Nysgjerrig på Kajakk
|
Nysgjerrig på Kajakk
18/03/2017 11:51
|
Hårball
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei Sitter å kribler etter å kjøpe meg kajakk når snøen forsvinner, jeg har aldri padlet før så jeg lurer på et par ting:
Er det lurt å starte med en billig kajakk for å sjekke om det er noe for meg? eller er det slik at en billigkajakk dreper padlegleden?
Er brukt veien å gå?
Må jeg ha våttkort for å overleve sommeren eller er det bare å sette av gårde?
|
|
|
Re: Nysgjerrig på Kajakk
[Re: Hårball]
18/03/2017 15:28
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Du må kjøpe en du sitter godt i. Ser billige kajakker kommer godt ut i test og har kun eid billig kajakk så forskjeller mellom billig og dyr kjenner jeg ikke.
Hadde en Hasle kajakk tidligere men solgte den da beina mine hadde en tendens til å sovne.
Hvis du ikke er redd for å få panikk ved en eventuell velt kan du trygt droppe våttkort.
|
|
|
18/03/2017 18:51
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Jeg padlet mye i en 40 år gammel kajakk som noen hadde bygget selv...uten noe fancy sete....kunne padle timesvis... med stor padleglede siden du kommer så nært vannet, og hører, ser og lukter naturen og blir i ett....ok skal stoppe der, men du skjønner... De aller dyreste har vel glassfiberskrog...fordelen er at de glir raskere....ulempen er at du blir redd for å gå i land og knagge.... Da jeg prøvde en moderne kajakk ble jeg overrasket over hvor lett det er å tippe rundt...men det er veldig mange forskjellige typer og størrelser, forskjellig lekenhet og stabilitet, med og uten ror.... så spørs det og hvor stor og tung du er....noen har lite hull å senke seg ned i....og dermed vanskelig å komme ut av hvis du velter.... Jeg ville valgt en litt stor havkajakk til rimelig pris til å begynne med....særlig hvis du skal padle alene. Jeg synes det var veldig nyttig med kurs....du får 2 års erfaring på 2 kvelder på en måte, hvor du lærer teknikk.. https://www.terrengsykkel.no/utemagasinet/Utstyr/GUIDE-Kjoep-riktig-kajakkDu får "best i test" kajakk 71gr nord havkajakk til 6900. Har ikke prøvd den, men... http://www.kajakk.net/nor/frontpage
|
|
|
19/03/2017 15:32
|
karamba
Fersking
|
Fersking
Kajakk er ikke dumt. Personlig synes jeg aara er like viktig som kajakken. Jeg synes ikke de saakalte vaattkortkursene er verd pengene. Men det er enkelte ting man bor vite. Bruk ikke noe paa beina som kan hekte seg fast mens du sitter i kajakken. Lisser ol. Skift aldri kler slik at armene blir laast mens du sitter i kajakken. Mist aldri aara hvis man kan risikere og drive til havs. Strommen i havet er ofte sterkere enn man kan svomme. Tren paa aa velte og komme opp i kajakken igjen. Og husk at dette er mye vanskeligere i litt bolger. Husk altid paa at hempa i spruttrekket aldri maa ligge under trekket. Start gjerne med et tekstilspruttrekk som ikke sitter for stramt. Og hvis vannet er kaldt og man ikke kommer seg opp i kajakken igjen etter en velt, saa har man et problem. Men faktisk, nesten alle velt skjer i det man skal inn eller ut av kajakken. Andre velt skyldes som regel at man ikke folger med paa hvordan man bruker aara.
|
|
|
19/03/2017 16:51
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Synes det er litt uforsvarlig å si at "våttkurs er unødvendig, men tren på å velte". Jeg så flere på kurset som var nært ved å ikke klare å komme seg ut av kajakken etter en øvelsesvelt....som sleit med å få løsnet trekket når de lå opp/ned i 13 graders sjø. Så vil ikke akkurat anbefale å prøve det for seg selv. Dersom du derimot får med deg en som har gått på kurs så blir det annerledes. Bør være en som står klar til å hoppe uti hvis du ikke kommer ut, men og som kan forklare hvordan du bør holde åren/padle...så du får brukt kroppen og ikke bare armene. Som nevnt noen høl er trangere enn andre. ;-) Har ikke hørt "våttkurs" men jeg var strålende fornøyd med et sånt her kurs som ble arrangert for bedriften vår. Er og bra teambuildingøvelse. http://ryfylkekajakk.no/?page_id=69
|
|
|
19/03/2017 21:03
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Våttkortkurs på to timer er ikke nok.
Kjør på med et nybegynnerkurs i hav hos en kajakklubb. Da har du noen timer i båt før du er overlatt til deg selv.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
20/03/2017 09:17
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Våttkortkurs på to timer er ikke nok.
Kjør på med et nybegynnerkurs i hav hos en kajakklubb. Da har du noen timer i båt før du er overlatt til deg selv. Den linken jeg la ut var nettopp til et kurs i hav. Der øvte vi på å falle rundt uti havet, og komme oss oppi 2 sammen, men padlet og en ganske lang tur utenfor Hundvåg. Mener hele seansen varte 4-5 timer. Men vi hadde et litt skreddersydd opplegg.
|
|
|
20/03/2017 10:51
|
karamba
Fersking
|
Fersking
Personlig synes jeg ikke prisforskjellene på havkajakker står helt i forhold til hva man får. De senere årene har det dukket opp flere typer brukbare havkajakker i plast til rundt 5000 kr. Selv hadde jeg antagelig gått for noe slikt. Ofte selges slike kajakker i "pakker" med vest, trekk og åre. Men de billigste årene kan være nesten ubrukelige.
Det meste av pensummet i NPF's nybegynnerkurs kan man finne i youtubevideoer. Og uansett om man vil betale for et slikt kurs eller ei, så bør man trene litt mer på reddningsøvelser. Om ikke annet så for å kunne ha en realistisk oppfattning av hvor grensene går for sikker padling. Spesielt viktig hvis man padler alene. Tror mange er enige om at slike "kurs" bare er en rask gjennomgang av hva man bør kunne.
Hvis jeg skulle ha kjøpt min første kajakk i dag ville jeg blitt veldig glad hvis noen hadde fortalte meg hvor stor betydning padleteknikken har. Padling er altid litt slitsomt i begynnelsen men med riktig teknikk vil man på litt sikt kunne få mye mer ut av padlingen. Dvs, padle mye lenger uten å bli utslitt, selv om man har litt motvind. Padling kan også være veldig fin trening som variasjon for ensidig sykkeltrening. Men hvis man trener med gal padleteknikk kan det lett bli som f.eks intervaltrening med sykkelsete 15 cm for lavt. Det handler om mer enn bare "å vri overkroppen". Men dette lærer man ikke så mye om på nybegynnerkurs. Dessverre.
|
|
|
[Re: karamba]
20/03/2017 11:43
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Personlig synes jeg ikke prisforskjellene på havkajakker står helt i forhold til hva man får. De senere årene har det dukket opp flere typer brukbare havkajakker i plast til rundt 5000 kr. Selv hadde jeg antagelig gått for noe slikt. Ofte selges slike kajakker i "pakker" med vest, trekk og åre. Men de billigste årene kan være nesten ubrukelige.
Det meste av pensummet i NPF's nybegynnerkurs kan man finne i youtubevideoer. Og uansett om man vil betale for et slikt kurs eller ei, så bør man trene litt mer på reddningsøvelser. Om ikke annet så for å kunne ha en realistisk oppfattning av hvor grensene går for sikker padling. Spesielt viktig hvis man padler alene. Tror mange er enige om at slike "kurs" bare er en rask gjennomgang av hva man bør kunne.
Hvis jeg skulle ha kjøpt min første kajakk i dag ville jeg blitt veldig glad hvis noen hadde fortalte meg hvor stor betydning padleteknikken har. Padling er altid litt slitsomt i begynnelsen men med riktig teknikk vil man på litt sikt kunne få mye mer ut av padlingen. Dvs, padle mye lenger uten å bli utslitt, selv om man har litt motvind. Padling kan også være veldig fin trening som variasjon for ensidig sykkeltrening. Men hvis man trener med gal padleteknikk kan det lett bli som f.eks intervaltrening med sykkelsete 15 cm for lavt. Det handler om mer enn bare "å vri overkroppen". Men dette lærer man ikke så mye om på nybegynnerkurs. Dessverre.
Så din anbefaling i går var å ikke sløse vekk pengene på kurs, mens i dag synes du en bør ta mer kurs enn det jeg anbefalte :-). Dette skrev du i går: "Jeg synes ikke de saakalte vaattkortkursene er verd pengene. Men det er enkelte ting man bor vite. Bruk ikke noe paa..."
|
|
|
20/03/2017 12:00
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Har hatt kajakk 2 sesoner og gikk grunnkurs - hav på OKK. Greit nok. 2 fulle dager, men du lærer ikke å rulle eller padle i bølger. Det som var nyttig var kamerat/cowboy og årepose-redning. Nyttig å trene på det. Og alle kom lett ut av trekket. Neopren-trekk er nok for viderekommende. Noe jeg ikke likte med kurset er at det (selvsagt) er en veldig gruppe-greie. Ikke helt min stil å padle "best" mulig etter hverandre eller ligge stabilt i brygge-posisjon. Totaltsett så er kurset å anbefale, men noe medlem blir jeg ikke  Kajakk: Ville styrt unna glassfiber. tåler for lite julig. Kjøp en billig brukt - ikke for bred plastmodell og test litt først. Og kjøp en god, lett padleåre (ca 3000,-) evt billigere brukt.
Redigert av gutt45kg; 20/03/2017 12:03.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
20/03/2017 12:07
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har hatt kajakk 2 sesoner og gikk grunnkurs - hav på OKK. Greit nok. 2 fulle dager, men du lærer ikke å rulle eller padle i bølger. Det ville jo vært rart om du lærte å rulle og padle (større) bølger på to dager i en gruppe med veldig forskjellige forutsetninger og ambisjoner. Jeg gikk også på kurs i OKK, som du sa så var vi innom en del ting (formasjon og flåte) som kanskje ikke er relevant for en som padler mest alene. Men jeg synes vi lærte ganske mye nyttig også - absolutt verdt pengene.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
20/03/2017 14:08
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Hva skal kajakken brukes til? Jeg kjøpte en surfski for å forberede sykkelkroppen til skisesongen for 3 år siden. Surski er veldig enkel når den går rundt, og den går raskt i vannet. Funker både i stor bølger og på flatt vann. Den er ikke til turpadling med masse utstyr, til alt annet er den suveren. Surfski kan padles hele året med tørrdrakt. Veldig stødig variant Enkel variant Noe av det raskeste Denne øvelsen lærer du fort, men kan ikke øves for mye i ulike forhold. Alt er vanskeligere i 15 sek/m og 2 m bølger, men det er langt fra umulig med litt øvelse: Reenter
keo
|
|
|
[Re: keo]
20/03/2017 17:08
|
erlingba
.
|
.
Jeg er også nysgjerrig på kajakk og har begynt å kikke litt rundt. Håper det er greit jeg kommer med noen spørsmål i tråden.
Kajakken skal brukes til å padle rundt i Kragerø-skjærgården, først sommer, og kanskje vinter etterhvert. Den bør være litt stabil, men minst like viktig er at den er litt rask slik at man ikke blir lei før man er fremme.
Prøver å finne ut hvilke kajakker som kan passe en med lange bein, men det er stort sett vekt som oppgis. Er 1,95 høy og det er ca 1,10 fra bak til føtter når jeg sitter ned. Ser noen oppgir cockpit-størrelse, men det kan jo umulig være plassen man har til beina da de største jeg har funnet er ca 85cm.
Har prøvd kajakk hvor det ikke var mulig å stille ror-pedalene langt nok forover og det var ganske pyton.
Må man spørre leverandører, eller er det noe som pleier å oppgis i spesifikasjonene?
|
|
|
[Re: erlingba]
20/03/2017 17:12
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er 1,95 høy og det er ca 1,10 fra bak til føtter når jeg sitter ned. Ser noen oppgir cockpit-størrelse, men det kan jo umulig være plassen man har til beina da de største jeg har funnet er ca 85cm. Cockpitstørrelse er oppgitt på tvers av båten. (85 cm høres ut som a) en skrivefeil, 58 er normalt eller b) en pionerjolle  )
Redigert av Garpen; 20/03/2017 17:13.
|
|
|
20/03/2017 17:35
|
erlingba
.
|
.
Aha, så det er åpningen i kajakken? En som har cockpit på 85x42cm har 42cm bred åpning?
Men ingen oppgir lengden frem til pedalene?
|
|
|
20/03/2017 17:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Hei Sitter å kribler etter å kjøpe meg kajakk når snøen forsvinner, jeg har aldri padlet før så jeg lurer på et par ting:
Er det lurt å starte med en billig kajakk for å sjekke om det er noe for meg? eller er det slik at en billigkajakk dreper padlegleden?
Er brukt veien å gå?
Må jeg ha våttkort for å overleve sommeren eller er det bare å sette av gårde? Jeg er ikke noe erfaren padler, men har prøvd en del forskjellig. Og for min del hadde jeg bare prøvd de billige ja da hadde jeg ikke vurdert å kjøpe. Stor forskjell fra de billig/tunge til de litt bedre. Dette i kombinasjon med skikkelig åre. Skulle jeg kjøpt hadde det nok blitt en halv lett Surfski evnt en rask havkajakk.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
20/03/2017 17:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Med surfski er det ikke noe problem at du ikke ramler ut av kajakken i hvertfall. Da er det større problem at man blir kjekken og så går rundt i bølger. Satan da er det ikke helt lett å komme seg opp i kajakken igjen.:-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
20/03/2017 18:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er brukt veien å gå?
Må jeg ha våttkort for å overleve sommeren eller er det bare å sette av gårde? Kjøpte konkurransekajakk i 1990 for prisen til et par epler og en nyere Point 65 i fjor sommer til 4 lapper . Begge brukt og glassfiber. Angrer ikke på kjøpene. Er forskjell på å løfte 15 eller 25+ kilo fra biltaket og siden jeg pønsker på en sykkeltralle til kajakkene har 10 kilo mindre mye å si. Jeg tar gjerne vare på tingene mine så at jeg ikke kan seile rett på land gjør meg ikke noe. Når det er sagt så er det mye til salgs i plast og på Finn. Nå er det bare å vente på godværet og at isen forsvinner. Har ikke padlet siden november eller noe sånt.
|
|
|
20/03/2017 21:04
|
karamba
Fersking
|
Fersking
Jeg vet ikke hvor mange kajakker jeg har prøvd men innser at psykologiske forhold har betydd mye for hvordan jeg har oppleved dem. Men jo mer man har padlet, jo mindre tror jeg "følelsene" spiller inn. Man tenker mer praktisk etter hvert.
Hvis man tester kajakker med gps vil man erfare at de fleste holder omtrent samme fart med en viss energi inntil man nærmer seg 7-8 km i timen. I praksis den maksimale turfarten for de fleste. Det er først når hastigheten blir ganske høy at man får stor uttelling for et smalt rundbunnet racingskrog.
En plastkajakk er ikke tyngere å padle enn en glassfiberkajakk pga byggematerialet. Ei heller trenger en plastkajakk å være sterkere enn en glassfiberkajakk. Ofte tvert i mot. Men det høres jo mye fælere ut hvis man skraper glassfiberkajakken i stein. Plasten bare høvles lydløst bort.
Jeg har tre kajakker men ønsker meg faktisk en til. Et "lasteskip" for turbruk. Synes aldri jeg har nok plass. En annen fordel med stor kajakk er at de går tørrere i sjøen.
|
|
|
21/03/2017 07:39
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
For meg spiller det liten rolle om kajakken kan gå 1 km/t raskere i snitthastighet....
Tørrdrakt kan være en godt "investering" om du har lyst til å padle utenom juni-juli måned. Den beste kajakken er den du bruker, ser alt for mange kajakker som ligger på land og ruger.
|
|
|
04/07/2017 10:26
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Drar opp denne tråden igjen.
Etter 10-12 år "på land" fikk jeg i helga akutt lyst til å begynne og padle igjen. Var på Jonsvatnet i Trondheim med lånt kajakk, og fikk skikkelig godfølelsen.
Snuser på en Seabird XP 507, og tenkte bare høre om det var noen her som har erfaring med akkurat denne kajakken. Ser ut som ror vs. ikke ror er det som er "kontroverset" med akkurat denne, og der finnes det vel kanskje ingen fasit.
|
|
|
04/07/2017 11:02
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjøp den MED ror, for det kan vel vippes opp :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
04/07/2017 11:42
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det kan vippes opp, men kajakker med ror er visst ikke like enkle å styre uten ror. Og, worst case, hva skjer om roret ryker? Men det er antakelig dumt å tenke for mye worst case. Jeg kommer nok aldri til å legge ut på langvarige ekspedisjoner, og jeg skal alltids komme meg tilbake de 20 minuttene jeg har padlet fra Skansen 
|
|
|
04/07/2017 13:04
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Slikt jeg har forstått det er det når man er på sjøen man setter pris på ror. Mer vind og havstrømmer!
|
|
|
04/07/2017 14:32
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
"Svensk" havkajakk ville jeg kjøpt med ror. Den er ikke konstruert for å svinge med kanting og liknende teknikker som er mer vanlig for kajakk med tradisjonell/ grønlandsk form. Personlig likte jeg ikke Seabird, og endte opp med en Tahe marine wind 585. Den har mer tradisjonell form og kan styres med og uten ror. I tillegg har den stor lastekapasitet og går utrolig bra gjennom bølger på grunn av lengden.
|
|
|
05/07/2017 06:56
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Snuser på en Seabird XP 507, og tenkte bare høre om det var noen her som har erfaring med akkurat denne kajakken. Ser ut som ror vs. ikke ror er det som er "kontroverset" med akkurat denne, og der finnes det vel kanskje ingen fasit. Hvis du skal padle på hav, fjord (f.eks. Trondheimsfjorden) eller store vann (f.eks. Jonsvatnet og større) hvor du kan oppleve kraftig sidevind, ønsker du ror. Ellers kommer du til å bli lei av å padle kun på én side  Jeg har opplevd at roret ramlet av etter mange års intensiv mutter-rusting, men det gikk helt greit å padle resten av sommeren likevel, i ganske lite vind. Da jeg kom tilbake til byen dro jeg til en blikkenslager på Leangen og fikk lagd et nytt ror. Kosta lite og er minst like bra som det gamle.
|
|
|
[Re: anderfo]
05/07/2017 07:32
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Godt poeng. Å padle på én side hele dagen høres ikke veldig fristende ut, og jeg er uansett ikke så stødig at jeg kan styre 100 % med kanting. Da tenker jeg at ror må man ha  Finnes det forresten en friluftsaktivitet du IKKE driver med og kan gi råd om, anderfo? 
Redigert av Øyvind V; 05/07/2017 07:33.
|
|
|
05/07/2017 08:44
|
okk
Medlem
|
Medlem
[[/quote]Hvis du skal padle på hav, fjord (f.eks. Trondheimsfjorden) eller store vann (f.eks. Jonsvatnet og større) hvor du kan oppleve kraftig sidevind, ønsker du ror. Ellers kommer du til å bli lei av å padle kun på én side  [/quote] Hvis det er senkekjøl på kajakken trenger du ikke ror - selv i sidevind. Du trimmer enkelt kursen med kjølen, og kan padle normalt. Google "how to use a skeg"
|
|
|
05/07/2017 08:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen expert på ror eller inte ror men de som padlar utan ror brukar ha en skädda som gör att man kan paddla rakt och fint i sidevind. http://www.kajak.nu/2009/01/skadda-inte-skedda-nar-man-vill-slippa-styra/Jag tror väl till och med att det är så att de som padlar i vanskligaste förhold föredrar skädda. edit: ser att okk skrev samma sak just före mig.
Redigert av fredriks; 05/07/2017 08:47.
|
|
|
[Re: okk]
06/07/2017 10:53
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hvis du skal padle på hav, fjord (f.eks. Trondheimsfjorden) eller store vann (f.eks. Jonsvatnet og større) hvor du kan oppleve kraftig sidevind, ønsker du ror. Ellers kommer du til å bli lei av å padle kun på én side  Hvis det er senkekjøl på kajakken trenger du ikke ror - selv i sidevind. Du trimmer enkelt kursen med kjølen, og kan padle normalt. Google "how to use a skeg" Jepp, senkekjøl er et alternativ. Har aldri prøvd det selv, men det sies at det funker bra. Selv om det brukes litt annerledes enn et ror blir det vel i praksis en ganske liknende innretning på kajakken (mtp. pris, vedlikehold o.l.). Finnes det forresten en friluftsaktivitet du IKKE driver med og kan gi råd om, anderfo? Jepp  Har ingen råd innen f.eks. svømming (inkl. offshore synkronsvømming), etthjulssykling og pokemon go. Og samtlige former for ballspill...
|
|
|
|
|