle til jobb gjorde jeg bare en gang. Hjemmekontor hadde jeg normalt ikke (jeg ville selv være på plass på jobb). Som vel nevnt reiser kona mye, så jeg var i prinsippet alenefar tirsdag til torsdag. Det gikk, men ville ikke valgt det som en langsiktig løsning. Jeg synes det er lite stress å kjøre bil og ville hjem hver kveld, mens kona gjerne overnatter om hun skal to dager til Oslo på rad.

Mitt råd til alle som vurderer å flytte er å teste reisevei så realistisk som mulig. Kjør bilen ned til Tønsberg en morgen, parker og ta toget inn.

Det er ganske mange som pendler herfra og inn. Mitt inntrykk er at de som tar toget (som er de fleste) kjøper seg plass på Komfort. Selve togturen har blitt kort, men med bytte i Oslo og tid for å komme seg til stasjonen her tar det totalt sett ganske lang tid å komme seg inn.

Opplagt er det ikke positivt å pendle, men det er vel den negative siden med å flytte hit. Det er en rekke positive ting som hver enkelt må finne ut om oppveier det negative. Personlig anser jeg det ikke som usannsynlig at det blir pendling inn til Oslo når ungene blir større/flytter hjemmefra. Altså har jeg vurdert de positive elementene til å være store nok til at jeg er villig til å pendle.

PS. Det er mulig å ha aupair på Nøtterøy også.

Re: Pendle Tønsberg-Oslo: erfaringer? [Re: ganskefort] #2391683 23/03/2017 21:38
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
En god venninne av meg har bodd i Holmestrand og jobbet på riksen de siste 15 år ihvertfall og synes det har vært greit, selv med to barn. Nå bor hun nesten ved stasjonen så tidsforbruk fra hus til perrong er ikke stort.
En tidligere kollega bor i Horten og har pendlet til Lysaker og nå senere til Oslo sentrum de siste ca 7 årene. Han har slitt litt med å få det til å gå opp med familie og har i tillegg nå fast kontortid i Oslo og det krever endel.

Kan du arbeide på toget og kalle det fullverdig arbeidstid begge veier er det antageligvis veldig greit tidsmessig. Har du krav til å være fysisk tilstede på kontoret mellom f.eks 0800 og 1600 kan arbeidsveien spise opp mye av fritiden og du må derfor vurdere om det er verdt det.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Pendle Tønsberg-Oslo: erfaringer? [Re: ganskefort] #2391689 23/03/2017 22:10
P
prebeni Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg reiste fra Sandvika til Tønsberg på jobb en ganske god stund, og det var problemfritt. Men jeg hadde nesten dør til dør med toget. Men Tønsberg-Oslo, og så t-bane videre oppover, blir litt langt etter min mening. Nå er det enkelte avganger som går non stop Oslo-Tønsberg i rushtiden, og da hjelper nok det en god del.

Re: Pendle Tønsberg-Oslo: erfaringer? [Re: tparsli] #2391711 24/03/2017 07:19
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: tparsli
Jeg har kollegaer som bor i Tønsberg/Horten og har kontor i Oslo tre dager i uken.

Det er slitsomt over tid, spesielt hvis begge må til Oslo men unger skal hentes før skole/SFO stenger.

For de som klarer å jobbe på toget (f.eks lese) og får det godkjent som arbeidstid, er togturen en kjærkommen måte å få unna rutinearbeid på.

Reisetid fra Nøtterøy til UIO er vel nærmere to timer, dør til dør...

Hva synes du selv om å reise en time tidligere og komme hjem en time senere enn det du gjør i dag?

Du setter i grunnen fingeren på mye av det vi diskuterer. Vi har mye familie på Nøtterøy, som gjerne henter på SFO hvis det kniper, men vi vurderer absolutt det der som et viktig argument mot å gå for det.

Får vi til å jobbe på toget så kan vi begge fint gå litt tidligere fra jobb enn i dag og fortsatt være hjemme i grei tid, ca 1730 (mer eller mindre som i dag) når den andre henter i bhg/SFO.

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Pendle Tønsberg-Oslo: erfaringer? [Re: ganskefort] #2391715 24/03/2017 07:24
ganskefort Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Mange gode innspill her, som jeg tar videre inn i diskusjon med kona!

Espen E: vi er forskere begge to og har ikke noen "fast" kontortid. Jeg sitter i såkalt "særskilt uavhengig stilling" på UiO og styrer mye tid selv. Hvis vi legger inn effektiv jobbing på toget så kan det gå.

Lemond: det blir utelukkende togpendling på oss ettersom vi kommer til å trenge tiden på toget til å jobbe. Men, oppsidene er jo der ved å flytte. Nærhet til familie, vi har mange venner der osv.

Prebeni: Ja, det med t-bane videre er en bøyg og med ¨på å dra ned lysten på å pendle så langt. Vi skal muligens flytte til et litt mer sentralt lokale, hvilket ville vært et pluss så klart.

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro

Moderator  support