Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvorfor låser ikke Twinloc'en min?

Hvorfor låser ikke Twinloc'en min? #2391435 23/03/2017 08:32
T
Torshov-Simen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Twinloc'en på Sparkesykkelen begynte å krangle litt mot slutten av forrige sesongen - det hendte at den datt ned fra "helt låst" til "halvåpen" og det trengtes tidvis et par forsøk for å få den til å feste seg i "helt låst" posisjon.
I år er det helt natta - klikker fint inn i "halvåpen", men er klin umulig å få til å holde seg i "helt låst".
Kjenner at klikket i mekanikken er mye softere og mindre distinkt når den kommer til "helt låst" enn når den settes i "halvåpen".
Noen som har lignende erfaring og har forslag til feilsøking/løsning?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hvorfor låser ikke Twinloc'en min? [Re: Torshov-Simen] #2391437 23/03/2017 08:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Gjelder dette gaffel og/eller demper?
Det var en del trøbbel med twinlocen på fjorårets gaffel:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2208035

Og generelt har vel twinloc vært noe plaget med litt halvveis funksjon før også.
MEN, dette er jo en vajerfunksjon som trenger vedlikehold som gir og bremser. Problemet lenket over er at den ikke går tilbake til åpen fra låst, altså motsatt av ditt tilfelle. jeg vil tror at du kanskje bare må stramme vajeren? Enten er det nok med å skru på strammeren på twinlocen, eller så må du flytte vajer foran/bak. Veiledning viser hvor "bryter" på gaffel/demper skal stå.
https://www.manualslib.com/manual/629197/Scott-Spark.html?page=9#manual

Re: Hvorfor låser ikke Twinloc'en min? [Re: anonym22] #2391740 24/03/2017 08:26
T
Torshov-Simen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Takker for tips - da får jeg bruke helgen til fikling

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hvorfor låser ikke Twinloc'en min? [Re: Torshov-Simen] #2392107 25/03/2017 20:00
O
OleM80 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Om det ikke er tungt å dra den opp i låse posisjon så tipper jeg du kan se bort fra demper og gaffel. Selve sporet i twinlocken er nok ødelagt slik at den ikke holder stillingen. Så slipes det lille partiet som er igjen sakte men sikkert bort. Hadde samme problem på min i fjor og måtte bytte twinlocken. Er visst ikke helt uvanlig.

Se på sporet som det klikkes inn i når du låser. Tipper mothaken er slitt bort.

Redigert av OleM80; 25/03/2017 20:00.

Scott Spark RC 900 Comp
Scott Addict 10
Re: Hvorfor låser ikke Twinloc'en min? [Re: OleM80] #2392248 26/03/2017 20:03
T
Torshov-Simen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Sitat: OleM80
Om det ikke er tungt å dra den opp i låse posisjon så tipper jeg du kan se bort fra demper og gaffel. Selve sporet i twinlocken er nok ødelagt slik at den ikke holder stillingen. Så slipes det lille partiet som er igjen sakte men sikkert bort. Hadde samme problem på min i fjor og måtte bytte twinlocken. Er visst ikke helt uvanlig.

Se på sporet som det klikkes inn i når du låser. Tipper mothaken er slitt bort.

Lov om alle tings iboende jævelskap gjelder fortsatt - selvsagt var det den dyreste muligheten som var tilfellet.
Har demontert twinlocen nå og kan lett dytte spaken fra "låst" til " halvåpen" uten å bruke utløseren, så her er det ikke mye spor igjen nei.
Takk for tipset yes

Moderator  support