Det er ikke noe mere tull med AGM i forhold til andre batterier, men det er som med alt annet. Det er store kvalitetsforskjeller ute og går.
Du kan jo også vært uheldig og kjøpt batterier som hadde stått i butikken en stund, og da blir effekten dårligere.
Riktig lading av batteriene er også svært viktig. Er du sikker på at du har en lader som takler AGM?
Uten temperaturkompensering blir det også umulig å lade batteriet fullt opp vinterstid, og du ender kanskje opp med å lade batteriet bare 80%.
Husk at så fort batteriet er under 12,4V, skjer det en sulfatering, og batteriet vil gradvis miste effekt. Dette gjelder uansett om det er billig eller dyrt batteri.
Et fullt batteri holder 12,72V, mens ved 12,4V det kun halvfullt. Under 12V er i praksis tomt.
Men som sagt, det er ikke noe mere reklamasjoner på AGM enn andre batterier, men de krever en annen lading enn tradisjonelle bly/syre batterier.
Når det gjelder AGM i biler, så brukes dette primært på biler utstyrt med start/stopp, og skal kun brukes i biler som har dette standardmontert fra fabrikk.