Jeg syns det både er bra og positivt med elsykler. Men det er noen ting jeg likevel reagerer på.
Man blir som regel god på det man gjør mye. En utfordring her er at elsyklister kan ha vært inaktive syklister de siste 20 åra. Og når de da setter seg på elsykkel har de en fart som er like stor som gutta i tour de finance.
Problemet er bare at de mangler erfaring til å sykle så fort. En elsykkel veier også det dobbelte av en vanlig sykkel, og dermed er skadeomfanget mye større ved krasj.
Ulemper med elsykkel på sti: Når syklisten på sti sykler like fort oppover som nedover vil sannsynligheten for konflikter øke. Jeg merker det selv når jeg sykler på grusvei. Gående/syklende har jeg kontroll på, men kommer det bil i 30-40 kommer de overraskende på deg.
Derfor vil jeg også si til OlaGB: Nei, toppfarten er høy nok idag. Folk flest på elsykkel har ikke erfaringen til å sykle fortere. Å møte en syklist som sykler oppover i 32km/t vil skape store utfordringer i møte med en som sykler ned i samme hastighet.
Tror du overvurderer sofasliterne, og undervurderer de erfarne stisyklernes kommende overgang til El sykkel
Det er ikke så mange inaktive syklister, som plutselig blar opp 40-70k og begynner å dundre ukontrollert igjennom skogen i vill fart, selv om motstanderne gjerne tror det av frykt.
En som er inaktiv i 20 år, klarer ikke sykle i 25km/t opp en bakke med litt vinkel og lengde selv med el-sykkel. Det går ikke helt av seg selv dette, selv om mange tror det.
Og at sykkelen min veier 8kg mer enn min forrige enduro sykkel, betyr særdeles lite for skadeomfang eller bremselengde i praksis.
Jeg er 76kg inkl utstyr, sykkelen 22-23kg.
Hva med han som kommer imot meg, på 115kg og 10kg sykkel i samme fart som meg? Er jeg fortsatt den farlige?
Det blir faktisk bare totalt ca 8% total vekt økning fra min forrige 14kg sykkel, når jeg regner med meg selv i vekta.
Ned heftige stier, bratte som FY, med hårnålsvinger og hopp, så merker jeg egentlig ikke vekten hverken i sving eller i oppbremsing. Litt ja, men sjokkerende lite. Husk at jeg er ikke så stor heller, så denne vekta på sykkelen skulle teoretisk merkes for meg.
Derimot så står sykkelens egenvekt bedre iforhold til den uavfjærete vekta i hjul, og jeg opplever å ha bedre kontroll enn før.