Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 13 1 2 6 7 8 9 10 12 13

Derfor er jeg for el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2393970 01/04/2017 21:42
S
snorre Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jepp, og den forskjellen har vært vesentlig i land vi kan sammenligne oss med både økonomisk og lovmessig.

For å ta ditt søkte eksempel (synes sånne diskusjoner er helt topp underholdning) så vil jeg da tro at en person på 50 år som ikke kan trå på pedalene heller ikke kan komme seg ut av bilen vedkommende mest sannsynlig kjører dit vedkommende skal sykle, ta av/løfte sykkelen av/ut av bilen, sett seg på en sykkelen, holde balansen nok til å ha utbytte av fremdriften den tenkte sykkelen har. Så da er det i dette tenkte tilfellet synd for personen som synes det men personen vil nok ikke klare å sykle uansett.

Da er vi mer over på saker og permantene hjelpemidler tilsvarende den saken daværende miljøvernminister Børge Brende tok fatt i og innvilget fra en søknad fra en person som var rammet av ME som etter 4 år fikk besøke toppen av Galdhøpiggen på egne "ben".
Brende mente nasjonalparken i området ikke vil skades av en enkelt tur med det lille elektriske beltegående kjøretøyet og overprøvde bla. Fylkesmannen og Direktoratet for Naturforvaltning.

Men den rettning synes jeg nesten blir for teit TS nerde-trolling og dra videre i tråden her.

Redigert av snorre; 01/04/2017 21:44. Rediger grunn: Redegjøring navn.

Lidenskaplig... Men ikke fanatisk

NOTS medlem

Hafjell
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2393977 01/04/2017 23:23
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Bytt ut batterisykkel med snøscooter og se om det frister like mye...

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Syklist1] #2393986 02/04/2017 06:26
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Svein:Beklager så mye at jeg har missforstått overskriften på denne tråden , jeg trodde dette var en diskusjon om bruk av El sykkel på sti (pedelec) og ikke El moped /El motorsykkel .

Eller er det kanskje du Svein som ikke forholder deg til saken ? Slik jeg har forstått er det Pedelec saken nå gjelder og da må man forholde seg til det. Hvis det senere kommer ett lovforslag om å tillate El moped /El motorsykkel så får man ta den diskusjonen når den kommer.

Hva er dine argumenter om at man ikke skal godta pedelec , ikke bland inn El moped nå . Forhold deg til tråkk assistert sykkel.

Snorre har faktisk gått inn for å finne ut av dette bassert på egen erfaringer , hans kunnskap som profesjonell løype bygger samt erfaringer fra personer som har testet dette i større skala ute i verden . Har så langt ikke sett noen av motstanderene sette seg såpass inn i saken ennå .

I går testet jeg pedelec for første gang (Snorre sin) på ett kort strekk på snø. Man må trå , man blir sliten , den spinner ikke og det er jækla gøy .

Vi testet i en løs oppover bakke , jeg med fatbike Snorre med pedelec. Fat bike kom ikke opp ,selv mye bedre dekk så spant jeg mye mer enn E sykkel. Grunnen er at bosch motoren gjør at man får ett mye gjevnere tråkk enn det man klarer selv . Jevnt tråkk vil si mindre spinning og mindre slitasje på underlaget .

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Syklist1] #2393989 02/04/2017 06:46
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklist1

Les tråden før du kommer med fjas. Det er ikke scooter som diskuteres, men sykkel som må trås.

Redigert av simenf; 02/04/2017 06:47.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394003 02/04/2017 07:27
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg har lest denne tråden med interesse, og kan ikke se at det er framlagt noen argumenter som har endret mitt "nisselue"-standpunkt, som fremdeles er at pedalassistert ikke bør tillates på stinettet.

Tilgangen til stinettet er et privilegium vi har i Norge, og jeg er fremdeles av den oppfatning at man skal ferdes uten assistanse av noen som helst motor.

En av de store utfordringene vi har framover er økt belastning på naturen både som følge av våtere klima og flere folk. Det er i denne tråden sagt at man har økt antall turer som følge av assistanse, det igjen blir mere slitasje i spesielt de bynære områdene som har dette som tema allerede i dag, hvorfor er det bra?

Det andre er at hastigheten går opp, ble selv passert av en oppover skullerudåsen forrige helg, og den hadde vesentlig høyere fart enn meg samt at den kom veldig brått på, selv på meg. Det er her vanlig sykkel skremmer opp mange i dag, og det kommer ikke til å bli bedre når gjennomsnittsfarten går opp, for det gjør den særlig oppover og til dels også bortover. Vi ser jo i dag at det er betydelig konflikt mellom uvettige syklister på grusveier og andre folk, mens det tross alt er mindre på sti, jeg frykter at dette vil være med på å segregere sykkel til spesielle soner, noe jeg personlig er helt uinteressert i.

Lars-Erik
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2394006 02/04/2017 07:36
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: simenf

Les tråden før du kommer med fjas. Det er ikke scooter som diskuteres, men sykkel som må trås.

Er vel bare en lask det så slipper man å trå.

Jeg er overbevist om at elsykkel i skogen kommer til å bidra til mer konflikt så da er det like greit med et totalforbud.

Har jo vært den linja på vannet med vannscooter til tross for at det ikke er mer støy enn fra en båt.

Synes ikke argumentet med snøscooter er fjas, er ikke store marktrykket.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394008 02/04/2017 07:37
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det et problem at folk skremmes når man sykler oppover? At man kommer bakfra?

Selv lager jeg lyd og evt slakker av på farten når jeg nærmer meg bakfra. Skjønner ikke helt at elsykkel forandrer dette, men at større fart kan gi større overraskelse. Dette har vel mer med folkeskikk å gjøre, uansett om det er ski eller sykkel?

I møter med folk på vei nedover kan jeg ikke se den store forskjellen.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Syklist1] #2394011 02/04/2017 07:52
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: simenf

Er vel bare en lask det så slipper man å trå.

Jeg er overbevist om at elsykkel i skogen kommer til å bidra til mer konflikt så da er det like greit med et totalforbud.

Har jo vært den linja på vannet med vannscooter til tross for at det ikke er mer støy enn fra en båt.

Synes ikke argumentet med snøscooter er fjas, er ikke store marktrykket.

A) En scooter/ATV har aldri kunnet bevege seg ved hjelp av menneskelig kraft. Den har ikke pedaler.
B) Scooter/ATV trenger mye mer kraft enn 250 W.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: olehen] #2394021 02/04/2017 08:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: olehen
Hva er dine argumenter om at man ikke skal godta pedelec , ikke bland inn El moped nå . Forhold deg til tråkk assistert sykkel.

Artig å lese en tråd som er et speilbilde av en annen tråd ICON_LAUGH

Men siden vi må ta alt på nytt:

Først, la oss se på begrepet. Pedelec er strengt tatt ikke tråkk-assistert, den er motor-assistert. Det er åpenbart motoren som assisterer deg når du tråkker ICON_SMILE

Dernest, det faktum at pedelec er stor moro, krever egeninnsats og åpner for at flere grupper kan nyte sykling, endrer ikke det faktum at den er motorassistert.

Derfor er det relevant å diskutere de prinsipielle sidene av å tillate motorisert ferdsel i utmark også hva gjelder pedelec.

Det er åpenbart få som leser tilrådning og høringsuttalelser, men jeg synes fortsatt det opprinnelige høringsnotatet oppsummerte utfordringene rimelig godt. Tillater meg å sitere meg selv fra den opprinnelige tråden:

Sitat: Sepeda
...benytter anledningen til å minne om noen av de legitime motforestillingene som oppgis i høringsnotatet fra Miljødirektoratet:

- For friluftslivet kan en større økning i bruk av el-sykler i utmark bidra til å øke konfliktnivået som allerede er mellom gående og syklende flere steder. El-sykler kan innebære at flere oppnår større fart enn vanlige sykler på flater og i motbakker, noe som kan være en ulempe for gående som oppsøker skog, mark og fjell for rekreasjon. Økt fart kan også påvirke sikkerheten, eller følelsen av sikkerhet, til de som ferdes i skog og mark.

- El-sykler kan samtidig ha større rekkevidde enn vanlige tråsykler, og utviklingen av nye terrengmodeller og stadig bedre batterier vil øke rekkevidden ytterligere. Dette betyr at el-sykler vil kunne transportere mennesker lengre inn i fjellområder enn hva som er mulig til fots eller ved hjelp av vanlige tråsykler. Større rekkevidde vil kunne medføre økte forstyrrelser inn i sårbare områder, noe som kan gi negative effekter for eksempel i form av forstyrrelse av dyrelivet og andre hensyn som motorferdselloven ivaretar i dag. Det er ikke nødvendigvis kjøretøyet i seg selv som forårsaker forstyrrelsen, men mennesket på kjøretøyet.

- En generell åpning for bruk av el-sykler i utmark kan gjøre det enklere å sykle i utmark på enkle stier og tråkk, noe som igjen kan åpne for bruksmåter som er lite vanlige i dag, f.eks. downhill i områder utenfor alpinbakker. Dette kan være aktiviteter, som hvis det får et omfang, kan bidra til økt terrengslitasje og nye brukerkonflikter. Vi har per i dag ikke kjennskap til om el-sykler kan forårsake større terrengslitasje enn vanlige sykler, men ut fra at el-sykler gjerne gir mer kraft i tråkket kan dette være en problemstilling.

Samtidig pekte forslaget på utfordringer ved håndheving av begrensning til pedelec versus el-moped/pedelec-s og evt. til opparbeidede stier og veger:

Hva gjelder konsekvenser, peker forslaget på at ...

- El-sykler er lette å manipulere, for eksempel slik at motoren gir framdrift uten bruk av pedalene eller at hjelpemotoren ikke slutter å virke når den passerer 25 km/t. Det vil derfor vær en utfordring for kontrollmyndigheten å skille lovlige fra ulovlige kjøretøy.

- Videre er det en utfordring at oppdagelsesrisikoen av regelbrudd i utmark i utgangspunktet er lav på grunn av liten oppsynsdekning. Skal det gjøres en tilstrekkelig jobb med å forebygge og slå ned på bruk av el-sykler utenfor opparbeidete stier og veger, bør det dermed settes av midler til økte oppsynsressurser.

I det opprinnelige forslaget ble disse endringene foreslått: Lovlig bruk er avgrenset til veg og opparbeidet sti i utmark, men ikke overalt i utmark. Med veg og opparbeidet sti menes veger og stier som til enhver tid har et fast og jevnt toppdekke, og som er opparbeidet for god framkommelighet for ferdsel til fots, med vanlig sykkel, barnevogn med videre.

I den endelige tilrådningen etter høringsrunden ble dette snevret inn:

Miljødirektoratet oppfatter at flertallet av høringsinstansene støtter en oppmykning av regelverket for bruk av el-sykler i utmark, men at slik bruk bør avgrenses til veger og turveger som etter motorferdsellovens definisjon er å anse som utmark.

Miljødirektoratet har følgelig anbefalt til Klima- og miljødepartementet at det åpnes for bruk av elsykler på veier og turveier i utmark, men ikke opparbeidet sti eller annet terreng/sti.

Det gjenstår å se hva departementet havner på. Men å tillate el-sykler selv på opparbeidet sti (der man ifølge det opprinnelige endringsforslaget skal kunne ferdes enkelt for eksempel med barnevogn) er en liberalisering i forhold til direktoratets anbefaling. Jeg tror derfor det er lite sannsynlig at el-sykling tillates på alminnelig sti eller i terrenget for øvrig.

For meg koker det ned til det enkle, prinsipielle spørsmålet om man skal tillate motorisert ferdsel (herunder motor-assistert) i utmark eller ikke.

Samtidig har jeg full forståelse og sympati for dem som av helsemessige grunner behøver motor-assistanse og hadde ønsket meg en unntaksordning for dem det gjelder.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: olehen] #2394042 02/04/2017 09:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Svein:Beklager så mye at jeg har missforstått overskriften på denne tråden , jeg trodde dette var en diskusjon om bruk av El sykkel på sti (pedelec) og ikke El moped /El motorsykkel .

Eller er det kanskje du Svein som ikke forholder deg til saken ? Slik jeg har forstått er det Pedelec saken nå gjelder og da må man forholde seg til det. Hvis det senere kommer ett lovforslag om å tillate El moped /El motorsykkel så får man ta den diskusjonen når den kommer.

Snorre har faktisk gått inn for å finne ut av dette bassert på egen erfaringer , hans kunnskap som profesjonell løype bygger samt erfaringer fra personer som har testet dette i større skala ute i verden . Har så langt ikke sett noen av motstanderene sette seg såpass inn i saken ennå .

I går testet jeg pedelec for første gang (Snorre sin) på ett kort strekk på snø. Man må trå , man blir sliten , den spinner ikke og det er jækla gøy .

Vi testet i en løs oppover bakke , jeg med fatbike Snorre med pedelec. Fat bike kom ikke opp ,selv mye bedre dekk så spant jeg mye mer enn E sykkel. Grunnen er at bosch motoren gjør at man får ett mye gjevnere tråkk enn det man klarer selv . Jevnt tråkk vil si mindre spinning og mindre slitasje på underlaget .

Det kommer i alle fall godt frem at du ikke har skjønt hvorfor noen av oss ikke synes dette er en god ide.

En annen ting. Hvorfor haster det egentlig sånn å få pedalec lovlig i utmark?

Er artig å lese at noen mener at erfaringene til en 3-4 stykker som har x timer på pedalec i utmark skal veie mer enn alle andres. Kanskje man burde sette samme kriteriene til feks vern av polområdene; kun de som har vært der får si noe ICON_WINK

Redigert av sveinaa; 02/04/2017 09:41.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: olehen] #2394079 02/04/2017 13:34
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Det er veldig vrient å forholde seg objektivt og prinsipielt til noe man synes er hinsides morsomt, derfor vil det være vanskelig å overbevise noen med å gjengi subjektive erfaringer uansett hvor mye eller lite sykkelfaglig bagasje man ellers måtte ha.
Og erfaringer/argumenter som kommer fra bransjer som har en mulig kommersiell interesse i dette kommer enda litt svakere ut.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394083 02/04/2017 13:50
A
alfegutt Offline
Medlem
Medlem
A
Makan

Sykkel med motor (el-moped) på terrengstier; er fundamentalt helt i mot dette, udiskutabelt..

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2394113 02/04/2017 17:06
Ugla Offline
Besatt
Besatt

........

+1

Synes høringsuttalselsen fra direktoratet er spot-on. Også enig med deg at de som av helsemessige grunner trenger et unntak, bør få det.

Lars-Erik
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394331 03/04/2017 11:10
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå skal jeg lage en tråd for gjeting av katter...

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2394336 03/04/2017 11:23
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Blir det en for-tråd, mot-tråd eller for- og i mot tråd?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394340 03/04/2017 11:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hva har husdyr i utmarka å gjøre egentlig?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2394342 03/04/2017 11:54
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Blir det en for-tråd, mot-tråd eller for- og i mot tråd?
Det blir en tråd der jeg ønsker å undersøke de potensielle utfordringene med gjeting av katt i utmark. Helst uten erfaringsoverføring fra andre aktuelle husdyr slik at det kan holdes på et teoretisk nivå, for det er mest objektivt og best. It's gonna be huge.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394352 03/04/2017 12:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Bruker man gjeter hund?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: alfegutt] #2394358 03/04/2017 12:39
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: alfegutt
udiskutabelt..

Vel; åpenbart ikke. ICON_WINK

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394359 03/04/2017 12:40
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Både gjeter og hund, faktisk, men bare hva som er prinsippmessig riktig utfra situasjonen, selvfølgelig. Man får fort en "hund og katt"-situasjon, noe som er prinsippmessig greit så lenge man ikke kommer bort i "geit og havresekk". Eller "sauen og egget", noe som jo begge kan finnes der ute i skogen, potensielt sett.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394367 03/04/2017 13:09
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Hvert eneste år arrangeres det en tradisjonsrik offroad duathlon med millioner av deltagere, fordelt på utallige klasser. Frekkheten er at fredede reservater krysses, og det lages enorme gapende sår i terrenget.
Burde vært strengt/forbud/avlyst ved dom for lenge siden, dette er miljø-kriminalitet, eller?

Her er en av klassestartene:
https://www.africansafaris.com/wp-conten...ri-1024x512.jpg

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394369 03/04/2017 13:14
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor er Erik Angvik når vi trenger ham mest?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2394407 03/04/2017 15:39
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Simen : Tror det er på tide å få Angvik frem fra mørket , han trengs.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Torshov-Simen] #2394417 03/04/2017 16:43
S
snorre Offline
Entusiast
Entusiast
S

Det er veldig vrient å forholde seg objektivt og prinsipielt til noe man synes er hinsides morsomt, derfor vil det være vanskelig å overbevise noen med å gjengi subjektive erfaringer uansett hvor mye eller lite sykkelfaglig bagasje man ellers måtte ha.
Og erfaringer/argumenter som kommer fra bransjer som har en mulig kommersiell interesse i dette kommer enda litt svakere ut.[/quote]

Trivelig at du kanskje er litt beruset men hvis du sikter til meg med babbelet om bransjer osv så må du neste forklare vannbehandlings bransjens mulige kommersielle interesse i dette. Eller hvis du tenker på hobby firmaet mitt med bygging av pumptracks og sykkelløyper?

Forøvrig så tror jeg en honning grevling vil gjøre vei i vellinga her.

Den gir rett og slett blanke faen i det meste. Spesielt katter, også store. (Bare å google).

Lidenskaplig... Men ikke fanatisk

NOTS medlem

Hafjell
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: snorre] #2394457 03/04/2017 19:54
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: snorre

Trivelig at du kanskje er litt beruset men hvis du sikter til meg med babbelet om bransjer osv så må du neste forklare vannbehandlings bransjens mulige kommersielle interesse i dette. Eller hvis du tenker på hobby firmaet mitt med bygging av pumptracks og sykkelløyper?

Forøvrig så tror jeg en honning grevling vil gjøre vei i vellinga her.

Den gir rett og slett blanke faen i det meste. Spesielt katter, også store. (Bare å google).

Synes det er ganske åpenbart at svaret er til olehen ettersom det er ham jeg har sitert - du får skjerpe språkbruken din om du ønsker kommentar utover det

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394523 03/04/2017 22:53
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Det kan ikke føles spesielt godt å trene i flere år på sti for så å bli forbikjørt av en feit førtiåring på sti. Det er forståelig.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394547 04/04/2017 07:10
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvorfor "førtiåring"? Er man ofte avdanket allerede da, altså? ICON_WINK

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394550 04/04/2017 07:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg trener ikke men tviler på at jeg kommer noe særlig til å bli forbikjørt på sti av en feit førtiåring på en elsykkel. Da har vi nok forskjellige oppfatninger om hva som er sti.

Og angående Ångvik, early adopter som han er, så har han vel for lengst kjøpt seg elsykkel og koser seg i Oslo-markene.

Kan forøvrig gjøre et unntak for ham.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394578 04/04/2017 08:38
knut77 Offline
Besatt
Besatt

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394589 04/04/2017 09:01
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som forutsett.

Med tanke på hvilke andre (fornuftige) liberaliseringer regjeringen har gått inn for ville noe annet vært veldig, veldig overraskende.

Så får vi bare håpe at de får markaloven til stortinget før sommeren, men det skal vel holde hardt.

Side 8 av 13 1 2 6 7 8 9 10 12 13

Moderator  support