Diabetescykling
|
Diabetescykling
22/03/2017 08:41
|
ollebecka
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hej. Jag har precis fått reda på att jag har diabetes typ 1. Den inledande chocken har lagt sig och jag har börjat tänka framåt. Cykling står då långt uppe på listan och en rad frågor dyker upp som detta kunniga forum kanske kan vara med att belysa. Jag är medveten om att sjukdomen artar sig väldigt individuellt och att jag själv måste prova mig fram. Någonstans måste man dock starta och jag är verkligen på ruta 1 här. Så, här är några av de generella och mer specifika frågor jag funderar på: - Kan man bedriva stigcykling (rekreation, inte tävling) mer eller mindre obehindrat med diabetes typ 1? Om inte, vad är de största hindren och hur kan dessa eventuellt överkommas? - En typisk tur för mig innan jag fick diagnosen var typiskt på 1,5 till 2 timmar, typ Pioneren en väg eller Grönliåsen fram och tillbaka. Hur lägger man smartast upp en sådan tur? Startar man med (för) högt blodsocker som en buffert eller startar man med mer normala värden som man sedan försöker upprätthålla genom kontinuerligt intag av karbo? Hur och när justerar man insulindoserna inför turen? Kan man skippa snabbverkande helt om man tar långtidsverkande morgon och kväll och skall cykla på förmiddagen? - Vad är bra sätt att hålla ett någorlunda stabilt blodsocker genom en tur? Saft/annan snabb karbo? Knäckebröd/annan medelsnabb sådan? - När är det ”för sent” att vända en blodsockernivå som är på väg att bli för låg? M.a.o., när bör man stanna och proppa i sig druvsocker? Har jag förstått det rätt att man bör ligga ca 15 min. före med blodsockerjusterande föda? - Kör ni konventionellt arrangemang med lansetter och insulinpenna eller har ni insulinpump och/eller tekniska doningar typ FreeStyle Libre? Med automatisk blodsockermätning borde man väl ha en ganska bra garanti mot för lågt blodsocker förutsatt att man har med sig nog karbo? Detta är bara några av ett till synes ändlöst antal frågor som dykt upp. Jag sitter fortfarande med en känsla av förundran över att folk med diabetes verkar klara sig så bra. Men förhoppningsvis kommer även jag dit en dag.
|
|
|
Re: Diabetescykling
[Re: ollebecka]
22/03/2017 09:24
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hej. Jag har precis fått reda på att jag har diabetes typ 1. Den inledande chocken har lagt sig och jag har börjat tänka framåt. Cykling står då långt uppe på listan och en rad frågor dyker upp som detta kunniga forum kanske kan vara med att belysa. Jag är medveten om att sjukdomen artar sig väldigt individuellt och att jag själv måste prova mig fram. Någonstans måste man dock starta och jag är verkligen på ruta 1 här. Så, här är några av de generella och mer specifika frågor jag funderar på: - Kan man bedriva stigcykling (rekreation, inte tävling) mer eller mindre obehindrat med diabetes typ 1? Om inte, vad är de största hindren och hur kan dessa eventuellt överkommas? Jeg har hatt diabetes siden 1991 og har siden den tid drevet bl.a. aktivt med langrenn, skiskyting og orientering (konkurranser til cirka 2005), fjellklatring og toppturer (fra cirka 2005) og stisykling (fra cirka 2012). Jeg vil ikke si at diabetes hindrer meg i noe av dette, og det er andre årsaker til at jeg sluttet å konkurrere (pga. skader). Å få det på en trygg måte til krever at du: * alltid har en "backupplan", dvs. noe/noen som redder deg hvis du får lavt blodsukker uten å merke det selv. Det hjelper mye å informere de du sykler sammen med...og en kontinuerlig glukosemåler vil kunne hjelpe deg å "merke" hypoglykemier før de oppstår. * alltid har med deg tilstrekkelig med ekstra næring, f.eks. en camelbak/drikkeblære full av sukkerholdig drikke, pluss matpakke o.l. som backup hvis den går tom. For meg fungerer det veldig bra med camelbak som gjør at jeg kan drikke litt hver gang jeg merker at blodsukkeret blir litt lavt. Og en kontinuerlig glukosemåler hjelper meg til å skille mellom symptomer på høyt og lavt blodsukker (ettersom noen av symptomene kan være begge deler). På grunn av saft og backupmat er sekken min alltid betydelig tyngre enn sekkene til turkompisene mine, men det lever jeg fint med. * prøver deg fram (i trygge omgivelser, dvs. at du må følge de to rådene ovenfor) for å finne ut hva som fungerer for deg. Alle diabetikere er forskjellige! Jeg har for eksempel funnet ut at dersom jeg følger rådene fra leger og diverse nettsider som råder meg til å starte aktiviteten med høyt blodsukker og reduserte insulindoser, går det utrolig dårlig. Da går blodsukkeret til himmels, og hvis jeg prøver å regulere det tilbake til normalområdet (4-6 mmol/L) er det helt umulig å havne der uten å fortsette videre ned til lavt blodsukker.... Dvs. strategien de anbefaler gjør at jeg garantert havner i både hyperglykemi og hypoglykemi i løpet av økta, samt at jeg ikke på noe tidspunkter føler meg i form  Jeg har istedet funnet ut at det optimale for meg er å starte aktiviteten midt i normalområdet, med normale insulindoser (bruker insulinpumpe) og heller gjøre det jeg kan for å bli der. Det innebærer bl.a. å redusere insulindosen (basaldosen på pumpa) cirka en halvtime etter at aktiviteten har begynt, og om jeg reduserer den til f.eks. 40% eller 80% av normal hastighet er helt avhengig av aktivitetstype og intensitet: * langrenn, sykling o.l. påvirker glukosenivået mye sammenliknet med endel andre aktiviteter (bl.a. fjellklatring og styrketrening). * høy intensitet (konkurranser o.l.) øker blodsukkeret. Dette skyldes bl.a. nervøsitet/stresshormoner og adrenalinkick som frigjør glukose fra leveren. * middels intensitet senker blodsukkeret mer enn lav intensitet. * langvarige aktiviteter (også med lav intensitet) kan påvirke blodsukkeret mye, men "effekten" kommer gjerne ikke før en stund etter oppstart (cirka en times tid) og den kan vare i dagesvis... * jevnlig aktivitet (f.eks. en times sykkeltur på samme tidspunkt hver dag, f.eks. jobbpendling) er betydelig enklere å regulere enn sporadisk aktivitet (f.eks. helt rolig uke uten trening, og så en åttetimers sykkeltur på lørdag og skitur på søndag). Men begge deler går helt fint etter å ha funnet en god strategi. * rett etter aktivitet opplever jeg ofte at blodsukkeret går "til himmels", så for meg funker det best hvis jeg setter en ekstra insulindose rett før avslutning av aktivitet. Men jeg gjør det kun hvis jeg vet at jeg har god tilgang på mat/næring. - En typisk tur för mig innan jag fick diagnosen var typiskt på 1,5 till 2 timmar, typ Pioneren en väg eller Grönliåsen fram och tillbaka. Hur lägger man smartast upp en sådan tur? Startar man med (för) högt blodsocker som en buffert eller startar man med mer normala värden som man sedan försöker upprätthålla genom kontinuerligt intag av karbo? Hur och när justerar man insulindoserna inför turen? Kan man skippa snabbverkande helt om man tar långtidsverkande morgon och kväll och skall cykla på förmiddagen? Som du ser ovenfor har jeg funnet en metode som fungerer for meg, og jeg kan ikke garantere at det fungerer for noen andre enn meg. Men jeg tror at det er best å starte med normale glukoseverdier, ettersom man føler seg i dårlig form når blodsukkeret er høyt, og min erfaring er at det er betydelig lettere å holde seg på normale verdier enn å prøve å komme seg dit fra høye verdier... Jeg synes også det er lettere å eksperimentere ved hjelp av insulinpumpe, ettersom jeg da lettere kan justere doseringen på en kjapp måte (selv om virkningen av insulinet likevel er der i flere timer etterpå). Og da har jeg kunnet finne ut at det fungerer bra for meg å justere ned insulindosen cirka en halvtime etter oppstart (men dersom jeg f.eks. opplever at glukosenivået synker med én gang etter oppstart, justerer jeg tidligere, og dersom jeg opplever at glukosenivået øker justerer jeg insulindosen opp i stedet for ned). - Vad är bra sätt att hålla ett någorlunda stabilt blodsocker genom en tur? Saft/annan snabb karbo? Knäckebröd/annan medelsnabb sådan? For meg fungerer det fint å ha spist "langvarig mat" (grovbrød o.l.) før aktiviteten, og å ha (husholdnings-)saft på drikkeblære som jeg drikker litt av hver gang blodsukkeret blir lavt. Det kan f.eks. være cirka hvert 20.-30. minutt. Men som nevnt ovenfor er det helt individuelt hva som fungerer bra  - När är det ”för sent” att vända en blodsockernivå som är på väg att bli för låg? M.a.o., när bör man stanna och proppa i sig druvsocker? Har jag förstått det rätt att man bör ligga ca 15 min. före med blodsockerjusterande föda? Det kan være lurt å innta næring litt før det har blitt for lavt, ja - men det spørs hva du mener med "for lavt"/"för låg". Mener du så lavt at du ikke er i stand til å sykle, prate, gå eller spise, eller mener du grensen for hva folk kaller normale glukoseverdier (f.eks. under 3.8 mmol/L)? Jeg har f.eks. vært på mange timer lange toppturer der blodsukkeret har ligget mellom 3.0 og 4.0 mmol/L hele turen og har drukket saft hver gang det kommer under ca 3.5 mmol/L, og det har fungert fint. Da har blodsukkeret vært nesten flatt. Men jeg har også opplevd at blodsukkeret har vært høyt, at jeg derfor har satt insulin og at blodsukkeret har sunket fra 10 mmol/L til 3.5 mmol/L i løpet av bare en halvtimes tid, og da har det vært "for seint" å drikke saft på 3.5 mmol/L, så jeg har fått voldsomme symptomer på hypoglykemi, før blodsukkeret snudde og gikk opp igjen pga safta. Det kan være ubehagelig, ihvertfall hvis man befinner seg i terreng som krever god koordinasjon  - Kör ni konventionellt arrangemang med lansetter och insulinpenna eller har ni insulinpump och/eller tekniska doningar typ FreeStyle Libre? Med automatisk blodsockermätning borde man väl ha en ganska bra garanti mot för lågt blodsocker förutsatt att man har med sig nog karbo? Jeg har brukt insulinpumpe siden 1998 og CGM (kontinuerlig glukosemåling) siden 2008, og jeg synes begge hjelpemidlene har hjulpet meg mye. Det gikk også fint med fysisk aktivitet før pumpe og CGM, men da var det mer tungvint å finjustere/eksperimentere med små insulindoser, og mindre trygt om natta. I dag bruker jeg Medtronic 640G med Enlite-sensorer. Mange har bedre erfaring med Libre- eller Dexcom-sensorer, men jeg vil helst slippe å ha enda en dings i lomma. Medtronic-dingsen ligger i bukselomma og telefonen i den andre, så jeg har ikke plass til den tredje dingsen  Også fungerer stort sett Medtronic-dingsen ganske bra for meg. Blant annet skjer det ganske ofte at den skrur av insulintilførselen om natta for å stoppe en hypoglykemi, og det virker. Før klarte jeg å bruke sensorene i opptil 28 dager, men nå slutter de å virke etter cirka 6 dager (uvisst hvorfor). Jeg har av og til litt vansker med å oppdage at insulintilførselen har gått tett, og av og til er det vanskelig å oppdage at sensoren ikke virker (bl.a. hvis den ligger i klem under sekk/belte e.l. og viser falskt lavt blodsukker), men slike problemer får man nok med alle produktene på markedet. Og det er folk i forskningsgruppa mi (Artificial Pancreas Trondheim) som jobber med systemer for å automatisk detektere slikt... Detta är bara några av ett till synes ändlöst antal frågor som dykt upp. Jag sitter fortfarande med en känsla av förundran över att folk med diabetes verkar klara sig så bra. Men förhoppningsvis kommer även jag dit en dag. Det er bare å sette i gang og prøve seg fram, men sørg for å ha backupløsninger som gjør at du alltid er trygg. Lykke til! (og spør gjerne om du har flere spørsmål)
|
|
|
[Re: anderfo]
22/03/2017 13:32
|
ollebecka
OP
Medlem
|
OP
Medlem
anderfo: Tusen tack för otroligt interessant och nyttig feedback! Dessa erfarenheter och råd är väldigt värdefulla! Utan att själv ha någon erfarenhet att referera till ser jag att din lösning verkar logisk och inser samtidigt att jag måste hitta en metod som passar min kropp. Terrängcykling måste väl vara av de svårare aktiviteterna att hantera med tanke på att intensiteten varierar ganska slumpmässigt och okontrollerat. Detta bidrar ytterligare till intrycket att det handlar om att upparbeta sig erfarenhetsbaserad kunskap, med god hjälp av goda råd från folk med mer erfarenhet som här. Några ytterligare funderingar med bakgrund i det du skriver: - Är det över huvud taget försvarbart att cykla själv och i så fall under vilka omständigheter? Jag har i utgångspunkten ingen att cykla med och en stor del av tjusningen för mig är att kunna sticka ut när som helst när det blir en lucka (jobbar ganska flexibelt med mycket hemmakontor). Teoretiskt verkar det ju möjligt att ha så pass noggrann kontroll och cykla med så pass låg intensitet att ensamcykling är ett gångbart alternativ? Förutsättningen är då givetvis att man har lärt känna sin kropp och sin diabetes väl. - Är det möjligt/lämpligt att på förhand räkna sig fram till ca blodsockersänkning under en tur och en motsvarande ca dosering av näring genom turen (typ si eller så många deciliter saft var 20 minut)? Jag förstår att värdet blir oprecist men det är kanske bra att ha något att ta utgångspunkt i när man börjar prova sig fram. - «Langvarig mat (grovbrød o.l.) før aktiviteten og saft på drikkeblære…hver gang blodsukkeret blir lavt» låter som ett gott råd. Fyller du även på med långvarig mat under aktiviteten vid långa turer (säg över 2 timmar)? - Med ”for lavt” tänker jag framför allt på att man blir fysisk dålig. D.v.s. när senast bör man inta snabbverkande föda för att undvika detta? Men jag ser på det du skriver att det inte finns något standardsvar. Jag antar förresten att du har upplevt situationer när din strategi inte fungerar (jmf. exemplet med topptur och stabilt lågt blodsocker)? Hur riskabelt är det då att ligga lågt redan i utgångspunkten? Är det så att justering med aktivitet och saft/socker (givet en viss konstant insulintillförsel) är ”mjukare” än justering med insulin? - Det är ju väldigt interessant att du faktiskt forskar på temat! På tal om det, när tror du att det kommer en helautomatisk dings som både mäter blodsocker och justerar insulindos därefter? Det verkar på sätt och vis lite märkligt att en sådan inte redan finns på marknaden. Det finns då än mer avancerad och kritisk medicinsk utrustning som folk går omkring med!?
Tack igen för värdefulla råd!
|
|
|
22/03/2017 14:23
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
anderfo: Tusen tack för otroligt interessant och nyttig feedback! Dessa erfarenheter och råd är väldigt värdefulla! Utan att själv ha någon erfarenhet att referera till ser jag att din lösning verkar logisk och inser samtidigt att jag måste hitta en metod som passar min kropp. Terrängcykling måste väl vara av de svårare aktiviteterna att hantera med tanke på att intensiteten varierar ganska slumpmässigt och okontrollerat. Jeg synes egentlig at terrengsykling er blant de enklere aktivitetene, fordi det er forholdsvis enkelt å ta med seg en liten sekk med nok mat og drikke (sammenliknet med f.eks. løping, fjellklatring, seilbrett o.l.). Detta bidrar ytterligare till intrycket att det handlar om att upparbeta sig erfarenhetsbaserad kunskap, med god hjälp av goda råd från folk med mer erfarenhet som här. Några ytterligare funderingar med bakgrund i det du skriver: - Är det över huvud taget försvarbart att cykla själv och i så fall under vilka omständigheter? Jag har i utgångspunkten ingen att cykla med och en stor del av tjusningen för mig är att kunna sticka ut när som helst när det blir en lucka (jobbar ganska flexibelt med mycket hemmakontor). Teoretiskt verkar det ju möjligt att ha så pass noggrann kontroll och cykla med så pass låg intensitet att ensamcykling är ett gångbart alternativ? Förutsättningen är då givetvis att man har lärt känna sin kropp och sin diabetes väl. Ja, jeg synes det er forsvarlig, og jeg har selv vært på mange og lange "soloturer" både på sykkel og andre framkomstmidler. Men det krever at du har en annen backupløsning enn "andre folk" som kan redde deg ved hypoglykemi. For eksempel kan CGM hjelpe (for å forhindre hypoglykemi), og GPS og telefon kan muligens hjelpe hvis du på et tidspunkt har gått tom for energi og ser at du er på vei i retning hypoglykemi. Men det er egentlig noe man ikke bør oppleve - man bør rett og slett "snu i tide" lenge før noe sånt skjer. Jeg forventer at enkelte treningsøkter kan bli avbrutt ved at jeg må sykle hjem for å hente mer mat, eller at jeg f.eks. får så høyt blodsukker at jeg bestemmer meg for å utsette eller droppe økta, men det skjer veldig sjeldent... Jeg bruker generelt større sikkerhetsmarginer når jeg er alene på tur enn når jeg er sammen med andre. Dvs. jeg tar gjerne med meg mer backupmat når jeg sykler alene, jeg har lavere terskel for å snu (hvis jeg bruker opp drikke og mat fortere enn forventet), og jeg holder meg nok litt mer i nærområdet (nært hjemmet, eller nært annen sivilisasjon som bensinstasjoner eller hytter) enn når jeg sykler med andre. Det kan være veldig lurt å prøve å trene seg opp på å gjenkjenne symptomer på hypoglykemi og hyperglykemi, uansett om man bruker CGM eller vanlig fingerstikkmåling. Selv har jeg ganske pålitelige symptomer på begge deler, men jeg har jo hatt endel år på å lære dem. - Är det möjligt/lämpligt att på förhand räkna sig fram till ca blodsockersänkning under en tur och en motsvarande ca dosering av näring genom turen (typ si eller så många deciliter saft var 20 minut)? Jag förstår att värdet blir oprecist men det är kanske bra att ha något att ta utgångspunkt i när man börjar prova sig fram. Ja, du trenger ikke å prøve det så mange ganger før du får en idé om hva som er passelig mengde å ta med seg. Igjen er det fullt mulig å finne backupløsninger - f.eks. har jeg gjerne med meg penger så jeg kan sykle innom ei hytte i marka eller en bensinstasjon for å kjøpe ei flaske brus e.l. dersom det viser seg at jeg bruker opp næringen raskere enn forventet. I mitt tilfelle bruker jeg å ta med ca 2 liter saft (Lerum husholdningssaft) pluss noe annen backup (druesukkertabletter e.l.) på en typisk stisykkeltur på et par timer. - «Langvarig mat (grovbrød o.l.) før aktiviteten og saft på drikkeblære…hver gang blodsukkeret blir lavt» låter som ett gott råd. Fyller du även på med långvarig mat under aktiviteten vid långa turer (säg över 2 timmar)? Ja, det gjør jeg gjerne på skikkelig lange turer, men hvis jeg ser at blodsukkeret ligger jevnt hender det at jeg bare fortsetter å gå på "konstant tilførsel" fra drikkeblæra. Det er enklere å håndtere enn måltider. Men for å være sosial blir det endel ganger et måltid likevel, f.eks. kaffe og matpakke inne på ei hytte i marka, og da blir det gjerne en påfølgende blodsukkertopp som kan føre til at jeg må streve litt for å komme tilbake til normalområdet uten å få hypoglykemi. På noen turer har det endt med høyt blodsukker resten av turen, og da blir jo formen dårlig (bl.a. fordi høyt blodsukker gir meg astma). - Med ”for lavt” tänker jag framför allt på att man blir fysisk dålig. D.v.s. när senast bör man inta snabbverkande föda för att undvika detta? Men jag ser på det du skriver att det inte finns något standardsvar. Jag antar förresten att du har upplevt situationer när din strategi inte fungerar (jmf. exemplet med topptur och stabilt lågt blodsocker)? Hur riskabelt är det då att ligga lågt redan i utgångspunkten? Är det så att justering med aktivitet och saft/socker (givet en viss konstant insulintillförsel) är ”mjukare” än justering med insulin? Justering med saft/sukker er betydelig kjappere enn insulin. Safta virker gjerne i løpet av 5 minutter, mens insulinet (selv det aller kjappeste) knapt begynner å virke før etter 90-120 minutter. At saft virker så kjapt er nok årsaken til at jeg synes det er enklere å styre blodsukkeret på den måten når jeg er i aktivitet. Jeg har selvsagt opplevd "for lavt" blodsukker endel ganger, men det er mange år siden sist det ble så lavt at jeg trengte hjelp fra noen. CGM er nok hovedårsaken til at det skjer så sjeldent nå. - Det är ju väldigt interessant att du faktiskt forskar på temat! På tal om det, när tror du att det kommer en helautomatisk dings som både mäter blodsocker och justerar insulindos därefter? Det verkar på sätt och vis lite märkligt att en sådan inte redan finns på marknaden. Det finns då än mer avancerad och kritisk medicinsk utrustning som folk går omkring med!?
Tack igen för värdefulla råd! Det er noen slike produkter "på vei", slik som f.eks. Medtronic 670G som nylig fikk FDA-godkjenning, men de vil ennå kreve at man manuelt forhåndsdoserer insulinet til måltider og man må trolig også gjøre en rekke fininnstillinger for å få det til å fungere i forbindelse med variabel fysisk aktivitet. Dvs. jeg tror det er en god stund til man får noe som er helautomatisk. Det er umulig å spå når det vil skje. Samtidig ser det ut til at slikt utstyr så langt ikke er i nærheten av å oppnå normale glukosenivåer; for å ha OK sikkerhetsmarginer må de legge blodsukkeret betydelig høyere enn det burde vært. Selv tror jeg at hovedproblemet er at insulinet tas opp så utrolig treigt når det settes i underhuden, og at det er en utfordring som umulig kan løses bare ved å videreutvikle reguleringsmetoden/algoritmen i utstyret. Noen mener det kan løses med å forske fram nye insulintyper som tas opp raskere, mens vi i vår forskningsgruppe istedet prøver å sette insulinet på et annet sted (hvor det tas opp langt raskere).
|
|
|
23/03/2017 08:05
|
ollebecka
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tack igen för svar. - Jag ser poängen med planläggning, säkerhetsmarginaler och erfarenhet med symptom. Om man i tillägg har CGM, samt GPS-spårning m.m. borde man vara väl rustad för solotur. - Dina strategier och rutiner tar naturligt nog utgångspunkt i att du har insulinpump och därmed kontinuerlig tillförsel av insulin. Jag undrar hur det förhåller sig när man bara har penna. Måste man fylla på med insulin under en typisk 2-timmarstur eller kan man uteslutande justera med saft även här (om man ätit och tagit måltidsinsulin före turen)? - Aha, nu tror jag att jag förstår varför det är svårt att automatisera insulinadministration. Men Medtronic 670G verkar ju oavsett som en bra pryl! Undrar om det är möjligt att få en sådan på recept och i så fall på vilka villkor? - Väldigt spännande med forskningen ni bedriver. Har du en länk till mer info?
|
|
|
23/03/2017 09:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Dette er veldig individuelt. Jeg hadde aldri fungert eller turt prøve metoden beskrevet over med å "drikke litt når blodsukkeret blir lavt".
Jeg sørger for at blodsukkeret er høyt nok til at det ikke blir for lavt under turen, tar ikke for mye (hurtigvirkende) insulin i forkant, og spiser et brukbart måltid en times tid før turen. Blodsukkeret behøver selvsagt ikke være kjempehøyt, men jeg hadde aldri lagt ut på tur med blodsukker på 4-6. Alt dette er selvsagt individuelt, og du får nok snart erfaring nok til å vurdere hvor du bør ligge.
Du må selvsagt ha med reservemat på turen. Jeg har gjerne en colaboks og et par karbo-bars (Clif Bar, etc.) i sekken, i tilfelle blodsukkeret blir lavt. Har alltid med mobil. Må innrømme at jeg ikke er komfortabel med langturer alene i ukjente områder, og synes man må ta forholdsregler ang. dette. ...Men alt dette er som sagt individuelt.
Ang. å ta insulin underveis burde ikke det være nødvendig i vanlige tilfeller, all den tid du har langsomtvirkende basalinsulin i kroppen fra før. Insulinpumpebrukere får jo tilført hurtigvirkende mer eller mindre kontinuerlig gjennom dagen, og har ikke denne basalinsulinen i bunn, så for disse er det nødvendig med denne kontinuerlige doseringen.
|
|
|
[Re: Stein]
23/03/2017 11:37
|
ollebecka
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tack till Stein! Nyttigt med olika erfarenheter och perspektiv. Som ni märker har jag än så länge väldigt bristfälliga kunskaper om diabetes, blodsockerreglering och insulin. Jag läser givetvis på kontinuerligt men allmänna råd kan inte ersätta de rika och verklighetsnära/aktivitetsspecifika kunskaper som förmedlas här på forumet. - Kan jag fråga dig vad du lägger i ”høyt nok” blodsocker inför en tur? Siktar du i utgångspunkten mot att blodsockret du har innan skall ”räcka” genom hela turen och att du i normala fall inte behöver fylla på med näring? Beklagar, jag har säkert missförstått. - Kan det vara smart att börja med en slags mellanlösning; att man t.ex. ligger runt 7-8 när man startar turen och att man testar om det fungerar att hålla detta värde någorlunda konstant med hjälp av kontinuerligt näringsintag?
|
|
|
23/03/2017 12:31
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Tack igen för svar. - Jag ser poängen med planläggning, säkerhetsmarginaler och erfarenhet med symptom. Om man i tillägg har CGM, samt GPS-spårning m.m. borde man vara väl rustad för solotur. - Dina strategier och rutiner tar naturligt nog utgångspunkt i att du har insulinpump och därmed kontinuerlig tillförsel av insulin. Jag undrar hur det förhåller sig när man bara har penna. Måste man fylla på med insulin under en typisk 2-timmarstur eller kan man uteslutande justera med saft även här (om man ätit och tagit måltidsinsulin före turen)? Jeg brukte også penn fram til 1998, mens jeg ennå satset på langrenn, skiskyting og orientering. Det er jo en stund siden, men ettersom jeg fikk det til den gangen regner jeg med det også kunne fungert i dag  På en typisk 2-timerstur ville jeg nok fått det til uten å måtte tilføre insulin underveis pga det langtidsvirkende insulinet, men for å klare å unngå hyperglykemier (jeg fungerer svært dårlig over 8 mmol/L) ville jeg alltid vært nødt til å ta med meg pennen og sette insulindoser underveis dersom jeg fikk høyt blodsukker (jeg måtte ikke gjøre dette så innmari ofte, men kanskje på 30% av treningsturene?). Jeg yter best fysisk mellom ca 3.5 mmol/L og 7-8 mmol/L. Over ca 8-10 mmol/L yter jeg dårlig fysisk pga. bl.a. dette: * meget lav syreterskel (melkesyra kan komme veldig kjapt) * astma (høyt blodsukker -> dehydrering -> tørre lunger -> astma) * trøbbel med kontaktlinsene (høyt blodsukker -> dehydrering -> de tørker fort inn) * hvis blodsukkeret er på 8-10 mmol/L vil det nesten alltid fortsette å gå oppover. En mulig årsak er at insulinet virker dårligere når blodsukkeret er høyt. En annen mulig årsak er at jeg produserer glukagon og dermed frigjør glukose fra leveren. Det finnes noe litteratur som viser at glukagonproduksjonen er økt både ved hypoglykemi og hyperglykemi, selv om det egentlig kun er nyttig ved hypoglykemi. Dette er årsaker til at råd om å starte økta med høyt blodsukker fungerer svært dårlig for meg. Starter jeg høyt ender jeg alltid med enten kjempehøyt eller kjempelavt blodsukker, og begge deler er både ubehagelig og uhensiktsmessig når man skal trene. Jeg finner at det er mye tryggere å starte med normalt blodsukker (4-6 mmol/L) fordi da klarer jeg å bli der resten av økta. Men det er slik det funker for meg personlig og det er ikke sikkert at det vil fungere for noen andre. - Aha, nu tror jag att jag förstår varför det är svårt att automatisera insulinadministration. Men Medtronic 670G verkar ju oavsett som en bra pryl! Undrar om det är möjligt att få en sådan på recept och i så fall på vilka villkor? 670G har fått FDA-godkjenning men har ikke kommet til Norge ennå. Det er også en søknadsprosess man må gjennom for å få slikt utstyr (både insulinpumper og CGM), hvor legen må argumentere for hvorfor du bør ha dette. Men når man har fått det innvilget får man det utlevert gratis via hjelpemiddelsentralen. - Väldigt spännande med forskningen ni bedriver. Har du en länk till mer info? Det står litt her: http://www.apt-norway.com
|
|
|
23/03/2017 13:14
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Tack till Stein! Nyttigt med olika erfarenheter och perspektiv. Som ni märker har jag än så länge väldigt bristfälliga kunskaper om diabetes, blodsockerreglering och insulin. Jag läser givetvis på kontinuerligt men allmänna råd kan inte ersätta de rika och verklighetsnära/aktivitetsspecifika kunskaper som förmedlas här på forumet. Til å nettopp ha begynt å lese seg opp, virker det da som du har ganske god oversikt.  - Kan jag fråga dig vad du lägger i ”høyt nok” blodsocker inför en tur? Siktar du i utgångspunkten mot att blodsockret du har innan skall ”räcka” genom hela turen och att du i normala fall inte behöver fylla på med näring? Beklagar, jag har säkert missförstått.
Neida, du tenker riktig. Ja, altså: blodsukkeret trenger jo ikke være "for høyt", bare jeg er sikker på at jeg har spist nok, og ikke tatt for mye insulin i tiden før jeg skal gjøre fysisk aktivitet, slik at blodsukkeret holder seg høyt nok. Å liste opp verdier er kanskje dumt, siden det er veldig individuelt, men selv er jeg nok komfortabel med verdier rundt 8-9 mmol/l før jeg drar ut (og ofte vesentlig høyere, men det er nok ikke noe å skryte av, eller noe eksempel til etterfølgelse). ...Men det kommer jo an på hvor lenge og hvor intenst man har tenkt å holde på med aktiviteten. Jeg er nok i utgangspunktet "dårligere "regulert enn anderfo, som tydeligvis får det til, men hvis jeg skulle sikte på å hele tiden holde blodukkeret ned mot 4-tallet, ville jeg sannsynligvis få mange for lave blodsukker, mptte kompensere med sukker/karbo, få høye blodsukker og svingninger og topper... Dette er sannsynligvis den største fordelen med pumpe. - Kan det vara smart att börja med en slags mellanlösning; att man t.ex. ligger runt 7-8 när man startar turen och att man testar om det fungerar att hålla detta värde någorlunda konstant med hjälp av kontinuerligt näringsintag? Tja... Som sagt ville jeg sørget for at kroppen hadde en del "trege" karbohydrater å gå på først, uten å ha tattg så mye insulin jeg ville til et slikt måltid hvis jeg ikke skulle være fysisk aktiv etterpå. Da er det ikke sikkert det er nødvendig med sukker underveis, men det er jo bare å måle blodsukkeret jevnlig underveis mens du blir kjent med hvordan kroppen reagerer, så du kan legge ditt eget erfaringsgrunnlag. Å som nydiagnostisert diabetiker prøve å holde blodsukkeret ned mot 4 under fysisk aktivitet langt fra folk/hjelp, ville jeg nesten kalle uforsvarlig. Man skal selvsagt prøve å holde blodsukkeret så normalt som mulig, men så lenge man har langsomtvirkende insulin i systemet, er det ikke kritisk om blodsukkeret blir for høyt i 2-3 timer mens man er ute, Hvis man skulle få alvorlig hypoglykemi alene i skogen, derimot, kan det fort bli ganske skummelt. Du finner nok snart ut hvordan kroppen din fungerer og hvordan insulin, trening og inntak av mat påvirker blodsukkeret ditt. Du virker både oppvakt og interessert i å få det til, så hvis du bruker littegrann tid på å finne ut av det, vil du snart kunne leve tilnærmet nøyaktig som før.
|
|
|
23/03/2017 14:40
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
La meg legge til at grunnen til at jeg skiftet til pumpe for snart tjue år siden var at det gjorde det betydelig lettere å finjustere insulindoseringen i forbindelse med trening. - F.eks. kan man justere ned basaldosen og få (litt) redusert insulinvirkning allerede etter en halvtimes tid og mer redusert virkning etter 1-2 timer, mens med langtidsvirkende insulin innabords kan man ikke gjøre noe slikt; da må man ha gjort justeringen flere timer tidligere... - Får jeg høyt blodsukker på trening kan jeg lett sette en liten bolusdose med pumpa (og evt. øke basaldosen litt i samme slengen), og dette kan jeg gjøre uten å stoppe opp. De jeg sykler eller går på ski med legger trolig ikke merke til det engang. - Hvis jeg våkner med lavt blodsukker om natta og jeg mistenker at årsaken er gårsdagens fysiske aktivitet, kan jeg drikke litt saft e.l. (for å komme opp på normalnivå), justere ned basaldosen for resten av natta og så legge meg til å sove trygt, mens med langtidsvirkende insulin måtte jeg både spist et måltid og kanskje stått opp annenhver time for å måle og evt. fylle på mer mat. Med CGM og "predicted low suspend" føler jeg meg enda tryggere på nattestid, da denne stopper insulintilførselen en stund hvis jeg får hypoglykemi. Da "snur" blodsukkeret på ca 3.0-3.5 mmol/L og går oppover igjen, og da gjør det ikke noe at jeg ikke engang har hørt alarmen under vinterdyna. Når jeg våkner på morgenkvisten har jeg sovet godt og trygt, og den eneste ulempen er for samboeren min, som kanskje har våknet av pipinga fra alarmen på pumpa/måleren flere ganger i løpet av natta. Du finner nok snart ut hvordan kroppen din fungerer og hvordan insulin, trening og inntak av mat påvirker blodsukkeret ditt. Du virker både oppvakt og interessert i å få det til, så hvis du bruker littegrann tid på å finne ut av det, vil du snart kunne leve tilnærmet nøyaktig som før. Enig, dette tror jeg trådstarter vil få til!
|
|
|
26/03/2017 16:26
|
ollebecka
OP
Medlem
|
OP
Medlem
interessant som sagt. Tack än en gång. Timingen av insulindoser i förbindelse med träning verkar onekligen något komplicerad i den grad detta är nödvändigt. Om «insulinet (selv det aller kjappeste) knapt begynner å virke før etter 90-120 minutter» så är väl träningspasset över innan man får någon effekt? - Med den lilla erfarenhet jag har ser jag CGM som närmast oumbärligt för en diabetescyklist, men detta i sig är väl knappast ett argument för att få det på recept. Är det vanligt att man får nej på en sådan ansökan och att en del då väljer att betala utrustningen själva (räknar med att det blir väldigt dyrt)? - Tack för länk till APT. Väldigt intressanta grejer. Lycka till vidare med forskningen! - Positivt och inspirerande att ni har ”tro på mig”. Jag satsar på att bygga upp erfarenheter försiktigt och gradvis och skall nog bli att se i skogen så småningom.
|
|
|
26/03/2017 18:11
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
interessant som sagt. Tack än en gång. Timingen av insulindoser i förbindelse med träning verkar onekligen något komplicerad i den grad detta är nödvändigt. Om «insulinet (selv det aller kjappeste) knapt begynner å virke før etter 90-120 minutter» så är väl träningspasset över innan man får någon effekt? Jeg tok kanskje litt kraftig i der; maks effekt av insulinet er etter 90-120 minutter. "Effektkurven" ser slik ut (håper lenken fungerer): http://onlinelibrary.wiley.com/store/10....54369e1e89d439c(den viser egentlig hvor mye glukose man må gi for å holde blodsukkeret stabilt etter å ha tilført to ulike typer "superraskt" insulin, og det er et mål på insulinets glukosesenkende effekt) - Med den lilla erfarenhet jag har ser jag CGM som närmast oumbärligt för en diabetescyklist, men detta i sig är väl knappast ett argument för att få det på recept. Är det vanligt att man får nej på en sådan ansökan och att en del då väljer att betala utrustningen själva (räknar med att det blir väldigt dyrt)? Hvor vanskelig det er å få pumpe og/eller CGM, og hvordan man må argumentere, varierer stort fra sted til sted. Men jeg tror det generelt har blitt gradvis enklere overalt.
|
|
|
06/04/2017 10:52
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har hatt diabetes siden 1983. Det kan trygt sies at mulighetene og utstyret som var til rådighet for egenkontroll av blodsukkeret var ganske annerledes da... Likevel hadde jeg en over gjennomsnittet aktiv barndom/ungdomstid. Det var ikke så mange andre muligheter enn å "spise/drikke meg opp" i blodsukker i forkant av treninger, kamper osv. Det gjør jeg fortsatt. Som en følge av det har kroppen min vennet seg til å ha nokså høyt blodsukker ved fysisk aktivitet, iallfall i starten av en økt. Det betyr at jeg fint kan yte bra med blodsukker på over 15, men dårlig hvis det faller lavere enn ca. 7-8, selv om det er stabilt der og ikke i en brått dalende kurve. En kontinuerlig blodsukkermåler er gull verdt, ikke minst når det gjelder å bli kjent med kroppen på nytt (noe man virkelig trenger) etter at diagnosen er stilt. Hvis man f.eks. vil ha et Abbott Freestyle Libre-apparat, og kan legitimere behovet/verdien, får man neppe et nei. Dessverre koster det foreløpig en del penger fra egen lomme (1600/mnd?). Akkurat det er ikke bra. Uten et sånt apparat ville jeg absolutt hatt med måleapparatet i drikkesekken, og målt hyppig underveis, f.eks. hver halvtime til man får litt rutine og kontroll på inntak og dosering. Min erfaring er at terrengsykling, og særlig stisykling, krever større tilførsel av karbohydrater underveis enn mange andre aktiviteter. Jeg sykler nesten alltid aleine (gjorde ikke det før), men utfordrer nok skjebnen mye sjeldnere enn før. Tidligere var jeg jevnlig på veldig lange turer langt fra folk, det er nesten utrolig at det gikk bra, når jeg tenker etter... Nå er det oftest faste turer/løyper hvor jeg veit hvor lang tid jeg trenger. Jeg har alltid husholdningssaft på flaska/i drikkesekken. På de faste turene trenger jeg ikke ha med mer enn akkurat det jeg trenger, selv om det tidvis er langt til skogs og stort sett utenfor telefondekning. Men anbefaler det ikke! ;-) Jeg liker å kjøre ritt, enda jeg synes det er ganske vanskelig mtp. blodsukkeret. Høyere intensitet, høyere puls, vanskeligere å få i seg næring, mer problematisk å ha med seg mer enn nok osv. Likevel har jeg gjennomført flere ting jeg er litt stolt av. Trans-Provence (et ukelangt etappe-enduroritt i sørfranske fjell med 5-10 timer på sykkelen hver dag og veldig langt mellom måltidene som arrangøren serverte), 24-timersritt og Ultrabirken er blant dem. Selv om jeg har en viss rutine, er det ikke garantert at det skal gå bra, og noen ganger har det også gått temmelig dårlig. Derfor skal jeg innrømme at jeg ofte er usikker - eller egentlig redd - for hvordan det skal gå når jeg står på startstreken. Jeg bruker fortsatt penn, ikke pumpe. Jeg opplever det som lettest å ha nokså faste dager for sykling, så jeg kan planlegge insulin- og matinntaket framfor en masse justering. Det gir iallfall meg slags trygghetsfølelse.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
27/04/2017 06:15
|
ollebecka
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tack Gaute för värdefulla tips och erfarenheter! Väldigt imponerande och upplyftande att höra om dina prestationer! Det är fascinerande att detta kan vara så individuellt och variabelt. Den lilla erfarenhet jag själv har hunnit skaffa mig understryker för övrigt hur svårt det måste vara att ge generella råd till andra. Men när det gäller ensamcykling och säkerhet (det viktigaste temat för mig) tror jag att jag hittills landar på att detta går helt fint med förnuftiga marginaler. Jag cyklar inte på en nivå/med ambitioner där vikt osv. är en relevant premiss. Jag kan ha med 5 flaskor saft på mina ”koseturer” om det skulle vara så. Jag verkar heller inte ha några större problem med högt blodsocker i förbindelse med träning. Men jag får återkomma när jag skaffat mig mer erfarenhet så kan vi ta upp tråden igen då.
|
|
|
03/05/2017 11:52
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Her var det mye nyttige tips! Som relativt fersk type 1 er det ganske vanskelig å finne ut hva som er utslagsgivende for hver treningstur. Igår gikk blodsukkeret fra 12,5 til 3,9 på ca en halvtime med litt intensiv oppoversykling. Matinntaket klarte såvidt å stoppe det fra å falle lavere enn 3,5 men etter litt tålmodig venting og sjekking bestemte jeg meg for å korte av turen og dra hjem siden jeg var alene. Sparket av skoa i gangen og målte 7 
|
|
|
|
|