Spørs helt hvilken løype du skal sykle. NC/Pathfinder er to-delt hvor første del er fjellsti-bonanza, mens del to starter med en grusom klatring opp fra Kvam med påfølgende grusveier med noe sti-krydder. Med unntak av siste nedkjøring mot Kvam er det ikke veldig teknisk.
70km-rittet er etter hva jeg forstår mer som et rent grusritt.
Fikk plutselig veldig lyst til å være med igjen i år selv om det innebærer t/r Trøndelag lørdagen...
Redigert av ohjelm; 08/06/201711:19.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Så da er det å foretrekke å sykle med en lettest mulig rittfulldemper pga alle klatringene. Droppe senkepinne, samt ikke nødvendig å kjøre med grove dekk.
Blir et stykke å reise fra Jæren for å sykle dette rittet, men det er vel noe man bør ha syklet i løpet av karrieren?
Pathfinder er sterkt å anbefale. har kommet gjennom på race king, så det funker. Men det er noe steder jeg vil si at det er noget risikabelt så velg linjer med omhu. Klatringa opp fra Kvam er knallhard. Har bare kjørt i fint vær. Nedkjøringa mot Kvam er spennende selv på tørt.
Bakkeintervaller og stijaging er god trening for dette rittet!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Hvor teknisk er nedkjøring til Kvam i forhold TRS? Jeg har forstått det sånn at det er der det mest tekniske partiet er.
Er noen tekniske partier nedover snaufjellet også, noen bratte nedkjøringer og noen steinete partier som kan være knotete/punkteringsfare stor. Men selve nedkjøringen til Kvam er bratt, ikke teknisk i form av sporvalg/dropp. Stiene i seg selv er fin, men mange muligheter for å kunne slå seg bra. Men alt i alt er dette en vannvittig fin nedkjøring. Problemet er ikke der. Men veien opp igjen. Den dreper! ALT.
Generelt vil jeg si at det veldig lange terrengpartiet på fjellet og ned, som jo nesten er på 4 mil før en kommer ned til Kvam (noen km grus først, men lite av det etter fjellet og Kvam (mye etterpå) er relativt teknisk, for eksempel mer en UB. I forhold til TSR så er det annet terreng (fjell) men i vanskelighetsgrad sammenlignbart, fysisk enda hardere.
Problemet er ikke der. Men veien opp igjen. Den dreper! ALT.
He-he. Men når stigningen fra Kvam i NC/Pathfinder traséen er unnagjort er en fornøyd og stolt. Og sånn nogenlunde i live.
Første året, på HT forøvrig, var jeg ikke trent nok for å tråkke opp noen av de bratteste knekkerne kontinuerlig så seint i løpet. Så det ble en drikkepause i varmen, mens jeg støttet meg på ramma og nøt utsikten utover Gudbrandsdalen. Ble da passert av noen i elitefeltet som utbrøt "Å, det der så digg ut !".
hjürg1 : Det er masse muligheter. Opp glitterdalen og ned til Mysusæter kan være fint. Svinslåbergene fra Vålåsjæsætrin til Raphamn og tilbake på nedsiden er fint. . Det er en foss inn ved Kvamsnysætrin som jeg ikk ehusker navnet på, men da er det best å kjøre bileller sykle til Kvamsnysætrin. Går an å bade.
Opp sukkertopen og videre inn der pathfinderløpa.
Bare sjekk kartet litt og bruk sykkel eller bil til utgangspunktet for turen, så dere slipper å bruke masse tid på å gå på grusvei gjennom hyttefelt.
Mange som går glipp av en sommerens høydepunkt, det er god plass på påmeldingslista!
Nedkjøringen til Kvam er som Oddefa sier ikke så teknisk. Det er et punkt som er veldig krevende og som har en potensiell fæl utgang, men det er godt skilta og jeg tror gjerdenettingsekspertene fra Kvitfjell har gjort en del grunnarbeid her.
En større utfordring er at beina gjerne er dønn stive etter en lang, lang nedkjøring, som kommer etter 2,5 -3 timer stijag oppover.
Helst burde det vært buss opp igjen til mål (og start) men det du får er sannsynlig den tyngste motbakken i noe sykkelritt landet her.Det eneste som er å beklage er at de siste stipartiene etter monsterbakken er litt enkle, men kreftene/krampener er nok glad til.
Antall høydemeter er ca samme som i UB, rundt 2.400, men løypa er fem mil kortere. Intensiv moro med andre ord.
I år er det strålende, tørre forhold i fjellet og det varsles 20 grader. I fjor ble det 5-6 timer i kontinuerlig regnvær, så årets utgave blir en lek. Vel møtt!
Hadde blitt med hvis mål var i bunn, frem til da er det jo et fantastisk ritt. Orker ikke, gidder ikke, er ikke form nok til at bakken opp igjen er noe gøy :-)
Lykke til.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg har tidligere foreslått at de skal lage en enduro-versjon med mål i Kvam inkludert en spektakulær ny nedkjøring til Toksesetra (stien ligger klar), men de har ikke tatt tak i det. De vil gjerne ha EM og VM i maraton (verdenscup i år), enduro-moro for oss stinisser er da kanskje ikke så høyt på agendaen. Uansett takknemlig for det voldsomme engasjementet i bygda som må til for å realisere dette.
Veien opp igjen er da ikke sååå ille, mye av høydemeterne er jo gjort i løpet av første halvtime. Du er på vei ut fra stadion i Kvam, svinger av opp til høyre og vet at om bare 35 små minutter flater det ut før det går oppover igjen.
For en følelse det er å gjøre det rittet. Det har rett og slett alt.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
De vil gjerne ha EM og VM i maraton (verdenscup i år),
Da burde de isåfall begynne med å høre på oss ryttere om hva vi synes om løypa. De aller fleste jeg har snakket med synes ikke løypa er i nærheten av å være en god maratonløype. Ser ikke ut som utlendingene var spesielt imponerte heller.
"Checking out tomorrows race with @robbertden The course sucks but i have to say the views are amazing!"
Jeg skal ikke namedroppe andre som ikke liker løypa, så jeg snakker kun for meg selv nå. Og grunnen til at jeg ikke sykler idag er at jeg lader til EM Cross Duathlon om 6 dager. Bare så ingen tror jeg sitter hjemme og protesterer
Som en sykkeltur så er løypa kjempefin, så ingen stor overraskelse at den har en høy stjerne hos deltagerne i pathfinder. Første delen over Sukkertoppen og frem til ca 25 km har ikke noe i et maratonritt å gjøre. Og hvertfall ikke i VM. Det er smalt og steinete og uten flyt. Tidvis så er stiene så smale (om det i det hele tatt er en sti) at pathfinder definitivt er det rette ordet. Jeg guidet en klubbkompis på søndag og selv med GPS så kjørte vi feil flere ganger fordi stiene vi skulle svinge av på var så bitte små at ingen av oss klarte å forstå at det var der man skulle sykle. Da er det eneste VM-et man kan forvente å få VM i sykkelorientering...
Så det er det veldig lange stipartiet oppe på fjellet som ødelegger totalinntrykket for rittet. For alle stiene som går under tregrensa er egentlig ganske fine med god flyt. Så om man klarer å slå fra seg tanken med at deltagerne må oppom fjellet for å få denne fantastiske utsikten over Rondane og heller legger inn mere god sti så tror jeg løypa kan bli ganske bra.
Morsomt. Jeg vurderte å sykle Pathfinder i år (har sykla "grusrittet" tidligere), men tidligere i sommer var jeg på guttetur i området, så jeg sykla opp Sukkertoppen og videre innover. Konklusjonen ble at her sykler ikke jeg ritt.
Hmm.. Så da bør Furusjøen rundt slå fra seg ideen om å arrangere Em-Wm pga litt smal sti på fjellet..? Selv om de er eneste arrangør i Norge som som viser interesse for dette? "en utlending" kan nok synes løypa er elendig.,men ikke alle! Så selv en utlending som var veldig fornøyd etter målgang i dag. Furusjøen rundt får som jeg vet positive tilbakemeldinger. Både fra eliten og mosjonistene. Det er stor interesse for å få et stort uci arrangement til Kvamsfjellet. Litt "smal sti og stein" burde ikke være avgjørende for å få til dette:)
Jeg syns løypa har sin sjarm og liker den egentlig litt, men jeg syns egentlig man godt kunne kjørt grusen til Krøkla.. Sti derfra og ned til Kvam hadde holdt med sti for de fleste.. Det kunne sikkert blitt ei fin dameløype til EM/VM med tanke på lengde for så å lagt til et fint nytt parti til gutta på 45-60 min.. (Det tror jeg de finner)
Synd det ikke trekker flere utlendinger også, men med TransAlp samtidig er ikke det så lett.. Kostbar reise også og nok av ritt i Europa og velge i.. Men får de VM så kommer de hvertfall..
Første gang for min del, ble mer tur enn ritt da kroppen ikke spilte på lag allerede fra start. Tanken om DNF kom etter 20 min og ble vurdert sterkt flere ganger.
Kjørte gjennom løypa forrige uke med GPS og kjørt mye feil da oppå fjellet og skjønte ikke helt hvordan det skulle gå i rittmodus og høyere fart da stiene som nevnt over her knapt nok er stier. Uansett, ble veldig positivt overraska over merkinga i dag, meget bra og nesten umulig å kjøre feil vil jeg si.
Når det gjelder løypa generellt syns jeg den er fin, og partiet oppå fjellet er også fint. Kan jo være jeg fikk denne oppfatning pga mer turmodus enn rittmodus i dag. Jeg synes dog det er litt for mye gå partier, der alle faktisk må gå. Tenker da spesiellt på opp første lia, og opp til Hillingen før ned til Kvam. + ett par små partier oppå fjellet. Ødelegger litt flyten og på ritt ønsker jeg helst å sykle. Er en del minutter totalt med gåing i denne løypa, men kanskje det er en del av gamet?