Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gjesteparkering i veilag - håndheving

Gjesteparkering i veilag - håndheving #2390272 19/03/2017 07:59
HCO Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vi bor i en veistubb der vedlikeholdet av veien skjer for beboernes ansvar og regning, dermed er det etablert et veilag. I forbindelse med asfaltering for en del år tilbake, ble en kort bit (15-20 meter) av veien breddet litt, for å gi anledning til gjesteparkering for 3 biler. Plassene er ikke oppmerket på noe vis, men alle beboerne har fått informasjon om at dette er felles gjesteparkering.

Vi opplever stadig at plassene opptas til langtidsparkering av alt fra uregistrerte biler til campingvogner. Nå sist er det blitt plassert en gammel uregistrert arbeidsbrakke på hjul der. Beboeren som har plassert den der har planer om å bygge en kebab-kiosk av den "en eller annen gang".

Vi skal snart ha årsmøte i veilaget, og jeg lurer på hvilke muligheter vi har for å håndheve bruken av plassene. Selv er jeg mest fristet til å få merket opp plassene, og la et privat parkeringsselskap ta seg av håndhevingen. Er det noen som har erfaring med å gjøre dette? Er det parkeringsselskap som gjør dette "gratis" (mot at de drar inn eventuelle bøter)?

Det må nevnes at det kan være en kompliserende faktor at akkurat den stubben der gjesteplassene er etablert, formelt eies av fylket (ettersom det tidligere var fylkesvei).

Re: Gjesteparkering i veilag - håndheving [Re: HCO] #2390300 19/03/2017 10:29
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Hvis dere ikke eier plassen kan det være et problem. Jeg har nylig vært med på det motsatte: Et selskap tok seg til rette og laget parkeringsplasser som ble overvåket av et parkeringsplass ved en kommunal vei. Vi fikk kommunen til å fjerne plassene etter lang tid (som var et problem for andre).

Så før dere kaster vekk noen ved å lage regler må dere være helt sikre på at det er deres rett.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Gjesteparkering i veilag - håndheving [Re: HCO] #2390321 19/03/2017 12:29
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville først spurt kommunen om dette.

Du skriver ikke hvem som eier veien eller hvordan den er regulert. Det vet kommunen.

Jeg bor i et boligfelt hvor noen av veiene er privateide, og beborerene må selv bekoste bl.a. brøyting (med noe tilskudd fra kommunen).
Men disse veiene er likevel regulert som offentlig vei, og åpen for alminnelig ferdsel. Hvem som helst kan kjøre og parkere her etter vanlige kommunal parkeringsregulering. Så her kam man i prinsippet sette fra seg en bil og la den stå i månedsvis ettersom det ikke er spesielt skiltet.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå